Bab 3 ( tambahan )
1)
Apakah halatuju
pendidikan pada zaman penjajahan Inggeris?
a.
Perpaduan
b.
Pecah dan Perintah
c.
Membasmi
buta huruf
d.
Melahirkan
tenaga kerja mahir
2)
Secara
umumnya KBSR dirancang untuk membolehkan setiap murid memperolehi kemahiran,
mengembangkan bakat, nilai pengetahuan, sikap dan amalan yang di kehendaki.
Perlaksanaan KBSR telah dibahagikan kepada 3 bidang. Pilih bidang yang
dilaksanakan dalam KBSR ?
i)
Komunikasi
ii)
Manusia
dan Alam keliling
iii)
Perkembangan
Individu
iv)
Perkembangan
menyeluruh
a.
I dan iii
b.
I dan iv
c.
I, ii, dan iii
d.
I, ii,
iii, dan iv
3)
Pendidikan
zaman sebelum penjajahan Inggeris adalah bercorak tradisional tanpa premis yang
khusus. Apakah matlamat akhir pendidikan sebelum penjajahan Inggeris?
a.
Mewarisi
tradisi keluarga
b.
Belajara
kemahiran daripada ibu bapa
c.
Kesejahteraan dan keharmonian hidup
di dunia dan akhirat
d.
Belajar
hal0hal yang berkaitan agama
4)
Nyatakan
matlamat akhir dalam pendidikan semasa penjajahan Inggeris.
a.
Mewarisi
tradisi keluarga seperti petani dan nelayan
b.
Pendidikan asas kepada Kanak-kanak
untuk meneruskan pekerjaan yang di lakukan ibu bapa.
c.
Perlaksanaan
sekolah-sekolah vernacular dan sekolah inggeris.
d.
Melahirkan
Insan yang seimbang meliputi aspek jasmani, emosi dan rohani
5)
Pada tahun
1993, Kurikulum Baru Sekolah Rendah mengalami perkembangan dan perubahan.
Setelah dimurnikan di kenali sebgai Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Apakah
perubahan yang berlaku?
a.
Memperkenalkan matapelajaran Sains,
Kajian Tempatan dan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
b.
Semakan
kandungan yang bersesuaian dengan FPK
c.
Penekanan
kepada aspek penerapan nilai murni dan semnagat patriotic.
d.
Melahirkan
murid yang mampu berhadapan dengan cabaran abad ke 21.
6)
Matlamat
KBSR adalah untuk mencapai perkembangan individu secara menyeluruh. Selain itu,
matlamat KBSR juga berdasarkan setiap _______________dalam perlaksanaannya.
a.
Perkembangan
diri individu
b.
Bidang
Komunikasi
c.
Potensi
diri individu
d.
Matapelajaran
7)
Dalam KBSR
turut menekankan matlamat bagi setiap matapelajaran Pendidikan Jasmani. Apakah
matlamat matapelajaran tersebut?
a.
Membantu
murid supaya peka terhadap manusia dan alam sekitar.
b.
Melengkapi
murid memahami pentingnya kesihatan diri dan kecergasan diri.
c.
Membantu murid menjadi cergas melalui
pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan.
d.
Membantu
murid mengembangkan bakat dan kreativiti.
8)
Apakah
Perkara asas yang murid perlu ikuti dalam KSSR?
I )
Insan yang seimbang, dari segi interlek Rohani, emosi , jasmani dan
social
ii)
Warganegara
yang bertanggungjawab
Iii ) Global Player
Iv ) Pekerja Ilmu
a.
I dan ii
b.
Iii dan iv
c.
I, ii dan
iii
d.
Semua di atas
9)
Dalam KSSR
telah menggunakan beberapa tonggak pendidikan UNESCO iaitu :
I)
Belajar
untuk mengetahui
II)
Belajar
untuk bertindak
III)
Belajar
untuk hidup bersama
IV)
Belajar
untuk membentuk peribadi
a.
I dan ii
b.
Iii dan iv
c.
I, ii dan
iii
d.
Semua di atas
10)
KSSR
berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang, berfikiran Kreatif, kritis dan
inovatif melalui tunjang-tunjang komunikasi; sains dan teknologi, perkembangan
fizikal dan estetika, ketrampilan diri, kemanusiaan dan kerohanian sikap dan
nilai.
Pilih
pernyataan yang tidak benar dalam tujuan pendidikan di sekolah rendah.
a.
Melatih
murid supaya mempunyai sikap ingin tahu.
b.
Melatih
murid supaya terus berusaha mencari pengetahuan sendiri daripada pelbagai
sumber.
c.
Melatih murid
supaya mempunyai sikap terus berfikir dan terus belajar.
d.
Melatih murid untuk menerima dan
belajar apa yang diajar oleh guru sahaja.
3 comments:
Nice sharing..
Sangat berguna...
Sangat berguna..
Post a Comment