Budak, sekolah, Pening, ragam, Kerja, Latihan Sekolah
Inilah PokCIk nak kongsikan kisah
Sepagi berada di sekolah
Dah hampir nak naik darah
Mujur berkat sabar masih digagah
Kena cool, dan kontrol amarah

Kerja yang dibuat tak siap
Boleh pula buat muka terkulat-kulat
Bila ditanya boleh pula menjawab
Buku hilang dah berabad-abad

Beralih pula budak lain
Disuruh cari maklumat dibukanya games online
Budak ni aku sekeh jugak kang jadi lain
Macam mana lah cikgu nak jadi lilin
Pagi-pagi dah naik pening
nanti ada pulak yang melayang ke dinding

Nak tahu sekarang ni ramai cikgu yang sakit
Sungguh, PokCik bukan nak ungkit
Darah tinggi, jantung semua dah berjangkit
Melayan macam-macam karenah berbukit-bukit

 Menjadi pendidik kena banyak tabah
Walau masalah kian bertambah
Moga Allah berikan rahmah
Kepada seluruh warga sekolah
Agar menjadi insan soleh dan solehah


sodap betul seloka yang PokCik jumpa ini dari saudara abgshah...
PokcIk edit sikit-sikit seloka dia yer....
jangan marah.....
Mari kita kenal siapa Abg Shah ini....

PokCik pun sependapat dengan Penghantar SMS ini.....
Tapi kalau tak hantar anak ke sekolah satu kesalahan....
So caranya adalah bagi surat kepada KPM untuk memaklumkan yang mereka ingin ajar anak sendiri...
dah tu Biarlah Ibubapa murid ini yang mengajar anak mereka.....
mereka bagi latihan...mereka ngajar sendiri....
masa peperiksaan baru hantar ke sekolah untuk ambil peperiksaan atau ujian....
kalau gagal ke...kalau lulus ke......mereka tak boleh nak marah cikgu-cikgu lagi.....

Orang sekarang mungkin tak paham satu pekara......
jika anak bijak pandai tapi tak ada adap dan budaya yang baik tak guna jugak.....
Jika tak pandai bergaul pun tak guna jugak.....
Apa ingat budak-budak boleh ikut ke cakap ibubapa bila dah besar nanti...
sejauh mana mereka boleh menerima pendapat orang bila mereka dah ada fikiran sendiri nanti.....
Bolehkah mereka membezakan yang mana baik dan yang mana buruk jika tiada pengalaman.....

Ingat semua Cikgu suka-suka ke marah budak?......
ingat Kerajaan bagi muka dengan ibubapa, Cikgu-cikgu kena takut ker?....
dah terang mereka cikgu...tahu lah mereka buat kerja mereka..
Mereka dah ngadap beribu-ribu karenah dan perangai budak tahu lah mereka apa yang baik dan apa yang tidak baik.....
kerana ibubapa seperti inilah maka sudah ramai cikgu-cikgu yang mengajar sekadar buat kerja sahaja.....budak dapat ke tidak,paham ke tidak, teruk ke tidak lantaklah.......bukan urusan mereka...sebabnya kenapa jadi begini.....SEBABnya adanya isu-isu dari ibubapa tentang pekara sebegini......

Fikir-fikirlah lah yer....
gaji kami tidak banyak seperti yang didengari....
kerja kami tidak semudah yang dibualkan......
kami pun manusia biasa...kami pun ada perasaaan...kami pun ada anak bini....
dan kami pun RAKYAT MALAYSIA.......

Bagi pOkcIk senang ajer....
Salah tetap salah.....
Kena tetap kena....
nak cakap apa ke....nak report ke...nak masuk dalam majalah or paper seluruh negara sekali pun..nak kutuk ke...nak hina ke....nak gaduh ke....
PokCIk tetap akan mendidik anak bangsa PokCik dengan cara budak sendiri...
Jika kena tegas maka tegas lah...Jika dia payah benar nak ikut aturan ditetapkan maka sakitlah dapatnya........
jika budak ok tidak ada masalah siapa yang nak marah?....
bebananan Dibahu kanan PoKCik agama PokCik....bahu kiri PokCIk anak bangsa PokCik....
ingat senang dan mudah ke nak jadi cikgu.....










Hari ini budak-budak bola PokCik kalah di pusingan suku akhir kalah mati di Pertandingan Bola Sepak Bawah 12 Tahun MSSKL.....
Namun PokCik terAMATlah berbangga dengan mereka semua....
mereka kalah bukan kerana mereka lemah.....Tetapi kerana mereka tiada Luck@rezeki.....
Kalah 1-0 dengan sekolah yang mempunyai padang bola sepak yang sebenar.....Padang yang mempunyai rumput....latihan yang cukup.....
Tidak seperti budak-budak poKcik...

Mereka lebih banyak berlatih di padang yang bertar.....bukan tar biasa...tapi tar yang hitam dan berbatu.....Jika jatuh comfrim berdarah punya........itu pun terpaksa berlatih secara sembuyi-sembunyi diwaktu p&p...kalau petang budak-budak pergi sekolah agama.....
Mereka hanya berlatih selama 2 hari sahaja dipadang  bola sepak awam yang teruk.....Padang yang dah macam sawah.....sebab apa 2 hari sahaja...Sebab sekolah agama.....Dah bagi surat kepada ibubapa dan sekolah agama, mereka stay kena pergi sekolah agama juga....kalau tidak ibubapa mereka marah....
Padang Bola sepak, Keputusan Perlawanan, MSSKL, budak-budak tidak ada padang, latihan dipadang bertar, padang yang tidak sesuai, berdarah, 1 murid 1 sukan
Disinilah tempat budak bola PokCik berlatih....Parking kereta merangkap padang bola sepak. Lepas itu terpaksa pula bergilir dengan sukan lain untuk guna....tak cukup dengan itu terpaksa berlatih dengan berhati-hati supaya tidak jatuh dan bola yang disepak tidak kena kereta guru-guru......

Pokcik teramat berbangga dengan mereka  kerana mereka kalah dengan cara yang teramat baik.....
Mereka kalah dengan cara BERMARUAH.......
Mereka melawan....mereka berusaha....mereka buat sampai jadi...mereka tidak mengalah.....
apabila habis waktu permaianan mereka menangis....menangis kerana gagal......menangis kerana nasib tidak menyelebihi mereka.....

PokCIk tahu mereka bermain dengan bersungguh-sungguh.....
Semua diceritakan oleh guru yang mengantikan PokCik...
Semasa sampai disekolah Mereka tidak berani memandang pokCik...mereka teramat kecewa.....
bila PokCik datang dekat dengan mereka, mereka senyap kelu seribu bahasa...
walaupun PokCik tidak dapat menyertai mereka namun PokCik dapat melihat riak wajah mereka yang teramat kecewa.....PokCik tidak senyum lansung...kenapa?.....
kerana inilah cara pokCIk mengekalkan perbuatan respek budak pada PokCik.....
biar mereka takut dan kecewa......PokCik hanya cakap beberapa ayat sahaja :

"kalah tetap kalah"......
"kamu semua balik, mandi, makan dan tidur.....Lupakan apa yang terjadi hari ini, lupakan game tadi, lupakan bola untuk hari ini,just tidur sepuasnya, esok kita jumpa"....
Lepas habis cakap pokCIk terus blah gitu ajer......
Mungkin mereka menyangka PokCIk marah dan kecewa dengan mereka......
Dan memang itu yang PokCik nak mereka rasa
namun HAKIKATnya pokCIk teramat berbangga dengan mereka kerana mereka Kalah Dengan Bermaruah.......

Team kali ini  PokCIk berjaya mencapai target yang disasarkan......
iaitu bermain dengan semangat demi sekolah...bukan hanya untuk seronok seronok sahaja....
Bila bermain biarlah bersungguh-sungguh.......biarlah bermati-matian....
Kalah menang adat pertandingan tapi yang penting Jika Kalah biarlah Kalah Bermaruah....
Jangan jadikan alasan kita tiada padang dan waktu latihan yang mencukupi sebagai alasan....
semua boleh berjaya jika kita berusaha dan bersemangat untuk menang......

Ayat yang paling penting PokCik selalu ulang adalah "MARUAH SEKOLAH DIBAHU KAMU"....
"KAMU BAWA NAMA SEKOLAH".....jika kalah biarlah kalah dengan cara yang paling bermaruah......dan mereka berjaya melaksanakannya.....

Sesungguhnya dengan tekanan seperti ini barulah anak-anak buah PoKcik ini sedar akan betapa pentingnya menjaga MARUAH......
Biarlah apa orang nak kata...biarlah orang mengata PokCik ini tegas dan garang tidak bertempat.....
tapi yang penting PokCIk dapat sedarkan mereka betapa pentingnya MARUAH...apa itu MARUAH....betapa susahnya menjaga MARUAH.....

Esok lepas meating ICT...PokCik akan balik ke sekolah dan ingin mengucapkan tahniah dan menyatakan betapa PokCIk beruntung mempunyai anak-anak seperti mereka.....
Syabas anak-anak ku.......Sesungguhnya kamu semua adalah yang paling hebat sekali didalam sekolah ini.....









Dia dah keluar....
Pening kepala PokCIk nak menjawabnya.....
al maklum la PokCIk terJun bidang......
Dari Sains terjun Pendidikan Awal Kanak-Kanak.....
Poning-poNing....

Nah soalannya.....siapa dapat bantu boleh lah tolong jawabkan.....

1.  Bincangkan dan beri pendapat tentang halatuju Pendidikan Awal Kanak-kanak yang sedang berkembang di Malaysia. ( halatuju?....halatuju?.... apa yang dimaksudkannya ini?...nak ikut spek mana?)

2.  Konvensyen Hak Kanak-kanak (Children’s Right Convention): Kepentingannya kepada kanak-kanak.Bincangkan. (Pulak...Kanak-kanak pun ada Konvensyen ker?)

3.  Bincangkan mengenai kelebihan dan kelemahan Model Montessori. (Model kereta PokCik tahu la)

4.  Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita pembantu rumah asing melambung dan menghempas dan menganiaya seorang bayi ketika ketiadaan ibubapanya di rumah. Sebagai salah seorang ahli masyarakat yang prihatin, berikan cadangan untuk menangani isu ini.(yang ini boleh la sikit...kasi hentam kaw-kaw punya)
Assalammualaikum......

PokCik tak senang duduk hari ini.....
Buat semua kerja tak jadi.....
Risau kan budak-budak bola PokCIk.....
Entah kenap budak-budak ini meletop pulak tahun ini...
Jangkaan PokCik meleset sekali pada kemampuan budak-budak ini....

mana tidaknya masa latihan memang teruk cara game mereka.....
masa perlawanan persahabatan kalah sampai 3-0.....lansung tak dapat menyerang.....
masa bertahan lansung tak betul......pergh.....marah betul PokCIk.....
Sampai PoKCik  cakap dengan budak-budak bola ini mereka just sertai untuk tournament ini hanya untuk suka-suka.....comfrim kalah punya.....sebab memang game mereka teruk tahap maksimum.....

Keajaiban siapa yang tahu...
Masa game sebenar mereka boleh pulak main.....
tak la bagus mana pun....tapi nampak la jugak cara permainan bola tu.....

Game pertama lawan sekolah Tamil yang memang teruk permainan mereka....
sekolah PokCik menang 3-0....
Dalam game ini memang mereka boleh main tapi teruk jugak la....
Sepatutnya mereka boleh menang besar lagi...tapi mereka tak boleh buat...
banyak peluang disia siakan....
Sekolah Tamil ini lansung tidak boleh masuk ke dalam kawasan sekolah PokCik.....
PokCIk begang betul.....habis main PokCik brain wash la mereka walaupun mereka menang.....
habis mengamuk dengan budak-budak ini, pakar psikologi pokcIk pulak cool kan balik mereka.....
terang dengan cara yang baik apa yang PokCIk cakapkan tadi.....

Game kedua yang paling PokCik tak sangka..
sekolah ini memang ke atas tuan rumah....1-0....
walaupun mereka menyerang habis-habisan namun budak-budak dapat bermain dengan baik...
clear ball....kemudian buat counter attack dari sayap...
hasilnya dapat satu gol dari pemain PokCik yang gemuk.....
Gol hasil dari tendangan plessing yang cantik masuk betul-betul penjuru atas gol....
Selesai perlawanan dalam kumpulan untuk hari isnin....

Hari ini 26/2/2013...
Budak-budak pergi tanap kelibat PokCIk hari ini....
Sebabnya PokCik ada kerja yang kena selesaikan....dah tak dapa nak elak.....
lagi pun PokCIk nak beri peluang pada jurulatih baru budak-budak ini mengenal mereka dengan lebih dalam lagi.....
Rupanya apa pun tak dapat....sebabnya hati tak senang fikir kan budak-budak disana ...
Buat apa pun  tak senang hati.....buat apa pun tak jadi.....
tapi alhamdulilah budak-budak ini dapat bermain dengan baik walaupun tiada PokCik disisi....
jurulatih baru mereka mungkin dan serasi dengan mereka walaupun baru beberapa hari turun melatih mereka...
Mereka menang 1-0 keatas lawan terakhir mereka hari ini.....
Dengan kata putusnya Sekolah PokCIk adalah juara Kumpulan tanpa ada bolos lansung....
Walaupun mereka menang namun PokCik tetap Tegas dengan mereka dan mencari salah mereka juga....
Ini kerana PokCik adalah tekanan kepada mereka dan rakan pokCIk akan mengCOOLkan mereka semula....

Esok hari terakhir kami.....
Perlawanan suku akhir dengan siapa PokCIk tak tahu...
PokCik mengharapkan doa dari rakan-rakan semua...
Dan harapan PokCik budak-budak bola ini dapat bermain dengan baik dan menang perlawanan kalah mati ini...

Janji PokCik yang tidak diketahui oleh budak-budak ini adalah......
PokCik akan belanja mereka makan jika dapat pergi sampai ke peringkat akhir....
Biar mereka tahu akan hakikatnya PokCIk teramat bangga dengan mereka kerana mereka mempunyai semangat juang yang tinggi......
mereka boleh bermain walaupun tidak sebaik mana pun....
PokCik bangga dengan mereka kerana mereka tahu apa itu permainan bola sepak walaupun sekolah pokcik hanya ada padang bertar yang menjadi parking kereta guru-guru.....
Syabas anak-anak ku....
Cikgu cukup bangga dengan kamu biar pun kamu tahu cikgu hanya seorang yang suka marah-marah dan menekan kamu.....

PokCik tak bawak bola or kertas or buku untuk catatan kerana menyangka mereka tidak boleh bermain bersungguh-sungguh. Hanya kertas terbuang dan pen marker yang dah nak habis dakwat sahaja ada untuk merancang strategi.Namun semua terbukti bahawa cikgu salah tentang semangat kamu.....Cikgu minta maaf dan memang cikgu salah......


Sesi membebel dan memberi tekanan kepada budak-budak......what ever Cikgu amat berbangga dengan kamu semua....

Dah baca artikel ini?....
bagi ibubapa or penjaga or mereka yang dah punya anak dan belum bersekolah or orang-orang muda...mai dengar apa yang poKCik nak cakap.....

Amboi senang betul petikan ini dikeluarkan.....
Dah tanya ke semua guru-guru?....dah buat penyelidikan menyeluruh ke?....
memang benar tidak ada beban pada guru-guru yang memang komitmen pada bidang sukan...macam PokCik.....PokCik boleh membahagikan masa antara sukan dan akademik....namun bagi mereka yang dipaksa bagaimana?.......dah guru tidak cekap didalam bidang sukan nak buat macam mana?.....nak ajar apa kalau tiada pengalaman....Ingat yer sukan memerlukan amali dari teori.....

Satu lagi kalau dah sekolah yang mementingkan akademik sahaja macam mana?.....
Bab Sukan setakat melepaskan batuk ditangga...latih budak tapi tak kemana?.....nak buat apa?....
Bab akademik memang banyak Program dan dana yang dibekalkan....masa boleh diambil bila-bila masa....
bab Sukan?.....kena pandai-pandai la....dana tak cukup....masa lagi la......
Fikir-fikirlah yer....

PokCIk malas nak ulas pekara ini banyak-banyak.....
bagi POkCIk sukan  dan akademik kena seimbang...
Cuma bab bebanan tugas itu PokCik tak setuju.....
Kami guru-guru seMalaysia memang dah dibebankan dengan pelbagai masalah...tambah lagi dengan bebanan sampingan...sehingga ada antara kami yang stayback disekolah.....
Namun mereka-mereka ini tidak pernah mengeluh...orang kutuk kamu diamkan ajer....
Pastu keluarkan pulak tajuk artikel seperti ini?.....pergh........

Satu lagi....
Persoalan ini harus dijawab oleh seluruh rakyat Malaysia?.....
Berapa ramai ibubapa/penjaga faham akan kepentingan sukan?....
Adakah ibubapa/penjaga faham akan adanya murid yang hebat didalam bidang sukan tapi tidak dibidang akademik.....
Jangan samakan dengan atlet-atlet yang dibimbing oleh majlis sukan yer...mereka lain....

Walau apa pun, PokCik percaya guru-guru semua mahu yang terbaik untuk anak-anak murid mereka.....
Mereka sanggup korbankan apa sahaja demi kecemerlangan anak bangsa mereka....
Fikir-fikirlah sebelum keluarkan kenyataan yer....
Minta maaf pada yang terasa....





Keratan ini Pokcik terpampang didalam facebook...
PokCik tertarik dengan persoalan ini kerana PokCik pun kena menjalankan sistem PLBS ini...
Yang bezanya hanyalah pokCik buat untuk sekolah rendah....
inilah yang dikatakan pembangunan didalam sistem pendidikan...
Setiap yang dilakukan comfrimlah ada cacat celanya mula-mula....
macam-macam masalah dan kelemahan yang wujud.....
Selepas itu semua itu akan dibincangkan dan diatasi dengan cara yang terbaik tanpa menganggu apa yang telah dirancang...
Contohnya masalah yang dapat dilihat seperti artikel diatas.....
memang benar apa yang dikatakan...
Namun pihka sekolah tentu akan mencari penyelesaian kepada masalah ini dalam masa yang terdekat...
Pihak sekolah dan guru-guru bukan "peerak" sangat....
mereka tahu apa yang terjadi...so kena sabar sikit la.....
Yang paling penting adalah....apabila ditanya persoalan ini, yang mana kami pun tak tahu resolusion ini maka kami akan jawab juga dengan alasan dah memang arahan dari pihak atasan...dan kami tidak dimaklumkan bagaimana nak menjawab segala persoalan yang timbul kerna kami tidak debenarkan menjwab berdasarkan pendapat kami...itu adalah salah....yang betulnya tunggu sahaja lah jawapan dari pihak atasan kami....

Sebenarnya sistem PLBS ini baik....
Ini adalah salah satu sistem menilai murid dizaman moden...so kena terima pembaharuan la...
Lagipun PLBS ini adalah bebanan guru yang paling berat...
banyak kerja kena buat....Selepas proses pengajaran kena buat pulak sesi latihan yang melibatkan PLBS punya sistem...kemudian kena mark...kalau tak lepas band kena ulang semula bagi murid yang tak lepas band...buat sampai lepas...Kemudia kena masukkan dalam fail bukti-bukti seperti lembaran kerja murid, isi borang individu, isi borang murid, isi borang guru...dan macam-macam borang lagi...Last sekali kena masukkan data dan markah murid ke dalam sistem PLBS ini (SISTEM PLBS lembab gila)...cukup bulan kena print...Lepas itu kena  masukkan kedalam fail....Sikit punya banyak kena buat....
Jangan ingat sistem PLBS ini mudah yer....Sistem ini memerlukan kepantasan guru dalam membuat kerja dan menilai murid....cuba baca entry Ingat Senang ke nak jadi Cikgu....

Relax la....
sistem ini baru lagi....lama-lama ok lah nanti.....


Benar atau tidak tentang fakta ini adalah bergantung kepada anda yang membacanya sekarang...
menjadi kewajiban PokCIk untuk berkongsi tentang hakikat ini....
Dariapa yang yan PokCik perhatikan dengan akal dan fikiran yang tenang semua ini adalah
Terang lagi bersuluh......

Bacalah Sampai habis dan anda akan faham.....

Seorang ustaz yang juga merupakan seorang pendakwah yang terkenal dan sering muncul dalam progam keagamaan di kaca televisyen, sering ke Palestin membawa rombongan pelancong muslim melawat Baitulmuqaddis serta menjelajah bumi para Anbiya'. Beliau adalah Ustaz Muhammad Al-Amin juga seorang blogger popular yang sering menjadikan usaha dakwahnya di peringkat antarabangsa sebagai pengisian di dalam blognya, http://www.ustazamin.com/.

Kembara Universiti Kehidupan Ke 10 ke al-Aqsa bermula dari 26 November hingga 3 Disember 2012.
Seperti biasa, hari pertama kami sampai ke Jerusalem, kami akan masuk ke dalam hotel, berehat sebentar dan kami akan terus ke masjid al-Aqsa untuk mendirikan solat Maghrib dan Isyak di al-Aqsa.

Pulang waktu Isyak, kami akan makan malam di kafe hotel.
Mahmood, pemandu pelancong yang biasa dengan saya mencuit bahu saya dan mengajak saya ke satu sudut.

“Muhammad, mari sini” katanya.

“Kenapa?” tanya saya agak kehairanan kenana wajahnya agak serius, nada suaranya, agak perlahan seolah-olah ada rahsia yang ingin dibisikan pada saya.

“Tinggal bersama kamu di hotel ini satu rombongan dari Malaysia” terang Mahmood.

“Oh ye ke!” saya agak gembira mendengar berita itu.

“Tapi mereka rombongan Kristian” kata Mahmood lagi.

“Ye ke, ah, di sinikan banyak tempat penting buat Kristian, tentu mereka nak ziarah” kata saya.

“Sepanjang perjalanan dari border Jordan-Israel, mereka memang mengutuk Islam dan sangat tidak puas hati dengan orang Islam di Malaysia, mereka memang anti Islam” Mahmood Menambah.

“Mereka tak tahu aku Islam, mereka ingat aku Kristian” Mahmood semakin rancak berbual dengan saya di satu sudut di bahagian tangga.

“Memang bukan Islam di mana-mana pun tak suka Islam” kata saya tenang.

“Tak, mereka ini  lain, mereka memang anti Islam di Malaysia” terang Mahmood bersungguh-sungguh.

Perbualan malam pertama itu habis dengan rasa tidak puas hati Mahmood terhadap rombongan Kristian dari Malaysia ini.

Selama berhari-hari kami di hotel yang sama, berselisih di dewan makan, memang rombongan ini tidak menegur kami sedangkan mereka dari Malaysia, duduk di Malaysia.
Tidak ada sepatah pun bahasa Melayu yang keluar dari mulut mereka sedangkan kami saling mengetahui, sama-sama dari Malaysia.
Ada juga kami ingin menegur siapa, tetapi tidak di jawab atau jawapan yang sangat dingin.
Saya tidak tahu, apakah tujuan mereka datang, sama ada untuk lawatan atau ada apa-apa persidangan Kristian yang mereka hadiri.
Saya tidak mengambil perhatian apa yang berlalu walaupun pada tiap-tiap malam, Mahmood akan menceritakan pada saya mengenai ketidak puasan hati mereka pada Islam di Malaysia.

Mahmood memarahi saya…
“Apa dah jadi pada kamu orang Islam di Malaysia hingga hilang sensitviti dalam mempertahankan hak kamu?”

Apa yang mampu saya jawab hanyalah…
“berpecah, dan ramai yang berpecah…”

Jawapan yang sangat tidak bersemangat dan seolah-oleh maksudnya, “apa nak jadi, jadilah…
Ya, kurang rasa sensitiviti….

Allah ingin menunjukkan pada saya sesuatu terhadap jawapan di atas……

1 Disember 2012 jam 8.30 pagi, hari terakhir kami di Palestin…
Biasanya hari terakhir saya akan membawa jemaah semua ke Mount Of Olive (Jabal Zaitun), Pemandangan al-Aqsa dari atas bukit ini terlalu cantik terutama pada waktu pagi, ketika memancarnya cahaya matahari dari arah timur, ia menyerlahkan lagi warna emas Dome Of Rock.
Bas yang kami naiki pada pagi ini adalah bas yang dinaiki oleh rombongan Kristian dari Malaysia sehari sebelumnya.

Seorang jemaah menghampiri saya dengan membawa beberapa helaian kertas yang terdapat di dalam bas ini. 
Saya menatap kertas yang diberikan pada saya. Mata saya tertumpu pada tulisannya dan ia menjadikan jantung saya berdegup kencang, mungkin seperti degupan jantung Mahmood sejak seminggu lalu.

Tulisan itu berbunyi..
Decree For Malaysia
“We decree and declare that Malaysia will be a “Rainbow Nation” in seding missonaries to bring the gospel to the surrounding nations as well as be the gateway to open its doors to outside missionaries to preach the gospel here..”

Ini agenda Kristian di Malaysia, inilah yang cuba  Mahmood ceritakan pada saya sejak semingga lalu.
Ketika di Malaysia, saya selalu mendengar tentang agenda pendakyah Kristian, dan setiap kali berita itu keluar saya cuba untuk tidak mempercayainya kerana masih bersangka baik pada mereka.
Lebih-lebih lagi, ada sahaja golongan ahli politik yang memberikan komen popular yang menafikan fakta ini.

Kalau ada orang yang cuba bawa fakta ini, orang itu akan dicap sebagai penipu dan pembohong.
Hal ini menjadikan ramai orang Islam kita merasa berada di zon selesa kerana mempercayai  ahli politik yang punyai kepentingan.

Bagi pendakyah pula, mereka memang berada di zon paling bagus kerana usaha dan perancangan mereka di nafikan sendiri oleh orang Islam. Mereka boleh buat apa sahaja kerana orang Islam sangat tidak sensitif, malahan ada yang membela perbuatan mereka.

Ada beberapa perkara yang saya ingin tekankan:-
1. Bagi pendakyah Kristian, jangan pandang rendah kemampuan pendakwah Islam yang tidak berkepentingan di Malaysia. Kami para pendakwah dan orang-orang yang ikhlas akan tetap mempertahankan kedaulatan Islam di Malaysia sama ada menang atau kami mati di dalam usaha ini.

2. Malaysia bukan milik orang politik yang ada kepentingan yang  menyokong tindakan kamu kerana harapkan sokongan, Malaysia di dokong oleh ramai pejuang agama Islam, bangsa muslim  dan tanah air umat Islam. Kalau orang politik sibuk dengan perpecahan mereka, maka perjuangan itu tetap dibahu oleh umat Islam dari bidang lain.

3. Bagi umat Islam di Malaysia, ini bukan gimik popular, saya bukan ahli politik yang inginkan popular, Biarkan ahli politik bergaduh sesama mereka, yang boleh kita damaikan, kita damaikan atau sedarkan dengan apa cara sekalipun. Perpecahan ini satu yang sangat merugikan. Orang Kristian berbincang hingga ke luar negara merancang untuk mengkristiankan Malaysia, kita hanya menafikan dan hilang sensitiviti.

4. Bagi sahabat-sahabat dari Jabatan Agama Islam, anjurkanlah banyak program-program untuk menjaga dan mengawal umat Islam di Malaysia, bahagian zakat jangan berbangga dengan jumlah kutipan, tetapi usahakan untuk kepentingan umat Islam melalui lapan asnaf seperti yang disebut dalam al-Quran.

5. Bagi semua penguatkuasa agama. Jangan percaya dengan zon selesa yang dibisikkan dan penafian yang dicanangkan oleh orang berkepentingan. Jalankan pemantauan dan penguatkuasaan menurut enakmen yang telah diputuskan.

6. Bagi orang kaya, tolong infak harta untuk menganjurkan program-program keagamaan, semoga Allah sentiasa bersama anda sekelian.

7. Bagi sekelian yang membaca, kita umat Islam terlau beriya-iya ingin menjaga hati orang bukan Islam, adakah orang bukan Islam menghormati dan menjaga sensitiviti kita? Jalankanlah tugasan masing-masing di dalam ruang lingkup kemampuan anda semua, semoga Allah membantu usaha kita.
Semoga pendedahan ini memberi inspirasi pada saya untuk terus membahu Islam, yang ingin bersama mari, yang mahu mencebek dan tidak percaya silakan, yang mahu berfikir, renungkan dan yang mahu mendokan, doakan semua umat Islam di Malaysia agar terpelihara dari agenda global orang kafir.

“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”
al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
6 Disember 2012 jam 1.15 pagi

Bangkitlah....
Sedarlah......
Wahai semua umat seagama denganku....
Sesungguhnya Hanya kita yang mampu menjaga kedaulatan agama kita....



Wanita Cantik Selalu Curang

HORMON ESTRADIOL JADIKAN MEREKA SENTIASA KURANG PUAS HATI DGN KEKASIH YANG ADA

Bagi mereka yg mempunyai banyak estradiol, satu bentuk estrogen, selalunya lebih menarik dari segi fizikal dan mudah memerangkap lelaki. Mereka juga kurang berpuas hati dengan kekasih yg ada. Dengan itu wanita yg sedemikian sering berlaku curang, menurut hasil kaji selidik yg disiarkan dlm jurnal Royal Society.

Hormon steroid ovari itu juga dikaitkan dengan muka bersimetri, payudara besar dan nisbah ukuran pinggang ke paha yg rendah. Penyelidik juga mendapati bahawa wanita cantik berkemungkinan besar mengambil kesempatan terhadap keseksian mereka utk memerangkap lelaki terbaik.

Dr. Kristina Durante berkata: "Wanita yg secara fizikalnya cantik bukan setakat mempunyai banyak pilihan, malah juga standard tinggi yg sukar dipuaskan. Mereka juga mempunyai alasan yg sedikit utk komited kpd teman yg khusus jika ada lelaki berpotensi yg lebih berkualiti."

Dalam kajiannya, Kristina dari Universiti Texas, AS, mengukur paras estradiol di kalangan 52 pelajar wanita..... Analisis yg dilakukan menunjukkan wanita paling cantik menikmati kepuasan paling kurang. Bagaimanapun mereka akan memilih utk menjalin hubungan jangka panjang daripada mengadakan hubungan singkat dengan beberapa lelaki.

Orang putih memang suka lakukan kajian yang pelik-pelik.....
PokCik pun tak terpikir mereka boleh buat kajian sebegini....
macam-macam la mereka ini....
Walauapa sekali pun janganlah terima bulat-bulat fakata yang mereka kemukakan...takut-takut lain jadinya nanti....
Pokok pangkal hati kita sebagai manusia....
Setiap yang berlaku ada hikmahnya...
Fikir-fikirkan lah....

CERITA PANAS
Boleh Bantu saya dalam Pertandingan membuat Laman/Portal?
Budak sekolah Rendah Belajar jadi pailang Ingat Senang nak jaga budak ker?
Cakap senang la..mai cuba dulu...
Nampak tak perubahan yang ada diblog PokCik ini tak?....
Dah ada kotak-kotak iklan nuffnang....
Saje jer PokCik nak mencuba belajar mencari duit dengan cara menjadi ejen Nuffnang....
Kira jadi ahli la......
Ini bukan kali pertama PokCIk letak iklan macam ini....
Sebelum ini PokCik pernah gak letak di Blog Photography PokCIk Kamera Jamil...
Tak banyak pun income nya......
dah 2 tahun buat hanya dapat banyak ni ajer:

tapi PokCik tak pernah mengalah...kerana memang sifat PokCIk belajar dari kegagalan.....
Banyak benda yang pokCik tak paham tentang Nuffnang ini.....
Tapi pokCIk akan belajar perlahan-lahan......Buat mana yang mampu....

Kalau ada Tips-tips yang berguna boleh la ajarkan POkCik......
maklum la PokCik agak lembab dalam bab-bab macam ini....

Kenapa Nuffnang?......
Sebenarnya PokCik tak kisah pun income dari Nuffnang ini.....
Al maklum la PokCIk kan dah kerja...Cukuplah untuk tanggung anak bini PokCik....
tapi pOkcik nak Buktikan bahawa Iklan-iklan Nuffnang ini memang boleh menjana Duit bagi anak-anak didik PokCik yang serius dalam dunia berblog.....

Walaupun anak didik PokCik duduk di bandar besar namun pemikiran mereka tidak mengikuti perkembangan terkini walaupun mereka selalu didedahkan dengan Teknologi-teknologi terkini....
Yang mereka tahu Dunia Teknologi ini hanya Game Online dan Facebook...itu ajer....malahan ada diantara mereka yang mencari dan menonton cerita-cerita lucah........(Ini hakikat yer.....).
So menjadi tanggungjawab PokCik mendidik dan mendedahkan mereka dengan dunia maya yang sebenar.....

Ini adalah Projek khas PokCik untuk budak-budak disini....
So Kena buat bukti baru budak-budak boleh nak ikut...kalau tak ada bukti jawapannya memang macam melepaskan batuk ditangga la....Belajar cari duit dengan Nuffnag memang cara mudah....namun memerlukan kerajinan....

So sesiapa yang mempunyai Tips-tips bolehlah berkongsi dengan PokCik ini.....








“Kalau boleh kurang subsidi gula atau mana yang tak penting boleh bagi BR1M lagi banyak,” kata Tan sri Muhyiddin.

Ini adalah berita yang baru didengar melalui  Astro Awani.

Fakta kenaikan harga gula :
  1. 1 Januari 2010 : RM1.65 sekilo (Harga gula meningkat 20 sen)
  2. 16 Julai 2010 : RM1.85 (Harga gula meningkat 20 sen)
  3. 4 Disember 2010 : RM2.05 (Harga gula meningkat 20 sen – menjimatkan perbelanjaan subsidi kerajaan sebanyak RM283.5 juta)
  4. 10 Mei 2011 : RM2.30 (Harga gula meningkat 25 sen – menjimatkan perbelanjaan subsidi kerajaan sebanyak RM116.6 juta)
  5. 29 September 2012 : RM2.30 (Subsidi kerajaan dikurang 20 sen)
  6. Adakah bakal naik lagi buat kali keenam selepas Pilihanraya Umum ke 13?
Kempen kesihatan supaya penggunaan gula dikalangan rakyat Malaysia dikurangkan bagi mengelakkan penyakit sudah lama dijalankan. Jika anda semua diberikan pilihan antara BR1M dengan  subsidi gula dikekalkan? Yang mana satu yang menjadi pilihan anda? 

Pokok pangkalnya setiap yang diberikan harus mempunyai pro dan contranya.....
So pikir-pikir la yer....
PokCIk selalu check facebook budak-budak pokCIk...
PokCIk suka tengok dan nilaikan cara bahasa budak-budak apabila melayari Facebook....
Kerana PokCIk percaya Nilai-nilai murni seseorang budak boleh dinilai melalui pertuturan dan penulisan mereka di Facebook...
PokCik tidak akan menegur mereka begitu sahaja...Tetapi PokCik lebih suka merapati mereka dan melihat masalah mereka di Sekolah......
PokCIk cuba menyelidik nilai-nilai murni mereka dengan rakan dan keluarga mereka....
dikahir sekali baru pokCik menasihati mereka dengan cara mereka sendiri.....
Hakikatnya PokCIk tahu.....
budak-budak belajar benda salah dari manusia yang berada disekeliling mereka....
Hakikatnya POkcik tahu....
budak-budak tidak tahu nilai murni kerana mereka kurang pendedahan tentang benda baik......
Hakikatnya PokCik faham....
nilai peribadi budak banyak dipengaruhi oleh suasana persekitaran mereka.....
Hakikatnya PokCik kena terima....
Semua ibubapa lebih percaya akan anak-anak mereka dari orang luar....
Dan kita semua kena terima......
Masyarakat sekeliling tidak boleh lagi menasihati anak-anak jiran tetangga....
Sekolah tidak boleh mendenda budak-budak lagi...kalau tak percaya mai terjah entry ini (KLIK SINI)
 Inilah masalah yang kita harus tangani sekarang.....

PokCIk tidak bercakap jika tidak mempunyai bukti.....
mai kita tengok budak yang cuba belajar jadi pailang di facebook...
facebook adalah penapis/pengesan nilai-nilai murni yang terbaik bagi PokCik.....

antara Buktinya

Bukti ini masih fresh lagi......
nak salah kan siapa pekara seperti ini boleh berlaku?.....
Cikgunya ker?.....Ibubapanya ker?.....Masyarakat ker?.....Kerajaan Ke? or Pihak Sekolah kot?....
marah betul budak ini?....
adakah dia marah dengan sekolah? or dia marah dengan cikgu-cikgunya?..or ada cikgu yang pernah mendenda dia?......
Ini baru sekolah rendah...kalau sekolah menengah...kalau di IPT......
tepuk dada tanya diri kita sendiri....

Pesanan orang tua jangan lupa.....Kerana Bahasa....badan binasa.....


Assalammualaikum dan salam Sejahtera.....

Hari ini PokCik jadi begong sikit.....
Dari PagI sampai Petang.....

Pagi-Pagi PokCik dah "Membebel" di tapaK perhimpunan....
PokCik tekankan Perkataan Semangat, Setia dan Semangat Juang kepada semua Wakil-wakil yang menjadi Harapan markas.....ini semua berPunca dari kejadian semalam la....semuanya kerana Semangat yang tiada didalam diri anak bangsa kita .
Lama jugak la pokCik memekak kat Tapak perhimPunan tu..almaklum la kepala dah jadi begong sikit...
Macam biasa ler..kalau dah malaikat Maut berucap dah terang-terang budak-budak senyap PunYa...memang suara PokCIk ajer yang dengar.....

Dah puas membebel giliran budak-budak Bola Sepak pulak.....PokCik tak banyak cakap..PokCik hanya tekankan pada game semalam saja ..Terlepas jugak la perkataan-perkataan yang tidak sepatutnya PokCik ucapkan pada Budak....Budak-budak memang menunduk semuanya...tak berani nak angkat Kepala ( SESAL JUGAK LA POKCIK TAK DAPEK NAK KAWAL MULUT INI)..lagipun kepala dah jadi begong macam ini memang tak boleh kawal punya...so petang ini jam 2.30 PokCik arahkan budak-budak datang padang awam dirumah mereka.....PokCik bagi pilihan pada mereka nak datang ke aktiviti latihan rumah sukan or latihan bola....lepas tu pokCik blah begitu ajer.....biar terpinga-pinga budak-budak tu.....

PokCik masuk kelas dan ngajar macam biasa.....kelas paling bawah...kelas paling teruk...kelas paling belakang....dari segi akademiknya dan juga dari segi IQ mereka.....masak la poKcik....makin sakit ler tekak ni....Makin begong la kepala ni....
Tiba-tiba keajiban berlaku...budak-budak kelas 3M ini baik dan teratur ajer.....setiap arahan pokCik berikan tak payah nak kena ulang 2 3 kali...tak payah nak marah...tak payah nak keraskan suara.....semua arahan di ikuti dengan baik dan lancar...senang jer.....suruh buat kerja mereka buat kerja...suruh mereka cari jawapan dalam buku teks mereka cari...tak paham mereka sendiri cari poKCik...alhamdulilah...mungkin mereka paham keadaan pokCIk yang berkepala begong hari ini....

Kelas seterusnya adalah kelas ganti tahun 6...pergh direct pulak.....(Dalam kepala dah tak ada orang lain ke nak ganti).....
Masuk ajer kelas tu pokCik terus duduk dikerusi Guru.....
Tak cakap apa-apa.....tak bersuara...pokCIk just pandang budak-budak ajer...
seperti biasa budak berdiri dan salam diberi.....
PokCik hanya menggunakan arahan tangan ajer suruh budak duduk...tekak sakit......
5 minit duduk senyap.....kelas jadi sunyi sepi...budak-budak tahun 6 pandang saja pokCIk....al maklum la mereka dah biasa dengan PokCik dan dah tahu pantang larang PokCik....
PokCik angkat kerusi guru dan duduk ditengah Kelas.....So mulalah sesi membebel kali ke 2.....PokCik memberikan ceramah tentang sifat dan sikap mereka walaupun Tekak makin sakit......Budak semua senyap,dengar dan mata memandang tepat pada PokCik ....Tak tahu la kenapa nak membebel ajer hari ini walaupun tekak sakit....mungkin sebab kepala dah jadi begong sikit kot.....setengah jam jugak la PokCIk membebel.....

Selesai semuanya PokCIk direct pergi makmal Komputer.....
Ingat nak buat kerja sikit......tapi tak kesampaian......
kelas lagi.....3B pulak.....
Hari ini dah janji kena bawak budak masuk Makmal KompUter....
So bawak la jugak.....
Allah membantu PokCIk hari ini...budak-budak ini pun baik....sesi berjalan dengan baik dan senyap....PokCik bercakap budak mendengar dengan kusyuk dan pandai pulak buat latihan dalam buku aktiviti tanpa diarahkan...alhamdulilah....Nikmat dari Allah....Minggu depan pokCIk dah janji bawak mereka masuk dan belajar diMakmal lagi kerana sikap dan sifat mereka hari ini....

Habis kelas 3B datang pulak budak-budak 2B tanpa dipanggil.....alhamdulilah.....senang lagi kerja POkCik lagi....tak payah pergi jauh-jauh then patah balik ambil mereka.....elok ajer budak-budak hari ini......arahan bagi sekali dah boleh ikut....susunan kasut semuanya tersusun....adap masuk ke makmal juga dilaksanakan oleh budak-budak ini tanpa ditegur seperti selalu......Budak-budak 2B ini pokCIk kena ajar cara buka kompUter....senang betul...sama seperti kelas-kelas yang pokCIk masuk tadi...elok ajer...semuanya berjalan sempurna dan dengan baik.....Sampai masa kelas dah habis pun tak sedar....Top-top keluar kelas budak-budak tahap 1 semua dah balik...tinggal mereka ajer.....Kepala yang begong tadi dah macam nak OK......so PokCIk seperti biasa lepak dikantin sambil perhati budak-budak balik dan perkena Nescafe o ais.....

Tepat jam 2.15pm PokCIk dah terpacak dipadang awam seperti yang dijanjikan....
macam biasa la.....cuma 2 orang saja yang dah stanby dipadang...yang lain tak nampak muka lagi.....
jalan ajer latihan dengan 2 orang ini.....dalam jam 3.00pm baru la semua hadir....biasa la janji melayu yang diwarisi dari turun temurun......Standard le tu....nak denda or tanya pun bukan berbaloi pun....
So hari ini latihan main pertahanan dan penyerang sahaja.....PokCik terpaksa buak fikiran mereka sorang demi sorang...tengok mereka main, tegur mana yang teruk yang salah....ajar mereka mana yang patut dan tak patut....Training tak sampai 1 jam hujan la pulak.....siap dengan kilat lagi tu...pokCik tak nak ambil risiko...so PokCIk suruh budak-budak balik awal.......Jangan ambil risiko latihan waktu hujan yer....
Training hari ini nampak perubahannya sikit.....
budak  dah tahu sikit-sikit apa tugas mereka...
dah faham sikit-sikit tips dan pantang larang didalam permainan bola sepak....
Esok nak tengok macam mana mereka main dengan budak sekolah menengah pulak......
Boleh pergi ke idak......

So sekarang ini Kepala Yang begong dari pagi dah makin ok kot......
yang penting sekarang ini PoKCIk nak mandi......rehat kejap....then siapkan lesson plan esok dan minggu depan....Lepas tu nak sambung adjust blog sekolah  untuk mengadap PERTANDINGAN LAMAN WEB / PORTAL SEKOLAH.

Apa Ingat Senang Nak Jadi Cikgu Ke?
Semuanya demi anak bangsa...ku relakan juga....ku hadapkan juga....




Asalamualaikum dan salam sejahtera..
 
Nampak tak banner di atas....
Segmen ini adalah untuk menambah sahabat blogger....
PokCik pun nak jugak tambah kawan-kawan dialam maya ini...
Boleh le bertukar pendapat atau pandangan antara sesama kita....
Hidup ini jika tiada sahabat maka ianya akan menjadi Kosong...betul tak?...
 
Cara nak menyertai@join segmen ini senang ajer....
Klik ajer banner diatas or DISINI

Pesanan dari Penaja:

Kelebihan Join Segmen ni:
  1. Siapa yang join secara automatic masuk dalam bloglist  sepanjang tahun 2013
  2. Trafik blog akan meningkat
  3. Follower semakin bertambah
  4. Kenalan blogger semakin ramai
  5. Perkongsian antara blogger dengan blogger.

PokCik layan facebook kejap sebelum tidur...
Then terjumpa pulak kes ini....
PokCIk nak ucapkan Tahniah buat penhantar SMS ini.....
Anda memang Penjaga @ibubapa @sesiapa sahaja yang memang penyayang.....

Bagi pendapat PokCik ler..
lebih baik jaga anak sendiri dirumah supaya orang lain tak ganggu or sentuh anaknya.....
ajar anak sendiri.......
Apa ingat Sekolah tempat penjagaan ker?.....
Apa ingat kami makan gaji buta ker?.....

Tiba-tiba teringat la pulak Kempen guru penyayang.....
Inilah antara kesannya....disalah guna oleh mereka yang bijak pandai seperti ini...
namun ianya boleh diabaikan sebab dia sorang sajer yang bising.....
PoKcik Comfrim Rakyat malaysia yang lain boleh Fikir statment yang dikeluarkan ini.....

 
Dah seminggu tak buka myguru3.....
Buka-buka ajer dah banyak announcement yang ada...
Soalan-soalan pun dan banyak yang dipostkan....
So macam biasa PokCik download la...
Buka soalan ajer mata ini dah tak berkelip....
Tersandar dikerusi.....baca punya baca soalan yang diberikan......
satu perkataan keluar secara automatik....
Susahnya.......

Pergh......Pendidikan awal kanak-kanak pun susah jugak ker?.....
pening-pening....makin bertambah la pening pale ni oiiiiii....

Soalan nya :
Tugasan Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah (KRP3013)
Tugasan MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS (KBK3073)
 Tugasan Ekspresi Kreativiti Kanak-kanak (KAE3013)
 Tugasan Dasar, Polisi dan Falsafah Pendidikan Awal Kanak-kanak (KAA 3013)

Gaji Kakitangan Awam + Elaun Perumahan Naik?

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak berbesar hati di mana akan bertindak meluluskan kenaikan gaji akkitangan awam 2013 sekitar RM400 dan elaun perumahan dinaikkan kepada (antara RM350-RM450). Dan dijangka kenaikan gaji kakitangan awam + elaun perumahan (ETP) akan diluluskan pada seawal hari Khamis ini atau selewat-lewatnya awal minggu hadapan.


Betul ke berita ini?....
kalau betul la Alhamdulilah.....Rezeki kurniaan Allah pada kita semua kakitangan kerajaan...
tak sabar tunggu comfrimation dari kerajaan....
 
hari ini PokCik begang betul...
mana taknya latihan dan penerangan selama 2 hari berturut tidak mendatangkan apa-apa kesan pun....
budak main memang teruk....
Tendang bola tak jauh....
Sepak bola pun teruk..nampak gaya ada tapi perginya tak kemana....
Pergh.....lambung bola out pun boleh salah...diangkatnya kaki.....
Lepas tu pulak gool keeper pergi tangkap bola bila dipas oleh kawanya dengan kaki....malu beb...malu....sedangkan pagi tadi dah pesan jangan buat begitu...pergh.....
main berkampung.....1 lawan kepung 3 orang boleh lepas pulak.....dah pulak tu tinggalkan posisi yang ditetapkan.....bahkan dah cakap 1 lawan 1.....kalau lepas kawan mestilah beckup.....
Bahagian tengah lagi hancur....apa tah lagi bahagian serangan......
Hantar tak betul.....game tak boleh bukak....serangan pulak lansung tak boleh masuk.....try/cubaan lansung tak ada....
Pesan dan latihan disekolah lansung tidak digunakan......macam ajar tin kosong.....
Yang paling geram sekali..........memang geram sekali....geram yang dikatakan sampai tahap Ultraman.... Budak-budak ini dah kalah boleh gelak-gelak...ketawa-ketawa....siap boleh main kejar-kejar lagi......
dah balik boleh pulak jalan macam orang menang......dengan gaya bangga pulak tu.....
PokCik macam dah mengalah nak ajar budak-budak ini main bola.....

Semangat dalam permainan lansung tak ada.......
wajah kekecewaan lagi lah tak ada.......
Yang mereka tahu hanya lah gembira sebab dapat main diluar sekolah.....
Terang-terang pokCik bagi tahu....Semua murid-murid disekolah ini memang tidak mempunyai semangat cintakan sekolah mereka......sebab apa yer....
Sebabnya mereka memang telah dididik begitu...tidak menyayangi dan mempertahankan tempat mereka belajar.....bayangkan...buang sampah sesuka hati......Luar sekolah baju diluar...tak inkan didadalm....kalau bukak baju main campak di tanah sahaja.....
Lepas itu kalu menyanyi lagu kebangsaan dan sekolah memang main-main......siap boleh berjoget lagi.....Tambahan lagi...waktu membaca ikrar....lagi lah geram.....dah dimarah kaw-kaw elok lah 2 3 hari....minggu depan buat lagi......

Cer citor macam mana nak didik jika semua guru diarahkan menjalankan tanggungjawab mendidik dengan cara yang baik....lembut...tidak boleh main-main....mesti dilakukan secara profesional....
Cuba bayangkan jika nak didik budak kena nasihat dulu.....kena tunjuk budaya yang baik.....contohnya jika budak buang sampah cikgu mesti nasihat baik-baik.....kalau nampak sampah cikgu kena kutip baru budak boleh ikut....tau apa yang jadi?.......
 cikgu kutip sampah depan budak dan baru tegur budak tu...makin naik minyak budak tu.....lagi dia tak buang...dia biar kita pulak yang kutip sampah tu.....pergh...mendidih darah ni....
Tapi PokCik arah dengan tegas suruh buang sampah dalam tong sampah dan jika pokCIk nampak murid tu tak kutip or buang sampah tu merata-rata memang teruk PokCik keja kan budak tu baru lah elok sikit........

Gaya bahasa dan intornasi suara pokCIk memang kasar.....senang cerita tidak menunjukkan gaya penyayang lansung.......sebabnya semua cikgu harus mendidik sebagai seorang penyayang...jika tidak budak boleh tertekan......dan budak itu akan buat hal.....namun bial dilakukan begini makan tiada apa yang berubah....makin teruk budak-budak ini....So poKcik sendiri ambil pendekatan dengan cara menjadi garang dan TEGAS dengan budak.....Setakat Guru Besar nak marah or tak suka PokCIk tak ambil port punya....sebab apa? Sebabnya PokCik lebih mementing disiplin didalam kehidupan kita sebagai manusia......

Program guru penyayng memang bagus...namun bagi pokCIk mesti ada seorang yang mengawal murid-murid ini dengan cara yang tegas...baru boleh berubah budak....di tempat poKCik ini jika kita penyayang maka budak akan pijak kepala kita.....So biar PokCik ambil risiko dengan cara mendidik anak didik pokCik dengan cara ini....biarlah mereka berubah menjadi insan yang berguna pada nusa dan bangsa walaupun nasib pokCik tergadai kerana bagi pokCIk mereka lah bakal penentu masa depan negara kelak.....Jika tiada nilai disiplin dan nilai sayangkan negara apa akan jadi pada masa depan negara kita?.......

Hari ini memang pokCIk geram tahap ultraman punya.....
malas nak cerita tentang ibubapa.....
what ever ingat jadi cikgu senang ker?....
Cukup lah Guru Besar pertahan kan ibubapa murid disekolah ini.....
Biarlah guru besar menyalahkan kami tidak menjalankan tanggungjawab kami dengan PROFESIONAL.....
Kerana kami lebih lama disini...kami lebih paham anak-anak kami disini....
Dia hanyalah orang baru disini....lagipun dia berasal dari tempat yang elit yang muridnya terdiri dari mereka yang cerdik pandai......
Dia Bos...kami dibawah....so ikutkan ajer...dibelakang kami yang kerja kan murid kami dengan cara yang ikhlas dan sesuai dengan iklim sekolah ini.......
Apa pun PokCik tanggung....

Ini bukan cerita tentang kekalahan...
tapi ini cerita tentang semangat yang tiada didalam diri anak bangsa kita...
jika disekolah rendah mereka tidak dididik tentang semangat sayangkan sekolah dan negara apa akan jadi pada masa depan negara kita.......

Sistem pendidikan kita memang banyak memberi ruang kepada ibubapa. So sebagai Pendidik,semua guru haruslah sentiasa berwaspada.....buat mana yang patut sahaja.....jangan lebih-lebih....jangan marah-marah...jangan tekan-tekan.....
Tapi bagi pokCik...pokCik harus menjalankan tanggungjawab pOkCik dengan tegas kerana PokCIk sentiasa membawa harapan bangsa dan negara ini....
Lain sekoalh lain ragam...lain tempat lain suasananya...pemikiran ibubapa dan penduduk rumah flat tidak sama dengan ibubapa / penduduk dirumah teres...
fikir-fikirkan lah...renung renungkanlah....

PokCik nak tido lah......Esok kena PikIr apa nak buat esok......
Terasa sia-sia pengorbanan yang poKCik lakukan untuk mendidik budak-budak bola ini...
Kecewa...kecewa....kecewa.....
Sedih....sedih....sedih.....

Sampai bila dendam akan ditagih......
Sampai bila kita dapat membenci....
Sampai bila ia akan berlarutan....
Sampai bila semua ini akan selesai....

Satu persoalan yang masih bermain diminda....
satu persoalan yang entah bila akan terurai.....
Kisah lama menjadi cerita.....cerita yang penuh duka dan lara.....
Hingga akhir nyawa menjadi igauan yang nyata....
kekuatan hati dan jiwa jadi taruhan.......
Ya Allah ampun segala Dosa-dosa ku.....sesungguh ku terima segala hukuman Mu dengan hati yang terbuka....

hakikatnya dia masih ku sayang....
Hakikatnya ia menjadi sejuta penyesalan melepaskan dia.......
Takdir bersahutan Qada dan Qadar yang  sudah ditentukan....
Untuk menguji kita yang bernama Insan......
Pertandingan laman web / portal peringkat Jabatan Kuala Lumpur....
PokCik nak try join......
walaupun pokCik ini tidak pandai dalam bidang membina web-web ini namun pokCik nak belaja jugak....
pokCik tak tahu apakah kreteria dan elemen-elemen yang diinginkan...sebabnya tak ada listnya apa yang diinginkan....
dah nak sepuluh kali membaca...namun tak paham apa yang di ingini....

Lagi pun Markas pokCik bukannya ada budjet nak buat web-web yang canggih ni...
Hope jikA ada sesiapa yang dapat membantu PokCik dalam menYiapkan laman ini?....
Markas pokCIk hanya menggunakan tapak BLOGSPOT sahaja...Sebabnya percuma dan mudah...lagipun poKcik hanya tahu menggunakan tapak Blogspot ini sahaja untuk mengupdate setiap aktiviti di Markas PokCik....laman blog markas PokCIk adalah http://skpetaling1@blogspot.com.... jemputlah jengah-jengah...

Hope ada yang dapat membantu PokCIk dalam menyiapkan tugasan ini....
 
PokCik balik awal hari ini.....dalam jam 4.30 petang dah sampai rumah...
layan astro 105 (Astro Prima)...Cerita Tanggang Ayu......Episod 2.....
awal-awal cerita dah gempak.....

anak jirannya maki jiran yang sebelah sebab arwah lakinya perompak dah mati sebab ditembak polis....arwah suami si yang dimaki pula  pernah tolong keluarga dia...
bukan main kurang ajr lagi si anak dengan si emak kerana emaknya mempertahankan si isteri arwah.....

Si isteri yang suaminya baru mati kene tembak tadi pun keluar kampung......
So si isteri ini tadi dapatlah bilik sewa yang dimiliki oleh sepasang suami isteri.....
Pergh.......si isteri pemilik rumah tadi bukan main jahat lagi dengan si balu malang ini......
dah la kawan tu ada anak.....tak dipikirnya.......boleh menipu lagi dengan mengatakan sewa bilik sampai RM200 sedangkan sewa bilik hanya RM50 sahaja....
Sampai sini saja cerita ini pokCik layan.....Tak sanggup nak tengok......
PokCik jenis sensetif sikit bab-bab ini.......

banyak Pengajaran yang PokCIk dapat dalam 15 minit menonton cerita Tanggang Ayu ini.....
Antaranya :
  • Inilah sifat orang melayu kita......benda baik dia tidak akan ingat...benda jahat sahaj yang disukai.....
  • Suka menjatuhkan hukuman sendiri dengan mengata orang tu teruk orang ini salah...sedang diri sendiri tak nampak.....
  • kalau salah seorang ahli keluarga kita yang bjahat bermakna satu keluarga kita jahat.....
  • kalau dah cemburu datang......sanggup membuat orang lain merana tanpa memikirkan kesan kepada orang lain yang tidak bersalah..ada kes sampai sanggup membunuh dalam diam.....
  • Sembahyang cukup...puasa cukup.....haji dah pergi...masjid pergi...tapi menyimpan hasad dengki dan berfikir cetek demi kuasa dan pangkat yang dia ada sebab dia orang kuat masjid..cakap dia yang betul siap berhadis dan bersunnah sedangkan dia tidak melakukan sesuatu dengan ikhlas...(Ini cerita kampung PokCIk)...
Siapa yang sanggup nak tengok boleh la layan cerita ini setiap selasa jam 5.00 petang di astro prima (105)....

hakikatnya....INILAH SIFAT SEBENAR ORANG-ORANG disekeliling KITA......
Terima atau tidak ini adalah pendapatan dan pandangan PokCik dari pengalaman pokCIk sendiri....
Tepuk dada tanya iman dan pengalaman......



kalau markah macam ini memang lah tak ada harapan nak naik pangkat ler...;....
Hope ada rezeki......
Markah 2009 dan 2010 adalah markah yang diberikan oleh bos PokCIk yang perempuan....
PoKCik memang selalu lawan dia...Dah dia tak betul kena la lawan......tak kan nak diam ajer....Demi anak-anak bangsa PokCIk jugak...bukan demi kepentingan peribadi...
Markah 2011 pulak deberikan oleh BOS baru pokCIk.....
beza banyak tak?....
Tahun 2012 insyaalah lagi tinggi.....
Sebab BOS baru PokCIk bukan macam BOS lama PokCik yang lebih banyak bertindak diatas kepentingan peribadi dan bukan niLai kerja........
Tak naik pangkat ler POkCIk tahun ini....kena tunggu Lagi 2 tahun la gamaknya.....
So PokCIk tak berharaP nak naik pankat Or naik gaji........
JusT buat Kerja mana yang patut Sahaja....

"p/s :Hari Ini PokCik gemBira sebab Jentera Pengawas PokCik menjAlankan Tugas Dengan baIk...
SemUa anak-anak PokCIk boleh mendengar dengaR dan diam diDalam PerhImpunan Isnin...."

Ada baca tak berita tentang budak sekolah 13 tahun hisap rokok dikedai kopi?....
keluar dalam paper Sinar Harian
Kalau tak baca mai baca disini...
budak hisap rokok
Budak ini pikir hebat sangat hisap rokok

Pergh...apa nak jadi budak-budak sekarang ini yer?.....
lansung dah tak takut dengan orang-orang tua.....
Lansung dah hilang ras hormat pada orang sedang dia hanya bergelar budak.....
lepas tu gengster pulak......

Nak salahkan siapa pekara ini boleh berlaku pada budak-budak sekolah sekarang ini?.....
Cikgunya ker?....
Ibubapanya ker?.....

PokCIk pernah tangkap budak macam ini.....
teruk PokCik keje kan.....berubah sampai dah besar pun......
Dia stay ingat poKCik lagi......
tapi stay merokok lagi.....Dah besar takkan POkCik nak marah...lantak dialah...nasihat sikit-sikit ajer...tak boleh lebih-lebih....

Berbalik pada tajuk asal ini....
nak salahkan siapa budak-budak ini hisap rokok pada umur macam ini.....
budak-budak sekarang memang payah nak ditegur.....
bukan takut dengan budak tu....
tapi tak nak mak bapak dia melenting kalau kita tegur anak dia....
apatah lagi kalau disentuh......pegang bahu dicakapnya kita pukul....
tegur kang dicakap kita maki dia...budak sekarang memang pandai berlakon....
mak bapak memang percaya....
Kes macam ini paling banyak berlaku di bandar-bandar....
Susahnya nak mendidik budak-budak sekarang ini kerana masyarakat kita sudah tidak mahu menerima hakikat akan keburukan diri mereka sendiri.....

Teringat masa zaman sekolah pOkcik dulu....
dah la kena lempang dengan siapa tah sebab buat benda ini....
balik rumah kena tambah lagi dengan abah PokCik....
perhg...sampai sekarang masih terasa penangan orang-orang tua....







 
PokCIk tengah layan berita di TV3 tadi....
betul-betul terkejut...
Bayi 4 Bulan dilambung @ dera lah....
video yang ditayangkan tak sanggup pOkCik nak tengok....walaupun sekejap
Apatah lagi nak tengok di YOUTUBE or FACEBOOK......
Perasaan ini tak tahu nak cakap apa....Geram, sakit hai dan macam-macam la.....

Apa salah bayi yang hanya berusia 4 bulan tu?
apa yang bayi itu tahu?
kenapa diperlakukan begitu.....
Yang melakukannya adalah MANUSIA?.....
MANUSIA jenis apa ini?....
Dimana akal dia?.....
Kenapa B#@$%h sangat buat perbuatan ini?.....
Kenapa kejam sangat memperlakukan sifat FIRAUN ini....
marah macam mana pun berpada-pada la sikit...
Dengan budak pun nak bersifat kejam ker?.....nama pun budak....

Ingatlah....
Tak kiralah kita ini bangsa apa, asal negara mana pun dan beragama apa sekali pun....
Kita adalah MANUSIA yang dicipta oleh ALLAH sempurna dengan akal.....
Jadi lah seperti MANUSIA dan janganlah jadi seperti BINATANG yang tidak berakal....

Tengok paper online@cercitor blogspot. perlaku yang kejam ini telah ditahan....
Hope akan dikenakan hukuman berat pada manusia ini jika benarlah dia yang melakukannya...


0-3

Akhirnya Pasukan Tok gajah dibenam oleh skuad Singa seberabg tembok....
PokCik memang kecewa betul....
Pemain pahang memang tak boleh bermain di Stadium jalan besar malam ini....
Semua gol hasil dari tandukkan saja.....
Hope Tok Gajah tabah dalam menghadapi kenyataan ini....
PokCIk harapkan Skuad Harimau Selatan (Johor Darul Takzim) dapat membalas dendam untuk Tok Gajah.....
Salam satu Malaysia buat Semua....
Petang sabtu macam ini biasanay pokCik akan layan-layan gambar yang PokCIk ambik sebelum-sebelum ini....

PokCik ini memang agak suka snap-snap gambar....ala kerja suka-suka....tak boleh le buat serius sangat.nanti kerja lain pulak terabai...setakat nak tahu ilmu-ilmu photography....PokCik jugak ada buat bloG untuk belajar dan memaparkan hasil-hasil kerja poKcik...adA 2 blog.yang pertama untuk pokCik belajar...yang blog kedua adalah hasil yang terbaik pada pandangan mata PokCIk ..tapi tak selalu update ler....kalau ada gamabr comfrim masuk situ....

Kalau rajin mai la singgah sambil bagi komen-komen sikit...kalau rajin follow ler....linknya ada dibawah ni...

1. kamera-Jamil
2. Mj Photography

PokCik dah lama buat 2 blog ini. Dan blog dihujungpen ini baru ajer dibuka...
kenapa PokCik buka 2 blog Photography dan blog dihujungpen ini lambat dibuka?.....
nanti lah poKcik cerita di entry yang lain yer....nak tahu kena tunggu ler...

So Petang sabtu yang mendung ini pOkcik edit gambar wedding minggu lepas....tarik curve....then cerah-cerahkan mana yang patut...

PokCik buat part time suka-suka ini bersama kumpulan Photographer MHkamera yang bergerak aktif didalam  bidang photoshoot wedding or apa-apa majlis...PokCik join saja suka-suka buat mengisi masa lapang untuk mendalami ilmu photograhy..bab duit memang jauh sekali la....nak tengok hasil kerja MHkamera meh le blog mereka di MHkamera.blogspot.com
Photography, kerja suka-suka, Wedding Photography

Gambar ini hasil dari kamera PokCik sendiri....Ok tak?......
tarik curve dan hue sikit-sikit ajer.....
Sape masih mencari photographer perkahwinan boleh la hubungi pokCik..boleh adjust harga punya....




Gambar ini PokCik Jumpa Di facebooK...
Pikir ler sendiri...
Mungkin ramai yang dah tahu...
tapi jika tahu tetapi tak paham....
 tak ada  guna jugak....
So Pikirlah dengan fikiran yang Terbuka...
bukaN senang nak JadI cikGu yer...

Guru oh guru


Kemeriahan  saingan Liga Super kini kembali bersambung selepas hampir tiga minggu berehat bagi memberi laluan kepada pasukan Harimau Malaya untuk aksi kelayakan Asia 2015.

6  perlawanan akan dihidangkan di mana 12 pasukan turun - diiringi satu tekad untuk terus memungut tiga mata penuh. Pasukan manakah yang akan lebih menyerlah? Adakah kejutan akan terus berterusan dan pasukan bukan pilihan akan memenangi perlawanan itu nanti?
 
Adakah tempoh rehat panjang yang diberikan kepada setiap pasukan mampu dimanfaatkan sepenuhnya oleh mereka untuk memantapkan lagi pasukan masing-masing.

Saingan pada minggu ini banyak melibatkan perlawanan tumpuan, antaranya Selangor temu Kelantan, Johor Darul Takzim (JDT) menentang T-Team, Lions XII lawan Pahang dan Negeri Sembilan tentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Paling pokCik nantikan adalah perlawanan antara Selangor menentang Kelantan...2 Gergasi merah yang memang terkenal dengan sikap penyokong dan taktikal perlawanan yang bakal sengit......poKCik sokong kedua-duanya sekali.....

Sebelum game ini bermula mai kita tengok dulu siapakah Player Pilihan PokCik untuk saingan Liga Fantasi PokCik minggu ini?.....
Liga Super Malaysia 2013

ha....apa macam?......ok tak.....rase-rasenya semua player utama PokCik turun kot untuk game minggu ini.......pokCik baru tukar izwan mahbub (GK),Badri Radzi(M), dan Shakir Hamzah(D)....

Hope game malam ini tak berperang la yer...Peminat harus menjaga emosi dan disiplin sewaktu menonton...yang Pemain pulak, jangan le berperang kat padang macam game ATM VS Selangor....Pengadil pulak haruslah adil dan sentiasa cool dalam mengendalikan perlawanan ini....


Berikut jadual Liga Super:

Jumaat (hari ini)
Terengganu lwn Perak   4.45 petang       
Selangor lwn Kelantan 8.45 malam ( Epik Game) (Perlawanan tumpuan PokCIk)

Sabtu (esok)   
Felda United lwn PKNS  4.45 petang       
Johor Darul Takzim lwn T-Team  4.45 petang       
Lions XII lwn Pahang 4.45 petang (Perlawanan Tumpuan pOkCik)                           

Negeri Sembilan lwn ATM 8.45 malam

Update Keputusan terkini!!!!!

   Selangor ( 2 )                           lwn                  Kelantan ( 0 )
     Forkey Doe
    Ramez dayoub

First half ini Gergasi Merah dah kena. Bahagian serangan memang tak menjadi. irfan izuan dan haris lansung tak megancam. indra dan farhan pun sama. macam tak kena ajer gadingan ini.
Player selangor memang menjadi. taktikal yang direncanakan memang baik. Hantaran lintang yang dilakukan semua menjadi. Kita tengok pula apa perancangan Boyan Hodak lepas ini. Kelantan memang tak boleh pergi jika bahagian serangan macam ini. (terasa dah kelantan bila ramai player utama mereka berpindah)  

Second half. Kelantan perkuatkan bahagian tengah dan serangan..Kemasukan Piya merancakkan serangan kelantan. Namun nasib tidak menyebelahi kelantan...So Kelantan Sekali lagi tumbang di tangan Gergasi Merah kuning
pokCik layan juga cerita artis 2 orang ini....
entah mana punca....top-top meletup cerita dia orang ni....
dah tu libatkan mak bapak pulak tu....
Ye la...dah anak emaskan.....
So benda kecil jadi besar....
bagi pokCIk bapanya perlu lebih cool lagi......
Ala biasa la artis...bukan bapanya tidak tahu asam garamnya dunia artis....
what ever pokCIk tak nka campur la.....bapanya lebih tahu apa yang terbaik untuk ankanya...orang lain jangan campur...
dalam pemikiran pokCIk satu ajer....
Shila Amzah stay kuat sayangnya dengan Sharnaaz Ahmad.....
So buat dua dua sejoli ni......jika jodoh tidak akan ke mana.....Setiap yang berlaku ada sebabnya....

PokCik ras lagu ini bakal meletop nanti.......
Sebab lagu ini memang sungguh bermakna dan mempunyai satu inspirasinya yang tersendiri....

Lirik Masih Aku Cinta (Shila Amzah)

Biarpun kau tak lagi ada dengan ku
Takkan ku bisa melupakan mu
Cara mu,memanggil nama ku
Terasa seolah kau masih ada

Jauh di dalam sanubari ku
Tak ku relakan pemergianmu
Namun ku,’kan selalu doakan mu
Agar kau takkan terus terluka

Kau kan temui bahagia
Walaupun aku tidak bersama
Jangan kau gusar
Aku akan selalu ada
Dari jauh engkau masih ku cinta
Dari jauh aku masih mencinta

Takkan pernah ada penggantimu
Yang mem pertahankan ku sepertimu
Satu dunia,menentang cinta kita
Akhirnya kita terpisah jua

Yang mengenal mu cuma aku
Tidak ku menyesal mencintaimu
Yang ku harapkan
Kau juga mendoakan ku





Sumber : ROTIKAYA