Dah la masa cuti 2 minggu DIA pun Cuti 2 minggu jugak....Ok tak apa...PokCIk boleh accept......
Bukak ajer sekolah...dia kata tengah selenggara.........ok tak apa....PokCIk tunggu lagi.....
Hari  ni bukak dia kata..... Harap maaf aplikasi ditutup......pergh........menyampah dah tahap gaban dah ni.....

sistem spbs yang selalu hack



Ini adalah artikel dari hmetro yang PokCIk baca hari ini....
terasa nak copy dan paste pulak sebagai perkongsian antara kita semua...
wahai lelaki-lelaki.....baca dan faham kan betul-betul....
tak salah cemburu TAPI biar bertempat.....
tips, Tips rumah tangga, tips suami isteri, tips panas baran, cara sejukkan hati suami, pasangan cemburu, cara atasi masalah cemburu panas baran , ciri-ciri cemburu buta
Penting ego tu TAPI biarlah kena pada masanya.....
yang paling penting jangan lah kaki dan tangan naik bila nak selesaikan masalah.....Dayus namanya...sedar-sedar sikit.....
Bila dah marah jaga sikit bahasa tu...kerana satu perkataan yang buruk akan diingati selalu.....

yang paling penting.........Bukan susah nak minta maaf.......
Dah minta maaf kena lah ingat selalu.......jangan diulangi lagi....
Yang paling penting...kalau dah angin satu badan....sabar banyak-banyak...fikir salah diri sendiri dulu...baru salah orang lain....Caranya keluar dan fikirkan dengan tenang....

Nah baca artikel ini .....semoga ia bermanfaat....

"Kalau perempuan cemburu, masih banyak ‘jalan keluar’ yang boleh difikirkan, setidak-tidaknya mereka beremosi dan inginkan kepastian saja. Lepas dijelaskan atau dipujuk, sejuk hati membara tadi."

Tapi lain pula kalau lelaki yang cemburu. Itu lebih berbahaya dan jauh menakutkan kepada kekasih mereka kerana kebarangkalian yang mampu difikirkan lebih banyak dan membabitkan fizikal.
Mana tidaknya, cemburu itu didorong oleh sikap panas baran dan gemar menuduh tanpa usul periksa. Kebiasaan lelaki jenis begini adalah mereka yang ego dan sukar mengaku kelemahan diri.

Walaupun masih ada baiknya dalam sifat lelaki jenis ini seperti penyayang, bijak memikirkan soal masa depan, hebat merencana hubungan dan seorang yang taat pada janji, namun kelemahannya ini mungkin membuatkan mereka jenis lelaki yang perlu dijauhi.

Panas baran adalah sikap yang sukar dibuang dan ego adalah penyakit yang akhirnya akan merosakkan sesebuah hubungan. Itu adalah realiti dan hakikat dalam banyak kes percintaan sebelum ini.

Hujung kepada semua sikap ini adalah cemburu. Lelaki jenis ini terlalu sayangkan kekasihnya hingga tidak boleh membenarkan mereka bergaul dengan lelaki lain walaupun kawan sekerja atau kawan lama di sekolah, perlu memberitahu setiap pergerakan, 24 jam bersama hingga tiada ruang untuk diri sendiri dan mereka selalu berasa curiga dengan bayang-bayang sendiri.

Lebih 90% lelaki jenis ini gemar menuding kesalahan kepada kekasihnya selain salah anggap dan memaki hamun. Kemudian selepas menyedari salah itu berpunca daripada mereka, mulalah pujuk kembali dengan menabur ayat cinta.

Hanya separuh daripada jumlah lelaki jenis ini akan sudi melafazkan kata maaf dan selebihnya menggunakan helah lain untuk menutup kesalahan diri.

Fikirkan kembali, adakah ini calon paling layak untuk memimpin anda ke akhir hayat atau hanya akan menambah kekusutan saja? Ingat, sikap dan sifat adalah dua perkara berbeza dan dalaman seorang lelaki seperti panas baran tidak boleh diubah sebaliknya hanya mampu diredakan dengan motivasi berterusan.

Apa kriteria lelaki cemburu dan rutin tabiat mereka?

Lelaki jenis ini adalah kaki siasat. Awal perkenalan, pasangan mungkin ditatang bagai minyak penuh, bahkan segala kemahuan dituruti. Namun lama-kelamaan ada saja yang tidak kena.

Kalau boleh dia cuba mengawal setiap pergerakan. Ke mana, dengan siapa dan yang paling penting ada atau tidak lelaki bersama anda. Jika ada, anda akan disiasat dengan terperinci. Boleh dikatakan siasatan pasangan mengalahkan pihak berkuasa. Anda mungkin berasa seperti seorang pesalah yang sedang menanti hukuman untuk dijatuhkan.

Lelaki cemburu ini juga adalah jenis yang sentiasa curiga dan sentiasa menganggap pasangannya berlaku curang. Kenapa? Kerana dia tidak yakin dengan kesetiaan teman wanitanya.

Sukar baginya untuk mempercayai, tambahan pula apabila pasangan sering diganggu dan kebanyakan daripada mereka yang mengganggu adalah lelaki yang lebih bergaya atau kacak. Itu sudah menyentuh keegoannya.

Walaupun tidak melayan mana-mana lelaki yang cuba mengganggu, dia tetap merasakan yang pasangan cuba menduakan dirinya. Padahal anda tidak tahu dan bersalah dalam hal ini. Apa yang boleh anda lakukan hanyalah bersabar dan makan hati.

Tidak perlu terang atau jelaskan kerana lelaki jenis cemburu ini tidak akan mendengar alasan anda kerana baginya, rasa kurang selesa itu akan mengganggu tumpuannya sekali gus menyifatkan anda mula lupa akan dirinya.

Paling menakutkan dan fakta lelaki jenis cemburu adalah mereka panas baran. Suami atau teman lelaki yang anda kenali dengan lebih mendalam mungkin mempunyai perangai yang suka marah.

Salah sedikit saja tapi kemarahannya bukan main lagi. Sakit hati bukan? Panas baran ini kalau tidak ditangani dengan baik mungkin akan mendatangkan padah, silap hari bulan tangan boleh naik ke muka.

Panas baran itu hanya sementara dan kemudian ­apabila marahnya reda, dia mula sedar kesilapan dan cuba memujuk anda kembali. Tapi kepada mereka yang sudah menjadi mangsa penderaan atau pukul, bolehkah maaf itu memulihkan kembali perasaan dan tekanan itu?

Lelaki jenis cemburu juga adalah individu yang tidak pernah puas. Si kaki cemburu tidak pernah berpuas hati dengan orang yang disayanginya. Ada saja kesalahan yang dicarinya. Dari sekecil-kecil zarah hinggalah sebesar-besar kesalahan.

Susah untuk memuaskan hatinya. Sikap ini akan membuatkan pasangan berfikir, kenapa si dia harus ­begini dan apakah salah anda. Pada satu tahap ­pasangan akan berada dalam keadaan yang sangat tertekan. ­Namun setiap daripada kata-kata anda tidak ­diterimanya malah air mata menjadi peneman setia setiap hari.

Jika teman lelaki atau suami anda jenis yang kuat mengongkong, dia juga adalah jenis lelaki yang kuat cemburu dan anda perlu lebih berhati-hati. Dahulu­nya anda bebas ke sana ke mari dengan sesiapa saja yang anda suka tapi sekarang tidak lagi.

Semua perkara yang anda lakukan perlulah mendapat kebenarannya terlebih dulu. Anda tidak boleh melakukan sesuatu perkara itu tanpa pengetahuan si dia. Seolah-olah kehidupan anda berada di tangannya. Anda pula harus akur dengan peraturan yang diciptanya. Nak tak nak anda terpaksa ikut.

Orang zaman sekarang menggelarkan senario itu ‘punch card’ seperti pekerja kilang atau pejabat yang mana perlu memberitahu teman lelaki apa saja aktiviti anda. Jika dikatakan tidak, maka jawapannya tidak.

Peliknya, si gadis-gadis ini pula akur mendengar arahan itu tapi tidak pula mendengar nasihat ayahnya dulu.

Lelaki jenis ini juga adalah gemar mengambil kesempatan. Ini memberi maksud si dia mengambil kesempatan di atas kelemahan kamu. Memandangkan anda tidak pernah melawan, setiap daripada kata-katanya perlu diikuti tanpa ada bantahan menyebabkan si dia menggunakan kesempatan itu.

Setiap kali keluar, pasti si dia akan mengambil telefon bimbit anda dengan tujuan untuk melihat mesej yang boleh mengundang kemarahannya. Malah si dia akan mengambil tahu banyak perkara mengenai diri anda. Ini akan digunakan agar anda tidak dapat lari daripadanya.


Buang rasa negatif

Cemburu tandanya sayang tapi kerana cemburu buta, sayang boleh melayang. Manusia mempunyai sebab berbeza untuk menjadi cemburu dan orang kata cemburu buta itu boleh membunuh.

Bunuh emosi atau lebih teruk bunuh secara fizikal. Perasaan cemburu itu normal tapi kalau sudah cemburu teramat, itu jadi tidak normal dan boleh mengganggu hubu­ngan. Apabila kita cemburu, kita bimbang jika pasangan mungkin mencari orang lain yang lebih menarik dan lebih baik daripada kita.

Tetapi lama-kelamaan pasangan akan rasa rimas, risau dan cuba mengelakkan diri daripada si dia yang suka cemburu buta. Jika anda seorang cemburu buta, perlu dipertimbangkan untuk mengikuti semua langkah ini bagi memastikan kekasih hati tidak terlepas atau mula bosan dengan anda.


Langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk mengatasi perasaan cemburu buta.

1. Cari punca sebenar
Anda harus mencari punca sebenar apa menyebabkan anda berasa terlalu cemburu. Adakah anda kurang percaya kepada pasangan kerana sikapnya sendiri? Atau anda kurang yakin pada diri anda sendiri? Jangan buat tuduhan melulu tanpa usul periksa. Jika anda memang mempunyai sifat panas baran, anda perlu menenangkan diri sebelum bersemuka dengan pasangan.

2. Beri masa Beri diri sendiri masa untuk mengatasi sifat cemburu dalam diri. Jika anda memang seorang yang cemburu, anda tidak boleh berharap untuk berubah dalam sekelip mata.

3. Minta maaf Mungkin pada mata si dia jika anda selalu meminta maaf jika suka cemburu buta, perkataan maaf yang datang daripada mulut anda itu tidak berharga lagi. Tapi ia cukup baik daripada anda ego untuk meminta maaf. Jika anda meminta maaf, ia bermakna anda sedar perbuatan anda itu salah dan cuba untuk tidak melakukannya lagi.

4. Komunikasi Luahkan perasaan anda dan mengenai masalah cemburu anda bersama-sama dengan pasangan. Berkomunikasi bukan bermaksud anda boleh melenting sesuka hati tapi sebaliknya berbincanglah dengan elok dan elakkan daripada rosakkan perhubungan anda berdua.

5. Elak salahkan pasangan Elakkan daripada menyalahkan pasangan jika berlaku perselisihan faham. Anda mempunyai pilihan untuk menyelesaikannya dengan cara baik tanpa membabitkan perasaan cemburu buta. Anda bertanggungjawab dengan perasaan anda sendiri. Menyalahkan pasangan tidak akan menyelesaikan masalah.

6. Sentiasa optimis Sekiranya anda berfikiran positif, mungkin perasaan cemburu itu dapat diatasi dan dikawal. Tapi harus ingat untuk tidak sewenang-wenangnya mempergunakan kepercayaan yang diberikan kepada anda. Jika disalah guna, mungkin perasaan cemburu buta itu akan makin bertambah dan mungkin kepercayaan itu akan hilang terus!

7. Ubah diri menjadi lebih baik Tak rugi jika anda mempunyai motivasi diri untuk ubah diri sendiri menjadi lebih baik. Minta pertolongan atau nasihat daripada pakar jika anda benar-benar ingin buang sifat cemburu buta di dalam diri. Jangan lupa sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan kesabaran yang lebih tinggi.

8. Kurangkan sifat marah Jangan cepat melenting, sebaliknya fikir secara positif dengan menarik nafas dalam-dalam biarpun ketika berdepan dengan si dia yang menyinggung hati anda dan membuatkan anda cemburu. Selain daripada menarik nafas dalam-dalam, anda boleh mandi, solat atau buat aktiviti yang dapat mengurangkan rasa marah dan cemburu anda.

9. Hentikan perbandingan Jangan membandingkan diri anda dengan orang lain dan menyeksa sendiri dengan perasaan negatif. Kalau anda sibuk dengan sikap cemburu buta yang negatif itu, bila masa pula anda nak berasa kemanisan kasih sayang dalam satu-satu hubungan? Bina keyakinan terhadap diri sendiri dengan mengenal pasti kelebihan yang ada pada anda dan yakinlah dengan keistimewaan yang anda miliki.

10. Belajar daripada kesilapan Sebenarnya emosi negatif mempunyai peranan dalam kehidupan kita, dan salah satu pengajarannya adalah ia mengajar kita bagaimana untuk menjadi seseorang yang lebih baik dalam memperjuang dan mengatasi sikap cemburu buta.
Status ini PokCik print Screen dari satu Facebook kawan-kawan PokCik...Suatu hari sebelum menjelang Peperiksaan di salah sebuah Universiti di Malaysia......

Kisah Benar : Maha Kuasa Allah

ini merupakan kisah benar-benar yang terjadi....Maha Kuasa Allah...tak rugi jika kita berbuat baik biarpun semasa kita susah atau pun berkeadaan tersepit...jadikan lah ikhtibar bersama.....


1. Kaedah pengujian ini dijalankan menggunakan instrumen pengukuran seperti banci, borang  soal selidik dan statistik untuk mengukur kreativiti secara saintifik. Pernyataan di atas merujuk kepada kaedah
(A)   Biografi                
(B)   psikometrik                                       
(C)   psikoanalitik                                      
(D)   historiometrik

2. Ujian kreatif Torrance meliputi empat aspek iaitu kefasihan, keanjalan, keaslian dan huraian. Keanjalan bermaksud kebolehan
(A)  menyusun idea yang unik dan luar biasa.
(B)  melihat sesuatu dari perspektif berlainan.
(C)  menghasilkan idea yang berbeza dan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
(D)  untuk memperbaiki  idea dengan menambahkan butir-butir lanjut supaya lebih jelas.

3. Kanak-kanak berupaya untuk menginterpretasi motif watak seseorang dalam cerita dan drama atau tokoh sejarah. Kenyataan di  atas  merujuk kepada kecerdasan
(A) interpersonal    
(B) intrapersonal                     
(C) visual-ruang      
(D) verbal-linguistik

4. Wirda seorang kanak-kanak yang suka melukis. Dia seringkali  mendapat ilham secara tiba-tiba lantas membuat lakaran dalam buku lakarannya atau membuat catatan tentang ideanya itu. Berdasarkan model proses kreativiti oleh Graham Wallas, pernyataan di atas sesuai pada peringkat
(A)  intimasi                               
(B)  iluminasi                             
(C)  verifikasi                             
(D)  pengeraman

5. Pengurusan imaginasi merupakan ciri kreativiti yang penting kerana ia
(A) merupakan aktiviti permainan mental yang diarahkan untuk memfokus dan menghasilkan sesuatu yang asli
(B) terjadi secara kebetulan di mana idea yang awal mungkin akan mengalami perubahan atau diganti sama sekali.
(C) merupakan idea baru yang dihasilkan secara unik oleh individu tanpa dipengaruhi oleh idea orang lain.
(D) biasanya memberi sumbangan dan pastinya idea ini dikekalkan berbanding idea yang kurang berguna

6. Mengapakah kanak-kanak suka kepada aktiviti seni seperti melukis, mendengar muzik dan menari?(A)Faktor genetik ibu bapa yang diperturunkan kepada anak-anak.
(B)Kanak-kanak sering terdedah kepada rangsangan di persekitaran.
(C)Peranan ibu bapa yang suka anak-anak terlibat dalam bidang tersebut.
(D)Kebanyakan kanak-kanak dilahirkan dengan kecenderungan dominan pada otak kanan.

7. Mengikut Viktor Lowenfeld (1947), lukisan kanak-kanak di atas merujuk kepada peringkat
(A)skematik              
(B) penaakulan                        
(C) praskematik                       
(D) awal realism

8. Pendekatan psikoanalitik Sigmund Freud adalah berkaitan dengan penggunaan bahasa untuk menganalisa atau membincangkan seni visual dalam aspek emosi yang diluahkan melalui seni. Berdasarkan pendekatan psikoanalitik, bagaimanakah seseorang guru dapat mengaplikasikan teori tersebut dalam pengajarannya?
(A) Guru menggalakkan murid menghasilkan karya seni untuk dipamerkan.
(B) Guru menggalakkan murid melukis dan menceritakan kembali tentang karyanya.
(C) Guru menggalakkan murid membimbing kawan-kawan dalam menghasilkan karya seni visual.
(D) Guru menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan kebolehan berfikir dan keupayaan fizikal    murid.

9. Pada usia 2-4 tahun, perkembangan artistik kanak-kanak berada pada peringkat tidak bersifat realistik. Pada peringkat ini, kanak-kanak telah cenderung menconteng
(A) menghasilkan symbol                                             
(B)  lorekan gambar pemandangan
(C) garisan terkawal dan tidak terkawal                 
(D)  melukis figura dengan cara yang betul

10. Enam elemen asas dalam seni visual ialah
(A) garisan, rupa, bentuk, jalinan, ruang dan tona
(B) rupa, bentuk, garisan, jalinan, ruang  dan warna
(C) ruang, garisan, bentuk, perspektif, jalinan dan rupa
(D) jalinan, rupa, bentuk, garisan,ruang  dan keseimbangan

11. Pernyataan yang manakah paling tepat tentang Kaedah Orff?
(A)Pembelajaran dan pembacaan skor muzik secara formal
(B)Kaedah yang menggabungkan tiga konsep iaitu solfej, rentak Cheve dan Curven
(C)Pergerakan badan menggunakan ruang sedia ada serta mengikut rentak muzik
(D)Muzik harus sentiasa diubah supaya kanak-kanak mendengar, mengenali dan menghayati muzik

12. Solmization ialah sistem kod nada yang menggunakan suku kata do-re-me-fa-so-la-ti-do untuk skala atau skor muzik. Kaedah pembelajaran muzik di atas lebih sinonim kepada tokoh muzik seperti
(A) Carl Orff                               
(B) Zoltan Kodaly   
(C)  Michael Carmen 
(D)  Emile Jaques Dalcroze

13. Kemahiran muzikal berkembang mengikut tahap umur kanak-kanak. Pada umur dua tahun, kanak-kanak telah mempunyai  kemahiran
(A)bertindak balas terhadap bunyi dan suku kata suara manusia
(B)meniru dan mengikut melodi yang kompleks serta mencuba peralatan muzik
(C)mengawal suara nyanyian mereka, menikmati lagu-lagu ringkas dan bergerak mengikut rentak muzik
(D)menyanyikan pelbagai lagu, membezakan bunyi yang berlainan dan mengaitkan dengan pergerakan tertentu

14. Semua orang mempunyai keupayaan mempelajari dan menggunakan muzik dengan kreatif. Hubungan rapat antara muzik dan bahasa sebagai alat berkomunikasi. Pendidikan muzik haruslah merangkumi aspek fizikal, sosial, mental dan emosi.

Apakah yang dapat anda rumuskan berdasarkan aspek kecerdasan muzik dalam teori Kecerdasan Gardner?

(A) Satu daripada Sembilan kecerdasan yang ada pada manusia.
(B) Kepekaan terhadap unsur-unsur yang  berkaitan dengan bunyi dan muzik.
(C) Boleh dipelajari, dibentuk, ditingkatkan dan sentiasa berubah sepanjang hayat.
(D) Membolehkan individu mencipta, berkomunikasi dan memahami makna yang  dihasilkan oleh bunyi.

15. Sosio drama merujuk kepada aktiviti
(A) cerita-cerita dongeng dan kepahlawanan.
(B) menekankan skrip dan aksi watak di sekeliling mereka.
(C)yang tidak mementingkan prop dan persekitaran seperti situasi sebenar.
(D)kanak-kanak bermain sebagai ibu bapa, doktor, polis, penjahat dan sebagainya.

16. Kemahiran yang perlu ada pada seseorang kanak-kanak untuk menjalankan permainan sosio dramatik ialah

I berlakon            II berunding           III berbincang            IV bersoaljawab           V bekerjasama

(A)  I, II dan III sahaja     
(B)  I, III dan IV sahaja           
(C)  III, IV dan V sahaja           
(D)  I, II, III, dan V sahaja

17. Stoking, sarung tangan, beg kertas, sampul surat .

Bahan di atas sesuai sekali untuk menghasilkan boneka jenis

(A)  Boneka tali  
(B) Boneka jari 
(C)  Boneka batang 
(D)  Boneka tangan

18. Faktor-faktor yang perlu diambil kira semasa menggunakan boneka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas prasekolah ialah
I.             melibatkan kanak-kanak secara aktif
II.            mengambil kira kebolehan kanak-kanak
III.           menyediakan bahan-bahan dengan lengkap
IV.          mengambil kira tahap kemahiran bahasa kanak-kanak
V.            mengambil kira tahap kecekapan kanak-kanak dari aspek fizikal

(A) I, II dan III sahaja
(B)  I, III dan V sahaja
(C)  II, III dan IV sahaja
 (D)  I, II, IV dan V sahaja

19. Sastera awal kanak-kanak mampu memberi keseronokan, dapat merangsang imaginasi, membantu mengenal dan memahami diri sendiri dan memupuk nilai-nilai murni kepada individu kanak-kanak. Apakah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh penulis, penerbit dan pengedar buku dalam usaha menarik minat kanak-kanak membaca?

I.             Kaedah pemasaran yang berkesan.
II.            Buku yang diterbitkan mesti berkualiti.
III.           Banyak bahan bacaan banyak di pasaran.
IV.          Bahan-bahan bacaan mudah diperolehi di pasaran.
V.            Sesuai dengan kegemaran, minat dan peringkat pemikiran kanak-kanak.

(A) I, II dan III sahaja       
(B) II, III dan IV sahaja         
(C) I, II, IVdanV sahaja              
(D) I, III, IVdanV sahaja

20. Dalam merancang pengajaran yang berkesan, guru perlu memikirkan beberapa langkah yang sesuai untuk menyediakan bahan dan peralatan. Apakah criteria yang perlu diambil kira oleh guru semasa memilih bahan dan peralatan?

I.  Memilih tajuk yang sesuai      
II. Memilih bahan yang  menarik                              
III. Memilih bahan yang berkualiti            
IV. Menentukan tahap kesukaran                           
V. Meminimakan penggunaan bahan

(A)  I, II, dan III sahaja   
(B)  I, II dan IV sahaja  
(C)  I, II, IV dan V sahaja   
(D)  I, III, IV dan V sahaja

Soalan Latihan KAE3013 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK

Ramai orang diluar tidak sedar akan masalah ini. Ada antara kita yang tidak sedar bahawa dirinya pernah mengalami masalah ini. bila diingatkan semula PokCik merupakan salah seorang yang mempunyai msalah ini suatu ketika dahulu. Namun dengan bantuan Motivasi dari keluarga dan masyarakat sekeliling PokCik dapat keluar dari masalah ini.

Biarpun simtom-simtom nya masih ada lagi pada diri PokCIk pada PokCik kini....antaranya adalah....PokCik sukar untuk mengingati sesuatu yang dibaca dalam jangka masa yang lama....PokCIk terpaksa membuat latihan secara amali untuk memahami dan menulis nota ringkas atau membaca sehari sebelum peperiksaan.....ini kerana PokCik mempunyai daya ingatan yang amat singkat...jika nak ingat lama PokCik terpaksa membuat sesuatu itu secara berterusan atau pun menjadikan ianya tebiat PokCIk.....baru boleh ingat....PokCik juga sukar untuk memahami jika diberi penerangan yang ringkas tanpa dihuraikan apa yang disampaikan.....PokCIk start tahu membaca dan menulis sejak berumur 12 tahun dan dapat mengusai subjek matematik sejak dari umur 15 tahun....lambatkan...

PokCik bersyukur kerana pokCik hidup didalam kelompok masyarakat yang sentiasa memberikan nasihat dan motivasi tanpa putus sehingga PokCik melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Malaysia. Siapa sangka seorang manusia yang lembab boleh jadi Cikgu......so think Positif yer.....
Disleksia. Aphasia Disgraphia iv) Arithmetic difficulties

DEFINISI KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN (LEARNING DIFFICULTIES)

kanak-kanak yang ”specific difficulties” adalah mereka yang tidak mempunyai kecacatan pencaindera dan kerosakan organik yang nyata, mempunyai masalah kesukaran dalam pembelajaran satu atau lebih seperti membaca, menulis, mengeja dan matematik serta kanak-kanak ini tidak memberi tindak balas terhadap pengajaran yang normal.

JENIS-JENIS BERMASALAH PEMBELAJARAN

Learning Difficulties dalam kalangan kanak-kanak boleh diklasifikasikan dalam pelbagai jenis kategori bergantung kepada masalah major yang dialaminya. Jenis-jenis learning difficulties adalah berbeza-beza iaitu :

i) Oral language difficulties
Terdapat dua jenis di dalam Oral Language Difficulties iaitu Dysphasia dan Aphasia.
Dysphasia adalah merujuk kepada sebahagian ketidakupayaan untuk memahami percakapan dan kesukaran untuk bercakap.
Aphasia pula ialah kanak-kanak yang kehilangan keupayaan untuk memahami, memanipulasi atau mengekspresi perkataan dalam percakapan dan gaya penulisan.

ii) Reading difficulties
Reading Difficulties pula merupakan tambahan yang terbahagi kepada disleksia dan alexia.
Sebahagian ketidakbolehan untuk membaca atau memahami apa yang dibaca adalah dikenali sebagai Disleksia.
Alexia pula ialah kanak-kanak yang kehilangan keupayaa untuk membaca, menulis ataupun menterjemahkan bahasa.

iii) Writing difficulties
Writting Difficulties pula terbahagi kepada Dysgraphia dan Agraphia.
Disgraphia merupakan sebahagian ketidakbolehan untuk menulis.
Agraphia pula merujuk kepada ketidakbolehan untuk menulis secara keseluruhan.
Masalah penggambaran semula merujuk kepada ketidakbolehan untuk membayangkan semua imej huruf atau perkataan.
Formulation dan Syntax Disorder adalah ketidakupayan untuk menyusun idea dengan jelas dan meringkaskan corak perkataan. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah mengeja pula, mereka ini akan menghadapi masalah dalam membaca atau menulis.

iv) Arithmetic difficulties

Kanak-kanak yang mengalami Arithmetic difficulties pula ialah mereka bermasalah dalam mengasingkan angka atau siri angka. Di dalam Arithmetic difficulties terdapat dua kategori iaitu Dyscalculia dan Acalculia.
 Dyscalculia merupakan sebahagian ketidakbolehan dalam menyelesaikan pengiraan.
 Acalculia pula ketidakbolehan secara keseluruhan untuk menyelesaikan masalah pengiraan.

Kebanyakkan masalah anak didik PokCik mempunyai hampir keseluruhan simtom-simtom ini...Tahapnya PokCik tak tahu lagi...namun pokCIk akan mencuba yang terbaik bagi membantu mereka...Cuma Pesan PokCik kepada semua ibubapa yang ada di Malaysia ini sedarlah bahawa bukan suatu tugas mudah membantu mereka ini tanpa kefahaman dari anda...
Tips Ibubapa anak hiperaktifPermasalahan yang dialami oleh kanak-kanak yang dilahirkan secara biologinya adalah normal dan sihat. Permasalahan biasanya timbul disebabkan oleh faktor persekitaran seperti kemiskinan, permasalahan keluarga, trauma, pendedahan pergaulan dengan komuniti dan masyarakat yang kurang berdisiplin dan lain-lain. 

Permasalahan pencapaian akademik yang ketinggalan khususnya dalam prestasi pencapaian persekolahan berbanding rakan sebaya merupakan Penyumbang kepada masalah tingkahlaku menyimpang.

  • Faktor psikologi merupakan penyumbang kepada permasalahan yang timbul khususnya latar belakang ibu bapa dan persekitaran tempat kanak-kanak membesar turut mempengaruhi perkembangan emosi dan sosial. 
  • Faktor ini pula bagi kanak-kanak yang mengalami masalah di dalam kehidupan seharian dan sering berhadapan dengan hubungan yang dianggap keliru di antara mereka dengan ibu bapa mereka. 
  • Kanak-kanak yang kurang mendapat kasih sayang daripada kedua ibu bapa kebiasaannya akan bertindak aktif untuk menarik perhatian ibu bapanya. Oleh kerana itu, ibu bapa perlu menambah pengetahuan tentang gangguan hiperaktif. 
  • ibu bapa perlu mengenali kelebihan dan bakat anaknya dan membantu anak dalam bersosialisasi. Di samping itu juga, perlulah memberi ruang untuk bergerak yang cukup bagi kegiatan aktiviti seharian anak-anak untuk menyalurkan kelebihan tenaga mereka, menerima batasan, membangkitkan rasa percaya terhadap diri anak-anaknya dan berkerjasama dengan guru di sekolah agar memahami keperluan kanak-kanak yang sebenarnya.
  • Beberapa zat makanan seperti bahan pengawet dan pewarna tiruan boleh menyebabkan pembentukan perilaku hiperaktif kepada anak. 
  • kadar timah (lead) dalam serum darah anak yang meningkat, ibu yang merokok dan mengambil alkohol, terkena sinar X ketika hamil juga dapat melahirkan anak yang hiperaktif. 


Sesungguhnya anak adalah anugerah Tuhan yang paling berharga buat manusia. Pokok pangkalnya adakah kita menghargainya dengan sebaiknya...Pikir-pikirkan lah yer....
Blogger 'hantu' diharamAda baca paper Berita Harian hari ini tak?....
Blogger kena letak identiti mereka yang sebenar pada blog mereka selepas ini....
Ini supaya semua pemilik Blog dan web lebih bertanggungjawab dengan apa yang mereka terbitkan.....

Satu langkah yang baik kerana selepas ini akan kurang sikit blogger-blogger hantu yang suka sangat menerbit sesuatu yang tidak sepatutnya....walaupun kita tahu bahawa ini tidak akan dapat meyekat mereka....sebabnya banyak cara untuk meyembunyikan identiti didalam dunia internet ini......what ever ianya satu langkah yang baik dari pihak kerajaan.

hope kita sebagai blogger janganlah suka-suka mengeluarkan fakta atau artikel yang boleh menyebabkan perpecahan bangsa kita sesama sendiri demi KUASA yang diidamkan....


Berita Penuh anda boleh baca dibawah.....


Dicopy dari Bharian.Com

Pemilik blog, portal diwajib dedah identiti sebenar

Kuala Lumpur: Pemilik blog dan portal yang menyebarkan maklumat tidak sahih dan fitnah akan dikenakan tindakan tegas selepas kerajaan mewajibkan mereka meletakkan maklumat identiti sebenar tidak lama lagi, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri menegaskan, peraturan ‘ketetapan-sendiri’ itu bertujuan memastikan pengamal media sosial lebih bertanggungjawab terhadap maklumat disampaikan, sekali gus mengelak perpaduan masyarakat pelbagai agama dan bangsa dirosakkan oleh maklumat palsu.

Kerajaan tidak akan mengambil tindakan melesenkan portal berita seperti dilakukan negara jiran tetapi bagi memelihara keharmonian nasional, kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan,” Datuk Seri Najib Razak

Sehubungan itu, Najib menegaskan, tidak akan ada lagi penulis ‘tidak bernama’ dalam blog atau portal seperti sekarang bagi memastikan mereka lebih bertanggungjawab terhadap tulisan masing-masing.

Kerajaan tak tapis internet: Najib

“Hari ini landskap media dan organisasi berita mengalami perubahan amat pesat dengan kehadiran media cetak dan elektronik yang dilengkapi media dalam talian. Demokrasi media dan kebebasan bersuara menjadi kenyataan.

“Penggunaan semua bentuk media ini dapat kita saksikan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Penyebaran pelbagai bentuk pembohongan, fitnah dan hasutan kebencian dalam media sosial oleh kelompok yang menggelar diri mereka sebagai wartawan seperti yang berleluasa ketika PRU-13 tidak menguntungkan sesiapa. Aliran ini jika dibiarkan berleluasa, akan mendatangkan kesan buruk kepada negara,” katanya.
Beliau berucap pada majlis Malam Wartawan Malaysia 2013 dan Penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia Institut Akhbar Malaysia (MPI)-PETRONAS 2012, di Hotel Istana, di sini, malam tadi.

Tidak lesen portal berita

Najib bagaimanapun berkata, kerajaan tidak akan menapis internet walaupun kerajaan mempunyai Akta Komunikasi dan Multimedia dan Rang Jaminan Koridor Raya Multimedia (MSC).

“Kerajaan tidak akan mengambil tindakan melesenkan portal berita seperti dilakukan negara jiran tetapi bagi memelihara keharmonian nasional, kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan,” katanya.

Beliau menegaskan, kerajaan akan memastikan rakyat yang sedang menghadapi ‘cabaran kematangan’ sekarang tidak bersikap melampau selepas menikmati kemajuan pesat dalam landskap media dan organisasi berita.

Sehubungan itu, rakyat harus mampu memanfaatkan kebebasan bersuara sebaik mungkin kerana jika corak tenaga baru yang datang daripada kebebasan bersuara itu tidak digunakan dengan baik, mereka akan terkeliru.

‘Kesan rama-rama’

“Isu melanda pemikiran rakyat sekarang adalah pemahaman demokrasi dan hak kebebasan bersuara. Ia memberi kesan yang tidak pernah berlaku sebelum ini hingga meninggalkan ‘kesan rama-rama’,” katanya.

Najib berkata, kunci bagi kejayaan untuk memanfaatkan kebebasan bersuara adalah dengan bermuhasabah mengenai identiti diri sebagai warga Malaysia dan bertanya pada diri sendiri mengenai kebebasan bersuara yang harus sesuai dengan identiti rakyat Malaysia yang berbudi bahasa dan mengamalkan nilai murni.

“Adakah perlu perbezaan pendapat mewujudkan syak wasangka melampau yang asing daripada budaya Malaysia? Untuk demokrasi benar-benar berfungsi, rakyat dan pengamal media semestinya berpegang kepada pendirian mulia supaya tiada antara kita yang menyimpang, mahupun menyalahgunakan kuasa,” katanya.

Sehubungan itu, Najib mengingatkan wartawan supaya mengetengahkan isu lebih utama seperti perpaduan dan usaha memajukan negara, selain menjadi perantara berkesan dalam menyampaikan maklumat antara rakyat dengan kerajaan dan sebaliknya.
layan tak 2 cerita ini..,?????....
Mula-mula PokCik tak layan sangat cerita-cerita ini.....sebabnya macam tak Logik sangat.....
tapi bila dah tengok pertengahan cerita ini syok pulak......
Si Iffa dengan ketabahannya.....
yang si dahlia Pula dengan kecekalannya.....
Kedua-dua cerita ini jelas menunjukkan persamaan kehadiran orang ketiga didalam perkahwinan hingga perceraian akibat dari fitnah dan kebo....an si Suami......
Kedua-dua cerita ini melibatkan watak anak.....
si iffa dengan bayinya.....dan bayinya telah berjaya meruntuhkan dan melembutkan hati seorang insan yang memang kekosongan......
mana kala si Dahlia pula dengan perjuangannya mempertahan haknya iaitu kebenaran dan anak-anaknya.....
Dan persamaan yang jelas lagi adalah kedua-dua cerita ini melibatkan kebencian yang mendalam kepada watak-watak utama......
what ever this story memang boleh menarik begitu ramai wanita termasuk lah bini PokCik untuk setia duduk didepan TV menanti kesudahan nasib wanita-wanita ini......

harapan PokCik satu ajer.....
yang baik dijadikan teladan...yang buruk dijadikan sempadan.....
jangan ada yang menjadikan kejahatan yang timbul dalam cerita ini sebagai cara untuk mendapatkan hak orang lain sudahlah....
dah satu lagi....para wanita jangan la emosi sangat dan timbul perasaan syak wasangka pada suami atau tunang atau pakwe anda sudah lah....ingat ianya hanya sekadar cerita yang belum tentu ada kebenarannya....

Teduhan Kasih VS Dahlia
VS
Teduhan Kasih VS Dahlia

pasang air cond, pengahawa dinginOrang lain dah betahun pasang......
tapi PokCik baru hari ini pasang......
Pak Mertua bagi dah 3 bulan lebih.....tapi baru hari ini pokcik upah orang pasang......
nak kasi sejuk sikit umah.....
bukan apa...kesian dengan anak kepanasan.....
whatever terbang juga lah RM200...kira murah la tu......sebab tengok gaya kerjanya memang rumit....
dari jam 12 tengah hari siapnay dalam pukul 5.30 petang......pergh....memang susah....
payah jugak nak pasang menatang ni ek......
terima Kasih kepada en tukang pasang air cond ini kerana membuat kerja dengan penuh kesabaran dan berdedikasi.......
what ever lepas ini umah PokCik akan jadi sejuk bila panas menyerang.......
then kesannya akan sejuklah dalam umah dan panas lah poket pokCik membayor bil elektriknya nanti.....




Linus.....
dah lama tinggalkan dunia LINUS ini..tiba-tiba terkena jugak akhirnya setelah lebih 2 tahun bercuti dari dunia budak-budak yang lambat dan slow didalam pembelajaran ini....Sejak berkhidmat didalam dunia pendidikan ini PokCik memang terlibat didalam Program ini.....Namun pada hujung tahun 2010 poKCik dah tak terlibat lagi sebab nya bukan Opsyen didalam Bahasa Melayu.....then diganti oleh seorang yang lebih berpengalaman....

namun pertengahan tahun ini tiba-tiba saja guru yang mengajar ini dinaikkan pangkat dan budak-budak ini kehilangan guru yang benar-benar pakar didalam bidang ini.....Oleh kerana berlakunya pertikaian dan perbalahan siapa yang nak mengajar budak-budak ini maka PokCik terpaksa meninggalkan semua subjek yang poKcik ajar untuk memastikan budak-budak ini tidak terabai.....

Bukan senang nak ajar budak-budak ini oiiii......lebih-lebih lagi 2 kelas yang PokCik cover....kelas tahun 1 ada 25 orang...kelas tahun 2 ada 17 orang.....25 campur 17 dah berapa?....kira lah sendiri....then mereka ini semua mempunyai permasalahan didalam pembelajaran......

walaupun PokCik berpengalaman didalam mengajar murid-murid seperti ini namun setelah bertahun tidak mengajar mereka PokCik jadi blur.....tak tahu nak mulakan dari mana.....jadi kosong....

So dihari pertama persekolah setelah bercuti untuk penggal pertama ini PokCIk memulakannya dengan mengasing tempat duduk mereka dulu......yang teruk duduk depan yang ok sikit duduk belakang...Hope betul la......esok tak pikir lagi nak mula dari mana.....blur...blur...blur.....

Nak tahu apakah LINUS yang pokCIk peningkan ini.....
Klik gambar dibawah.....susah oo ngajar budak-budak ini ooo...kebanyakkan mereka mempunyai masalah pembelajaran dan juga IQ yang rendah......lebih-lebih lagi PokCik bukanlah dari Opsyen BM dan juga tidak mempunyai kelayakkan yang sepatutnya untuk mengajar mereka...namun kerana pengalaman pokcik yang lepas PokCik gagahkan jugak menerima tugas yang MAHA berat ini demi kasih sayang pokCik pada anak bangsa PokCik di sekolah kebangsaan ini.....


program LINUS

Pelik tapi benar....
Eat that frog...dalam bahasa melayunya makan katak itu.....
pokCIk nak sharing satu buku yang nipis tapi berbaloi membacanya......teramat berbaloi...
sebabnya ianya memberi kita cara cuba keluar dari kemalasan kita sendiri.....
cara penulisannya amat santai dan mudah difahami serta amat santai pabila membacanya.....
semua isi yang dinyatakan amat tersusun dan setiap tajuk mempunyai kaitan antara satu sama lain...lepas baca satu tajuk comfrim nak ke bab lain pulak......
Yang paling penting ianya memang amat berguna pada kita....

Buku ini ditulis oleh Brian Trancy dan ianya merupakan kisah benar bagaimana beliau boleh berjaya dalam dunia perniagaan dan hidupnya dengan mengamalkan 21 langkah mudah mengalahkan kemalasan dan menyiapkan tugasan yang ada dengan jayanya....dan PokCik akan cuba menikutinya satu demi satu...apa kat anda pun Cuba bersama-sama PokCik.......Kat bawah ini PokCIk ada capture beberapa gambar buku ini dan juga 21 langkah untuk membunuh kemalasan dan menyiapkan tugasan dengan lebih efektif.....nak tahu lagi kena la beli buku ini......

Wajah depan Buku

21 bab yang amat berharga

21 rahsia buku ini

Rahsia lagi

21 Rahsia lagi





Pertama 
fikirkan dan nyatakan apa yang kita mahukan dalam hidup kita ini...

Kedua
Tulis semua yang kita mahukan dalam hidup kita...Ini kerana manusia lebih mudah bertindak diatas benda yang kita nampak bukan sekadar berfikir dan berimanigasi sahaja.

Ketiga
Tetapkan tarikh bila kita boleh mencapai apa yang kita inginkan....

Keempat
Buat senarai pekara yang pasti kita lakukan untuk mencapai matlamat kita

Kelima
Pertama   fikirkan dan nyatakan apa yang kita mahukan dalam hidup kita ini,Kedua  Tulis semua yang kita mahukan dalam hidup kita...Ini kerana manusia lebih mudah bertindak diatas benda yang kita nampak bukan sekadar berfikir dan berimanigasi sahaja.Ketiga  Tetapkan tarikh bila kita boleh mencapai apa yang kita inginkan....Keempat  Buat senarai pekara yang pasti kita lakukan untuk mencapai matlamat kita     Kelima  Pertama fikirkan dan nyatakan apa yang kita mahukan dalam hidup kita ini,Kedua Tulis semua yang kita mahukan dalam hidup kita...Ini kerana manusia lebih mudah bertindak diatas benda yang kita nampak bukan sekadar berfikir dan berimanigasi sahaja.Ketiga Tetapkan tarikh bila kita boleh mencapai apa yang kita inginkan....Susun semua perancangan yang dirancang dengan baik supaya mudah diikuti mengikut kemampuan kita     Keenam  Bertindak......buat......jangan sekadar tulis dan sampai masa hilang entah kemana     Ketujuh  Bertekad dan fikir positif dengan melakukan setiap apa yang dirancang sehingga mencapai matlamat yang kita tetapkan.....  wah ini sudah baik...apa kata jika anda yang membaca ini bersama-sama PokCIk melaksanakan langkah ini untuk mencipta sesuatu kejayaan dalam apa yang kita lakukan....Susun semua perancangan yang dirancang dengan baik supaya mudah diikuti mengikut kemampuan kita

Keenam
Bertindak......buat......jangan sekadar tulis dan sampai masa hilang entah kemana

Ketujuh
Bertekad dan fikir positif dengan melakukan setiap apa yang dirancang sehingga mencapai matlamat yang kita tetapkan.....

wah ini sudah baik...apa kata jika anda yang membaca ini bersama-sama PokCIk melaksanakan langkah ini untuk mencipta sesuatu kejayaan dalam apa yang kita lakukan....




Tips Naikkan Rangking Blog dan Alexa, Tips Blogging, Tips Blogger, Segmen
Antara beberapa tips untuk menaikkan page rank blog ini :

  1. Daftar dalam google ( DONE )
  2. Daftar dalam bing dan yahoo ( DONE )
  3. Gunakan ping auto ( Tak Paham )
  4. Buat meta tag dan pasang keywords ,jangan target keywords yang pendek,gunakan keywords yang panjang.( Dalam Usaha )
  5. Kongsikan ke Digg,Twitter,Facebook ( DONE )
  6. Jadikan Tajuk Posting Mesra seo dengan cara menggunakan tag H1 ( SEDANG BELAJAR )
  7. Pelbagaikan jenis penulisan dalan blog contoh
Besarkan Tulisan
  1. Gunakan Nombor
  • Gunakan Tanda Titik
Gunakan Blockquote

Tambahan yang berguna:
  1. Buat satu fan page khas untuk blog
  2. Masukkan Boranng Subcriber dari www.feedburner.google.com
  3. Masukkan Autoresponder
  4. Buat sitemap dalam blog
PokCIk Pinjam entri ini dari blog saudara dwenrasid...

Hope akan naiklah view dan rangking blog ini....
Apakah Program LINUS
Akronim kepada perkataan LI (Literasi), NU (Numerasi) dan S (Screening – Saringan). Jadi maknanya Program Saringan Literasi dan Numerasi.

Program ini dirancang dan dibentuk sebagai penambahbaikan program sedia ada (KIA2M), memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010 menguasai asas membaca, menulis dan mengira pada akhir tahun 3 menjelang Tahun 2011.

DEFINISI LITERASI

Keupayaan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan dan ayat serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran dan komunikasi harian.
KEMAHIRAN ASAS LITERASI

TAHUN 1 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 500 patah perkataan dan ayat mudah.
TAHUN 2 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 800 patah perkataan dan ayat mudah menggunakan kata sendi.
TAHUN 3 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 1000 patah perkataan dan ayat mudah dengan kata sendi dalam satu perenggan.

12 KONSTRUK YANG DIUKUR DALAM SARINGAN LITERASI

Konstruk 1 : Keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan.
Konstruk 2 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata terbuka.
Konstruk 3 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata terbuka.
Konstruk 4 : Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup.
Konstruk 5 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup.
Konstruk 6 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
Konstruk 7 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi diftong
Konstruk 8 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding.
Konstruk 9 : Keupayaan menulis perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung.
Konstruk 10 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.
Konstruk 11 : Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah.
Konstruk 12 : Keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan.

DEFINISI NUMERASI

Keupayaan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.

KEMAHIRAN ASAS NUMERASI

TAHUN 1
- Kemahiran : Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 50.
- Operasi asas : Faham fakta asas tambah dan tolak
- Aplikasi : Mengira wang hingga RM 10, memahami masa dan ukuran asas
TAHUN 2
- Kemahiran : Membaca, menulis dan mengira turutan nombor hingga 100
- Operasi asas : Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi
-Aplikasi : Mengira wang hingga RM 50, memahami waktu dalam jam dan mengukur panjang/pendek objek
TAHUN 3
- Kemahiran : Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 1000.
- Operasi asas : Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi
- Aplikasi : Mengira wang hingga RM 100, memahami waktu dalam jam dan minit serta mengukur objek dalam unit piawai

12 KONSTRUK YANG DIUKUR DALAM SARINGAN NUMERASI

Konstruk 1 : Keupayaan pra nombor dan mengenal angka
Konstruk 2 : Keupayaan membilang
Konstruk 3 : Keupayaan memahami nilai nombor
Konstruk 4 : Keupayaan membuat seriasi
Konstruk 5 : Keupayaan mengenal mata wang Malaysia
Konstruk 6 : Keupayaan menyatakan waktu
Konstruk 7 : Keupayaan mengendalikan operasi asas
Konstruk 8 : Keupayaan mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang Malaysia
Konstruk 9 : Keupayaan mengukur panjang objek, jisim objek dan isipadu.
Konstruk 10 : Keupayaan menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya
Konstruk 11 : Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian terhad kepada nombor bulat
Konstruk 12 : Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian melibatkan mata wang, masa dan ukuran panjang.
Tahun ini PokCik tak banyak dapek hadiah dari anak murid PokCIk.....
PokCik tak kisah sangat pun.....
al maklum la PokCIk ini garang dan cukup tegas pada tahun ini......
ramai dah kena denda dan dimarah PokCik atas pelbagai masalah disiplin dan nilai adap yang tidak baik....

Hadiah Hari Guru
Ini sahaja hadiah yang anak murid PokCik bagi tahun ini...sikit kan...tapi Oklah dari tak ada...sekurang-kurangnya ada jugak.....

Dalam hadiah-hadiah ini ada 2 hadiah yang paling berharga buek PokCik....
Hadiah pertama....
APC, Anugerah Perkhidmatan Cemerlang
PokCIk di anugerahkan Perkhidmatan Cemerlang tahun 2012

Tak sangka Pulak terpilih untuk tahun lepas....PokCIk tak harapkan sangat anugerah ini sebab sebelum ini markah prestasi tahun-tahun sebelum 2012 pokCIk agak teruk diberi oleh seorang GB yang amat tidak menyukai PokCIk....namun GB baru PokCik bagi jugak then dah rezeki pokCIk dapek jugak.....

hadiah kedua...

Kenaikan pangkat DG29 ke DG 32
Pokcik dapat naik pangkat dari 29  ke DG32...
Alhamdulilah....dapek juga....segala kerisauan akibat markah prestasi yang diberikan oleh GB yang tidak profesional itu tidak diambil kira kot...sebab tu PokCIk dapat jugak naik pangkat.....

Dan Pokcik amat ingin kan hadiah dari anak-anak didik pokCik yang paling berharga.....iaitu kejayaan dalam hidup dan masa depan mereka...inilah hadiah yang paling berharga  PokCik inginkan dari anak didik pokCIk....



PokCik jenis tak suka masuk dalam hal-hal politik ini.....
kalau bab agama lagi lah.....al maklum la PokCIk ini bukannya dikalangan golongan ulamak.....
namun PokCIk mempunyai tanggungjawab kepada bangsa dan agama pokCIk......

Sejak akhir-akhir ini lebih-lebih sejak bermula PRU dan selepas PRU 13 ini, banyak sangat pekara yang telah berlaku dan menyebabkan PokCik jadi takut sangat.....
Dengan perhimpunannya....
namun ianya semakin jelas dan jelas.......

PokCIk tanya abah PokCIk dikampung tentang isu-isu pekara yang berlaku sekarang......
dan abah hanya cakap satu pekara sahaja.......
jangan mengelabah...just tengok dan perhati dan abah cakap, PokCIk akan tahu apa yang PokCIk perlu buat.....

benarlah satu ketika dulu abah pernah cakap Pak lah ( Mantan PM ) membuat kesilapan yang cukup besar kerana melepaskan Anwar Ibrahim....PokCIk tanya kenapa pulak......dia hanya diamkan sahaja....satu pekara sahaja dia cakap.....negara akan huru hara...islam akan dipemainkan...melayu akan diperkudakan..pemuda akan dipergunakan..kita lihat dan tengok.....

Semasa itu PokCIk tak paham....PokCIk cuma tahu Anwar adalah seorang pejuang melayu dan islam.....kerana PokCIk kagum masa muda-muda dia dah jadi pemimpin yang hebat hingga dapat membuat satu pakatan iaitu ABIM kalau tak salah PokCIk la.....dia pejuang islam lahkan....namun kini.....segalanya dah makin jelas...dan PokCIk dapat memahami apa yang abah cuba ketengahkan.....

Patutlah abah selalu pesan...jangan mudah melatah apabila mendengar......jangan mudah melenting apabila melihat......tetapi lihat dengar mata hati......fikir ke logikkannya....lihat dan fikir akan tindak tanduk serta perlakuannya.....solat dan minta ditunjukkan benda yang paling kecil namun besar hikmahnya......

Ketakutan diri PokCIk kini menyelubungi.......kerana menanti apa tanggungjawab yang akan diberikan pada PokCIk oleh abah......









Cukup-cukup la tu oiiiii.....

Ini adalah print screen dari FB rakan PokCIk yang berkerja sebagai pendidik di satu wilayah di Utara....bukan main percaya lagi dia tentang artikel yang keluar di FB ni....
fitnah PRU 13

Then selepas itu Pihak Polis telah mengeluarkan satu jawapan balasan tentang artikel ini...
tengok bawah....
fitnah PRU 13

Then apa yang mereka buat?...
Buat tak tahu sahaja la......macam biasa..nanti keluar lagi fitnah yang pelik-pelik lagi....
cukup-cukup la tu.....
Kerja elok-elok....didik anak bangsa tentang adap dan budaya timur kita cukup lah....
nak berpolitik tengok dulu diri sendiri...anak didik pun tak terdidik sekarang nak didik tang Politik pulak......

kiranya pihak polis sekarang ini baik sangat.....
ketatkan lah undang-undang di internet ni........
dah teruk sangat sekarang ni.....
tangkap sahaja mereka ini jika maklumat dan fakta yang dikeluarkan menyalahi undang-undang....

Orang kita ini senang sahaja.....kalau tak kena maka tak tahu.....
dah kena baru ternganga.....

Sudah-sudah lah tu......



Inilah screen shoot saya dapat dari seorang warga singapura....
Kebenaran ini memang sama seperti apa yang diberitahu Oleh rakan PokCik yang bekerja disana suatu tika dulu...rasanya 3 tahun yang lepas masa di kampung....tu yang tiba-tiba nak kongsi...
malas nak cerita panjang...fikirlah sendiri....

Kita tengok orang kita pulak.....
 
Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat merupakan antara pemimpin yang PokCik paling kagumi dan segani....
Namun dalam beberapa pekara PokCIk rasa Pelik sangat.....
PokCik ada baca jugak paper Utusan sekali sekala.....
tang tajuk ini pun poKcik baca.....harakah Pun pokCIk beli dan baca....


Boleh kah Tuan Guru nyatakan apakah pandangan dan pendapat Tuan Guru tentang gambar ini pula?...

Apakah ini semua Tuan Guru?.....
apakah makna nya ya?......
Ada orang kita kah disitu.....
Apakah yang mereka mahu?......

Satu soalan saya kepada Tuan Guru....
Kenapa yang bila Pemimpin Kafir boleh menolak kesepakatan yang dikeluarkan oleh Majlis Syura tentang Penggunaan Kalimah Allah Tuan Guru hanya berdiam sahaja....

Dan satu lagi.....apakah jaminan Tuan Guru bahawa ISLAM tetap akan jadi agama rasmi negara ini sedangkan Tuan Guru sendiri melihat bahawa Pemimpin Kafir seolah olah memandang rendah kepada kita.......

Tolonglah Tuan Guru jawab soalan saya yang memang kebigungan sekarang ini...
saya sayang bangsa saya....
saya sedih bangsa saya bergaduh....
saya kecewa apabila bangsa saya berpecah belah.....
dan saya amat terkilan bangsa saya yang beragama islam angkat bendera kafir....
dan saya pilu sedih apabila rakan bangsa saya seagama dengan saya mengkafirkan saya kerana hanya saya memakai baju berwarna biru......

Bolehkah Tuan Guru menjawab soalan yang bermain difikiran saya ini?.....


Assalammualikum dan salam 1 Malaysia......

1 bulan lebih tak update blog ini.....
semuanya kerana kesibukan yang menyebabkan kemalasan.....(alasan)
selepas 5 mei 2013 hari ahad semalam semuanya menjadi  cool semula...
Insyaallah jika tidak ada arah melintang blog ini akan diupdate seperti biasa.....

Em....semuanya telah terjawab....Rakyat telah memilih....
betul ke...tipu ker.....and what ever la apa yang nak dipikir semuanya dah termaktub....
Pihak pembangkang akan teruskan misi mereka...Pihak Kerajaan akan terus mempertahankan....
yang penting bagi PokCik satu sahaja....tanggungjawab kena diteruskan......

Cuma satu sahaja yang PokCIk terkilan.....
Benda ini berlaku dikawasan PokCIk dilantik sebagai ahli SPR secara paksa rela.....
anda lihat dan anda fikir?....




Tugasan 1:
Proses dan perkembangan pembelajaran bahasa dan 2M adalah satu proses yang berterusan (continuous. Secara terperinci huraikan Perspektif Pendekatan Kaedah Gabungan Bunyi Kata (KGBK) dari perspektif:

a. Teori dan konsep
b. Langkah-langkah menggunakan KGBK
c. Kekuatan dan kelemahan KGBK
d. Isu dan cabaran KGBK

Tugasan 2:
Kaedah Gabungan Bunyi-Kata (KGBK), iaitu pendekatan yang menggabungkan pendekatan abjad-fonik (bunyi) dan pendekatan seluruh perkataan. Pilih satu kemahiran mengajar perkataan suku kata dan hasilkan satu modul mengajar yang lengkap menggunakan KGBK yang mengandungi:

a. Senarai perkataan daripada suku kata yang dipilih
b. Langkah-langkah pengajaran
c. Satu contoh Rancangan Pengajaran Harian Bertema yang menggunakan perkataan yang dipilih.
d. Hasilkan buku bacaan bergred (yang menunjukkan suku kata dan perkataan yang dipilih)
Budak Pun tahu Politik

Siapa cakap budak tak tahu Politik....
nah... di editnya kaw-kaw punya......
budak ini memang kreatif namun tidak kena tempatnya.....
jika dilatih dan dipantau hasil budak ini
comfrim boleh jadi yang terbaik untuk benda-benda baik....


Kita Memang Malas

Artikel-artikel seperti ini selalu keluar dalam paper dan media sosial....
Namun berapa keratkah antara kita yang rajin dan suka membaca nya....
tahukah kita bahawa setiap apa yang dirancang dan dilakukan untuk pendidikan selalu di ketengahkan melalui media cetak atau media elektronik.....
Cuma kita sahaja yang malas nak membaca artikel seperti ini...Perasan atau tidak....
Seperti PokCik.....
Dulu memang malas nak membaca bab artikel macam ini....
Namun kini pOkCik rajin membacanya kerana ia dapat membuka minda kita....

Memang benar dalam membaca artikel seperti ini amat membosankan....
namun sedarkah kita bahawa ianya banyak memberi kan input dan maklumat terkini setiap apa yang terjadi dimasa kini....
Setiap yang diperkatakan ada kaitan dengan dunia masa depan....
Setiap yang tertulis mempunyai pelbagai maklumat yang dapat membuka minda kita....

Orang kita memang malas....
malas nak membaca.....jika rajin pun hanya membaca berita-berita pekara yang terjadi disekeliling kita.....seperti cerita rompakan, pembunuhan, cerita artis, cerita politik dan macam-macam lagilah....
kalau ruangan macam ini memang boleh kira dengan jari....

Pada pandangan pokCIk yang membaca ruangan seperti ini boleh dikira dengan jari.....
tapi kalau bab sukan,bab artis dan bab masalah sekeliling memang banyak....
Bukan tak boleh baca bab macam ini namun bab ilmu macam ini sepatutnya dibaca supaya kita dapat membuka ruang minda kita...kita banding bezakan dengan kehidupan kita....barulah dikatakan kita berfikiran terbuka dan positif.....

kita memang malas dalam bab ilmu macam ini......betul atau tidak terpulang pada anda.....
Kita hanya rajin membaca bila bab yang menglibatkan orang lain....senang cerita jaga tepi kain orang la.....