Bab 2
1. KBSR direka bentuk berasaskan tiga bidang
utama. Apakah bidang tersebut?
i.
Komunikasi
ii.
Manusia
dan alam kelilingnya
iii.
Minat dan
bakat
iv.
Perkembangan
diri individu
A.
I,II,III
B.
II,III,IV
C. I,II,IV
D.
I,III,IV
2. Yang berikut merupakan prinsip KBSR, kecuali
A.
Pendekatan
bersepadu
B.
Pendidikan
yang sama untuk semua murid
C.
Pendidikan
seumur hidup
D.
Meningkatkan
penggunaan BM dan BI serta bahasa pengantar yang lain.
3.
Terdapat beberapa perbezaan antara KBSR dan KSSR. Manakah berikut yang
salah
KBSR
|
KSSR
|
||
A
|
Bahan
kurikulum
|
Sukatan
pelajaran (SP)dan Huraian Sukatan
|
Dokumen
standard kandungan (DSK)
|
B
|
Kemahiran
berfikir
|
Elemen
kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
|
Elemen
kreativiti dan inovasi, keusahawanan dan teknologi maklumat & ICT secara
eksplisit
|
C
|
Fokus
|
3M
|
4M
|
D
|
Organisasi kurikulum
|
Tahap 1
Modul teras asas, modul teras tema, & modul elektif
Tahap 2
Mata pelajaran teras & Elektif
|
Tahap 1
Mata pelajaran teras, wajib & tambahan
Tahap 2
Mata pelajaran teras, wajib dan tambahan
|
4. Daripada aspek bahan kurikulum, apakah
kelebihan KSSR?
A. Bahan-bahan pembelajaran yang
menggiatkan pelajar belajar secara interaktif dan hands on digunakan ke arah
pembelajaran yang berkesan dan ceria.
B.
Kemahiran asas
4M ditegaskan
C.
Lebih
memberi penekanan kepada penilaian atau pentaksiran yang berterusan.
D.
Penilaian
formatif juga digunakan bagi menilai perkembangan dan kemajuan murid.
5. Pembelajaran dalam KSSR adalah bersifat
interaktif, berkesan dan menarik ke arah
pembelajaran berterusan. Apakah kaedah p&p yang disarankan?
i.
Belajar
sambil bermain
ii.
Melakukan
inkuiri penemuan
iii.
Pembelajaran
koperatif
iv.
Pembelajaran
luar bilik darjah
A.
I,II,III
B.
I,II,IV
C.
II,III,IV
D. I,II,III,IV
6.
Manakah penyataan yang benar?
A.
KLSR hanya
memberi pendidikan asas dan tidak bersifat akademik
B. KLSR tidak memberi pendidikan asas
sebaliknya lebih bersifat akademik
C.
KLSR kurang
memberi pendidikan asas, sebaliknya lebih bersifat akademik
D.
KLSR lebih
memberi pendidikan asas dan lebih bersifat akademik
7. Pendidikan untuk semua
- Penggunaan pengetahuan dan kemahiran sedia ada
- Meningkatkan penggunaan BM&BI serta bahasa pengantara yang lain
- Pendidikan sepanjang hajat
- Penekanan kepada nilai murni
- Kesepaduan unsur JERI
Ciri- ciri di atas
menunjukkan?
A. Kesepaduan dalam KBSR
B.
6 Tunjang
dalam KSSR
C.
Prrinsip
dalam KBSR
D.
Bidang
utama dalam KBSR
8. Apakah persamaan antara KBSR dengan KSSR?
A. KBSR dan KSSR diorganisasikan
mengikut tahap, iaituTahap 1 dan Tahap 2
B.
Cara
pengajaran guru akan diubahsuai berasaskan hasil penilaian tersebut supaya
pembelajaran murid berkesinambungan
C.
Penilaian
formatif dan sumatif juga digunakan bagi menilai perkembangan dan kemajuan
murid
D.
Bahan-bahan
yang relevan difikir dan disediakan oleh
guru sebagai bahan pembelajaran di dalam kelas
9. Kurikulum KBSR perlu disemak semula untuk
___.
i.
Meningkatkan
mutu p&p berdasarkan konsep kesepaduan.
ii.
Memberi
penekanan yang lebih kepada mata pelajaran matemetik dan unsur-unsur KBKK
iii.
Seiring
dengan ekonomi, social dan lain-lain yang mengalami perubahan dari semasa ke
semasa.
iv.
Selaras
dengan usaha ke arah negara maju dengan masyarakat berilmu.
A.
I,II,III
B.
II,III,IV
C.
I,II,IV
D. I,III,IV
10. Lengkapkan jadual berikut berasaskan 6
tunjang KSSR.
komunikasi
|
X
|
Y
|
Kerohanian,sikap & nilai
|
Perkembangan fizikal dan
estetika
|
Z
|
i.
Kemanusiaan,
ii.
Sains dan
teknologi
iii.
Keterampilan
diri
iv.
Perdagangaan
A. I,II,III
B.
II,III,IV
C.
I,II,IV
D.
I,III,IV
0 comments:
Post a Comment