Soalan Ulangkaji....


1.         Apakah yang dimaksudkan dengan unit motor?

A.        Unit yang mengawal penguncupan otot.
B.        Unit yang terdiri daripada otot, tulang dan ligamen.
C.        Unit yang terdiri daripada susunan filamen aktin dan miosin.
D.        Unit yang terdiri daripada satu unit neuron motor dan serat-serat otot yang disarafinya.

2.       Apakah aras paling rendah dalam organisasi struktur manusia?

A.        Sel.
B.         Tisu.
C.         Kimia.
D.        Organ.

3.       Di manakah kedudukan fulkrum dan rintangan pada tuas kelas kedua?

A.      Daya berada di antara fulkrum dan rintangan.
B.      Fulkrum berada di antara daya dan rintangan.
C.      Fulkrum berada di antara rintangan dan daya.
D.      Rintangan berada di antara fulkrum dan daya.

4.         Apakah fungsi neuron?

A.        Membawa impuls.
B.        Membantu menghantar impuls.
C.        Menyimpan lebihan lemak tubuh.
D.        Membekal nutrien kepada neuroglia.

5.       Sel yang manakah di antara berikut tidak terdapat di dalam tisu perantara areolar?

A.      Adiposit.
B.      Fibroblas.
C.      Sel darah putih.
D.      Sel darah merah.

6.       Pada tulang orang dewasa, plet efifisis digantikan dengan _______________.

A.      osteon
B.      periosteum
C.      endosteum
D.      garis epifisis



7.       Apakah jenis tisu yang melitupi semua permukaan tubuh?

A.      Tisu otot
B.      Tisu saraf
C.      Tisu epitelium
D.      Tisu perantara

8.       Ciri yang manakah di antara berikut menunjukan yang sesuatu objek sedang mengalami pecutan?

A.      Berubah arah gerakan.
B.      Gerakan bertambah laju.
C.      Gerakan menjadi perlahan.
D.      Semua di atas.

9.       Apakah peranan serat di dalam matriks ekstrasel?

A.      Menyatukan sel-sel tubuh.
B.      Menguatkan dan menyokong tisu perantara.
C.      Menyokong serta melindungi organ dalaman tubuh.
D.      Menentukan bagaimana tisu terbentuk dan berkembang.

10.   Pada kedudukan anatomi, tapak tangan menghadap ke ___________.

A.      atas
B.      hadapan
C.      belakang
D.      sisi tubuh

11.   Kuantiti yang manakah di antara berikut kuantiti vektor? 
A.      Jisim.
B.      Suhu.
C.      Masa.
D.      Halaju. #DAYA


12.   Apakah jenis rawan yang melitupi permukaan tulang yang membentuk sendi?

A.      Hialin
B.      Elastik
C.      Artikular
D.      Berserat

13.   Sistem yang manakah di antara berikut terlibat dalam pergerakan?

A.      Sistem rangka.
B.      Sistem respiratori.
C.      Sistem pencernaan.
D.      Sistem kardiovaskular.



14.   Pernyatan yang manakah di antara berikut tidak benar mengenai tisu otot rangka?

A.      Tisu otot rangka mempunyai banyak nukleus.
B.      Tisu otot rangka mempunyai banyak cabang.
C.      Tisu otot rangka mempunyai banyak mitokondria.
D.      Susunan aktin dan myosin menghasilkan jalur pada tisu otot rangka.

15.   Apakah  jenis  daya  yang  dikenakan  pada  buku  yang  diletakkan  di  atas  meja  tersebut
Untuk menyokong berat buku tersebut?

A.      Daya graviti
B.      Daya normal
C.      Daya kenaan
D.      Daya tegangan

16.   Osteologi adalah kajian mengenai _________________.

A.      otot
B.      saraf
C.      tulang
D.      jantung

17.   Serat otot jenis yang manakah di antara berikut mempunyai daya penguncupan yang terbesar?

A.      Jenis I
B.      Jenis Ia
C.      Jenis IIa
D.      Jenis IIb

18.   Mulut terletak ____________terhadap dagu.

A.      lateral
B.      inferior
C.      superior
D.      proksimal

19.   Daya geseran ___________________ gerakan sesuatu objek.

A.      menentang
B.      menambah
C.      menstabilkan
D.      mengekalkan

20.   Sirkumduksi boleh dilakukan di sendi ____________________.

A.      gesel
B.      kondil
C.      pelana
D.      engsel


21.   Tisu adiposa adalah tisu perantara ____________.

A.      elastik
B.      kendur
C.      padat teratur
D.      padat tidak teratur

22.   Lakuan yang manakah di antara berikut mengaplikasikan Hukum Newton Kedua(pecutan)?

A.      Melantun bola ke lantai.
B.      Menendang bola dari titik penalti.
C.      Membuat hantaran aras dada kepada rakan.
D.      Menggunakan dua pemain untuk menjatuhkan pemain lawan yang lebih besar dalam
permainan ragbi.

23.   Molekul  yang  manakah  di  antara  berikut  menyimpan  tenaga  untuk  membina  kembali
molekul tambahan ATP?

A.      miosin
B.      troponin
C.      mioglobin
D.      tropomiosin

24.   Telinga terletak __________ terhadap mata.

A.      distal
B.      lateral
C.      posterior
D.      proksimal

25.   Berapakah sesaran yang dilalui oleh atlet yang berlari 400 meter pada balapan 200 meter?

A.      100 meter
B.      200 meter
C.      400 meter
D.      800 meter

26.   Otot _________________ bertindak bersama agonis untuk mengurangkan pergerakan yang
tidak diperlukan.

A.      sinergis
B.      penetap
C.      antagonis
D.      penggerak utama

27.   Satah___________ membahagi tubuh kepada bahagian atas dan bawah.

A.      sagital
B.      frontal
C.      transversal
D.      sagital tengah
28.   Penguncupan otot berlaku hasil daripada interaksi di antara aktin dan _____ dalam tisu otot.

A.      miosin
B.      neuron
C.      nukleus
D.      tisu perantara

29.   Fungsi yang manakah di antara berikut bukan fungsi tisu epithelium?

A.      Membentuk kelenjar.
B.      Melitupi permukaan tubuh.
C.      Melindungi dan menyokong tubuh.
D.      Melapisi rongga tubuh, organ lompang dan duktus.

30.   Tisu yang manakah di antara berikut berperanan untuk mengesan perubahan dalaman dan
luaran tubuh?

A.      Tisu otot.
B.      Tisu saraf.
C.      Tisu adiposa.
D.      Tisu perantara.

31.   Daya adalah suatu kuantiti vektor kerana daya ___________________.

A.      menukar arah gerakan objek
B.      mempunyai magnitud dan arah
C.      boleh menghentikan gerakan objek.
D.      membolehkan kita untuk memulakan pergerakan

32.   Ciri yang manakah di antara berikut bukan ciri matriks ekstrasel?

A.      Gel.
B.      Pepejal.
C.      Bendalir.
D.      Gabungan pepejal bersama serat protein.

33.   Struktur yang manakah di antara berikut mengandungi tisu perantara padat teratur?

A.      Otot.
B.      Tulang.
C.      Tendon.
D.      Rawan berserat.

34.   Telinga mengandungi rawan______________.

A.      hialin
B.      elastik
C.      berserat
D.      artikular

35.   Penyataan yang manakah di antara berikut tidak benar bagi objek yang mempunyai kelajuan bukan sifar dan pecutan sifar?

A.      Objek bergerak dalam garisan lurus.
B.      Objek berkeadaan pegun.
C.      Objek bergerak pada kelajuan sekata.
D.      Objek berada dalam keadaan bergerak.

36.   Rawan lambat untuk dibaik pulih selepas mengalami kecederaan kerana ___________

A.      mempunyai lemak
B.      mempunyai neuroglia
C.      tidak mempunyai salur darah
D.      mempunyai salur darah yang sempit

37.   Apakah bahan kimia yang meransang perubahan kedudukan kompleks troponintropomiosin untuk membolehkan kepala miosin melekat pada tapak aktif di aktin?

A.      ATP
B.      aktin
C.      kalsium
D.      asetilkolin

38.   Struktur yang manakah di antara berikut merembeskan bendalir sinovia?

A.      Membran serosa.
B.      Membran mukus.
C.      Membran sinovium.
D.      Membran kutaneus.

39.   Ilmu statik mengkaji objek yang ____________________________.

A.      berkeadaan rehat
B.      berkeadaan tegar
C.      mengalami pecutan
D.      boleh berubah bentuk

40.   Penguncupan otot dicetuskan oleh impuls yang dibawa oleh ________________.

A.      neuroglia
B.      neuron motor
C.      neuron aferen
D.      neuron sensori

41.   Girdel pelvis terdiri daripada ___________________________.

A.      tulang koksa
B.      skapula dan klavikel
C.      humerus dan skapula
D.      tulang rusuk, sternum dan klavikel

42.   Apakah kesan tindakan daya ke atas sesuatu objek?

A.      Mengubah arah.
B.      Mengubah pergerakan.
C.      Mengubah binaan geometri.
D.      Semua jawapan di atas.

43.   Yang manakah di antara berikut terdapat pada plet epifisis?

A.      Kondrosit.
B.      Trabekula.
C.      Osteoklas.
D.      Endosteum

44.   Apakah peranan bursa pada sendi sinovial?

A.      Menyingkirkan sisa metabolik.
B.      Merembeskan bendalir sinovial.
C.      Membekalkan nutrien kepada kondrosit.
D.      Mengurangkan geseran di antara tulang-tulang sendi.

45.   Sel yang membina tulang adalah _________________.

A.      osteosit
B.      osteoblas
C.      osteoklas
D.      osteogenik

46.   Ciri yang manakah di antara berikut terdapat pada tulang spongiosa?

A.      Mengandungi lakuna.
B.      Mengandungi osteon.
C.      Mempunyai system Havers.
D.      Mempunyai tulang trabekula.

47.   Gerakan linear hanya dianalisis berdasarkan_____________________ sahaja.

A.      arah
B.      vektor
C.      magnitud
D.      arah dan magnitud

48.   Tulang rangka bersifat fleksibel kerana mempunyai __________________.

A.      fosfat
B.      kalsium
C.      kolagen
D.      Vitamin D



49.   Sistem rangka berperanan untuk ____________________.

A.      menghasilkan sel darah
B.      membantu dalam menghasilkan pergerakan
C.      melindungi organ dalaman tubuh daripada kecederaan
D.      semua jawapan di atas

50.   Tulang yang manakah di antara berikut dikategorikan sebagai tulang pendek?.

A.      Karpal
B.      Femur
C.      Skapula
D.      Vertebra toraks

51.   Lakuan yang manakah di antara berikut mengaplikasikan prinsip daya-masa?

A.      Menambah jarak melangkah semasa berlari di selekoh balapan.
B.      Menarik tangan yang menangkap bola ke belakang untuk menyerap daya.
C.      Memindahkan  daya  daripada  anggota  bawah  ke  trunkus  dan  seterusnya  ke  lengan,
tangan dan bola yang dibaling.
D.      Menggunakan posisi yang kurang stabil semasa bersedia untuk berlepas daripada blok
permulaan dalam lari pecut.

52.   Apakah serat otot yang digunakan secara dominan dalam aktiviti bercorak anerobik singkat?

A.      Jenis I.
B.      Glikolitik pantas.
C.      Oksidatif perlahan.
D.      Oksidatif-glikotik pantas.

53.   Tulang yang manakah di antara berikut terbentuk menerusi osifikasi intramembranus?

A.      Femur
B.      Radius
C.      Mandibel
D.      Metatarsal

54.   Daya yang manakah di antara berikut bukan daya sentuhan?

A.      Daya elastik.
B.      Daya kenaan.
C.      Daya geseran.
D.      Daya magnetik.

55.   Menggelengkan kepala adalah pergerakan jenis __________________.

A.      fleksi
B.      retraksi
C.      putaran
D.      abduksi

56.   Pergerakan yang manakah di antara berikut bukan berupa pergerakan angular?

A.      Fleksi.
B.      Elevasi.
C.      Abduksi.
D.      Ekstensi.

57.   Pergerakan yang manakah di antara berikut tidak boleh dilakukan pada mandibel?

A.      Eversi.
B.      Elevasi.
C.      Depresi.
D.      Protraksi

58.   Fungsi yang manakah di antara berikut bukan fungsi bendalir sinovial?

A.      Melincirkan sendi.
B.      Menguatkan sendi.
C.      Menyingkirkan bahan sisa metabolik.
D.      Mengurangkan geseran di antara tulang.

59.   Apakah yang akan berlaku sekiranya ATP tiada selepas sarkomer mula memendek?

A.      Troponin akan terikat pada kepala miosin.
B.      Penguncupan berlangsung secara normal.
C.      Kepala miosin tidak dapat berpisah daripada aktin
D.      Aktin dan miosin akan terpisah dan kekal dalam kedudukan ini

60.   Permukaan tulang-tulang sendi ini dilitupi rawan ________________________.

A.      tulang
B.      elastik
C.      artikular
D.      berserat

61.   Sendi jenis yang manakah di antara berikut mempunyai tisu perantara berserat tetapi tiada
rongga sinovial?

A.      Simfisis.
B.      Sinovial.
C.      Berserat.
D.      Sinkondrosis.

62.   Ciri yang manakah di antara berikut bukan ciri otot?

A.      Kefleksibelan.
B.      Kebolehujaan.
C.      Kebolehkuncupan.
D.      Kebolehpanjangan.


63.   Penyataan yang manakah di antara berikut tidak benar bagi objek yang mempunyai 
kelajuan sifar dan pecutan bukan sifar?

A.      Objek berkeadaan pegun.
B.      Objek berkeadaan berputar.
C.      Arah gerakan objek berubah
D.      Gerakan objek bertambah laju

64.   Sendi bahu adalah sendi jenis _____________________.

A.      engsel
B.      pangsi
C.      lesung
D.      kompaun

65.   Perbuatan menguap adalah pergerakan jenis ______________.

A.      depresi
B.      pronasi
C.      retraksi
D.      pendorsifleksan

66.   Tisu perantara paling luar yang melitupi otot rangka adalah ____________________.

A.      Epimisium
B.      Perimisium
C.      Endomisium
D.      Retikulum sarkoplasma

67.   Otot  rangka  menghasilkan  pergerakan  dengan  menarik  _______________  yang  melekat
pada tulang.

A.      saraf
B.      tendon
C.      ligamen
D.      rawan artikular

68.   Apakah aspek yang dikaji dalam bidang kinetik?

A.      Gerakan objek.
B.      Sifat objek pegun.
C.      Penyebab bagi gerakan.
D.      Sumber tenaga bagi gerakan.

69.   Apakah sistem tubuh yang berperanan menghasilkan pergerakan tubuh dalam ruang?

A.      Sistem respiratori.
B.      Sistem pencernaan.
C.      Sistem kardiovaskular.
D.      Sistem muskuloskeletal.
                                                             
70.   Julat gerakan pasif sendi dipengaruhi oleh ____________________.

A.      panjang tulang
B.      jenis serat otot
C.      jenis pergerakan
D.      bentuk permukaan berartikulasi

71.   Apakah gerakan yang berlawanan dengan pecutan?

A.      Pecutan sifar.
B.      Nyah pecutan.
C.      Memperlahankan gerakan.
D.      Bergerak dengan halaju malar dalam garisan lurus.

72.   Apakah yang dimaksudkan dengan pergerakan berkordinasi?

A.      Organisasi di antara tindakan serentak dan berturutan.
B.      Urutan dan pemasaan tindakan otot dan gerakan tembereng.
C.      Penambah julat gerakan pada sendi semasa melakukan pergerakan.
D.      Mengawal kedudukan tubuh secara relatif kepada tapak sokongan.

73.   Julat fleksi sendi lutut adalah di sekitar _______________.

A.      45°
B.      90°
C.      120°
D.      140°

74.   Jumlah pemendekkan yang boleh berlaku pada serat otot ____________________.

A.      titik selitan otot pada tulang
B.      yang tersusun secara selari
C.      dipengaruhi jenis serat otot dalam sarkomer
D.      di sekitar 50% hingga 60% daripada panjangnya
                          
75.   Apakah kelebihan otot yang mempunyai lengan momen yang pendek?
A.      Pergerakan bersudut lebih besar.
B.      Pergerakan bersudut lebih kecil.
C.      Daya yang dihasilkan lebih besar.
D.      Daya yang dihasilkan tidak berubah.
                                                                    
76.   Serat otot jenis yang manakah di antara berikut paling akhir direkrut apabila daya rintangan besar?

A.      Jenis I
B.      Jenis Ia
C.      Jenis IIa
D.      Jenis IIb



77.   Tuas  adalah  struktur  tegar  yang  dapat  memindahkan  daya  dengan  berpusing  di  fulkrum. Pada tubuh, struktur apakah yan berperanan sebagai fulcrum?

A.      Otot
B.      Sendi
C.      Tulang
D.      Ligamen

78.    Jalur I pada sarkomer terdiri daripada______________.

A.      filamen aktin.
B.      filamen miosin
C.      filamen aktin dan miosin
D.      hujung pelekatan filament miosin.

79.   Otot-otot __________________ membantu otot penggerak utama atau agonis untuk menghasilkan pergerakan  yang lebih berkesan.

A.      fleksor
B.      sinergis
C.      penetap
D.      antagonis

80.   Tulang yang manakah antara berikut sebahgian daripada rangka aksial?

A.      Radius.
B.      Femur.
C.      Klavikel.

D.      Sternum.

Soalan 81-90: Namakan otot bagi setiap tindakan yang dinyatakan


No.
Tindakan
Otot
81
Aduksi dan rotasi medial lengan di sendi bahu
Pektoralis major

82
Fleksi lengan di sendi bahu.
Biseps brakii
83
Fleksi tangan di sendi pergelangan tanga
Fleksor digitorum superfisialis
84
Membantu mengunci lutut semasa ekstensi bahagian kaki bawah.
Gluteus maksimus
85
Pendorsifleksan dan inversi kaki.
Tibialis anterior
86
Fleksi  plantar  kaki,  fleksi  bahagian kaki bawah      di sendi lutut
Gastroknemius
87
Meninggikan skapula
Trapezius
88
Menarik lengan ke bawah dan ke belakang.
Latisimus dorsi
89
Supinasi lengan bawah
Biseps brakii
90
Abduksi, fleksi, ekstensi dan rotasi lengan di sendi bahu.
Deltoid

91-100: Namakan tulang yang ditunjukkan

soalan exam, soalan peperiksaan, upsi, pjj, PJK

Tak tahu nak cakap macam mana...
Exam sem ini menyeksakan...
dah lah susah..baca tak masuk kepala...
Markah assingment ciput jer...
Jadual Exam pulak ada 2 sesi..pagi petang...
Pergh..seksa menunggu ooooo.....
Pukul 10 nak tgu sampai pukul 2.30....
Nak baca?...apa pun tak masuk kepala beb...satu pun tak lekat..stail pokcik tak leh nak push last minit dalam bab membaca ni..kalau dalam bab mengedit boleh lah jugak....
Nak minum lepak kedai...
Lagi lah boring..dah sorang-sorang...membe semua exam sabtu...yang datang exam semua pokcik tak penah tengok...
Nak internet..dah muak dah...
Nak lepak masjid...
Dah macam tempat perkelahan dah...semak pale...
Kata putusnya..
Dok kat lorong bagunan exam tengok orang lalu lalang..
Buat entry ini....
What ever pokcik memang tak pandai berkawan sangat...
Pokcik dah kurang bercakap.......
Ada sebab yang pokcik ke paham..
Makin tua ini makin sensetif.....
Bila jadi macam ini hanya 2 pekara yang bermain difikiran...
Seksaan: menunggu...
Peluang : baca buku nak exam...
Kesimpulan : benar cakap orang-orang tua..tak guna baca last minit..tak masuk apa pun.....
Pening-pening

Jom study bersama-sama.....

Set 1
Soalan 1 Hingga 40
Set 2
Soalan 41 Hingga 85

Nilaikan lah sendiri...
Betul atau tidak hanya Allah yang tahu...
Namun ambil ianya dari sudut positif.....
Makin negara kita maju..makin teruk nilai budaya kita...
Nak salahkan sapa?..salah sekolah yang pertama ke?or mak bapak yang pertama?...lepas tu salah sape pulak..salah pihak yang memerintah negara ke..last sekali salah masyarakat kita...
Lepas tu...salahkan sape lagi...dah tak ada...pusing balik salah menyalah..last-last senyap...apa pun tak dapat..budak stay macam tu jugak....mak bapak marah cikgu..cikgu marah mak bapak...
Masyarakat marah pemimpin..pemimpin marah masyarakat...sampai kesudah apa pun tak dapat...
Kalau macam inilah...kita sepatutnya jadikan lagu katak oh katak sebagai lagu rasmi negara ini la...sebabnya suka salah menyalah....
Fikir-fikirlah...
Jangan pandai cakap..tapi tak buat pun..
Jangan banyak komplain sedangkan diri sendiri pun teruk..
Cerita pasal peningkatan anak di sekolah tapi meating PIBG setahun sekali pun tak datang...kalau bab bagi duit waktu kerje sanggup cuti..
Kerja banyak...semua kerja banyak...bukan bidang...berenti..jangan banyak cakap...tertekan...semua kerja ada tekanan...buat ajer la..siap tak siap janji usaha dengan kuat...sampai siap walaupun di marah...
Maaf kiranya ada yang terasa...
Ini cerita tiada kaitan dengan sesiapa..
Cuma luahan rasa...
Negara semakin maju...namun anak-anak kita?....
Sekolah lain ragamnya..ipt lain fikirannya..kadang-kadang terpikir satu pekara...lagi tinggi pelajarannya..lagi bebal jadinya..
Undang-undang tak cukup?.....satu persoalan....Semua tahu undang-undang memang ada disekolah....
namun sejauh mana ianya berkesan?.....dan adakah semua pihak menerima undang-undang itu....
yang paling penting....adakah kebenaran dapat diteima oleh semua pihak.......

Cuba baca ayat yang ada.........dan fikir lah......

Ini dari indonesia.........benar or tidak....Allahualam......
tapi hakikatnya kita tahu situasi kehidupan disana.....

Inilah wajah anak bangsa kita sekarang?.....
ini yang media dapat tahu...yang lain.....
rasanya lagi teruk pun ada.....
nak salahkan siapa?......

Fikir-fikirkanlah....
renung-renungkanlah.....
Anak-anak kita....
cermin diri kita.....

Ini lah kali pertama bebudak kenal apa itu exam...

Walaupun agak terkejut dengan undang-undang didalam peperiksaan...

Walaupun ianya ujian namun kena juga disebut penilaian..maklumlah sekarang semuanya adalah PBS..tiada markah..yang ada hanya band ajer..bukan wali band or band muzik.tapi band tahap..nak carita pun payah..

Tapi ujian ini kena ada markah dan band..entah lah..kursus cerita lain..big boss cerita lain..

Yang ibubapa pula banyak yang tak paham band band ini.mereka tetap nak markah..merah biru..gagal lulus..kedudukan dalam kelas dan aliran..entah lah..

What ever this is our job..
Bukan mudah jadi cikgu..

Bertahun menunggu pihak berwajib datang merepair..namun ianya tunding menunding..tunggu menunggu..PokCik jadi jaga dalam makmal sendiri..stanby trip elektrik..kalau trip pokcik la panjat on kan balik..2 tahun mengadap benda sama...
Tapi alhamdulilah ada juga hamba Allah yang sudi membantu..akhirnya jumpa juga masalahnya..budak pijak treck wayar sampai hancur...pokcik dan hamba Allah ni berkampung seminggu merepair....kini dah 2 minggu tak ada trip lagi...
Selama 2 tahun berlaku macam-macam andaian dibuat oleh mereka yang pakar..namun cakap ajer..buat tak...akhirnya muncul hamba Allah yang kurang bercakap kerja yang lebih sampai selesai...katanya ikhlas bila bekerja...
Pecah sebab kena Pijak dengan budak-budak

Kualiti kerja kontrakter

Buka Semua Track wire...

Cukup bahaya......
Selamat hari guru @ Happy Teacher Day ......
Apa yang kita ada sekarang ini bermula dari seorang Cikgu.....
Siapa sangka Manusia macam PokCik boleh jadi seorang Cikgu.......
Siapa duga PokCik yang dahulunya selalu di gelar "bodoh" kini mampu menjadi sebahagaian dari golongan Cikgu.....
Terima kasih Cikgu-Cikgu......
Terima Kasih Encik-encik dan Puan-puan yang mendidik PokCik.......
Dan Terima Kasih "ABAH" kerana menjadi Cikgu kepada PokCIk sehingga hari ini......tidak pernah jemu menunjuk dan mengajar PokCik akan erti Hidup ini......

Kini Menjadi Tanggungjawab PokCIk menyambung Tugas yang sungguh mencabar ini....
Kini PokCIk merasa susahnya CIkgu-Cikgu PokCik mendidik dengan kenakalan dan kedegilan yang dihadap selama betahun-tahun.......sehingga PokCIk tahu berfikir dan menjalani kehidupan sebagai insan yang tahu jalan yang lurus.......

selamat hari guru 2014, agenda guru malaysia, Guru malaysia, Puisi guru malaysia,.cabaran guru malaysia, warna-warna pendidikan, Happy Teacher Day

Buat teman-teman seperjuangan.....
Berjuanglah,berbaktilah dengan penuh ikhlas dan tanggungjawab.........
Jangan mengalah.....Jangan tumbang sehingga tiba waktunya....
Jangan mengeluh....Jangan Cepat melatah........
Perubahan kita terima dengan hati yang terbuka........
Sesungguhnya kita adalah sebahagian dari Pemula kepada seorang insan yang tidak tahu menahu.......
sesungguhnya kita adalah warna yang pertama akan mencorak sehelai kain putih......

Selamat hari Guru.........

Puisi khas dari PokCIkl buat teman-teman Seperjuangan.......

 Dia memang budak hingusan...
Dia memang budak nakal...
Dia memang budak otai....
Dia memang buta huruf ....
Namun dia boleh berubah....
Siapa tahu dia  bakal menjadi pemidato dunia....
Siapa tahu dia boleh berpangkat besar.....
Siapa tahu dia bakal berakhlak mulia....
Dia boleh berubah kerana seorang guru
Didiklah dengan penuh hikmah
Ajarlah sehingga dia pandai mengeja
Tunjukkanlah sehingga dia tahu menulis berita 
Sehingga mampu menjadi pahlawan perwira untuk Negara
Yang Punya cita-cita seribu agenda....

NAMUN semua itu hanya bermula
Dengan seorang PENDIDIK yang setia!

Dengan penuh Ikhlas dari pOkCIk....

# Selamat Hari Guru
# Happy Teacher Day
# 快乐教师节
# मुबारक शिक्षक दिवस
# سعيد عيد المعلم
# இனிய ஆசிரியர் தின
 # ਖੁਸ਼ੀ ਦਾ ਅਧਿਆਪਕ ਦਿਵਸ

Sekadar Perkongsian.....
Ini 2 tahun yang lepas....Tapi Kini?.........lagi teruk...Percayalah....PokCik ajer yang tak sanggup Nak paparkan.....
Percayalah....Kerana nila setitik Rosak susu sebelanga.......
Terimalah dengan hati dan fikiran yang terbuka......
Belum tentu ada benarnya.....Dan tidak boleh juga disangkalkan....
Tepuk dada tanya hati......
yang Penting Jalankan tanggungjawab kita mengikut Peraturan dan Lunas undang-undang....
yang Penting Berkhidmatlah demi Agama, bangsa dan Negara.......

Pokcik dalam ceramah TMK tahun 5...ceramah ni memang membosankan..tapi ada pekara yang menarik minat pokcik sesangat...membangunkan sistem pangkalan data..pergh..aras tinggi...yang tahun 4 ni pun merangkak budak nak ikut...perg..parah...

Alhamdulilah......
Inilah perkataan yang termampu PokCIk ucapkan sekarang....Berjaya menyiapkan tugasan KAF3023 Psikomotor dan Pergerakan Kanak-Kanak.....

Pelbgai kepayahan yang PokCIk alami untuk meyiapkannya.....biarpun Tugasan 1 tidak sempat nak submit sebab terlepas tarikh hantar.....Tunggu ikhsan pensyarah balas massage dan email yang PokCIk hantar kepada beliau untuk dinilai...Hope beliau balaslah.....

PunCa lewat hantar.......
tak payah cerita lah...tonggang ke terbalik ker......dah memang salah diri sendiri...what ever doa-doa lah semuanya berjalan lancar......ada 6 tugasan yang sedang diusahakan untuk disiapkan....

PokCik ingat amik Kos Pra ini senang...Rupanya.....perghhhhh...susah ya Robbi.......ingat ngajar tahun 1jer susah.......Pra sekolah lagi susah rupanya......

Dah lama tak berkecimpung dengan tahun 1 sepenuh masa....baru tahu susah nak ajar bebudak ini...lebih-lebih kelas belakang...apatah lagi pra sekolah......

PokCik dah 2 tahun tinggalkan tahun 1....just ajar DST 1 jam setiap minggu...yang lain semuanya tahap 2...almaklumlah dah naik pangkat jaga ICT dan Disiplin.....Lagi payah......segalanya kini jelas betapa susuahnya jadi Cikgu.....

Jom layan Guru Disiplin Ajar Tarian pada budak pra sekolah....Nama tarian ini adalah Tarian Tungang Terbalik.......pokCik baca soalan dan create sendiri ikut kefahaman PokCik......





Bebudak suka bebenor.....Tapi yang seksanya PokCIk.tak pernah menari macam ini sekali...Penat oooo..berpeluh-peluh...Menari sampai 15 minit tanpa henti.....Tu pun POkCik edit jadikan pendek sikit......Hope betul lah.......

Soalannya :

Rancang satu pergerakan manipulatif dengan melibatkan pergerakan-pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. Bahan manipulatif yang digunakan mestilah ada kepelbagaian. Hasilkan mengikut kreativiti masing-masing.

ARAHAN

1.      Buat rakaman bagi tarian pergerakan manipulatif  tersebut selama sekurang-kurang 10 hingga 15 minit.


2.      Tugasan WAJIB dihantar melalui tapak yang dibina di Portal MyGuru di ruangan Assingment mengikut tarikh yang ditetapkan. Penghantaran melewati tarikh yang ditetapkan tidak akan dilayan sama sekali. 

Rasa-rasa menjawab soalan ke ni ek......
Inilah adalah soalan sains DST untuk dikongsikan bersama-sama


Ini lah hasil kerja PokCIk dikala tidak mahu hilangkan ilmu yang PokCik perolehi....
Hope semakin hari semakin Ok....
banner dan bunting ini direka menggunakan Perisian INDESIGN....

DESIGN bUNTING mINGGU BAHASA MALAYSIA
BUNTING 3X5

DESIGN BANNER, PSD BANNER, TEMPAH BANNER, SAIZ BANNER
BANNER 8X3
Main belasah ajer design....
what ever this is new Experience for PokCIk....

ipoh bergegar kali ini..
dulu kes lain sekarang kes lain..
kali ini lagi besar lah..
bagi pokcik benda ni dah lama jadi..
semua orang tahu...namun buat tak tahu..
ini lah masalah orang sekarang..
what ever bacalah sendiri dimastika..

untung bebudak sekarangkan..belajar komputer..walaupun subjek ini agak berat untuk diikuti..tapi ok la jugak..walaupun jenuh pokcik nak terangkan pada bebudal..kalau bab game or fb tak payah ajar dah..memang dia orang cukup teror..inilah pukulan android dan smartphone..

fikir-fikirlah..pembangunan penting..namun bagaimana dengan kehancuran yang disebabkan pembagunan
mungkin dimasa hadapan bukit pun dah tak ada...silap-silap gunung pun boleh gondol..
...gambar ini disnap semasa perjalanan pulang dari ipoh ke kl.
bila lihat pembangunan ini teringat anak didik pokcik sekarang.

Ini bukan cerita kosong..ini kebenaran..yang masuk media tak sebanyak yang hakikatnya..tahun lepas pokcik ada megadap kes macam ini...

What ever pokcik tak paham kenapa ianya boleh terjadi..nak salah kan cikgu tak boleh..nak salahkan budak pun tak boleh..kata putusnya sehingga hari ini pun tak boleh dibuat..so kes senyap..

Dalam kes ini pulak memang nampak sangat faktanya..namun hakikatnya kita sendiri tak boleh nak cakap sebab bukan kita yang dok tang situasi..media standart la..benda macam ini memang boleh tarik orang beli paper mereka..

What ever perbuatan budak ini memang salah dan dalan undang2 disiplin sekolah memang dah termaktub...so kena key in data dalam sistem salah laku murid..tiDak boleh mengata,megumpat pihak sekolah atau wrganya didalam media sosial..sebabnya ada undang-undang ini adalah kerana perbuatan ini menjatuhkan maruah sesebuah organisasi..organisasi sekolah melibatkan murid,guru,staf,pekerja kebersihan dan mana-MAnA individu yang bekerja atau berkhidmad di sesebuah sekoLah.

Kepada budak ni..nasihat pokcik 1 aje..belajar sikit adap..sebab tak ada adaplah..  semua masalah boleh selesai...

Inilah time kebosanan melanda..mendengar dan meratapi benda yang kita sendiri tahu...kebiasaanny ia menjadi satu platfrom meluah perasaan big bos and the leader2 nya..but that ok..cuma ianya tak leh digelar inhouse..ianya sepatutnya digelar outhouse..kerana ianya lebih merupakan sesi meluahkan hati big boss.yang lain wjib dengar walaupun ianya benda sama yang the army lakukan hari hari.....
Pokcik macam biasalah..masuk lewat keluar awal....jika beri info berguna..tak apa la jugak .namun ianya lebih kepada pekara yang kita lebih tahu..bagi pokcik ini outhouse bukan inhouse..
What ever layankan jer..
Marahlah macam mana sekali pun..dia tetap seorang budak...
Denda lah,pukul lah,rotan lah walau macam mana oun dia tetap seorang budak..
Pulaukan lah,buat tak tahu lah..dia tetap seorang budak..
Menjadi tanggungjawab kita mendidik dan mengajar mereka tetang hakikat bagaimana menghadapi hidup ini...
Namun ingatlah dia tetap seorang budak yang sentiasa belajar dari setiap perbuatan dan cara kita. Dia tetap akan menilai setiap apa yang kita cakap dengan setiap perbuatan kita..
Ini kerana dia tetap seorang budak..

Hari-hari benda sama aje..ngadap perhimpunan pagi..dulu masa sebaya mereka buat benda sama juga..dulu tak nampak kepentingannya,sekarang dah tahu apa pentingnya..benda sama aje bezanya hanya tahun dan masa

Lama tak menulis di sini..poKcik sibuk dengan kerja yang menimbun..sIapA caKap kerJa macAm poKcik senang..dah 1 lebiH poKcik tiDo lewaT..menyiapKan beberapa keroJa yang Orang cakaP mudah...baGi yang RAjin boLeh la cakaP senang..taPi bagI pokCik lain ceRitanya..whatever kerja tetap kerJa..ini pun Pokcik menaip gunaKan phone samsung ace Plus...whatever jikKa ada linE pokCik akan berceloteh lagi..banyak yang nak diceritakan..
Letak gambar bontot kete yg kene sindol..berbulu ajer..
Assalammualaikum.....

Seperti yang dijanjikan sebelum ini PokCik akan membuat entry berkenaan penghasilan majalah sekolah berdasarkan pengalama pertama PokCik dalam pembikinan awal hingga diterbitkan Majalah Sekolah PokCik.

Pekara pertama yang kita mesti lakukan apabila ingin menghasilkan sebuah majalah sekolah ini adalah Kita harus mempunyai hati yang kuat dan pengorbanan masa yang cukup banyak. Minat memang kena ada.kalau tak ada minat memang tidak akan mempunyai hati yang kuat. dan yang paling penting adalah kena ada seorang mentor yang mempuyai pengalaman dalam pembinaan majalah ini. macam PokCik mentor pokCIk adalah dari Sekolah yang menjuarai pertandingan membuat majalah.

Untuk mendapatkan idea dan reka bentuk majalah ini bukan susah mana pun...Cuma kena banyak mengkaji dan melihat hasil-hasil majalah sekolah lain dan juga majalah-majalah yang terdapat dipsan. Kena bentukkan dulu konsep majalah yang kita inginkan. Majalah PokCIk ini diadaptasikan berdasarkan majalah sekolah yang pernah menang pertandingan membuat majalah sekolah. PokCIk tiru dari segi konsep dan susun atur gambar.(Maklumlah budak baru belajar)..

Jika ingin membina majalah dengan cara mudah beberapa kemahiran asas penggunaan software kena lah ada antaranya :

  1. Adobe Photoshop atau yang seangkatan dengan nya. Ini bagi mengedit gambar. ( Khasnya gambar kelas dan gambar-gambar yang melibatkan kekuatan sesebuah majalah.
  2. Adobe Illustrator atau yang seangkatan dengannya. Tujuannya adalah supaya vector@kerawang@garisan macam border yang menggunakan format ai dapat digunakan didalam photoshop. ini penting dalam pembuatan kerawang diside bar dan sebagainya.
  3. Adobe Indesign. Ini lah perisian yang paling penting didalam penghasilan majalah secara mudah. Ada asas dah cukup untuk menghasilkan majalah sekolah yang beratus muka surat tu. Perisian ini yang digunakan untuk membentuk sebuah majalah sekolah.


Dalam menghasilkan majalah sekolah PokCik, PokCik banyak sesangat menyedok idea dan konsep dari majalah lain dan internet. Untuk mencantikkan gambar dan menerangkan gambar atau membuat kerawang atau mencari PSD  atau mencari apa-apa bahan dalam penghasilan majalah ini semua PokCIk download secara percuma dari internet.

PokCik menggunakan Adobe Photoshop CS 6( editing gambar ), Adobe Illustrator CS 6 ( kerawang dan border ) dan Adobe Indesign CC ( Penghasilan majalah utama).

Jika inginkan majalah yang cantik gambarnya dan tidak pecah semasa printing kita haruslah memastikan semua gambar berkualiti 300dpi. Termasuklah dengan background dan kerewang yang dijadikan gambar pegun.

Dah ada semua ini maka benda yang awal sekali harus dibuat adalah mengumpul segala bahan yang akan ada didalam majalah sekolah itu kelak. Buat satu folder khas untuk majalah sahaja...didalam folder itu letak semua bahan dan juga apa-apa sahaja yang berkaiatan dengan majalah yang bakal dibina. Jangan diasingkan. Ini supaya bahan yang dibina tidak hilang didalam tapak Indesign kelak. Contohnya macam gambar dibawah :

Create Folder khas majalah :

Asas untuk menghasilkan sebuah majalah sekolah
Folder khas majalah


Dalam folder majalah asingkan lagi folder mengikut kesesuaian. Tips mudah adalah, asingkan setiap bahagian mengikut kegunaannya. Contohnya bahan gambar aktiviti satu folder, bahan gambar staf dan cikgu cikgu satu folder, bahan untuk border or background satu folder dan sebagainya mengikut kesesuaiannya.

Asas untuk menghasilkan sebuah majalah sekolah
Semua bahan majalah dalam satu folder khas

Mula-mula memang pening, tapi lepas melalui segala kesusahan kerja akan menjadi mudah. yang penting hati kena kuat yer...Try buat dulu...Esok lusa PokCik masuk pulak bab ke 2 dalam penghasilan sebuah majalah sekolah.

PokCik tunjukkan Hasil editing menggunakan Adobe Photoshop yang telah pokCIk buat :

Selepas :
Panduan Menerbitkan Majalah Sekolah
Gambar sudah diedit dengan cara mudah

Sebelum
Panduan Menerbitkan Majalah Sekolah
Gambar Asal tanpa editing

Backgroud belakang pokcik download dari internet. PokCik Potong gambar dan gabungkan backgroud dengan gambar yang poKCik ada. Backgroud dibelakang tu adalah gabungan dari 3 jenis PSD yang didownload dari internet. tulisan pun download dari internet. Ini contoh ajer...dientry akan datang POkCik akan tunjukan macam mana nak hasilkannya. Dari backgroung ini maka 7 gambar pasukan elit dapat disiap dalam masa 15 minit ajer. Yang backgroud tu ambil masa 5 hari (hehehe budak baru belajar, belasah ajer)...

Ok nantikan bab ke 2 dalam menghasilkan sebuah majalah sekolah.

P/S : Maaf kualiti tulisan memang tidak memuaskan. pokCIk lebih suka menulis/menaip apa yang terlintas secara spontan dalam kepala pokCIk.

Bahagian Kedua : Klik Sini
Assalammualaikum dn salam sejahtera....
Lama benar rasanya tak update blog PokCIk ini kan.....

PokCIk memang tak ada masa dan tak ada idea sangat nak tulis apa kat sini disebabkan kerja yang terlalu banyak dan bertimbun-timbun datang tak henti....

Tapi sebab yang paling utama adalah sebab membuat/menghasilkan Majalah kali pertama dalam sejarah hidup PokCik...
dari bulan ogos sehingga bulan ini hati dan jiwa tidak tenang mengenangkan Majalah yang pertama PokCik hasilkan ini....dan hari ini dalam sejarah ianya telah siap.....keresahan.kekecewaan,kebegangan, dan kerisauan selama 4 bulan lebih ini akhirnya berakhir juga....Boleh lah PokCik tumpukan pada kerja-kerja lain pula lepas ini...

Walaupun hasilnya tidak lah beberapa baik dan bagus tapi ianya merupakan satu pengalaman yang cukup berharga buat PokCik.....

PokCik akan mewujudkan satu entry khas bagi menunjukkan bagimana membuat/menghasilkan majalah sekolah dari step 1 hingga ke step akhir...So kena tunggu la yer...Tujuannya dalah sebagai nota buat PokCIk jika terpaksa membuat majalah ini lagi....PokCik cakap torang-torang, PokCik buek majalah ini sebabnya Terpaksa dengan rela....

Whatever semuanya dah selesai...majalah sebenar dah siap....walaupun ada ejaan dan bahagian yang salah dan kurang memuaskan....

Untuk entry awal tahun ini PokCik tunjukkan muka depan dan belakang majalah sekolah PokCik.....

cover majalah sekolah, indesign majalah sekolah, tutorial membuat majalah sekolah
Cover depan dan belakang majalah sekolah PokCIk...PANCAR




" Sharing Is Caring "
Buku Panduan Pengurusan ICT di Sekolah


KREDIT : Ikhsan dari Pihak BTPNKL
" Sharing Is Caring "
Surat Permohonan Sumbangan Pembelian Barangan Makmal Komputer