Soalan KRP3013 ( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah ) - bab 2

Bab 2
Soalan KRP3013 ( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah )

1.  KBSR direka bentuk berasaskan tiga bidang utama. Apakah bidang tersebut?
i.                     Komunikasi
ii.                   Manusia dan alam kelilingnya
iii.                  Minat dan bakat
iv.                 Perkembangan diri individu

A.      I,II,III
B.      II,III,IV
C.      I,II,IV

D.      I,III,IV

2.   Yang berikut merupakan prinsip KBSR, kecuali
A.      Pendekatan bersepadu
B.      Pendidikan yang sama untuk semua murid
C.      Pendidikan seumur hidup
D.      Meningkatkan penggunaan BM dan BI serta bahasa pengantar yang lain.

3.  Terdapat beberapa perbezaan antara KBSR dan KSSR. Manakah berikut yang salah


KBSR
KSSR
A
Bahan kurikulum
Sukatan pelajaran (SP)dan Huraian Sukatan
Dokumen standard kandungan (DSK)
B
Kemahiran berfikir
Elemen kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
Elemen kreativiti dan inovasi, keusahawanan dan teknologi maklumat & ICT secara eksplisit
C
Fokus
3M

4M
D
Organisasi kurikulum
Tahap 1
Modul teras asas, modul teras tema, & modul elektif

Tahap 2
Mata pelajaran teras & Elektif
Tahap 1
Mata pelajaran teras, wajib & tambahan

Tahap 2
Mata pelajaran teras, wajib dan tambahan

4.  Daripada aspek bahan kurikulum, apakah kelebihan KSSR?
A.      Bahan-bahan pembelajaran yang menggiatkan pelajar belajar secara interaktif dan hands on digunakan ke arah pembelajaran yang berkesan dan ceria.
B.      Kemahiran asas 4M ditegaskan
C.      Lebih memberi penekanan kepada penilaian atau pentaksiran yang berterusan.
D.      Penilaian formatif juga digunakan bagi menilai perkembangan dan kemajuan murid.

5.  Pembelajaran dalam KSSR adalah bersifat interaktif, berkesan dan menarik ke  arah pembelajaran berterusan. Apakah kaedah p&p yang disarankan?
i.                     Belajar sambil bermain
ii.                   Melakukan inkuiri penemuan
iii.                  Pembelajaran koperatif
iv.                 Pembelajaran luar bilik darjah

A.      I,II,III
B.      I,II,IV
C.      II,III,IV
D.      I,II,III,IV

6.   Manakah penyataan yang benar?
A.      KLSR hanya memberi pendidikan asas dan tidak bersifat akademik
B.      KLSR tidak memberi pendidikan asas sebaliknya lebih bersifat akademik
C.      KLSR kurang memberi pendidikan asas, sebaliknya lebih bersifat akademik
D.      KLSR lebih memberi pendidikan asas dan lebih bersifat akademik

7. Pendidikan untuk semua
  • Penggunaan pengetahuan dan kemahiran sedia ada
  • Meningkatkan penggunaan BM&BI serta bahasa pengantara yang lain
  • Pendidikan sepanjang hajat
  • Penekanan kepada nilai murni
  • Kesepaduan unsur JERI


Ciri- ciri di atas menunjukkan?
A.      Kesepaduan dalam KBSR
B.      6 Tunjang dalam KSSR
C.      Prrinsip dalam KBSR
D.      Bidang utama dalam KBSR

8.   Apakah persamaan antara KBSR dengan KSSR?
A.      KBSR dan KSSR diorganisasikan mengikut tahap, iaituTahap 1 dan Tahap 2
B.      Cara pengajaran guru akan diubahsuai berasaskan hasil penilaian tersebut supaya pembelajaran murid berkesinambungan
C.      Penilaian formatif dan sumatif juga digunakan bagi menilai perkembangan dan kemajuan murid
D.      Bahan-bahan yang relevan difikir dan disediakan  oleh guru sebagai bahan pembelajaran di dalam kelas

9.   Kurikulum KBSR perlu disemak semula untuk ___.
i.                     Meningkatkan mutu p&p berdasarkan konsep kesepaduan.
ii.                   Memberi penekanan yang lebih kepada mata pelajaran matemetik dan unsur-unsur KBKK
iii.                  Seiring dengan ekonomi, social dan lain-lain yang mengalami perubahan dari semasa ke semasa.
iv.                 Selaras dengan usaha ke arah negara maju dengan masyarakat berilmu.

A.      I,II,III
B.      II,III,IV
C.      I,II,IV
D.      I,III,IV

10.   Lengkapkan jadual berikut berasaskan 6 tunjang KSSR.
komunikasi
X
Y
Kerohanian,sikap & nilai
Perkembangan fizikal dan estetika
Z
i.                     Kemanusiaan,
ii.                   Sains dan teknologi
iii.                  Keterampilan diri
iv.                 Perdagangaan


A.      I,II,III
B.      II,III,IV
C.      I,II,IV
D.      I,III,IV

0 comments: