Bab 3
1.
Apakah
matlamat kurikulum sekolah rendah?
I.
Tingkah
laku yang bersifat menyeluruh yang diharapkan akan diperoleh pada akhir suatu
proses pendidikan.
II.
Ia
bersifat umum dan berfungsi sebagai panduan dan pedoman kepada pencapaian
metlamat pendidikan sesebuah Negara.
III.
Pendidikan
adalah ke arah pembentukan manusia yang bersifat mulia.
IV.
Memperkembangkan
potensi murid-murid untuk aspek personal,sosial dan emosi
A
|
I,II,III
|
C
|
I,III,IV
|
B
|
I,II,IV
|
D
|
I,II,III,IV
|
2.
Apakah
matlamat kurikulum dalam pendidikan sebelum penjajahan Inggeris?
A
|
Untuk kesejahteraan dan keharmonian
hidup di dunia dan di akhirat.
|
B
|
Pendidikan
formal.
|
C
|
Pendidikan
kea rah perpaduan.
|
D
|
Pendidikan
berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
|
3.
Berikut
adalah sekolah-sekolah vernacular,kecuali
A
|
Sekolah
Melayu
|
C
|
Sekolah
Tamil
|
B
|
Sekolah
Cina
|
D
|
Sekolah Wawasan
|
4.
Berdasarklan
Perakuan 57(a) ,Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979.
“
Kurikulum sekolah rendah itu hendaklah dirancang untuk membolehkan murid-murid
mendapat kemahiran dalam tiga bidang asas iaitu bidang ___________, bidang
_________________________dan bidang ______________________sesuai dengan
keperluan,minat,bakat dan kemampuan mental serta kesediaan murid-muid itu.”
A
|
Komunikasi
,Manusia dengan Alam Semula Jadi dan Perkembangan Masyarakat.
|
B
|
Komunikasi, Manusia dengan Alam
Kelilingnya dan Perkembangan Diri Individu.
|
C
|
Hubungan,Manusia
dengan Tuhan dan Perkembangan Diri Individu.
|
D
|
Hubungan,
Manusia dengan Tuhan dan Komunikasi.
|
5.
Apakah
mata pelajaran yang terkandung dalam bidang Komunikasi
A
|
Pendidikan
Moral dan Muzik
|
C
|
Bahasa dan Matematik
|
B
|
Pendidikan
Seni dan Bahasa
|
D
|
Pendidikan
Jasmani dan Matematik
|
6.
Apakah
Objektif KBSR?
I.
Menguasai
Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan kedudukan bahasa tersebut sebagai
bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi Negara.
II.
Menguasaia
kemahiran belajar dan berfikir.
III.
Membina
daya kepimpinan dan keyakinan diri.
IV.
Menjaga
kesihatan dan kecergasan diri.
A
|
I,II,III
|
C
|
II,III,IV
|
B
|
I,II,IV
|
D
|
I,II,III,IV
|
7.
Kemahiran
asas berbahasa termasuklah
A
|
Mendengar ,bertutur,membaca dan
menulis.
|
B
|
Membaca
,menulis dan mengira.
|
C
|
Mendengar,
membaca dan menulis.
|
D
|
Mendengar,
bertutur,membaca,menulis dan mengira.
|
8.
Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) berteraskan
A
|
Penyata
Razak dan Dasar Pelajaran Kebangsaan.
|
B
|
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Dasar Pendidikan Kebangsaan.
|
C
|
Akta
Pelajaran 1961 dan Rukun Negara.
|
D
|
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara.
|
9.
Murid yang
mengikuti KSSR akan mempunyai asas-asas berikut :
I.
Insan yang
seimbang dari segi intelek,rohani,emosi,jasmani dan sosial.
II.
Warganegara
yang bertanggungjawab.
III.
Global
Player
IV.
Pekerja
ilmu
A
|
I,II,III
|
C
|
II,III,IV
|
B
|
I,II,IV
|
D
|
I,II,III,IV
|
10.
KSSR
mengguna pakai empat tonggak pendidikan UNESCO,iaitu
I.
Belajar
untk mengetahui
II.
Belajar
untuk bermain
III.
Belajar
untuk hidup bersama
IV.
Belajar
untuk membentuk peribadi
A
|
I,II,III
|
C
|
II,III,IV
|
B
|
I,III,IV
|
D
|
I,II,III,IV
|
0 comments:
Post a Comment