Soalan KRP3013 ( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah ) - bab 3 ( New )

Bab 3 ( tambahan )
Soalan KRP3013 ( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah ) - bab 3 ( New )

   1)      Apakah halatuju pendidikan pada zaman penjajahan Inggeris?
a.       Perpaduan
b.      Pecah dan Perintah
c.       Membasmi buta huruf
d.      Melahirkan tenaga kerja mahir

   2)      Secara umumnya KBSR dirancang untuk membolehkan setiap murid memperolehi kemahiran, mengembangkan bakat, nilai pengetahuan, sikap dan amalan yang di kehendaki. Perlaksanaan KBSR telah dibahagikan kepada 3 bidang. Pilih bidang yang dilaksanakan dalam KBSR ?
i)                    Komunikasi
ii)                   Manusia dan Alam keliling
iii)                 Perkembangan Individu
iv)                 Perkembangan menyeluruh

a.       I dan iii
b.      I dan iv
c.       I, ii, dan iii
d.      I, ii, iii, dan iv

   3)      Pendidikan zaman sebelum penjajahan Inggeris adalah bercorak tradisional tanpa premis yang khusus. Apakah matlamat akhir pendidikan sebelum penjajahan Inggeris?
a.       Mewarisi tradisi keluarga
b.      Belajara kemahiran daripada ibu bapa
c.       Kesejahteraan dan keharmonian hidup di dunia dan akhirat
d.      Belajar hal0hal yang berkaitan agama

   4)      Nyatakan matlamat akhir dalam pendidikan semasa penjajahan Inggeris.
a.       Mewarisi tradisi keluarga seperti petani dan nelayan
b.      Pendidikan asas kepada Kanak-kanak untuk meneruskan pekerjaan yang di lakukan ibu bapa.
c.       Perlaksanaan sekolah-sekolah vernacular dan sekolah inggeris.
d.      Melahirkan Insan yang seimbang meliputi aspek jasmani, emosi dan rohani

   5)      Pada tahun 1993, Kurikulum Baru Sekolah Rendah mengalami perkembangan dan perubahan. Setelah dimurnikan di kenali sebgai Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah. Apakah perubahan yang berlaku?
a.       Memperkenalkan matapelajaran Sains, Kajian Tempatan dan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
b.      Semakan kandungan yang bersesuaian dengan FPK
c.       Penekanan kepada aspek penerapan nilai murni dan semnagat patriotic.
d.      Melahirkan murid yang mampu berhadapan dengan cabaran abad ke 21.

   6)      Matlamat KBSR adalah untuk mencapai perkembangan individu secara menyeluruh. Selain itu, matlamat KBSR juga berdasarkan setiap _______________dalam perlaksanaannya.
a.       Perkembangan diri individu
b.      Bidang Komunikasi
c.       Potensi diri individu
d.      Matapelajaran

   7)      Dalam KBSR turut menekankan matlamat bagi setiap matapelajaran Pendidikan Jasmani. Apakah matlamat matapelajaran tersebut?
a.       Membantu murid supaya peka terhadap manusia dan alam sekitar.
b.      Melengkapi murid memahami pentingnya kesihatan diri dan kecergasan diri.
c.       Membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan.
d.      Membantu murid mengembangkan bakat dan kreativiti.

   8)      Apakah Perkara asas yang murid perlu ikuti dalam KSSR?
I )  Insan yang seimbang, dari segi interlek Rohani, emosi , jasmani dan social
ii)                   Warganegara yang bertanggungjawab
Iii ) Global  Player
Iv ) Pekerja Ilmu

a.       I dan ii
b.      Iii dan iv
c.       I, ii dan iii
d.      Semua di atas

   9)      Dalam KSSR telah menggunakan beberapa tonggak pendidikan UNESCO iaitu :
I)                    Belajar untuk mengetahui
II)                  Belajar untuk bertindak
III)                Belajar untuk hidup bersama
IV)               Belajar untuk membentuk peribadi
a.       I dan ii
b.      Iii dan iv
c.       I, ii dan iii
d.      Semua di atas

   10)   KSSR berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang, berfikiran Kreatif, kritis dan inovatif melalui tunjang-tunjang komunikasi; sains dan teknologi, perkembangan fizikal dan estetika, ketrampilan diri, kemanusiaan dan kerohanian sikap dan nilai.
Pilih pernyataan yang tidak benar dalam tujuan pendidikan di sekolah rendah.
a.       Melatih murid supaya mempunyai sikap ingin tahu.
b.      Melatih murid supaya terus berusaha mencari pengetahuan sendiri daripada pelbagai sumber.
c.       Melatih murid supaya mempunyai sikap terus berfikir dan terus belajar.

d.      Melatih murid untuk menerima dan belajar apa yang diajar oleh guru sahaja.