Lahad Datu....
Satu Daerah Di Sabah.....
Satu Peristiwa yang tidak akan PokCIk dapat lupakan....
Satu ratetan cerita yang betul-betul PokCIk dengar dan lihat dan juga menilai sendiri.....
Satu cerita yang mencerita betapa peritnya Pengorbanan aggota Polis Malaysia....
Satu kisah betapa anggota tentera kita berjuang habis-habisan.....
Yang paling kagum......
Mereka mengadap musuh dengan peluru hidup.......
mereka mengadai nyawa demi kita.....
Mereka meninggalkan keluarga tercinta......

Namun.......
mereka menjadi bahan politik........
Ya Allah.....
Cukup-cukuplah.....
Tolonglah....jangan dijadikan isu dan bahan politik.....
Tolonglah hanya bercakap tentang pengorbanan mereka....bukan bercakap satu benda yang kita tidak tahu akan hakikatnya.......

saksikanlah betapa jahilnya pemimpin ini....
PokCIk duduk dalam kawasan Parlimen dia....
PokCIk lebih tahu siapa dia sebenarnya....
namun PokCik tidak mahu bercerita kerana ianya bukan hak PokCIk untuk menilai kerja orang lain yang PokCIk pun tidak paham.....
diam — dia lemah
lantang — nampak salah
mesra — dia gatal
pasif — dipijak-pijak
kahwin — bila beranak?
tak kahwin — pasti digelak .
berhijab —dikata kolot, jahat, menunjuk-nunjuk
tak tutup — lagilah heboh
setia — dimadu laki
curang — dicanang keji
terlalu cinta — dipermainkan
terlalu berjaga — dimarah-marahkan
menangis — rimas selalu
mata kering — dipanggil kepala batu
buat betul — pelbagai benda dipersoal
buat silap — sekampung berbual

tapi UNTUNG perempuan sebab setiap kali
dilemparkan kejian & hinaan,
SYURGA adalah tempatnya,
cukup hanya menjadi SOLEHAH kerana ALLAH,
patuh segala perintah Allah,
insyallah dirinya sebaris dgn para bidadari dan
mungkin lebih atas lagi,
dengan izin Allah di syurga kelak,
insyallah..
Pencuri, motor hilang, skuter, disk skuter hilang, bukan, salah

Assalammualiukum.....
Nampak tak apa yang pelik?.....
Tayar, Sport Rim dan Break Disk motor skuter kena "tibai"@curi pagi tadi....
Semalam PokCik balik rumah dalam jam 12.30 pagi....sebab ada Job Photographer....
Pagi ini dalam jam 8.00 pagi ini, mak Cik depan rumah bagi tahu 1 set roda depan skuter PokCik hilang...

Dengan muka blur dan masih mamai lagi PokCik tak mampu nak cakap apa-apa...
PokCIk hanya boleh anggap "dah bukan rezeki PokCIk...nak buat macam mana".
dah lama duduk sini, ini kali pertama terjadi pada PokCIk.....
tak apalah....
bukan salah pencuri ini...dah memang motor ini memang tidak di solek atau di rantai depan dan belakang.......
Bukan salah Polis....dah memang PokCik lalai....

inilah ujian Allah pada PokCik untuk hari ini.....
Mungkin sebab PokCIk ponteng tutorial di UPSI...
mungkin sebab poKCik ada sakitkan hati sesiapa kot.....
dan bermacam kemungkinan lah.....
tapi inilah tanda Allah sayang pada pokCik.....Dia nak Pokcik sedar

Kepada pencuri ini.....
tak apalah "dah memang rezeki anda".....
anda memang cekap buat kerja....(kalau bukak busnes bab-bab bukak benda terkunci ini pasti anda kaya dah sekarang)
PoKcik tak boleh cakap apa-apa.....
Kalau nak Pulang kan...pulangkanlah.....
cuma pokCIk berdoa semoga si pencuri ini akan berubah dan janganlah ambil hak orang lain lagi....
kesian ooo.....
PokCik maafkan Pencuri ini.....

Yang peningnya.....
mana nak cari set rim,tayar dan disk break depan sahaja ni?.....berapa harganya?...
macam mana nak pergi kerja esok....tak kan nak bawak kereta?...pergh...semak kepala....
kalau kena meating dijabatan or ppd macam mana nak pergi?.....tak ke " masak" bawak kereta nak redah "JEM" kuala lumpur ini?.....

macam-macam dalam kepala ini....
tapi yang paling penting apa HIKMAH yang pokCik dapat pada pagi ini??....
Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya....
setiap yang berlaku pasti ada kebaikannya dan keburukan pada kita.....

Yang pastinya pagi ini kena servey harga dan upah pemasangnya.....
semak....semak...memang semak......
lepas sattel masalah kereta...motor pulak yang kena......






PokCIk ambil isu ini melalui wall seorang sahabat Facebook PokCik.....
Sahabat PokCIk pun ambil dari mana entah......
Apa yang menarik minat PokCik adalah isu PBS ini....
apa ingat jadi cikgu senang ker?.....

bagi anda yang bukan cikgu just baca dan paham...jangan ambil port apa-apa...(inilah bebanan cikgu)
hanya kami yang mengadap PBS sahaja tahu apa masalahnya....
bagi yang cikgu jadi ini sebagai cabaran kita....
Setiap apa yang diberikan haruslah dilaksanakan dengan baik......
setiap tanggungjawab haruslah dipikul...
Tugas kita memastikan anak bangsa kita terdidik dengan baik....
walaupun pernah keluar isu PBS membuat anak jadi pasif

Pada pendapat pOKcik inilah luahan dari seorang pendidik yang tertekan....
PokCIk selalu berada ditempat cikgu ini....
dan untuk mengawal bebanan dan tekanan pokCik hanya beristifar...
dan hanya membayangkan anak-anak bangsa yang PokCIk didik...
tugas harus dilaksana...tanggungjawab harus digalas.....akurlah pada arahan...
mula-mula memang la susah...dari susah kita jadi senang......
(hakikatnya PokCIk belum buat lagi fail-fail PBS untuk 6 kelas X 34 orang yang PokCik ajar..pening...pening....pening...)



Setiap warga PENDIDIK,PPD,JPN,KPM sampai menteri wajib baca.....Najib pun jangan lupa baca...
Sumber: j-QAF batch 2011

Luahan hati seorang guru..
** Saya ambil daripada wall seorang sahabat.

Isu PBS… apa bebannya… senang je kate deme … Mari tengok beban ke tidak …. Untuk memberi lebih gambaran / perkongsian pengalaman dan pemerhatian saya …
Contoh
1. Guru mengajar 24 waktu seminggu, 8 kelas, 1 kelas 36 orang pelajar


2. Selesai menilai 1 evidens bertulis … guru perlu memasukkan evidens ke dalam fail individu pelajar setiap kelas (36 pelajar x 8 kelas = 288 fail setiap kali nak masukkan dan keluaran evidens)


3. Waktu memasukkan evidens adalah pada masa waktu luang (free period) cikgu


4. Kelas cikgu2 mengajar 24 waktu (1 waktu = 30-40 minit) kadang2 ditambah waktu ganti kelas guru yg tidak hadir menjadikan 28 waktu seminggu


5. Ada ketika cikgu diminta melaksanakan tugas luar (termasuk Sabtu dan Ahad perkara biasa)


6. Kemudian cikgu perlu key in secara online band yang telah dilaksanakan oleh pelajar secara individu (alah … senang saja … cikgu tik saja kata deme…. Haaa…haaa…)


7. Cikgu pun buka lap top … mengajar sessi petang … tiba2 talian internet pulak ditutup konon dah lebih pukul 5 (adusss!!!)


8. Cikgu pakai broadband sendiri …. Berpusing2 (rendering) kekadang sampai 10 minit baru dapat … elok saja nak key in … loceng bunyi … masuk kelas … laksanakan PBS utk kelas berikutnya …


9. Ada pulak pelajar tidak hadir pada hari berkenaan … tidak ada band utk pelajar berkenaan … kerana ada band 1 tidak dilaksanakan … suPBS sekolah dan pengetua panas punggung kerana disergah PPD … cikgu ditekan supaya beri band pada pelajar tersebut dgn ayat “walau apa cara pun cikgu bagi band kat pelajar berkenaan” … mahu x mahu cikgu pun kadangkala gunakan masa luang utk menyelia pelajar berkenaan dan curi masa cikgu lain … maka berebut2 lah cikgu nak ambil pelajar berkenaan utk siapkan PBS … hu..hu… hipokrit … ada juga yg ambil jln mudah tik saja online habis cerita…


10. Cikgu sakit … masuk wad tertekan PBS… bila sihat datang balik sekolah terpaksa kejar masa utk siapkan kerja PBS yg terbengkalai … kelas pulak dibatalkan sebab ada program sekolah seperti raptai sukan, tuan rumah pertandingan dsb.


11. Ada juga kelas PBS termiss sebab kebetulan cuti umum jatuh pada hari yg ada subjek tertentu … problem lagi …


12. SUPBS sekolah pun wujudkanlah keseragaman ‘konon’ utk memudahkan guru2 … beban lagi kalau x buat, dituduh ingkar perintah… kata LPM beri kebebasan pada guru (bila sampai sekolah jadi slogan aja la)


13. Guru perlu menyediakan evidens tidak kurang dari 50 (50 x 8 kelas x 36 pelajar = 14400 evidens) kalau setiap evidens bercetak, katakan sehelai setiap eviden dah ada 14400 helai kertas. Kalau ada 8 subjek (8 x 14400 = 115200 helai kertas … banyak tu). Kalau di Malaysia ada10,066 (10066 x115200 helai kertas = 1158912000 helai kertas) Berapa banyak pokok yg perlu ditebang kerana PBS/ berapa banyak duit perlu dibazirkan. Guru nak buat secara lisan … boleh tapi ada “pihak” nak bukti pulak … ada yg minta gambar aktiviti … kena cetak …heeemmm 2x5 saja.


14. Boss kata pulak “saya x kira … cikgu tidur ke, bangun tengah malam ke … saya nak benda ni siap pada sekian… sekian haribulan” patut ka cakap macam tu … ingan mesin kea pa? mesin pun kena rehat jugak … kalau tidak lingkup! Kos lagi mahal … kalau cikgu “lingkup” apahal?


15. Bila mesyuarat PBS cikgu2 bagi cadangan nak meringankan beban … dicap pembangkang … hantar nama kat PPD minta tukarkan cikgu berkenaan … parasit!


16. Fail individu pelajar sebenarnya boleh diganti dengan fail mengikut subjek … satu kelas ada 8 subjek … baru 8 fail … x perlu fail tebal kerana evidens akan dipulangkan pada pelajar selepas keyin online … jimat masa guru dan pelajar … Boss kata takut pemantau … jawb ja la rasional kat pemantau …. apa masalahnya … yg jadi masalah kalau cikgu x buat PBS …


17. SUPBS sekolah pula nak setiap guru ada fail pentaksir … isinya jadual waktu, biodata guru, evidens, surat lantikan pentaksir, tugas guru dll… (ini semua kerja mengarut … apa guna Buku Persediaan Mengajar lagi kalau dah macam tu … semua maklumat tu dah ada dalam buku tersebut … nak apa lagi … Surat Lantikan Pentaksir pun sebenarnya dah x relevan kerana jadual waktu dah dikira sebagai arahan utk melaksanakan PBS


18. Setelah semua keadaan di atas diambil kira berapa baki waktu luang cikgu untuk buat perancangan / persediaan PBS untuk kelas dan subjek berikutnya … tepuk dada tanya …


19. Cikgu/mereka yg kata PBS ni mudah … x mengajar pun kelas PBS… kadang2 JU yg bagi kursus dan bagi idea yg cukup hebat pun x pernah mengajar kelas PBS pun…


20. Harap pihak Pegawai KPM buka mata dengan tulisan ni …
Nota ini di tukar kepada Format jpeg kerana PokCIk malas nak letak slide share dalam blog ini.
konSep blog ini adalah santai dan cool....
hope nota dari pensyarah ini akan membantu pokcik dalam menyiapkan tugasan yang diberikan....

Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR

Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR
Kurikulum KLSR, KBSR dan KSSR






















KRP3013, Model Tylor, Skop Liputan, Kesepaduan, KLSR, KBSR

Soalan :
Pelajar diminta memilih 1 (SATU) disiplin/mata pelajaran yang terdapat di peringkat sekolah rendah diMalaysia. Pelajar diminta membandingkan disiplin/ mata pelajaran tersebut mengikut era Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:
 
i. dimensi horizontal (skop/liputan, kesepaduan/
integrasi
dan imbangan)

ii. dimensi vertikal (urutan/sekuen dan
kesinambungan/ kontinuiti)


  • Kesinambungan - merujuk pengulangan secara vertikal elemen-elemen utama kurikulum
  •  Urutan - merujuk pengalaman-pengalaman yang dibina daripada elemen kurikulum tetapi dalam bentuk yang lebih luas dan terperinci.
  • Integrasi - Menyatukan beberapa pandangan seperti menyelesaikan masalah dalam matematik dan juga dalam disiplin-disiplin yang lain.
  • Objektif, kurikulum, susunan unit-unit kurikulum, kaedah pengajaran dan penilaian.

Nota kaki :

Model Kurikulum dan Pengajaran tyler.
Rujukan: Ralph W. Tyler, Basic Principles of Curriculum and Instruction, University of Chicago Press, Chicago, 1949.

Terjemahan: Prinsip Asas Kurikulum dan Pengajaran, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1990.

Kepaduan, UPSI, nota
KRP3013, Model Tylor, Skop Liputan, Kesepaduan, KLSR, KBSR


Curriculum is defined as ‘learning experiences’ which refers to the learners’  active interaction with the environment.
The teacher can facilitate students’ learning by ‘organizing appropriate  learning environments’.

Organization of teaching units
(Rujukan: Tyler,  Bab 3)

Criteria for effective organization of teaching units 

1 Continuity (kesinambungan)
vertical reiteration (repetition-ulangan) of major curriculum topics and elements, eg reading and writing skills in geografy or science - continuing opportunity for these skills to be practised and develop.

2 SEQUENCE (turutan)
Related to continuity. Increasing depth and breadth (memperdalam dan memperluaskan) of the curricular element, eg reading more complex geografy materials or maps. A topic is repeated but treated at greater depth or breadth.

3 INTEGRATION ( integrasi )
Horizontal relationship ( hubungan horizontal ) of elements in the curriculum – the learning experiences. Eg matematical skill is also used in geografy, science and maths – across subjects; or similar concepts (eg. interdependence of people) appearing in a
number of subjects.

Model Tyler menyatakan dalam merancang susunan unit-unit pengajaran berkesan. Guru perlu mengambil kira kriteria DI ATAS


  • Kesinambungan - merujuk pengulangan secara vertikal elemen-elemen utama kurikulum
  •  Urutan - merujuk pengalaman-pengalaman yang dibina daripada elemen kurikulum tetapi dalam bentuk yang lebih luas dan terperinci.
  • Integrasi - Menyatukan beberapa pandangan seperti menyelesaikan masalah dalam matematik dan juga dalam disiplin-disiplin yang lain.
  • Objektif, kurikulum, susunan unit-unit kurikulum, kaedah pengajaran dan penilaian.