Bab 1
1. Dalam sistem pendidikan
kebangsaan, mata pelajaran teras ialah mata pelajaran yang menjadi asas utama
pendidikan murid-murid di semua sekolah. Berikut adalah mata pelajaran Teras
dalam KBSR kecuali,
A) Muzik
B) Matematik
C) Sains
D) Bahasa Melayu
2. Dalam bidang perkembangan diri
individu. Mata pelajaran apakah yang tiada pada tahap satu?
A) Kemahiran Hidup
B) Pendidikan Seni Visual
C) Pendidikan Muzik
D) Pendidikan Jasmani dan Pendidikan
Kesihatan
3.Mata pelajaran dalam KBSR
dikelompokkan kepada 3 kelompok, iaitu mata pelajaran teras, wajib, dan
tambahan. Manakah antara berikut ialah mata pelajaran teras di SK?
i.
Bahasa Arab
ii. Bahasa
Melayu
iii.
Matematik
iv Bahasa
Inggeris
A) I,ii,iii B) I, ii,iv C)
I, iii, iv D) ii, iii, iv
4. Apakah tujuan mata pelajaran
yang berkomponen kerohanian, nilai dan sikap?
A) Membina sikap, watak dan
personaliti murid-murid
B) Memahami persekitaran dengan
kesedaran dan tanggungjawab
C) Membangunkan sikap dan pemikiran
yang kreatif dan kritis untuk kehidupan
D) Mendedahkan pengetahuan dan
kemahiran untuk murid-murid dapat hidup di tempat dan persekitarannya.
5.Berikut adalah tunjang-tunjang
di dalam mata pelajaran teras dan elektif KSSR tahap 2.
i. Tunjang Komunikasi
ii. Tunjang Sains dan Teknologi
iii. Tunjang Kemanusiaan
iv. Tunjang Komunikasi Elektif
A) I, ii, iii B) I, ii, iv C)
I, iii, iv D) Semua di atas
6. Mengikut UNESCO, penentuan
sesuatu mata pelajaran berasaskan 4 tonggak utama berikut kecuali:
A) Belajar untuk mengetahui (
Learning to know)
B) Belajar untuk bertindak (
Learning to do)
C) Belajar untuk membentuk peribadi
( Learning to be)
D) Belajar untuk kerjaya ( Learning
to Success)
(Tips : belajar untuk mengetahui, belajar untuk bertindak, belajar untuk hidup bersama dan belajar untuk membentuk peribadi )
7. Apakah yang dimaksudkan dengan
mata pelajaran teras?
A) Mata pelajaran yang wajib dipelajari oleh semua
murid
B) Mata pelajaran yang dipelajari
mengikut pilihan murid
C) Mata pelajaran yang perlu
dipelajari oleh semua murid mengikut aliran persekolahan
D) Mata pelajaran yang tidak wajib
dipelajari oleh semua murid.
8. Apakah tujuan mata pelajaran
Dunia Sains dan Teknologi diperkenalkan dalam KSSR?
A)
Mengukuhkan kemahiran membaca, menulis, mengira dan menaakul di kalangan
murid
B) Menanam minat dan mengembangkan kreativiti
murid melalui pengalaman dan penyiasatan
C) Membolehkan murid menguasai
kemahiran asas bahasa
D) Membina kefahaman murid tentang
konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan dan memahami idea matematik yang
mudah
9. Dalam KSSR, klasifikasi bidang
mata pelajaran di bawah tunjang perkembangan fizikal dan estetika. Antara lain
adalah bagi perkembangan _________________.
A) Jasmani
B) Intelek
C) Sosial
D) Rohani
10. Manakah antara berikut benar
berkaitan dengan klasifikasi modul elektif di tahap satu KSSR?
A) Tunjang kepada pembelajaran
sekolah rendah
B) Kemahiran asas pembelajaran dapat
dipertingkatkan
C) Sebagai mata pelajaran wajib
dipelajari