Soalan KRP3013 ( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah ) - bab 3

Bab 3

1.       Apakah matlamat kurikulum sekolah rendah?
                                I.            Tingkah laku yang bersifat menyeluruh yang diharapkan akan diperoleh pada akhir suatu proses pendidikan.
                              II.            Ia bersifat umum dan berfungsi sebagai panduan dan pedoman kepada pencapaian metlamat pendidikan sesebuah Negara.
                            III.            Pendidikan adalah ke arah pembentukan manusia yang bersifat mulia.
                            IV.            Memperkembangkan potensi murid-murid untuk aspek personal,sosial dan emosi

A
I,II,III
C
I,III,IV
B
I,II,IV
D
I,II,III,IV

2.       Apakah matlamat kurikulum dalam pendidikan sebelum penjajahan Inggeris?

A
Untuk kesejahteraan dan keharmonian hidup di dunia dan di akhirat.
B
Pendidikan formal.
C
Pendidikan kea rah perpaduan.
D
Pendidikan berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

3.       Berikut adalah sekolah-sekolah vernacular,kecuali

A
Sekolah Melayu
C
Sekolah Tamil
B
Sekolah Cina
D
Sekolah Wawasan

     4.       Berdasarklan Perakuan 57(a) ,Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979.

“ Kurikulum sekolah rendah itu hendaklah dirancang untuk membolehkan murid-murid mendapat kemahiran dalam tiga bidang asas iaitu bidang ___________, bidang _________________________dan bidang ______________________sesuai dengan keperluan,minat,bakat dan kemampuan mental serta kesediaan murid-muid itu.”

A
Komunikasi ,Manusia dengan Alam Semula Jadi dan Perkembangan Masyarakat.
B
Komunikasi, Manusia dengan Alam Kelilingnya dan Perkembangan Diri Individu.
C
Hubungan,Manusia dengan Tuhan dan Perkembangan Diri Individu.
D
Hubungan, Manusia dengan Tuhan dan Komunikasi.

5.       Apakah mata pelajaran yang terkandung dalam bidang Komunikasi

A
Pendidikan Moral dan Muzik
C
Bahasa dan Matematik
B
Pendidikan Seni dan Bahasa
D
Pendidikan Jasmani dan Matematik

6.       Apakah Objektif  KBSR?
                                I.            Menguasai Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan kedudukan bahasa tersebut sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi Negara.
                              II.            Menguasaia kemahiran belajar dan berfikir.
                            III.            Membina daya kepimpinan dan keyakinan diri.
                            IV.            Menjaga kesihatan dan kecergasan diri.

A
I,II,III
C
II,III,IV
B
I,II,IV
D
I,II,III,IV

     7.       Kemahiran asas berbahasa termasuklah

A
Mendengar ,bertutur,membaca dan menulis.
B
Membaca ,menulis dan mengira.
C
Mendengar, membaca dan menulis.
D
Mendengar, bertutur,membaca,menulis dan mengira.

    8.       Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) berteraskan

A
Penyata Razak dan Dasar Pelajaran Kebangsaan.
B
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.
C
Akta Pelajaran 1961 dan Rukun Negara.
D
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara.

   9.       Murid yang mengikuti KSSR akan mempunyai asas-asas berikut :
                                I.            Insan yang seimbang dari segi intelek,rohani,emosi,jasmani dan sosial.
                              II.            Warganegara yang bertanggungjawab.
                            III.            Global Player
                            IV.            Pekerja ilmu

A
I,II,III
C
II,III,IV
B
I,II,IV
D
I,II,III,IV

  10.       KSSR mengguna pakai empat tonggak pendidikan UNESCO,iaitu
                                I.            Belajar untk mengetahui
                              II.            Belajar untuk bermain
                            III.            Belajar untuk hidup bersama
                            IV.            Belajar untuk membentuk peribadi

A
I,II,III
C
II,III,IV
B
I,III,IV
D
I,II,III,IV


0 comments: