CONTOH SOALAN
PEPERIKSAAN KBK 3073.
1.Apakah maksud kanak-kanak ADHD?
-masalah dari segi tingkah laku dan kognitif dalam aspek
kehidupan mereka seperti dalam keluarga dan peribadi di sek.dan di tempat
kerja. Desakan ini mungkin disebabkan desakan yang tidak terkawal, terlalu
aktif dan tidak memberi perhatian.
2.Apakah ciri-ciri kecacatan pendengaran dan penglihatan?
a.penglihatan – mata juling,tidak boleh focus kepada sesuatu
perkara,sering mengerdipkan dan menggosok
mata,mengelakkan mata dari terkena cahaya terang, selalu tersandung atau
terlanggar objek apabila berjalan dll.
b.pendengaran –selalu berkhayal,kurang memberi perhatian di
dalam kelas,butir percakapan yang tidak jelas, selalu bertanya, selalu terkejut
apabila dihampiri dari belakang, lemah dalm pencapaianpelajaran khususnya yang
berkaitan dengan bahasa dll.
3.Apakah perbezaan disfasia dan afasia?
a.afasia- gangguan pertuturan/ gangguan berbahasa
b.disfasia – gangguan perkembangan bahasa yang tidak sesuai
dengan perkembangan kemampuan anak/otak
4.Apakah definisi pendidikan khas mengikut pandangan Salvin?
Pendidikan khas sebagai sebarang program yang diperuntukkan
atau ditujukan kepada pelajar-pelajar yang bermasalah seperti kecacatan
mental,emosi,dan tidak keupayaan fizikal atau penambahan kepada pembelajaran
biasa dalam kelas.
5.Apakah maksud kepelbagaian kecacatan?
Ialah istilah di mana merangkumi pelbagai kombinasi
kecacatan yang melibatkan pendidikan,pemulihan sokongan kerajaan dan
kumpulan-kumpulan sukarela tertentu dan kombinaasi ini tidak termasuk dalam
pendidikan khas.(mempunyai dua atau lebih kecacatan seperti
mental,pendengaran,lumpuh dll)
6.Apakah falsafah pendidikan khas?
Falsafah Pendidikan Khas
mempunyai matlamat yang sama dengan Falsafah Pendidikan Negara.
Ianya satu usaha yang
berterusan bagi perkembangan optima seseorang individu yang
berkemahiran,berdikari,berhaluan,boleh merancang dan mengurus kehidupan sendiri
serta menyedari potensi diri sendiri sebagai ahli masyarakat.
7.Apakah maksud cerebral palsi/palsi serebrum
Satu situasi pergerakan anggota badan yang tidak dapaat
dikawal sepenuhnya oleh kerana terdapat banyak gangguan kecederaan atau
kelumpuhan di dalam otak. Ia boleh dikelaskan mengikut jenis-jenis tertentu
iaitu spastik,atetosis dan ataksia.
8.Faktor-faktor kecacatan. Contohnya genetic. RH darah tidak
sama. Apa sebabnya? Apakah kecacatan yang berlaku?
- RH tidak sama dan darah tidak bersesuaian. Kewujudan
protin dalam sel darah yang menghasilkan Rh+ atau Rh- . Jika Rh ibu dan janin
berlainan darah ibu akan menghasilkan antibodi yang menyerang darah janin.
- Contoh kecacatan ialah penyakit kuning,lahir tidak cukup
bulan dan kecacatan otak/mental.
9. Apakah alat-alat untuk kanak-kanak masalah pendengaran?
a.post aural aid(alat bantu belakang telinga)
b.body-worm aid(alat bantu dipakai pada badan)
c.in the ear aid (alat bantu dalam telinga)
d. bone conductor (konduktor tulang)
10.Kepelbagaian kecacatan melibatkan kekejangan otot.
-spastik
11. Faktor darah – jenis darah yang tidak sesuai yang
menyebabkan kecacatan
-kecatan mental,penyakit
kuning dan lahir tidak cukup bulan.
12. Kanak-kanak masalah pendengaran
- 40dB – berapa meter(1 meter/3-5kaki)
-65dB – berapa meter?(tidak boleh mendengar/memerlukan bunyi
yang kuat,perlukan amplifier)
13.Apakah kecerdasan naturalistic?
-melibatkan alam dan kepintaran yang berkaitan tentang
keseluruhan alam.Individu ini sangat perihatin terhadap alam, mempunyai sikap
penyayang yang sangat tinggi.
14. Kelemahan kanak-kanak bermasalah pendengaran. Kenapa
bermasalah dalam penulisan?
- tidak dapat mendengar atau tidak mendengar dengan jelas.
15.Masalah penglihatan rabun jauh dan rabun dekat.
-refractive disorder
16.Masalah penglihatan.
amblyopia –juling
-hypotropia-juling tegak ke bawah
-hypertropia-juling tegak ke atas
-esotropia-juling divergen
-exotropia atau
eksotropia adalah mata juling di mana satu mata menyimpang keluar (menjauh dari
hidung) sedangkan yang satunya normal.
-astigmatisme -kerosakan pada
kanta mata,sejenis penyakit mata yang menyebabkan pandangan tidak terang.
-diplopia - adalah
suatu kondisi di mana satu objek dianggap sebagai dua, juga disebut sebagai
penglihatan ganda.
17.Kelayakan memasuki Sek. Pendidikan Khas.
Pendengaran
–disahkan oleh doctor pakar
Penglihatan - disahkan oleh doctor pakar
18. Gartner – 8 jenis
kecerdasan interpersonal dan intra personal. Apakah bezanya?
-Kecerdasan
Interpersonal adalah berkait rapat
dengan emosi. Kecerdasan ini adalahberkaitan dengan kebolehan memahami
perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain. Seterusnya, kecerdasan ini
juga adalah kemahiran bertindak secara berkesan terhadap orang lain secara
praktikal seperti menggalakan murid-murid terlibat dalam sesuatu aktiviti. Menurut Howard Gardner (1993), kecerdasan
interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain.
-Kecerdasan intra
personal adalah kecerdasan yang
dimiliki oleh seseorang individu iaitu kebolehan seseorang mengenali diri
sendiri secara mendalam dan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri,
mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan,
dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.Kebolehan
mengenali diri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat, kehendak termasuklah
kemahiran yang menyebabkan seseorang itu mempunyai persamaan dan perbezaan
dengan orang lain. Kecerdasan intrapersonal yang dimiliki oleh seseorang
individu dapat membantu individutersebut menangani perasaan beradab sopan serta
mengawal kemarahan dan kesedihan yang dihadapi dengan sebaiknya.
19.Masalah pendengaran – darjah kepekakan (UNIT 6). 6.5
daripada…..
20.Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM)
-kaedah bahasa isyarat
21.Ciri-ciri motor kasar dan halus ADHD
-tingkah laku yang aktif dan melampau – terlalu aktif dalam
aktiviti seharian. Tidak boleh duduk diam,bersikap agresif dan boleh
mencederakan rakan-rakan.
-memanipulasikan bahan atau apa saja yang dipegang –
menghentak,memukul,membaling.Sasaran orang atau benda yang berhampiran.
22.cerebral
palsy/palsi serebrum – masalah ciri-ciri fizikal
spastik-ketegangan otot,mengakibatkan getaran dan
ketidakseimbangan yang menghalang
pergerakan dengan sempurna dan lancar
Atetosis -
pergerakan writhing yang perlahan dan tidak dapat dikawal. Bahu,muka,kaki,
tangan
dan lengan sasaran utama. Otot-otot tekak yang lemah
menyebabkan pertuturan
payah dan tidak
jelas.Masalah pengawalan air liur.
Aktasia -kesulitan mengawal imbangan
badan yang yang boleh dikesan dari perawakan dan
pergerakan seseorang spastik.Pergerakan yang kekok dan
teragak-agak,pertuturan
yang kurang jelas,sentiasa meliuk-liukkan badan.Pendengaran
turut terjejas.
Hemeplegia -tangan dan kaki di sebelah yang sama
menjadi lumpuh dan lemah.
23. Kepelbagaian kecacatan fizikal – mascular dystrophy. Apakah masalahnya?
Mereka yang mengalami masalah perkembangan otot sehingga
menyebabkan pesakit menjadi lemah untuk bergerak dan pergerakan menjadi lambat
apabila umur semakin meningkat.
24. tugas fisioterapi – jurupulih anggota. Apa tugasnya?
-bertanggungjawab untuk menaksir fungsi-fungsi motor halus dan
motor kasar kanak-kanak dan melatih kemahiran hidup serta kemahiran membantu
diri.
Jurupulih Perubatan (Anggota) adalah satu kerjaya yang memberi
penekanan kepada aspek penjagaan kesihatan yang berkaitan dengan penilaian,
pengendalian dan pemulihan fungsi fizikal dan pergerakan tubuh manusia.
Deskripsi Tugas
Seorang ahli fisioterapi
bertanggungjawab membuat penilaian dan menentukan kesesuaian sesuatu skim
rawatan terhadap seseorang pesakit. Ahli fisioterapi perlu:
·
kefahaman terperinci
berkenaan fungsi tubuh manusia ;
·
pengetahuan berkaitan
penyakit, kecederaan dan proses penyembuhan;
·
kebolehan membezakan
postur, imbangan dan pergerakan yang normal dan tidak normal;
·
menggunakan kemahiran
dalam rawatan seperti “massage”, ”acupressure” dan manipulasi;
·
membantu doktor
menentukan jenis penyakit, misalnya menguji dengan cara elektrik
·
pemulihan anggota dengan
menggunakan senaman, cahaya elektrik, ais, urut dan karan/elektrik.
·
menggunakan alat bantuan
berjalan, ”splints” dan “appliances” untuk rawatan
serta melatih pesakit dan penjaga penggunaan alatan dengan betul
·
memberi pendidikan
kepada pesakit.
25.Perkembangan pendidikan fasa ke dua 1948-1980. Apa yang
berlaku di Malaysia?
-telah mengalami anjakan paradigma –kerajaan telah merangka
satu dasar pendidikan nasional yang komprehensif dan menjadikan perkara
mengenai pendidikan khas sebagai sebahagian daripada agenda penting dalam usaha
kerajaan untuk meningkatkan taraf social dan ekonomi bagi golongan istimewa di
Malaysia.
-Latihan kepada
guru-guru khas dimulakan pada 1962. Maktab perguruan Ilmu Khas di Kuala
Lumpur memulakan latihan bagi guru-guru khas masalah penglihatan dan
pendengaran 1963.
-Unit Pendidikan Khas ditubuhkan.Kerajaan mengambil alih
sepenuhnya tanggungjawab pendidikan daripada persatuan yang mengendalikan
pendidikan kanak-kanak cacat.
-Akta 1961 dasar pendidikan khas di Malaysia dinyatakan dan
memberi kuasa kepada menteri untuk menyediakan kemudahan pendidikan
khas,menggubal kurikulum yang sesuai, pendidikan yang sesuai dengan jenis murid
dll tindakan bagi memperkembangkan pendidikan khas.
26.Model Sosial. Apa
maksudnya?
-model sosial dapat diertikan sebagai suatu konsep yang
berkaitan dengan hubungan sosial atau dengan kata lain, hubungan antara
masyarakat dan komuniti yang sangat berkesan bagi menyelesaikan sesebuah
permasalahan yang berlaku dalam kalangan masyarakat itu sendiri. Dengan adanya
hubungan erat di antara masyarakat, pertelingkahan akan dapat dielakkan dan
keharmonian dalam masyrakat dapat dikekalkan. Ia mengutamakan kea rah masyarakat
penyayang iaitu mengenalpasti masalah dalam komuniti dan kegagalan komuniti
memastikan keperluan Oku diambil kira. Melibatkan ibubapa,sekolah
,masyarakatkepada program pendidikan khas.
27. Down Syndrom – apakah langkah pencegahannya?
-elakkan hamil ketika berusia 35 tahun ke atas dan buat
pemeriksaan kromosom.
28. Soalan berbentuk situasi – berumur 17 tahun, mengikuti
pelajaran..
….inklusif.
30. Ujian pendengaran (unit 6) –
a.distraction test (ujian tarikan)
-kanak-kanak akan didedahkan dengan bunyi-bunyian tanpa
pengetahuan atau penglihatan mereka.Perhatikan samada ada atau tidak gerak
balas terhadap bunyian tersebut.
b. speech test (ujian pertuturan)
-bertujuan memerhatikan kanak-kanak boleh memahami apa yang
dituturkan seterusnya menunjukkan gerak balas terhadap apa yang disuruh.
0 comments:
Post a Comment