Sepanjang cuti sem 1 penggal 1, PokCik dan Pengawas ICT tahun 6 dibantu oleh seorang Pelajar lama PokCik dari Sek Menengah telah melakukan aktiviti membuat carta dan peraturan untuk makmal komputer sekolah poKcik....

Idea dan pandangan mereka PokCik ambil 100% dan design pokCIk yang reka....
So kerja mereka hanyalah memotong dan melekat berdasarkan idea mereka...

Logiknya aktiviti ini......
Logiknya adalah untuk menilai sejauh mana tahap kreativiti mereka....
Logiknya adalah untuk mengetahui sejauh mana tahap pemikiran mereka.....

Apa hasilnya....
Hasilnya.......Mereka hanya memikir mudah didalam melakukan sesuatu kerja....contohnya sewaktu memotong kertas....memang hancur.....senget-senget dipotong kertas.....walaupun dah ditegur namun kesalahan yang sama juga diulang....didalam bab menampal pula......habis kotor kertas yang ditampal walaupun dah diajar teknik menampal yang betul.....
Didalam melaksanakan kerja-kerja ini PokCik lebih banyak menjadi fasilitator dari membuat.....murid ini yang melakukan kerja dan PokCik hanya memantau dan mengarahkan mereka serta menegur berdasarkan kesalahan mereka......
Murid terlalu takut untuk meluahkan idea....hanya ddi hari ke 4 baru murid berani mengeluarkan idea mereka.....itu pun setelah PokCIk melepaskan prinsip ketegasan PokCIk ( inilah ilmu baru yang PokCik dapat...Ketegasan menyebabkan budak-budak tersekat pemikiran mereka)

Inilah hasil kerja mereka.....
kreatif dan kritis
100% kerja dilaksanakan oleh murid

hasil kerja budak sekolah rendah
Carta Pertama yang disiapkan

Sifat kreatif dan kritis
Carta ke 2 yang berjaya disiapkan

carta organisasi
Carta dilekatkan di depan makmal oleh murid sendiri
Murid-murid ini membuat carta organisasi sekolah dan peraturan makmal komputer...dan ini adalah merupakan risiko yang perlu pokCik tanggung kerana orang luar akan menilai berdasarkan hasil kerja yang dipaparkan....So pokCIk ambil pendekatan dengan membuat tag siapa yang membuatnya seperti dibawah :
pentingnya tag name ini
Tag nama yang menghasilkan bahan ini.

Yang pastinya PokCik bangga dengan mereka kerana mereka bersungguh-sungguh menyiapkan carta ini walaupun bahan-bahan yang digunakan tidak mencukupi dan PokCIk terpaksa merayau mencari bahan yang boleh diguna semula.......So inilah hasilnya.....

PokCik nak semua orang tahu bahawa budak-budak pun boleh melakukan pekara yang kretaif dan kristis jika kita memberi peluang kepada mereka....dan jangan terlalu mementingkan hasil kerja yang sempurna dari seorang murid sekolah rendah kerana  mereka akan tertekan...hargailah hasil kerja mereka dengan sebaiknya kerana ia dapat memberikan kesan positif kepada murid ini dimasa depan....

What ever...2 carta ini mengambil masa 5 hari untuk disiapkan.....
Syabas anak-anak ku....
Pada 21 Oktober 2011 yang lepas, beberapa gambar mengenai seorang pelajar sekolah rendah di hunan mendukung adik lelakinya di kelas telah tersebar luas. Ramai yang menangis apabila mendengar kesusahan yang dihadapi oleh pelajar ini. Ramai rakyat China menderma untuk membantunya.

Menurut jurugambar sebenar gambar ini, Lu Qixing. Gambar yang diambil bertarikh 29 julai 2011 berlokasi di kelas sekolah rendah Shanjiang Town, Hunan, China. Pelajar tersebut terpaksa menjaga adiknya kerana ibu bapa mereka bekerja di luar hunan. Manakala datuk dan neneknya pula terlalu sibuk menguruskan ladang mereka. Oleh yang demikian, si kakak tersebut membuat keputusan untuk membawa adik tercinta ke sekolah agar dia dapat menjaganya. Si adik dilaporkan mengalami kekurangan zat berkhasiat yang menyebabkan kepalanya begitu besar.
kanak-kanak, tertekan, motivasi kanak-kanak
 Walaupun dah lama pekara ini berlaku namun ia memberi seribu pengertian...
Bersyukurlah kita kerana dinegara kita tidak mengalami pekara sebegini..
Pihak kerajaan kita sentiasa mengambil berat akan isu-isu seperti ini. Bersyukurlah anak didik ku kerana anda berada dizon yang amat selesa...Bersyukurlah wahai rakyat Malaysia kerana kerjaan kita tidak akan membiarkan anak-anak kita terabai dan memastikan semuanya cukup dan selesa untuk masa depan anak-anak kita. 
Bangunlah wahai warga Malaysia yang masih tidak mementingkan pendidikan anak-anak mereka. Dan pekara ini memang berlaku, Dientri akan datang PokCik akan ceritakan apa yang PokCik telah alami didalam membantu murid-murid yang selalu ponteng dan malas ke sekolah...kebenaran tetap kebenaran cuma kita sahaja yang selalu tidak memandang berat akan hal ini. Dan dibandar besar seperti diKuala Lumpur ini memang banyak kes nya.... 
Apakah bezanya ketua kerani dengan Cikgu?....

Apakah perasaan seorang cikgu apabila dipertikaikan kerjanya?....

Apakah perasaan seorang cikgu apabila dia melakukan pembelian barang-barang untuk kegunaan anak murid satu sekolah....PokCik ulang sekali lagi....satu sekolah.......bermakna semua murid menggunakan barang tersebut..... dan perbuatan dia dipertikaikan....cikgu itu menggunakan duit yang diperuntukkan untuk Panitia dia......bukan dia guna dari sumber lain....

PokCik tahulah yang dia control duit sekolah....
tapi simpan duit sekolah banyak-banyak dan tidak digunakan nak buat apa?...
dah terang-terang Jabatan turunkan duit untuk kegunaan sekolah....
Bukan untuk disimpan.....cukup tahun pulangkan balik....
Apa ingat kami ni kemaruk sangat ke dengan duit semua tu ker?....

Dari cara dia bercakap PokCik dah faham sangat dia memperkecilkan kami.....
Selama ini PokCik hanya dengar dari membe-membe PokCIk tentang perangai dia ni....
Tapi hari ini depan Guru besar dia memperkecilkan Cikgu yang sesunguhnya antara yang terbaik didalam sekolah ini.....
PokCik bekerja dengan semua orang...PokCik tahu mana yang bagus mana yang tidak....
pokCik tahu mana yang terbaik dan mana yang sekadar kerja cari makan sahaja.....

Selama ini PokCik hormat semua orang yang berada disekolah ini.......
Pak guard sampai lah ke murid-murid.....
tapi cara kerani ini menyebabkan PokCik tidak boleh respek dia......

Dengan cara kerani ini  makan PokCik terpaksa buat cara susah untuk dia bekerja......
PokCik tidak akan bertolenransi lagi.......Kerana dia benar-benar memperkecilkan kami sabagai warga pendidik......

Kami berkerja separuh mati demi anak bangsa kami...
waktu cuti kami ramai yang tidak pulang ke kampung...
semuanya kerana kerja pengkeranian yang kami terpaksa buat.....
kami tetap datang ke sekolah biarpun budak tak ada.....
Guru tahun 6 hadir mengajar kelas tambahan walaupun budak yang hadir tak sampai separuh.....

Jika setakat ketua Kerani yang tahu mengira duit dan mempertikaikan apa yang kami lakukan lebih baik jadi kerani kewangan di Kementerian Pendidikan atau di Jabatan Pendidikan......
tak siapa yang nak marah.......
kalau setakat duduk dikerusi empuk dibawah aircond buat kerja kira-kira pokCik pun boleh buat .....

dari isnin hingga hari ini PokCik gembira dan happy sangat buat kerja disekolah waktu cuti.....
Tapi kerana kata-kata ketua kerani ini, mood poKCik terus hilang.....PokCik memang begang gila....sampai tak boleh buat kerja......

Setakat kerani dari Kementerian Pendidikan yang naik pangkat ketua kerani disekolah ini dah berani nak bercakap tentang krealibiliti seorang cikgu.......
memang buta hati.....
memang buta jiwa.....
dan memang orang tua yang tidak tahu erti hormatkan orang lain.....
Perghhhhhhhh.......

Terlajak perahu boleh undur....
terlajak kata memang tersemat dalam hati selamanya......

Selama PokCik bekerja tidak pernah sekali PokCik pertikaikan kerja orang lain.....
Tak pernah PokCik jatuhkan air muka orang lain....walaupun Tukang Sapu disekolah PokCik....
tapi hari ini seorang Ketua Kerani telah pertikaikan dan menjatuhkan air muka seorang cikgu yang PokCik tahu akan kesungguhannya didalam kerjanya dan tanggungjawabnya pada anak bangsa.....

Nak Buat Aduan/Laporan?.....
jangan bermimpi.....
kerani, menyindir guru depan guru besarnak mengadu dengan siapa?....
KPM?....Jabatan Pendidikan Negeri?.....PPD...?...or PKG.....
kalau mengadu apa yang kami akan dapat?......
Apa tindakan yang akan dikenakan?....
Satu sahaja yang akan mereka buat....
Cikgu kena Profesional........
Perghhhh..........

What ever.....
PokCIk dan rakan-rakan seperjuangan kami akan terus mendidik anak bangsa kami dengan penuh tanggungjwab.....
kami akan terangkan dan buka mata mereka tentang adap dan  dan pentingnya sikap hormat menghormati tanpa mengira kedudukan kita sebagai manusia......
kami akan ajarkan mereka tentang betapa pentingnya ilmu dalam kehidupan mereka.....Tekanan dari Pihak Kementerian, Jabatan or PPD tidak akan kami peduli.....

Hari yang cukup Panas biarpun hujan dari tengah hari tadi.....











tips, motivasi

Nampak macam biasa saja kan...
Tapi cuba kalau kejadian ini terjadi depan mata...
Apa agaknya yang akan dilakukan oleh cikgu dia?...
gambar ini PokCik ambil diwall facebook anak didik PokCik...
benda kecik macam inilah yang akan menjadi ikutan kerana ia nampak kelakar..
namun sedarkah kita nilai-nilai murni semakin tidak bererti lagi kepada anak bangsa kita?...

Sampai bila?....
dah 7 tahun berlalu......
Dendam lama masih terkubu dihatimu....
Dendam yang engkau ciptakan sendiri......
Dendam yang engkau mulakan....
Dendam lama yang masih engkau anggap aku puncanya....

Hakikat dah terbukti....
Aku bukan punca segalanya......
Bukan aku yang memulakannya...
masa dan waktu telah membuktikannya....
5 tahun lamanya aku beri ruang...
5 tahun aku menantikan engkau berubah....
5 tahun aku tanggung segala yang engkau berikan....
Namun tiada apa yang berubah.....

Siapa yang rajin bercerita?....
Siapa yang selalu mengata?....
Siapa yang mengungkit cerita lama....
Siapa yang asyik bercerita tentang cerita lama.....
Siapa yang membuat cerita lama menjadi dendam tak terubat...
semuanya engkau

Benar....
kini aku sudah ada penganti.....
Benar...
dia tidak secantik engkau....
Benar....
dia tidak semanja engkau...
Benar....
dia tidak selembut engkau...

namun diketika aku memerlukan semangat...
dia disisi aku...
bila disaat aku kesusahan....
dia menghulurkan tangan...
bila di saat aku kekeliruan.....
dia ajarkan aku hakikat....
bila disaat aku rasa bersalah antara kita.....
dia sudi menjadi teman untuk aku meluah rasa.....
di saat engkau mencaci aku,menghina aku...
dia sentiasa membuat aku berfikiran terbuka.....

kini...
aku bahagia...
Kini...
aku tidak diragui...
Kini....
aku boleh menjadi insan biasa....
Kini....
Kemarahanmu menjadi kekuatanku....
Kini....
kebencianmu menjadi tanda wancana hidupku....
Kini.....
Dendammu menjadi penyuluh hidupku...
Sesungguhnya aku,engkau dan dia adalah manusia biasa......
aku terima apa yang engkau luahkan dengan hati yang terbuka....

Dibawah  adalah catatan terakhir dari beratus makian yang PokCik terima....
Bukan nak meminta simpati...
bukan nak menunjuk...
bukan nak mengata....
namun inilah balasan dari peristiwa silam....
PokCik manusia biasa....PokCik adalah manusia yang tidak boleh lepas dari kesilapan....
namun besar manakah ianya?....sehingga ianya menjadi dendam kesumat...
Hingga dihina,dimaki bertahun-tahun lamanya....tidak termasuk cerita-cerita dari yang tersebar tentang kejahatan yang tidak pernah PokCik lakukan...
namun ianya menjadi kekuatan PokCik untuk menyedari bahawa hidup ini kita harus menanggung segala akibat dari kesilapan kita....
Benar jauh didalam lubuk hati masih menyayangi dia.....jika tidak manakah PokCik tidak block account dia....cuma PokCIk tidak boleh friends dengan dengan dia kerana beribu pihak akan membaca makian dia....cukup sekali.....bukan pokCik takut tetapi pokCIk tak mahu dia membuat kesilapan yang sama...kesilapan yang memakan diri sendiri akibat dari dendam yang tidak berkesudahan...

Namun PokCik sedar akan hakikat PokCik sudah mempunyai tanggungjawab pada isteri dan anak pokCik.....PokCik teramat sayang akan mereka .....
Disebalik itu juga PokCIk masih tidak boleh melupakan apa yang terjadi peristiwa 7 tahun yang lepas....
PokCik amat berterima kasih kepada isteri tercinta kerana begitu memahami situasi pokCik.....


Sebahagian dari catatan si dia.....
jadikanlah ikhtibar dan bukan ikutan...
Sesungguhnya PokCik langsung tidak marah malah menerima apa yang diperkatakan ini....

Kegunaan facebook

facebook

Motivasi



manusia anjing

hinaan

Catatan yang diterima dalam minggu ini
Hina sangatkah aku
 


What happen to Mat Yo ( Norshahrul Idlan Thalaha ).....
3 kali peluang depan mata tak boleh nak score?...
Pergh.....PokCIk tepuk dahi 2 3 kali tengok peluang yang terhidang depan mata.....
Mat yo seolah-olah telah hilang sengat dia.....
Adakah kerana dia tertekan or bebanan yang ditanggung didalam skuad kebangsaan ini....
Bangkit Mat Yo...bangkit demi nama Malaysia yang tercinta.....
Mat Yo hilang Sengat

Biarpun gol kemenangan terhasil dari hantaran Mat Yo namun ianya tidak mencukupi untuk membuktikan sesuatu yang menarik....
Sejak join Pasukan Johor Darul Takzim ini, PokCIk nampak prestasi Mat Yo makin kurang menyengat.....
what ever tahniah kerana semangat dan kegigihan Mat Yo amat PokCik banggakan....Kesungguhan nya begitu ketara dalam setiap game yang disertainya.......namun kesungguhan tidak cukup....skill tinggi pun tidak cukup jika tidak mampun menjaringkan gol selaku Penyerang Utama Pasukan harimau malaya.....
Mat Yo, pokCik harapkan sangat Gol dari penyudah Mat Yo.....

P/S : sedapnya jadi pengkritik..syoknya jadi Coach Keyboard ni.....Namun ini adalah pendapat PokCik sahaja....yang penting siapa yang bermain dipadang lenih tahu akan situasi mereka....

Keputusan/Video Malaysia VS Yaman
Kesalahan Yang Sama Diulangnya Pemain Malaysia
Game Kelayakan Piala Asia 2015 yang berlangsung di Stadium Shah Alam tadi nampak ok sikit....
Namun bagi pendapat PokCIk Malaysia masih terlalu lemah untuk menghadapi perlawanan antarabangsa seperti ini.
Kesalahan dan kelemahan yang biasa saja diulang oleh pemain Malaysia....
Semunyanya yang sama sahaja diulang....

Walaupun Pemain Malaysia menunjukkan kesungguhan dan semangat juang yang tinggi didalam setiap permainan mereka. namun ia tidak mencukupi bagi memastikan Malaysia adalah negara yang baik didalam permainan Bola Sepak ini.

Kesalahan sewaktu bertahan nampak sangat kelongarannya.....
Nampak sangat kelalaiannya.....
Kelalaian dan kelemahan ini merupakan masalah utama didalam pasukan negara...
PokCIk dah ikuti kesemua game Malaysia dan kesalahan yang sama diulang oleh Pasukan Negara.
Piala Asia 2015 kelayakkan malaysiaBiarpun kita mempunyai ramai pemain yang berbakat namun ia belum menjamin nama Malaysia akan gah di arena bola sepak antara bangsa....

Satu lagi kelemahan yang diulang dan tidak diperbaiki apabila kita mendahului pihak lawan....
pasukan Malaysia akan terus kurangkan tekanan bahagian serangan dan banyak sangat mengamalkan taktik bertahan dengan jurang gol yang amat kecil.
Selalu sangat jadi macam ini.....

Bahagian tengah pula kadang-kadang ok...kadang-kadang out terus....
tak stabil.....kenapa yer?.....

Whatever PokCIk tetap sokong Malaysia biarpun Pasukan kita kalah.....
PokCik tetap sokong Malaysia biarpun pemain kita teruk permainannya.....


Keputusan Malaysia yaman Piala Asia 2013 Semasa

MALAYSIA berjaya mengalahkan Yaman 2-1 pada perlawanan pusingan kelayakan Piala Asia 2015 peringkat Kumpulan D di Stadium Shah Alam di sini, malam ini.

Separuh masa pertama Malaysia dan Yaman terikat 1 - 1.

Separuh Masa kedua pula Malaysia dapat menjaringkan kemenangan melalui tandukan Khyril Muhyameen hasil dari hantaran Norshahrul idlan Thalaha

Penjaring:

 MALAYSIA: Azzamuddin Mohd Akil (26'), Mohd Khyril Muhyameen Zambri (75')
 YAMAN: Aiman Saleh Abd Al-Hagri (11')



GOL PERTAMA OLEH YAMAN

GOL PENYAMAAN MALAYSIA
GOL KEMENANGAN UNTUK 3 MATA PENUH MALAYSIA



Tahniah untuk kemenangan sulung Malaysia di arena Antarabangsa ini.
Motivasi

Buat baik orang mengata,
Buat jahat lagilah orang mengata,
Jadi buatlah apa yang Allah suka,
Biar buruk dimata manusia,
Asal baik dimata Pencipta
Satu persoalan yang harus di jawab oleh semua pihak....

Standard la jika seseoarang itu buat kesalahan....
Standard la jika Seseorang itu tak mahu mengaku kesalahan dia....
Semua orang yang buat kesalahan ada sebab yang menyatakan dia tidak bersalah....
Semua manusia ada sifat melindungi diri mereka sendiri....
Semua manusia juga mudah melihat kesalahan orang lain.....
Semua orang juga boleh melihat kebaikan dan kesungguhan orang lain....

Tapi persoalannya......

Jika Kita melihat kesalahan orang lain adakah ianya logik?.....
Apakah kesalahan orang lain mempunyai kaitan dengan kita?.....
Jika kita melihat usaha dan kesungguhan orang lain adakah kita dapat menerimanya?.....
Adakah kesalahan orang lain itu begitu besar kepada kita?....
Tips melawan cemburuAdakah kesalahan orang lain itu lebih penting dari tali persaudaraan yang harus diperkukuhkan?...
Adakah kesalahan orang lain itu lebih penting dari perpaduan dan sikap bersatu hati diantara kita....

Tepuk dada tanya Iman dan akal masing-masing.....
jangan kerana kesalahan itu menjadi agenda Cemburu.....
jika kesalahan itu nyata dan perlu diketengahkan jangan sampai ianya berubah kepada sifat cemburu semata-mata.....

renung-renungkan lah....

Pendidikan, Kanak-kanak, Psikologi kanak-kanak, murid-murid, pelajar dan budak-budak
Asslammualikum......

Satu tips yang PokCIk amat berminat.....
Hope PokCIk dapat cuba menikuti segala tips yang diberikan ini.....
Bagi PokCIk murid-murid PokCik adalah anak PokCIk sendiri....
Banyak yang nak kena Repair ni....
This is time to change.......

Jom layan sampai habis artikel ini....

Anak adalah amanah dan anugerah Allah yang tidak ternilai. Mereka yang bergelar ibu bapa perlu memeliharanya dengan penuh tanggungjawab, dengan memenuhi haknya dalam segenap aspek mengikut kemampuan masing-masing.

Dalam memperkatakan tanggungjawab terhadap anak, ia membabitkan ruang lingkup yang luas, bukan hanya membabitkan soal memberi makan minum, pakaian dan keselesaan tempat tinggal, tetapi turut menyentuh aspek pendidikan.

Pendidikan boleh dibahagikan kepada dua jenis, secara formal seperti menghantar mereka belajar di sekolah dan tidak formal, misalnya menunjuk ajar mereka di rumah dengan norma dan gaya hidup terpuji.

Mengulas mengenai aspek ini, seorang tokoh ilmuwan Islam, Ibnu Sina ada berkata: “Pendidikan itu berlaku dengan cara membiasakan anak melakukan nilai dan norma yang baik dalam suatu jangka masa lama sehingga dia biasa melakukan perbuatan yang baik tadi.” Sayid Sabiq pula berkata: “Pendidikan anak ialah usaha membentuk mereka dari segi jasmani, akal, rohani, emosi dan sosial sehingga menjadi anggota masyarakat yang berguna kepada masyarakatnya.” Pepatah mengatakan, melentur buluh biarlah waktu rebungnya. Memang sesuai peribahasa itu kerana jika kita mahu anak kita orangnya berbudi pekerti baik, ajarlah sewaktu mereka kecil. Sekiranya daripada kecil sudah terbiasa dengan adab dan sopan santun, tahu menghormati orang tua, suka menolong, rajin dan berdisiplin, besar nanti pun begitulah hendaknya, insya-Allah. Tetapi jika terbiasa dengan anasir negatif, secara adat demikian jugalah apabila dewasa kelak, melainkan diberikan hidayah untuk mendapat pimpinan ke jalan kebenaran dan kebaikan.

Imam Ghazali ada mengingatkan kita dengan penerangan berikut: “Anak adalah amanah atas ibu dan bapa. Jika dia terbiasa dengan benda yang baik, dia akan membesar dalam kebaikan dan biasa dengannya. “Jika dibesarkan dalam suasana tidak baik dan dipersia-siakan seperti haiwan, menderitalah dia dan binasa. Dosa juga akan ditimpakan ke atas orang yang dipertanggungjawabkan itu.” Oleh itu, sebagai ibu bapa sempurnakanlah amanah itu dengan sebaik-baiknya dan berilah bimbingan dengan kaedah terbaik dan jangan bertindak melampaui batas dibenarkan sehingga melukai emosi dan jasmani anak kita. Memang, sekalipun anak kita masih kecil dan belum banyak mengerti, emosinya juga harus dijaga. Kita perlu berhemah dalam memberikan teguran dan menghadapi ragamnya, bukan diperlakukan sesuka hati.

Nabi SAW sendiri menunjukkan teladan kepada kita. Pada suatu hari ketika Baginda berada di masjid, tiba-tiba terbang seekor burung hinggap dan berbunyi dengan nyaring. Kejadian itu menimbulkan pertanyaan kepada Baginda. Baginda pun berkata kepada sahabatnya: “Cari anak burung yang diambil oleh seseorang dan pulangkanlah kepada ibunya yang sedang merayu-rayu itu.” Mendengar permintaan Baginda itu, sahabat pun bergegas keluar untuk mencari dan seketika kemudian mereka berjumpa dengan seorang budak yang sedang bermain dengan anak burung itu, lalu dibawanya berjumpa Baginda.

Rasulullah SAW kemudian melepaskan anak burung itu terbang ke arah ibunya dan Baginda berkata kepada budak itu dengan nasihat yang lembut supaya tidak mengapa-apakan makhluk lain dan jangan sesekali melakukan kerosakan. Malah, Baginda SAW juga pernah terserempak dengan sekumpulan kanak-kanak yang sedang menangkap burung dengan menggunakan lastik, lalu ditegur perbuatan berkenaan dengan kaedah berhemah dan penuh hikmah. Baginda berkata kepada kumpulan kanak-kanak itu: “Jangan gunakan lastik kerana ia tidak membantu menangkap burung, tetapi hanya membutakan mata dan mematahkan gigi.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Justeru, melalui dua kisah itu diharapkan boleh menambahkan kesedaran kepada kita selaku ibu bapa untuk lebih bertanggungjawab, peka dan sensitif terhadap hak anak, supaya dengan itu mereka berasa lebih dihargai.

Penulis adalah Pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Muadzam Shah

Sumber : Harian Metro (21/3/2013)

Bersama-samalah kita mengambil ikhtibar....
Assalammualikum....

Penat betul hari ini....
Kelas tak banyak...Just 2 kelas....tapi kerja yang lain begitu banyak...
macam dah tak cukup masa sahaja....
ada sahaja kerja yang nak dibuat......
kelas banyak dengan kelas tak banyak sama saja.....

Ini belum tambah dengan assignment lagi......
forum langsung tak buat......
bila bukak internet saja comfrim terbukak facebook...portal sekolah.portal makmal....VLE FROG..cari bahan P&P....nak bukak myguru3?..bukak kejap tengok soalan then tutup semula......nak jawab macam mana kalau kepala ini semak dan asyik pikir tentang program sekolah sahaja....

Dah macam budak rasanya.....
disekolah kita ngajar budak...tak siap kerja comfrim kena marah budak tu.....
"macam mana nak pandai kalau tak belajar betul-betul?....macam mana nak pandai kalau kerja sekolah tak siap? " ini ayat yang PokCIk akan bebelkan pada budak.....

Tapi kalau kena tang batang hidung sendiri.....
malu tak terkata...kita cakap kat budak, kita balik yang buat.......
oh pokCik bagun dan sedarlah oiiii.......jangan pandai cakap tapi diri sendiri tak boleh nak buat.....
dah mcam sebijik macam budak...cuma bila belajar PJJ ini tak terasa lah lecture nak membebel...dah besar.....berani ke lecture nak bebel macam cikgu sekolah bebel kat anak-anak muridnya.....
Motovasi murid
kita tak sedar kita selalu hadapi benda yang sama sahaja...

Inilah hakikatnya diri kita ini.......
kita tak sedar kita selalu hadapi benda yang sama sahaja...yang bezanya hanya situasi dan keadaan sahaja......
Kematangan dan cara kita bertindak sahaja yang membezakan perbezaan antara kita.....







Sabar.....5 huruf 1 sebutan...Cukup MUDAH disebut Cukup SUSAH untuk dibuat...

Dihujung Pena, Dihujung Pen, Motivasi, Guru, CikguSabar... satu perkataan ringkas yang memberi impak yang besar pada diri manusia. Sifat sabar ini berjaya 'memandu' tindakan manusia dalam kehidupan seharian. Adanya sifat sabar ini membolehkan ramai manusia hidup dalam keadaan aman damai seperti sekarang.

Dengan sifat sabar ini, seorang guru mampu terus menjadi seorang guru walaupun berhadapan dengan ragam pelajar yang bermacam-macam karenah.

Dengan sifat sabar ini, seorang ibu mampu membesarkan anak-anak yang ramai walaupun ketika kecil, anak-anak biasanya sangat nakal dan tidak mendengar kata kerana mereka masih tidak mengerti kata-kata ibunya.

Dengan sifat sabar ini, hubungan persahabatan terus berkekalan walaupun kadang-kadang dalam bersahabat, kita selalu diuji dengan sikap rakan yang mengundang rasa kecil hati.

Dengan sifat sabar ini, ramai manusia telah berjaya menjadi orang hebat kerana berjaya melalui pelbagai kesusahan ketika menuntut ilmu.

Dengan sifat sabar ini juga, suami dan isteri terus bahagia menjalani kehidupan walaupun setiap pasangan biasanya akan diuji sepanjang berada di alam rumah tangga. Kata orang, 'sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami isteri'.

Cuba kita bayangkan situasi dimana sifat sabar ini sudah tidak ada langsung dalam diri manusia, walaupun sekelumit.

Tanpa sifat sabar, bilangan guru akan berkurang kerana ramai orang yang tidak sanggup lagi menjadi guru untuk melayan karenah pelajar yang kadang-kadang mengundang rasa marah dan sedih di hati.

Tanpa sifat sabar, anak-anak kecil akan membesar dalam keadaan yang tegang tanpa kasih sayang kerana tidak ada lagi sifat sabar dalam diri ibu bapa dalam sepanjang membesarkan anak-anak kecil yang masih tidak mengerti.

Tanpa sifat sabar, hubungan persahabatan tidak lagi seindah yang dirasakan sekarang kerana setiap orang tidak dapat bersabar lagi dengan sikap rakan masing-masing dan tiada lagi sifat sabar dalam diri yang mendidik hati berlapang dada dan saling memaafkan.

Tanpa sifat sabar, tiada lagi lahirnya orang-orang hebat kerana semua orang tidak sanggup menghadapi kesukaran ketika belajar dan berputus asa saat-saat diuji dengan kesukaran.

Tanpa sifat sabar, alam rumah tangga tidak akan bertahan lama kerana tiada lagi sifat sabar dalam diri pasangan masing-masing untuk bertolak ansur antara satu sama lain.

PokCik tak nak cerita panjang tentang pekara ini....
lihat dan perhatikan sahaja pekara ini....
Ini adalah hakikat.....
biarpun duduk di bandar besar seperti di Kuala Lumpur ini namun bukan semua mereka tahu akan perkembangan teknologi dan ICT....

PokCIk terpaksa melaksanakan tanggungjawab ini demi memastikan budak-budak ini tidak tercicir dari pekembangan teknologi dan ICT.....
Dengan sikap yang garang dan tegas PokCIk akan cuba habis baik demi mendidik mereka dan memastikan mereka tidak terlalu jauh....
budak-budak ini juga harus diperkenalkan dengan bahayanya penyalahan gunaan teknologi dan ICT....
Budak-budak ini harus di perkenalkan dengan kelebihan Teknologi dan ICT jika mereka pandai menggunakkanya....

Anda lihat sahaja gambar ini dan anda akan tahu menilai sendiri....
Pembelajaran Komputer
Tengok sahaja jari mereka.....anda sendiri menilai betapa takut mereka.....

Pembelajaran komputer dan masa depan
Kesungguhan mereka didalam pembelajaran mereka....nampak macam tak pernah guna langsung


Assalammualaikum.....

hari ini memang tak ada mood PokCIk....
entah kenapa?...pagi-pagi dah tak ada mood....
dah la semua Program PokCIk tak tahu....mentang-mentang la PokCik kena jaga lab dan jarang di bilik guru..So mana la PokCIk tahu setiap perkembangan yang berlaku....
Top-top kena amik gambar...mentang-mentang la PokCIk sahaja yang rajin bawak kamera buruk setiap hari ke sekolah....Pergh....sentap beb...poKCik memang sentap gila punya...begang...semuanya ada....dah macam kuli dibuatnya....

Setiap kali ada program nam PokCik ada di bahagian fotographer.....
PoKcik tak kisah lah sangat.... tapi belajar la amik hati sikit.....
bagi lah tahu awal.....bab orang lain boleh pulak bagi tahu......

Tambah lagi nak sakit hati lagi bila tengok seseotang ini...
lagi berbulu.....pandai cakap sahaja.....
Sabar, Puisi, Cikgu, Guru, Cabaran Gurukalau bab mengata memang bagi kat dia.....
kutuk orang bagi kat dia.....kalau orang kutuk dia marah bagai nak gila......
Pergh......sabor ajer lah.....
Mood oh mood....kenapa la kau tak baik hari ini.....

Whatever.....
apa poKCik try buat hari ini bagi meredakan sakit hati ini.....
Luahkan kat sini la.....
What ever yang berlaku PokCik kena belajar terima tekanan....
belajar terima kutukan...dan belajar tentang manusia yang suka mengata serta menerima ianya dengan hati terbuka....

Maaf jika terlebih kata...
ini hanya entry biasa...
mood oh mood ragam biasa...
apabila tekanan melanda....
What ever "sabar itu indah"


Inilah dia Pelamin yang PokCik cakapkan dalam entry semalam......Entry Hari Sabtu Jumaat dan Sabtu
Pelamin 3 panel...
apa macam besar tak pelamin 3 panel ini....
amik masa 2 jam nak pasang.....
Pelamin 3 panel ini diperbuat dari kayu dan beberapa besi....
nak pasang pelamin 3 panel ini agak rumit...
tanah/tempat nak pasang Pelamin 3 panel ini harus rata...
jika tak rata kena pandai-pandai adjust bagi rata jugak....
Berpeluh nak pasang pelamin 3 panel ini....
Pakej adaman murah 2013

Chong Jin Hui murid Tahun Enam Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Hwa . Sanggup derma RM180 hasil simpanan beliau kepada Tabung Wira Lahad Datu Media Prima dan beliau sanggup lupakan hasrat gunakan duit tersebut untuk tujuan bercuti pada musim cuti sekolah nanti.

Chong Jin Hui murid Tahun Enam Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Hwa . Sanggup derma RM180 hasil simpanan beliau kepada Tabung Wira Lahad Datu Media Prima dan beliau sanggup lupakan hasrat gunakan duit tersebut untuk tujuan bercuti pada musim cuti sekolah nanti. 

Status ini PokCIk dapat dari Facebook :
Dari tajuk entry ini jelas menunjukkan bahawa sikap sayangkan negara dan pepaduan antara kaum seharusnya dipupuk dari kecil lagi.
Janganlah menjadi sebahgian dari orang dewasa yang mempunyai akal namun tidak tahu nilai kebebasan dan keamanan....
Syabas adik Chong Jin Hui..... PokCIk amat berbangga dengan sikap adik...
Dan PokCik juga berasa malu kepada adik kerana sikap dan cara sesetengah orang dewasa yang tidak tahu menilai apakah itu semangat patriotisme......
Assalammualikum....

Dari semalam tak tahu nak tulis entry apa?.....
Semuanya serba tidak kena....

So entry ini ditulis nak bagi tahu apa yang PokCik buat apabila dah tak tahu nak tulis apa....
Balik sekolah semlam PokCIk tidur lepas jumaat....
Lepas tu layan semua cerita di astro.....
Lepas tu belek-belek assignment UPSI...ingat nak buat.....tapi tak jadi...mood tak ada.....

Then belek-belek facebook and berita-berita internet...ada la beberapa cerita yang menarik perhatian..tapi malas nak komen apa-apa....semua nya berlandaskan politik....
nak cerita lahad datu pulak tak ada info menarik sangat...senyap sahaja....perkembangan baru sikit-skit sahaja....

Lepas maghrib PokCIk bukak-bukak la blog sekolah.....
Adjust sikit-sikit......lepas tu adjust pulak blog  makmal komputer PokCik yang baru dibuat.....
letak asas penggunaan ms excel 2010....
sedar-sedar dah pukul 1.30am......

This morning PokCik tak tahu nak buat apa....
kepala blur sahaja.....
Malas nak fikir hal kerja yang berlambak......
lepas satu-satu datang kerja.....ingat senang ke nak jadi cikgu...waktu cuti pun terfikir hal kerja tau....
nak pikir program-program yang nak dirancang...tu belum bila dah jalan nanti.....biar lah dulu....

Dalam jam 9.00 bos andaman ajak pasang Pelamin......
terus siap-siap, dalam jam 10am bos sampai ( bos kena amik sebab tayar spare part lum sampai)....
gedebap gedebup dalam jam 2 lebih baru siap pasang pelamin.....
Masak la pengantin esok ni......panas sangat......ada kipas pun tak guna...bahangnya tal lepas keluar....masak la esok pengantin......
bukan mudah beb nak pasang pelamin...pelamin 3 panel lagi tu.....tinggi melangit punya...nanti malam PokCik update pelamin tu....

Dalam jam 2 lebih bos hantar balik umah semula.....
sampai-sampai aje pokcik terus lepak depan TV layan cerita hindustan...Sarkar....
dah habis cerita tu bini Pokcik minta mandikan iman......
iman nak ikut penjaganya pergi ke keramat.....
Entry Hari Sabtu Jumaat dan Sabtulepas mandi poKcik bukak la blog ini dan inilah hasil entry untuk petang ini.....

Dalam kepala ini masih terpikir program-program sekolah......
semak dah kepala ini.....
semak sangat dah...tak ada benda lain yang terpikir ke selain sekolah?.




Assalammualaikum.....

ini Entri awal pagi jumaat ini sebelum tidur....
Penat betul hari ini.....
Malang tidak berbau.....
dah lah tayar depan motor kena Curi.....tunggu spare part tak sampai-sampai...dah dua hari dah ni...
Masa nak pergi ganti tuisyen membe pulak dugaan datang lagi....
Tayar kereta pulak bocor....
dah nak meletup hati ini...tapi sabor ajer.....
nak pinjam kenderaan siapa ni?....
dah la tinggal 20 minit nak mula kelas...budak tahun 3 4 dan 5 pulak tu....
So PokCIk jalan kaki ke sekolah sejauh 1 KM....  Pergh penatnya Allah sahaja yang tahu.....  PokCik hanya amik masa 25 minit sahaja nak sampai ke sekolah...  Bayangkan berapa laju PokCIk berjalan...nasib baiklah PokCik pernah ada pengalaman didalam acara jarak jauh ni....  Demi tanggungjawab yang diamanahkan oleh Rakan PokCIk pokcik redahkan juga.....  Nak Tidur ini pun kaki dah Letih....rasa macam lenguh-lenguh..al maklum la dah lama tak berjalan kaki sejauh ini.....  What ever tanggungjawab haruslah dilaksanakan juga....  sakit perit harus diredah juga.....  Sesungguhnya tiada siapa paham akan erti tanggungjawab seorang cikgu......  Yang paling penting bagi PokCIk tanggungjawab harus dipikul....  segala onak duri harus diredah tanpa sesalan....kerana ia adalah tanggungjawab PokCik...Tak boleh jadi ni...
So PokCIk jalan kaki ke sekolah sejauh 1 KM....
Pergh penatnya Allah sahaja yang tahu.....
PokCik hanya amik masa 25 minit sahaja nak sampai ke sekolah...
Bayangkan berapa laju PokCIk berjalan...nasib baiklah PokCik pernah ada pengalaman didalam acara jarak jauh ni....
Demi tanggungjawab yang diamanahkan oleh Rakan PokCIk pokcik redahkan juga.....
Nak Tidur ini pun kaki dah Letih....rasa macam lenguh-lenguh..al maklum la dah lama tak berjalan kaki sejauh ini.....
What ever tanggungjawab haruslah dilaksanakan juga....
sakit perit harus diredah juga.....
Sesungguhnya tiada siapa paham akan erti tanggungjawab seorang cikgu......
Yang paling penting bagi PokCIk tanggungjawab harus dipikul....
segala onak duri harus diredah tanpa sesalan....kerana ia adalah tanggungjawab PokCik...


PokCik amat berpegang kepada kata-kata ini....
kejayaan PokCik hanya boleh diperolehi melalui teguran dan nasihat....
PokCik tidak mahu berada ditakuk yang lama...
Marilah bersama PokCik wahai anak bangsa ku...
demi kemakmuran dan kesahteraan negara kita....
 
 

Assalammualikum.....

Satu peristiwa yang dah lama meletup kini......
PokCIk ditegur oleh seoarng AJK PIBG disekolah pokCIk kerana dikatakan agak tidak Profesional dikala bertugas walaupun ianya tidak diluahkan secara direct.....
Apabila Guru Ditegur Oleh ibubapa tentang Profesional
Then apa PokCIk jawab.?....
PokCIk accept apa yang diadukan / ditegur kepada PokCik dengan hati yang terbuka.....
Just setiap apa yang diperkatakan/ diadukan.ditegur itu PokCik akan jadi guide line dimasa akan datang....

Walaupun ianya agak berat nak diterima namun ianya harus ditelan dan disimpan supaya ianya jadi panduan dimasa akan datang.....

bagi PokCIk setiap cara yang PokCIk lakukan/perkatakan kepada budak  sekolah pokCIk adalah mengikut perancangan yang telah PokCik lakukan terlebih dahulu....

Caranya tidak lah keterlaluan sebabnya ianya dilakukan berdasarkan pemerhatian PokCIk kepada nilai-nilai yang ada pada kehidupan bermasyarakat murid......then pokCIk bercakap atas dasar laras bahasa yang biasa dilalui oleh murid......
Tak apalah cerita panjang pun bukan sesiapa nak paham.......
Semuanya PokCik yang tanggung.....
yang penting PokCik dah nampak perubahan yang PokCik nak.....

Budak-budak pun dah nampak perubahan yang Positif.....
Just do what the best...
Orang luar boleh cakap apa sahaja.....
namun orang yang membuat kerja yang merasa peritnya.....
teguran pibg kepada guru


Terima Kasih kerana menegur....
Kerana tanpa anda siapalah PokCik....
PokCik mendapat tahu cara PokCik memang berkesan...
Kepada ibubapa dan juga kepada budak-budak.....
ibubapa merasa resah kerana cara PokCik.....
Budak-budak semakin menunjukkan kesan Positif.......

P/S : Jika diikutkan peraturan yang termaktub hanya big boss dan guru kaunseling pokCik yang boleh menegur cara PokCik....selain itu tiada siapa boleh menegur....Namun pOKcik tak ambil port pun or terasa hati kerana PokCik tahu kerja PokCik kini sentiasa diperhati oleh SJK PIBG dan ibubapa.....
Standard lah benda buruk orang akan nampak...benda baik orang akan diamkan ajer....
Tidak semua benda buruk dan teruk itu adalah buruk...
dan tidak semua benda baik yang kita nampak adalah baik.....
Fikir-fikirkanlah.......
Apabila Guru Ditegur Oleh ibubapa tentang Profesional




Nampak pelik tak tajuk entry hari ini?....
Memang syok layan....tapi agak kebosanan sikit la...al maklum la tak minat....  bagi wakil yang sedap memang syok layan sampai tersenyum sorang-sorang.....  Pada pendapat PokCIk memang susah nak ajar budak-budak choral speaking ini.....  dari persembahan dan nada suara budak-budak ini memang memerlukan latihan yang banyak....  PokCIk tabik spring la Cikgu yang berjaya melatih budak-budak ini.....  bukan senang ooo......PokCik bukan nak bagi tahu apakah itu Choral Speaking pun.....
Just want share pengalaman PokCIk hari ini saja...

Choral Speaking.....Pernah dengarkan....Tapi tak ramai yang begitu berminat......
dan ada juga yang pernah dengar tapi tak pernah lihat....
Terdapat juga yang ternganga apabila mendengar perkataan Choral Speaking....

PokCIk kategori yang Pernah dengar taPi tak pernah lihat....
So hari ini PokCik beruntung sebab dapat melihat dan melihat sediri apakah itu Choral Speaking.....
PokCIk dijemput menjadi Photografer untuk pertandingan Choral Speaking peringkat zon bangsar pudu pada siang tadi.....

Memang syok layan....tapi agak kebosanan sikit la...al maklum la tak minat....
bagi wakil yang sedap memang syok layan sampai tersenyum sorang-sorang.....
Pada pendapat PokCIk memang susah nak ajar budak-budak choral speaking ini.....
dari persembahan dan nada suara budak-budak ini memang memerlukan latihan yang banyak....
PokCIk tabik spring la Cikgu yang berjaya melatih budak-budak ini.....
bukan senang ooo......

Kalau PokCIk kena ajar la....
memang hancur la...Sebab PokICk memang tak tahu apa-apa.....

Whatever....
Tahniah pada Sekolah yang menang....
Tahniah juga pada sekolah yang kalah...
Kerana bukan semua orang berani nak menyertai pertandingan seperti ini....
hanya mereka yang mempunyai komitmen yang tinggi sahaja boleh menyertai....
lagi pun ianya bukan satu acara yang diminati...
betul tak?...

Ragam Minggu EXAM
 Adakah anda setuju?....
Inilah hakikat budak-budak kelas bawah yang PokCik ajar...
Ditegur pun dia buat dono ajer....
Perghhhhhh...sabo ajer lah.....
Kalau gagal siap kau......
Stanby ajer la Cikgu ko ni nak membebel satu jam......
Assalammualikum....

Exam dah Mula hari ini.....
PokCIk agak relax kejap....
Just budak-budak PBS ajer yang tak ada exam.....
Esok kena pergi ke IPIK (Institut Perguruan Ilmu Khas ) sebab dijemput menjadi Photographer untuk pertandingan Corel Speaking peringkat JPWPKL......3 kelas PBS terpaksa ditinggalkan...(Sesekali Mengular macam ini boleh gak releasekan tension)

Budak-budak PokCIk entah boleh jawab ke tidak?
Paper dah ada atas meja tadi....tapi PokCIk malas nak tengok-tengok......Takut.....
Esok-esok lah tanda......Risau jugak.....
Al maklum la budak-budak yang PokCIk didik ini dari kelas belakang....

Free-free hari ini mengadap program Frog.....buat buku log baru....layan sub kerja ict....masuk kan gambar dalam web picasa....update post di blog sekolah ( kalau rajin mai terjah dan follow http://skpetaling1.blogspot.com)....
Kalau bosan pergi kantin minum-minum dulu...then masuk balik makmal ICT pokCIk.....
tengah hari pun begitu.....banyak oooo kena pikir dan nak buat...Ingat Jadi Cikgu Senang ker?....

Balik dalam jam 3.45pm...Standard la PokCik hari-hari balik lambat.....mana boleh balik cepat....
dah masa menganjar sampai 28 waktu....tu tak termasuk kelas ganti untuk geng-geng yang tidak hadir......tak apa dah tanggungjawab.....

First Exam This Year...Balik pulak singgah pergi kedai motor cari rim dan tayar motor pokCIk yang kena tibai minggu lalu....entrynya disini  ( bukan salah pencuri )..
RM 310 untuk 1 set rim standard Yamah Ego, tayar depan 1, disk break , batang sub dan skru-skrunya la....Kira murah la.....dah servuy,tempat lain semua nak RM350 sampai RM450.....
Esok seorang Parent sudi memasangkannya untuk PokCIk.....Alhamdulilah....
satel membeli lepak kedai mamak dengan my wife tercinta.....sambil tunggu hujan berhenti....saja lepak-lepak macam muda-muda dulu.....

Dalam jam 5 sampai rumah...PokCIk terus boommmm tidor...megantuk beb.....
sebelum maghrib anak PokCIk kejutkan......aik baru 1 tahun 8 bulan dan pandai kejut abahnya....
dalam mamai kepala ini sempat terpikir...CEPATNYA ANAK ABAH INI BESAR YER.....
whatever inilah first EXAM for this Year.....

"Tajuk Orang Putih, Entrynya Melayu...hahahahahah"

Kesalahan Kita Didalam Mendidik
PokCIk teramat bersetuju dengan apa yang ditulis ini....
Dan PokCIk selalu Berpegang kepada setiap apa yang dinyatakan ini...
Namun perlulah diolah dan dimanipulasikan mengikut situasi dan keadaan sekitar...
Contony yang nombor 1 tu....

Maki hamun....PokCIk ada juga gunakan cara ini apabila marah budak..PokCIk selalu menggunakan laras bahasa dan tone nasi mengikut persekitaran kehidupan kanak-kanak ini..Seperti budak yang tegar, hati keras, dan nampak manja serta tidak boleh menerima teguran.....

Caranya adalah memberi penekanan kepada kesalahan yang selalu diulangi oleh mereka....namun diakhir sekali HARUSLAH dipulihkan semula dengan apa yang dah kita lakukan hari itu juga, jangan tunggu lama untuk pulihkan kanak-kanak ini...Ini dinamakan tekanan Psikologi keras secara berhemah.....Kemudian harus rapat dengan budak ini sehingga dia tahu perbuatan dia salah ( Sesetengah Kanak-kanak tidak boleh menerima teguran dan menganggap dirinya sahaja yang betul)....

Peringatan : Cara ini dilarang digunakan oleh ibubapa/penjaga kerana ia memang tidak sesuai untuk anda....Biarlah cikgu-cikgu yang biasa dengan Psikologi kanak-kanak yang melakukan...

Pekara 2 hingga 5 memang amalan PokCIk dengan budak-budak ini....
Sebab tu budak- budak masih suka apabila PokCik ngajar mereka walaupun mereka tahu PokCIk memang garang tahap GABAN punya.......Mereka paham akan pantang larang PokCIk......
Yang budak-budak tahun 1 masih dalam pembikinan lagi.....biasanya mengambil masa 6 bulan untuk PokCIk dan mereka saling paham memahami......

Yang paling penting:......JIKA DAH JANJI HARUS/WAJIB TUNAIKAN budak-budak ini lain tau perangainya.....

Kalau sekolah menengah PokCIk memang tak tahu....
Sesiapa ada pengalaman bolehlah share-share disini...
PokCik tak tahu adakah ini satu cerita yang benar atau tidak?....
Kerana sumber yang diperolehi maklumat ini tidak dapat dipastikan....
Lahad datu terkiniLagipun anggota yang tercedera atau pun mana-mana pihak yang terlibat dalam kes Lahad datu ini tidak diceritakan sendiri oleh beliau.....

Tidak kiralah benar atau tidak kisah ini bukan tajuk cerita.....
Yang penting kita tahu risiko dan pengorbanan yang telah dilakukan oleh Para Pahlawan kita didalam menjaga kedaulatan negara kita dari pihak musuh yang sememangnya kejam.....
Cukup lah kita melihat sendiri dengan apa yang berlaku...
Negara kita ajak berunding secara baik mereka menyerang kita dengan kejam dan tanpa belas kasihan....
Mereka tambah angkuh dengan menipu dan membunuh Para pahlawan kita dengan cara yang PALING KEJI seperti PENGECUT.....

Wahai SULTAN SULU Yang tidak diiktiraf...WAHAI Pengikut SULTAN Sulu yang hebat-hebat belaka...Sekarang baru engkau tahu tinggi rendah langit tu.....Try lah datang lagi ke sini.....Kita tengok apa lagi Pahlawan kami boleh buat......

Kita ikuti kisah yang PokCik perolehi dari Facebook ini.....

Wahai Pahlawan Negara Malaysia.....Sekarang masanya untuk anda tunjuk siapa lebih berkuasa?....Sekarang masanya untuk kita buktikan sabar kita ada hadnya...Hutang Darah Di bayar Darah...Janganlah sia-siakan pengorbanan mereka yang tumbang demi agama,bangsa dan negara.....

Kisah ini adalah kisah benar yang diceritakan oleh seorang anggota keselamatan yang terselamat. Beliau kini lumpuh kedua belah tangannya kerana ditetak oleh pengganas Sulu di Lahad Datu. Nama beliau terpaksa dirahsiakan atas permintaan.

Saya terlebih dahulu memohon maaf kepada semua pembaca yang mungkin tersinggung dengan kisah ini. Namun saya merasakan ianya perlu diceritakan untuk menjadi iktibar kepada semua bahawa apa yang berlaku bukanlah sebuah sandiwara seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Saya juga mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga wira-wira negara yang terkorban di perbatasan. Hanya Allah yang akan membalasnya dan semoga wira-wira negara ini diletakkan dikalangan para Syuhada'. - Amin ..

Dia ditembak, namun dia bernasib baik kerana tembakan itu tidak tepat kepadanya. Sebaliknya tembakan itu tepat mengena Tuan Ibrahim. Tiba-tiba datang pengganas Sulu dengan parang lalu cuba menetak beliau beberapa kali. Dia menggunakan tangannya untuk menahan tetakan menyebabkan jari-jari dan kedua tangannya hampir putus.

Dia menceritakan, bahawa yang meninggal cukup sifatnya hanyalah Superitenden Ibrahim. Yang lain semuanya meninggal dalam keadaan ngeri. Pengganas seolah-olah hilang ingatan. Walaupun ada anggota kita yang telah mati ditembak, tetapi mereka datang lalu memenggal kepala dan merodok perut mayat dengan parang.
 

Ada anggota yang telah mati dipotong kaki dan tangannya. Malah dikorek mata jasad yang telah terbujur kaku itu. Mereka mahu pastikan musuh mereka benar-benar mati. Zalim dan kejam itu perkataan yang sesuai untuk perbuatan mereka.

Dia bernasib kerana dalam kesakitan itu, dia melarikan diri ke dalam rumah orang kampung. Dia juga dapat melihat mayat Tuan Ibrahim, diheret oleh seorang anggota yang terselamat ke dalam sebuah rumah yang lain. dua puluh jam dia menahan kesakitan menunggu bantuan sehingga darahnya hampir kering. Dia dapat melihat dengan jelas bagaimana semut-semut datang menghurung luka-lukanya. ALLAH MAHA BESAR, diturunkan hujan dan dia hanya minum air hujan itu.

Akhirnya dia diselamatkan. kedua tangannya yang hampir putus dijahit semula. Namun sehingga kini, dia tidak dapat menggerakkan tangannya itu.

Air matanya berlinangan. Dia tidak akan lupakan pasukannya diserang hendap tempoh hari. Dia juga tidak akan melupakan kekejaman yang dilakukan oleh pengganas-pengganas itu. Mereka terlalu zalim !!

Al-Fatihah buat Pejuang-pejuang yang pergi .. semoaga arwah ditempatkan dikalangan para Syuhada .. Amin Ya Rabb .
Assalammualaikum.....

Hari isnin yang memenatkan....
kelas direct secara terus.....4 jam.....
DST tahun 1 dan 3 ,MORAL,dan BM tahun 4....
nasib ada makmal komputer...boleh jugak guna...
Tapi kesian Pulak dekat budak kelas tahun 1...tak dapat guna....sebabnya tidak memahami arahan yang diberi....
So kena la belajar di dewan terbuka...janji mesti ditepati...tidak ikut arahan tidak dapat belajar yang menyeronokkan...disiplin is First....
kecik-kecik dah derhaka

Berbalik pada Budak Kurang Ajar....
kisah ada 2 orang murid yang kurang ajar dengan ibu mereka.....
sebabnya tidak mahu ke Sekolah....
dah lah ibu mereka hantar ke sekolah...
kemudian budak 2 orang ini boleh mengamuk di depan pintu masuk ke sekolah tak mahu masuk sekolah....
Alasan si abang sebab ada orang buli dia...alasan di adik takut dengan PokCik sebab tak siap kerja sekolah yang diberikan semasa minggu lepas......
Rakan sekerja PokCIk yang nampak dan tarik 2 budak ini masuk ke dalam sekolah.....

Masalahnya bila ditarik masuk dan ibu mereka terpaksa lari ke pintu pagar.....
mereka ber 2 ini boleh maki hamun ibu mereka dengan kuat.....
bayangkan lah mereka boleh cakap bodah,babi, sakai dan macam-macam lagi pada ibu mereka sebab tinggalkan mereka di sekolah.....
Membe pokCIk yang sorang ini pun naik angin la....ditamparnya si adik sebab menjerit maki hamun ibu mereka walaupun ibu mereka dah tak kelihatan......
maka senyap lah...si abang dah ketakutan bila si adik dah kena tampar...senyap kedua-duanya.....

Semasa perhimpunan membe PokCIk cerita peristiwa yang berlaku ini.....
PokCIk dengar terbakar lah......
Dah lah si abang budak bola PokCIk...si adik pulak PokCik ajar BM dikelasnya....
hari-hari PokCIk pesan dan nasihat pada semua murid-murid supaya hormati ibu bapa, keluarga, sahabat dan orang lain.....
apatah lagi dengan budak bola dan  kelas yang pOKCik ajar lagilah poKCik selalu taksirah mereka tentang hakikat ini.......
PokCIk lansung tidak boleh terima apa yang mereka berdua ini dah buat......
Boleh mereka berdua maki hamun ibu mereka didepan orang ramai.....
Perghhhhh...mendidih poKCik......
bagi PokCik bodoh dan pemalas adat resam budak....Pokok pangkal bagaimana kita mendidik mereka....
Tetapi kalau bab adap dengan ibu bapa jangan buat main dengan PokCIk...
memang PokCik tak boleh lansung......PokCik mesti bagi pengajaran sikit dengan mereka ini....

So waktu perhimpunan selepas rehat PokCIk panggil si abang.....
PokCik ceramah dia cukup-cukup.....
terang-terang PokCik cakap disini....
PokCIk maki dan hentam saikologi dia teruk-teruk......
sampai menangis dia tak henti-henti.....
PokCik tak pukul dan tak denda pun....
Teresak-esak dia....
Then PokCIk tanya kenapa dia buat macam tu......dia cakap sebab ada orang buli dia.....
sebab tu dia tak nak ke sekolah.....
So PokCIk janji akan sattelkan hal tu hari ini jugak.....
PokCik panggil semua yang terlibat......
Depan mata dia PokCik soal siasat apa yang berlaku.....
kata Putusnya adalah satu......
Ini bukan kes buli tapi kes tak puas hati.....
dia juga yang memulakan...suka kacau orang....yang dikacau nya budak tahun 6 pulak tu.....
lepas tu panggil geng-geng sekolah menengah pulak backup dia kononnya......
mana budak budak tahun 6 tu tak begang...
Nak dijadikan kes budak-budak tahun 6 ini  jumpa dan cakap elok-elok dengan dia....
dia pulak pusing cerita cakap pukul lah....sepak lah....
melalui saksi yang ada budak-budak tu tak buat pun.,......pokCIk dah angin dah.....ini menipu namanya.....
So PokCIk pun buat satu kata Putus ini bukan kes Buli tapi kes salah Paham....
kedua-duanya paham......
Lastly pokCIk saound tepat dekat si abang ini.....
"Kalau kau nak belajar lagi disekolah ini lebih baik kau ubah perangai kurang ajar kau.....kau minta ampun dan sembah kaki mak kau kalau kau nak bahagia didunia ini" "sekali lagi aku dengar kau kurang ajar dan melawan cakap mak kau memang aku bawak ko jumpa guru besar dan buang kau dari sekolah"....
So selesai satu kes.....

Turn kes si adik pulak....
masuk aje waktu poKCik ajar BM.......PokCik bagi kerja latih tubi kepada semua budak....
PokCIk panggil si adik dia pulak.......
Sampai habis kelas PokCik nasihat dia......
PokCik tanya kenapa dia tak siap Kerja.....dia diam.....
PokCIk tanya salah siapa dia tak siap kerja...dia cakap salah dia....
PokCik terus tembak dia.......kalau kerja sekolah tak siap dah memang salah dia...kenapa nak libatkan ibu dia....apa salah ibu dia pada dia......
Kenapa malukan ibiu dia depan orang lain amcam tu...kenapa derhaka pada ibu dia......
Biar kita lambat pandai tak apa......dah memang kita begitu......tapi kalau dah kurang ajar dan derhaka dengan ibunya itu melampau sangat.......
Meleleh air matanya.....sampai teresak-esak....
Yang ini Pun PokCik saound jika dia tak minta ampun dan sembah kaki mak dia minta ampun...PokCik nak rotan dia....menggigil dia......

Bodoh boleh diajar.......
kalau dah memang kita lembap sekalipun tak apa......janji jadi orang bila dah besar......
Tapi kalau dari kecik dah kurang jar macam ini dah besar bakal jadi hantulah.....
PokCik kecewa dengan sikap 2 beradik ini dan memang PokCIk luahkan pada mereka secara terang-terang...biar mereka bukak kepala mereka sikit tentang hukum DERHAKA dan apa itu DERHAKA......



Lahad Datu....
Satu Daerah Di Sabah.....
Satu Peristiwa yang tidak akan PokCIk dapat lupakan....
Satu ratetan cerita yang betul-betul PokCIk dengar dan lihat dan juga menilai sendiri.....
Satu cerita yang mencerita betapa peritnya Pengorbanan aggota Polis Malaysia....
Satu kisah betapa anggota tentera kita berjuang habis-habisan.....
Yang paling kagum......
Mereka mengadap musuh dengan peluru hidup.......
mereka mengadai nyawa demi kita.....
Mereka meninggalkan keluarga tercinta......

Namun.......
mereka menjadi bahan politik........
Ya Allah.....
Cukup-cukuplah.....
Tolonglah....jangan dijadikan isu dan bahan politik.....
Tolonglah hanya bercakap tentang pengorbanan mereka....bukan bercakap satu benda yang kita tidak tahu akan hakikatnya.......

saksikanlah betapa jahilnya pemimpin ini....
PokCIk duduk dalam kawasan Parlimen dia....
PokCIk lebih tahu siapa dia sebenarnya....
namun PokCik tidak mahu bercerita kerana ianya bukan hak PokCIk untuk menilai kerja orang lain yang PokCIk pun tidak paham.....
diam — dia lemah
lantang — nampak salah
mesra — dia gatal
pasif — dipijak-pijak
kahwin — bila beranak?
tak kahwin — pasti digelak .
berhijab —dikata kolot, jahat, menunjuk-nunjuk
tak tutup — lagilah heboh
setia — dimadu laki
curang — dicanang keji
terlalu cinta — dipermainkan
terlalu berjaga — dimarah-marahkan
menangis — rimas selalu
mata kering — dipanggil kepala batu
buat betul — pelbagai benda dipersoal
buat silap — sekampung berbual

tapi UNTUNG perempuan sebab setiap kali
dilemparkan kejian & hinaan,
SYURGA adalah tempatnya,
cukup hanya menjadi SOLEHAH kerana ALLAH,
patuh segala perintah Allah,
insyallah dirinya sebaris dgn para bidadari dan
mungkin lebih atas lagi,
dengan izin Allah di syurga kelak,
insyallah..
Pencuri, motor hilang, skuter, disk skuter hilang, bukan, salah

Assalammualiukum.....
Nampak tak apa yang pelik?.....
Tayar, Sport Rim dan Break Disk motor skuter kena "tibai"@curi pagi tadi....
Semalam PokCik balik rumah dalam jam 12.30 pagi....sebab ada Job Photographer....
Pagi ini dalam jam 8.00 pagi ini, mak Cik depan rumah bagi tahu 1 set roda depan skuter PokCik hilang...

Dengan muka blur dan masih mamai lagi PokCik tak mampu nak cakap apa-apa...
PokCIk hanya boleh anggap "dah bukan rezeki PokCIk...nak buat macam mana".
dah lama duduk sini, ini kali pertama terjadi pada PokCIk.....
tak apalah....
bukan salah pencuri ini...dah memang motor ini memang tidak di solek atau di rantai depan dan belakang.......
Bukan salah Polis....dah memang PokCik lalai....

inilah ujian Allah pada PokCik untuk hari ini.....
Mungkin sebab PokCIk ponteng tutorial di UPSI...
mungkin sebab poKCik ada sakitkan hati sesiapa kot.....
dan bermacam kemungkinan lah.....
tapi inilah tanda Allah sayang pada pokCik.....Dia nak Pokcik sedar

Kepada pencuri ini.....
tak apalah "dah memang rezeki anda".....
anda memang cekap buat kerja....(kalau bukak busnes bab-bab bukak benda terkunci ini pasti anda kaya dah sekarang)
PoKcik tak boleh cakap apa-apa.....
Kalau nak Pulang kan...pulangkanlah.....
cuma pokCIk berdoa semoga si pencuri ini akan berubah dan janganlah ambil hak orang lain lagi....
kesian ooo.....
PokCik maafkan Pencuri ini.....

Yang peningnya.....
mana nak cari set rim,tayar dan disk break depan sahaja ni?.....berapa harganya?...
macam mana nak pergi kerja esok....tak kan nak bawak kereta?...pergh...semak kepala....
kalau kena meating dijabatan or ppd macam mana nak pergi?.....tak ke " masak" bawak kereta nak redah "JEM" kuala lumpur ini?.....

macam-macam dalam kepala ini....
tapi yang paling penting apa HIKMAH yang pokCik dapat pada pagi ini??....
Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya....
setiap yang berlaku pasti ada kebaikannya dan keburukan pada kita.....

Yang pastinya pagi ini kena servey harga dan upah pemasangnya.....
semak....semak...memang semak......
lepas sattel masalah kereta...motor pulak yang kena......






PokCIk ambil isu ini melalui wall seorang sahabat Facebook PokCik.....
Sahabat PokCIk pun ambil dari mana entah......
Apa yang menarik minat PokCik adalah isu PBS ini....
apa ingat jadi cikgu senang ker?.....

bagi anda yang bukan cikgu just baca dan paham...jangan ambil port apa-apa...(inilah bebanan cikgu)
hanya kami yang mengadap PBS sahaja tahu apa masalahnya....
bagi yang cikgu jadi ini sebagai cabaran kita....
Setiap apa yang diberikan haruslah dilaksanakan dengan baik......
setiap tanggungjawab haruslah dipikul...
Tugas kita memastikan anak bangsa kita terdidik dengan baik....
walaupun pernah keluar isu PBS membuat anak jadi pasif

Pada pendapat pOKcik inilah luahan dari seorang pendidik yang tertekan....
PokCIk selalu berada ditempat cikgu ini....
dan untuk mengawal bebanan dan tekanan pokCik hanya beristifar...
dan hanya membayangkan anak-anak bangsa yang PokCIk didik...
tugas harus dilaksana...tanggungjawab harus digalas.....akurlah pada arahan...
mula-mula memang la susah...dari susah kita jadi senang......
(hakikatnya PokCIk belum buat lagi fail-fail PBS untuk 6 kelas X 34 orang yang PokCik ajar..pening...pening....pening...)



Setiap warga PENDIDIK,PPD,JPN,KPM sampai menteri wajib baca.....Najib pun jangan lupa baca...
Sumber: j-QAF batch 2011

Luahan hati seorang guru..
** Saya ambil daripada wall seorang sahabat.

Isu PBS… apa bebannya… senang je kate deme … Mari tengok beban ke tidak …. Untuk memberi lebih gambaran / perkongsian pengalaman dan pemerhatian saya …
Contoh
1. Guru mengajar 24 waktu seminggu, 8 kelas, 1 kelas 36 orang pelajar


2. Selesai menilai 1 evidens bertulis … guru perlu memasukkan evidens ke dalam fail individu pelajar setiap kelas (36 pelajar x 8 kelas = 288 fail setiap kali nak masukkan dan keluaran evidens)


3. Waktu memasukkan evidens adalah pada masa waktu luang (free period) cikgu


4. Kelas cikgu2 mengajar 24 waktu (1 waktu = 30-40 minit) kadang2 ditambah waktu ganti kelas guru yg tidak hadir menjadikan 28 waktu seminggu


5. Ada ketika cikgu diminta melaksanakan tugas luar (termasuk Sabtu dan Ahad perkara biasa)


6. Kemudian cikgu perlu key in secara online band yang telah dilaksanakan oleh pelajar secara individu (alah … senang saja … cikgu tik saja kata deme…. Haaa…haaa…)


7. Cikgu pun buka lap top … mengajar sessi petang … tiba2 talian internet pulak ditutup konon dah lebih pukul 5 (adusss!!!)


8. Cikgu pakai broadband sendiri …. Berpusing2 (rendering) kekadang sampai 10 minit baru dapat … elok saja nak key in … loceng bunyi … masuk kelas … laksanakan PBS utk kelas berikutnya …


9. Ada pulak pelajar tidak hadir pada hari berkenaan … tidak ada band utk pelajar berkenaan … kerana ada band 1 tidak dilaksanakan … suPBS sekolah dan pengetua panas punggung kerana disergah PPD … cikgu ditekan supaya beri band pada pelajar tersebut dgn ayat “walau apa cara pun cikgu bagi band kat pelajar berkenaan” … mahu x mahu cikgu pun kadangkala gunakan masa luang utk menyelia pelajar berkenaan dan curi masa cikgu lain … maka berebut2 lah cikgu nak ambil pelajar berkenaan utk siapkan PBS … hu..hu… hipokrit … ada juga yg ambil jln mudah tik saja online habis cerita…


10. Cikgu sakit … masuk wad tertekan PBS… bila sihat datang balik sekolah terpaksa kejar masa utk siapkan kerja PBS yg terbengkalai … kelas pulak dibatalkan sebab ada program sekolah seperti raptai sukan, tuan rumah pertandingan dsb.


11. Ada juga kelas PBS termiss sebab kebetulan cuti umum jatuh pada hari yg ada subjek tertentu … problem lagi …


12. SUPBS sekolah pun wujudkanlah keseragaman ‘konon’ utk memudahkan guru2 … beban lagi kalau x buat, dituduh ingkar perintah… kata LPM beri kebebasan pada guru (bila sampai sekolah jadi slogan aja la)


13. Guru perlu menyediakan evidens tidak kurang dari 50 (50 x 8 kelas x 36 pelajar = 14400 evidens) kalau setiap evidens bercetak, katakan sehelai setiap eviden dah ada 14400 helai kertas. Kalau ada 8 subjek (8 x 14400 = 115200 helai kertas … banyak tu). Kalau di Malaysia ada10,066 (10066 x115200 helai kertas = 1158912000 helai kertas) Berapa banyak pokok yg perlu ditebang kerana PBS/ berapa banyak duit perlu dibazirkan. Guru nak buat secara lisan … boleh tapi ada “pihak” nak bukti pulak … ada yg minta gambar aktiviti … kena cetak …heeemmm 2x5 saja.


14. Boss kata pulak “saya x kira … cikgu tidur ke, bangun tengah malam ke … saya nak benda ni siap pada sekian… sekian haribulan” patut ka cakap macam tu … ingan mesin kea pa? mesin pun kena rehat jugak … kalau tidak lingkup! Kos lagi mahal … kalau cikgu “lingkup” apahal?


15. Bila mesyuarat PBS cikgu2 bagi cadangan nak meringankan beban … dicap pembangkang … hantar nama kat PPD minta tukarkan cikgu berkenaan … parasit!


16. Fail individu pelajar sebenarnya boleh diganti dengan fail mengikut subjek … satu kelas ada 8 subjek … baru 8 fail … x perlu fail tebal kerana evidens akan dipulangkan pada pelajar selepas keyin online … jimat masa guru dan pelajar … Boss kata takut pemantau … jawb ja la rasional kat pemantau …. apa masalahnya … yg jadi masalah kalau cikgu x buat PBS …


17. SUPBS sekolah pula nak setiap guru ada fail pentaksir … isinya jadual waktu, biodata guru, evidens, surat lantikan pentaksir, tugas guru dll… (ini semua kerja mengarut … apa guna Buku Persediaan Mengajar lagi kalau dah macam tu … semua maklumat tu dah ada dalam buku tersebut … nak apa lagi … Surat Lantikan Pentaksir pun sebenarnya dah x relevan kerana jadual waktu dah dikira sebagai arahan utk melaksanakan PBS


18. Setelah semua keadaan di atas diambil kira berapa baki waktu luang cikgu untuk buat perancangan / persediaan PBS untuk kelas dan subjek berikutnya … tepuk dada tanya …


19. Cikgu/mereka yg kata PBS ni mudah … x mengajar pun kelas PBS… kadang2 JU yg bagi kursus dan bagi idea yg cukup hebat pun x pernah mengajar kelas PBS pun…


20. Harap pihak Pegawai KPM buka mata dengan tulisan ni …