Soalan KPF 3012
Perkembangan Pendidikan Di Malaysia : Falsafah Dan Dasar
1. Antara cabang falsafah, yang manakah di antara berikut berkaitan
dengan kajian ilmu dan nilai?
I. Metafizik
II. Epistemologi
III.
Aksiologi
IV. Logik
A. I, III sahaja
B. II, III sahaja
C. II, IV sahaja
D. III, IV sahaja
B. II, III sahaja
C. II, IV sahaja
D. III, IV sahaja
2. Pilih dan padankan mazhab falsafah dengan epistemologi yang tepat
Mazhab falsafah Epistemologi
I. Idealisme Kebenaran sebagai fakta
II. realisme Kebenaran sebagai idea
III. Pragmatisme Kebenaran sebagai pengalaman
IV. Eksistensialisme Kebenaran sebagai pilihan individu
Mazhab falsafah Epistemologi
I. Idealisme Kebenaran sebagai fakta
II. realisme Kebenaran sebagai idea
III. Pragmatisme Kebenaran sebagai pengalaman
IV. Eksistensialisme Kebenaran sebagai pilihan individu
A. I, II sahaja
B. III,IV sahaja
C. I,III,IV sahaja
D. II, III,IV sahaja
B. III,IV sahaja
C. I,III,IV sahaja
D. II, III,IV sahaja
3. “Pendidikan di dalam peringkat sekolah rendah hendaklah mengutamakan
pendidikan asas, iaitu membaca, menulis dan mengira”
Salah satu falsafah pendidikan berikut yang mengutamakan pendidikan asas seperti kenyataan di atas ialah:
A. Essensialisme
B. Pragmatism
C. Rekonstruktivisme
D. Eksistensialisme
Salah satu falsafah pendidikan berikut yang mengutamakan pendidikan asas seperti kenyataan di atas ialah:
A. Essensialisme
B. Pragmatism
C. Rekonstruktivisme
D. Eksistensialisme
4. Berikut merupakan tujuan utama Falsafah
Pendidikan Negara 1988 di gubal.
A. Menentukan matlamat pendidikan Negara.
B. Memberi panduan dalam penggubalan kurikulum.
C. Menentukan usaha berterusan ke arah perkembangan
potensi murid.
D. Memberi pedoman terhadap segala rancangan dan pelaksanaan
aktiviti pendidikan.
5. Apakah matlamat utama pendidikan guru?
I.
Melahir guru yang berkualiti.
II. Menguasai ilmu dan kemahiran mengajar.
III. Memupuk dan mengamal nilai-nilai keguruan.
IV.
Mencapai kecemerlangan pendidikan dalam alaf baru.
A. I, II sahaja.
B. I, IV sahaja.
C. II, III sahaja.
D. III, IV sahaja.
6. Semua berikut boleh diertikan sebagai kokurikulum,
kecuali_________ .
A. kurikulum tambahan
B. aktiviti badan beruniform
C. pendidikan untuk masa lapang
D. aktiviti pelajaran luar bilik darjah
7. Perkara utama dalam sesuatu kurikulum yang
sempurna ialah
I.
isi pelajaran dipilih untuk mencapai objektifnya.
II. matlamat pendidikan yang harus dicapai oleh
sekolah.
III. penilaian untuk mengukur keberkesanan
pembelajaran.
IV.
pendekatan dan strategi yang hendak digunakan untuk mencapai objektif pelajaran
A. I, II sahaja.
B. I, IV sahaja.
C. I,III sahaja.
D. II, IV sahaja.
8. Semua berikut adalah perubahan Sistem Pendidikan
Kebangsaan berdasarkan syor-syor Laporan Kabinet 1979, kecuali __________ .
A. kegiatan kokurikulum diutamakan.
B. bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar dalam semua peringkat
persekolahan.
C. kurikulum sekolah KBSR dan KBSM digubal dan
dilaksanakan dalam tahun 1980an.
D. mata pelajaran Kemahiran Hidup wajib dipelajari
dalam sekolah menengah rendah.
9. Tujuan khusus menguatkuasakan Akta Pendidikan
1996 ialah _______________
A. menangani cabaran-cabaran Wawasan 2020.
B. memperkukuh semangat perpaduan berbilang kaum.
C. memantapkan Sistem Pengurusan Pendidikan
Kebangsaan.
D. melengkapkan perundangan Sistem Pendidikan
Kebangsaan.
10. Tujuan utama mendirikan Sekolah Bestari ialah
_______
A. Menjadikan sekolah yang moden
B. Mencapai matlamat Wawasan 2020
C. Mencapai matlamat wawasan pendidikan
D. Menyatupadu murid-murid berbilang kaum
11. Dalam penggubalan Huraian Sukatan Pelajaran
KBSR/KBSM, perkara-pekara yang harus dipertimbangkan ialah ______________
I. Kandungan ilmu dan kemahiran
II. Nilai-nilai murni
III. Strategi dan aktiviti pengajaran-pembelajaran
IV. Hasil pembelajaran
A. I, II sahaja.
B. III,IV sahaja.
C. I,II, IV sahaja.
D. I, II, III, dan IV.
12. Mengikut Falsafah Pendidikan Sekolah Rendah,
tujuan utama program KBSR adalah memberi pendidikan kepada murid untuk
____________
A. menguasai kemahiran asas 3M.
B. memenuhi keperluan mereka masing-masing.
C. menjadi insan yang berilmu dan berakhlak mulia.
D. memperkembang potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu.
13. Di dalam kelas, nilai-nilai murni boleh dipupuk
melalui _________
I
Tingkah laku guru
II
Aktiviti pengajaran guru
III
penyampaian isi pelajaran
IV
aktiviti pembelajaran murid
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C. I, III, IV sahaja.
D. I, II, III,dan IV.
14. Di dalam komponen penyampaian pelajaran,
perkara-perkara berikut perlu dipertimbangkan kecuali ________ .
A. langkah-langkah pengajaran
B. strategi dan kaedah mengajar
C. pengalaman murid sedia ada
D. perkara yang diajar oleh guru lain
15. Perancangan pengajaran dan pembelajaran harus
berdasarkan ___________ .
I.
Huraian Sukatan Pelajaran
II. Bahan pelajaran dan kemudahan
III.
Objektif pelajaran dan isi kandungan
IV.
Strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C. I, III, IV sahaja.
D. I, II, III,dan IV.
16. Guru yang sentiasa berusaha meningkatkan kualiti
dan prestasi aktiviti pengajaran dan pembelajaran ialah pelaksanaan
tanggungjawab terhadap __________
I.
Murid
II.
Negara
III.
Ibu bapa murid
IV.
Profesion keguruan
A. I, III sahaja.
B. II, IV sahaja.
C. I, II, III sahaja.
D. I, II, III, dan IV.
17. Guru yang mempunyai kemahiran professional dalam
ertikata yang sebenar ialah guru yang ________________
I.
mematuhi Kod Etika Keguruan
II.
mengajar dengan cekap serta berkesan
III.
mempunyai sijil Diploma Pendidikan yang diiktiraf
IV.
sering berusaha meningkatkan prestasi profesionnya
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C. I, II, IV sahaja.
D. I, II, III, dan IV.
18. Untuk merealisasikan reformasi pendidikan di
Malaysia, guru harus memainkan peranan sebagai agen perubahan.
Ini bermakna guru masa kini harus menukar dari
kebiasaan dan rutin yang diamalkan dulu dengan __________ .
I.
menggunakan strategi berpusatkan murid
II.
melaksanakan program pendidikan bersepadu
III. mengandaikan murid bersifat homogen dan
heterogenus
IV.
mengurus dan membimbing secara demokratik dan kasih sayang
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C. I, II, IV sahaja.
D. I, II, III, dan IV.
19. Yang manakah antara berikut merupakan ciri-ciri
iklim yang negatif dalam bilik darjah?
A. Murid duduk diam kerana takut dihukum.
B. Hubungan mesra antara guru dengan murid.
C. Iklim persekitaran yang bersih, teratur dan
tenteram.
D. Murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti
pembelajaran.
20. Aktiviti pengurusan kelas yang kurang
berkemampuan mewujudkan iklim bilik darjah dengan berkesan ialah _____________
A. sering mengingatkan murid supaya mematuhi disiplin.
B. menggalakkan murid bekerjasama dalam aktiviti
kumpulan.
C. menentukan jadual waktu bertugas harian bersama
dengan murid.
D. menyediakan ruang pembelajaran yang kondusif
untuk aktiviti pembelajaran.
21. Di bawah Standard Guru Malaysia, kriteria dan
standard am guru yang digariskan adalah berdasarkan kriteria dan Standard
_____________ .
A. Diploma Pendidikan
B. Pendidikan Tinggi
C. Kelayakan Perguruan
D. Malaysia Qualification Framework
22. Yang manakah antara berikut merupakan perubahan
utama sistem pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996?
A. Sekolah Bestari diperkenalkan untuk sekolah
rendah dan menengah.
B. Reformasi sistem pendidikan untuk mencapai
matlamat wawasan 2020.
C. Menambah peluang pendidikan tertiari dengan meluluskan penubuhan
kolej-universiti swasta.
D. Pendidikan pra-sekolah diperkenalkan sebagai
sebahagian daripada sistem persekolahan rendah.
23. Tujuan menggubal kurikulum kebangsaan ialah
untuk
A. keseragaman
B. kemudahan
C. penjimatan
D. Pengekalan
24. Berikut ialah objektif domain Bloom kecuali
A. Pengetahuan
B. Kefahaman
C. Aplikasi
D. Apresiasi
25. Dasar digubal dan dilaksanakan untuk tujuan
A. kawalan
B. pemantauan
C. kesinambungan
D. psikometrik
26. Pendidikan era kemerdekaan menitik beratkan
A. perpaduan kaum
B. kehendak dan nilai penjajah
C. demokrasi pendidikan
D. pembangunan manusia