Nota Ulang Kaji Soalan KRP3013



KRP3013, Model Tylor, Skop Liputan, Kesepaduan, KLSR, KBSR

Soalan :
Pelajar diminta memilih 1 (SATU) disiplin/mata pelajaran yang terdapat di peringkat sekolah rendah diMalaysia. Pelajar diminta membandingkan disiplin/ mata pelajaran tersebut mengikut era Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:
 
i. dimensi horizontal (skop/liputan, kesepaduan/
integrasi
dan imbangan)

ii. dimensi vertikal (urutan/sekuen dan
kesinambungan/ kontinuiti)


  • Kesinambungan - merujuk pengulangan secara vertikal elemen-elemen utama kurikulum
  •  Urutan - merujuk pengalaman-pengalaman yang dibina daripada elemen kurikulum tetapi dalam bentuk yang lebih luas dan terperinci.
  • Integrasi - Menyatukan beberapa pandangan seperti menyelesaikan masalah dalam matematik dan juga dalam disiplin-disiplin yang lain.
  • Objektif, kurikulum, susunan unit-unit kurikulum, kaedah pengajaran dan penilaian.

Nota kaki :

Model Kurikulum dan Pengajaran tyler.
Rujukan: Ralph W. Tyler, Basic Principles of Curriculum and Instruction, University of Chicago Press, Chicago, 1949.

Terjemahan: Prinsip Asas Kurikulum dan Pengajaran, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1990.

Kepaduan, UPSI, nota
KRP3013, Model Tylor, Skop Liputan, Kesepaduan, KLSR, KBSR


Curriculum is defined as ‘learning experiences’ which refers to the learners’  active interaction with the environment.
The teacher can facilitate students’ learning by ‘organizing appropriate  learning environments’.

Organization of teaching units
(Rujukan: Tyler,  Bab 3)

Criteria for effective organization of teaching units 

1 Continuity (kesinambungan)
vertical reiteration (repetition-ulangan) of major curriculum topics and elements, eg reading and writing skills in geografy or science - continuing opportunity for these skills to be practised and develop.

2 SEQUENCE (turutan)
Related to continuity. Increasing depth and breadth (memperdalam dan memperluaskan) of the curricular element, eg reading more complex geografy materials or maps. A topic is repeated but treated at greater depth or breadth.

3 INTEGRATION ( integrasi )
Horizontal relationship ( hubungan horizontal ) of elements in the curriculum – the learning experiences. Eg matematical skill is also used in geografy, science and maths – across subjects; or similar concepts (eg. interdependence of people) appearing in a
number of subjects.

Model Tyler menyatakan dalam merancang susunan unit-unit pengajaran berkesan. Guru perlu mengambil kira kriteria DI ATAS


  • Kesinambungan - merujuk pengulangan secara vertikal elemen-elemen utama kurikulum
  •  Urutan - merujuk pengalaman-pengalaman yang dibina daripada elemen kurikulum tetapi dalam bentuk yang lebih luas dan terperinci.
  • Integrasi - Menyatukan beberapa pandangan seperti menyelesaikan masalah dalam matematik dan juga dalam disiplin-disiplin yang lain.
  • Objektif, kurikulum, susunan unit-unit kurikulum, kaedah pengajaran dan penilaian.

0 comments: