soalan KAC3033 KAA3013
Yahoo....esok PokCIk last Paper untuk exam final sem ini.....
Tak tahu lah lulus ke tidak......
Tadi pun banyak yang tak dapat comfiden.....what ever tawakal saja....
Berdebar-debar tunggu result yang entah bila nak keluar.......
Lepas ini dah boleh tumpu semula pada kerja-kerja hakiki PokCIk semula....
banyak yang dah melangkau dari jadual dek kerana study ni....
semak pale study sambil berkerja ni...ingat senang.....tapi indah khabar dari rupa......
What ever orang lain boleh buek tak kan PokCIk tak buleh...itu saja azimat PokCIk untuk terus bertahan.....


Soalan Edisi Pertama ( Klik Sini )

1. Yang manakah BUKAN komponen Lowenfeld dalam menyatakan kreativiti seseorang,

(A) Kelancaran 
(B) Fleksibel
(C) Keaslian
(D) Perkembangan idea

2. Menurut Paul Torrence, Menstimulasi minda kanak-kanak dengan cara soal jawab terkandung di dalam proses ________

(A) Penerokaan
(B) Penemuan
(C) Penyoalan 
(D) Memanipulasi

3. Menurut teori Six Thinking Hats, topi warna hitam menggambarkan pernyataan berikut:-
(A) dipakai semasa membuat penilaian positif 
(B) dipakai semasa ingin mendapatkan informasi yang meliputi fakta
(C) dipakai semasa membuat penilaian negative terhadap kesalahan dan halangan
(D) dipakai semasa menghadapi situasi metakognitif yang berkaitan aspek seseorang yang berfikir.

4. Berikut adalah empat ciri utama pemikiran kreatif KECUALI

(A) Imaginatif
(B) Fleksibel 
(C) Keberanian 
(D) Mereka cipta

5. Manakah antara berikut, merupakan sifat bagi kategori kreativiti menurut Taylor.
I. Kreativiti bersifat ekspresif
II. Kreativiti bersifat inovatif

III. Kreativiti bersifat imaginatif
IV. Kreativiti bersifat inventif
V. Kreativiti bersifat emergen


(A) I,II,III dan V 
(B) I,II,IV dan V 
(C) I, III, IV dan V 
(D) Semua jawapan di atas 

6. Estetika kanak-kanak meliputi jenis-jenis nya yang berikut, KECUALI
(A) Sikap 
(B) Respons 
(C) Pengalaman 
(D) Seni

7. Menurut Huwitz dan Day, peringkat menghasilkan symbol adalah bagi kanak-kanak yang berumur.......

(A) 0 hingga 2 tahun 
(B) 2 hingga 4 tahun 
(C) 6 hingga 9 tahun 
(D) 10 hingga 13 tahun.

8. Pilih contengan yang tidak benar dalam meneliti perkembangan kognitif kanak-kanak.

(A) Contengan terkawal 
(C) Contengan tidak terkawal 
(B) Contengan tidak bernama 
(D) Contengan bernama

9. Menurut Schirmacher, kanak-kanak berumur 8 hingga 9 tahun cenderung melakukan aktiviti berikut.
(A) Menconteng, melukis, menyanyi dan bermain
(B) Melukis, mewarna, menari dan permainan kata-kata
(C) Visualisasi,numerasi dan literasi
(D) Bercerita,permainan dan pakaian beragam

10. Campuran dua warna asas dalam kuantiti yang sama dikenali sebagai ......................
(A) Warna asas 
(B) warna sekunder 
(C) warna tertier 
(D) warna neutral

11. Yang manakah BUKAN bentuk kraf mudah 2 dimensi?
(A) Boneka 
(B) kolaj 
(C) kad ucapan
(D) topeng

12. Pilih aktiviti bagi aktiviti menggambar .
I. kolaj
II. cetakan
III. tiupan
IV. resis
V. origami

(A) I,II dan III
(B) I,II dan IV 
(C) I, III, IV dan V 
(D) Semua jawapan di atas 

13. Manakah keterangan yang tepat menyatakan tentang mobail?
A. Menggunting, menyusun dan menampal medium di atas sebarang permukaan gambar.
B. Membentuk objek menggunakan tanah liat
C. Menggantung lukisan, hasil lipatan dan objek pada imbangan yang sesuai.
D. Menggubah sesuatu bahan untuk membuat sesuatu objek konkrit.

14. Kesemua di bawah adalah jenis-jenis lagu kanak-kanak kecuali................
(A) Permainan jari 
(B) lagu rakyat 
(C) lagu serantau 
(D) lagu rancak

15. Antara berikut merupakan tarian yang berkait rapat dengan kerohanian dan menggambarkan amalan seharian.
(A) Tarian Singa 
(B) Tarian Bharata Natyam 
(C) Tarian Orang Asli 
(D) Tarian Sumazau 

16. Proses pergerakan kreatif menggunakan elemen masa seperti berikut.
I. tempo
II. ritma
III. pola ritma
IV. rentak
V. aksen

(A)I,II dan III 
(B) I,II , III dan IV 
(C) I, III, IV dan V 
(D) Semua jawapan di atas 

17.Berdasarkan situasi berikut, nyatakan nama aktiviti yang paling tepat .

(A) Main peranan 
(B) simulasi 
(C) teater 
(D) memos 

18.Guru boleh melaksanakan penilaian kemahiran seni visual dan seni persembahan kanak-kanak dengan menggunakan bahan berikut kecuali........

(A) Skala kadar 
(B) rekod anekdot 
(C) pemerhatian 
(D) senarai semak

19.Apakah peranan utama seorang guru dalam penilaian seni kanak-kanak?
(A) Pengurus 
(B) perekod
(C) pembimbing 
(D) pemudahcara

20.Bangun Pagi dan Rajin Adik Rajin terdiri daripada jenis lagu berikut.
(A) Lagu nasihat 
(B) lagu rakyat 
(C) lagu serantau 
(D) lagu permainan

NEW UPDATE

21. Yang manakah menunjukkan susunan tahap pemikiran kreatif Fisher yang betul?
I.             Peringkat Rangsangan
II.            Kajian Semula
III.           Peringkat perancangan
IV.          Peringkat penerokaan
V.            Peringkat aktiviti
(A)          I → II → IV → V → III
(B)          I → IV →III → V → II
(C)          II → I → III → IV → V
(D)          I → III → IV → V → II
               
22. Menurut teori dua belahan otak, otak kanan lebih memfokuskan kepada,
(A)  kemahiran analisis            
(B)  pemikiran logik            
(C) kreativiti                      
(D)  numerasi

23. Melukis merupakan aktiviti yang mendatangkan kebaikan berikut, yang manakah penyataan yang kurang tepat?

(A) meningkatkan daya penguasaan kendiri (self esteem) kanak-kanak
(B) suatu cara meluahkan perasaan dan emosi dalam diri
(C) menjadi medium komunikasi awal kanak-kanak sebelum berupaya bercakap
(D) sebagai protes terhadap sesuatu yang diinginkan

24. Teori manakah yang menyatakan faktor pengurusan emosi  adalah penting dalam pemikiran kreatif   
 (A) Teori Lowenfeld Stages of Aritistics Development
(B) Teori Multiple Creative Talent
(C) Teori Kreativiti Paul Torrence
(D) Teori Six Thinking Hats

25. Lengkapkan 7 konsep penting Teori Susanne K. Langer yang berikut.
         Imej, ............,, Abstrak,  .................,.Perasaan,.............,Ilusi
(A)          Bentuk, warna, muzik
(B)          Bentuk, ekspresi,  struktur
(C)          Bentuk, lambang, ekspresi, 
(D)          Bentuk, muzik, lambang

26. Gabungan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam mencari maklumat dan idea bagi menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul adalah maksud bagi aspek pemikiran simbolik berikut;
(A) kemahiran berfikir
(B) perwakilan realiti
(C) kreativiti
(D) penyelesaian masalah

27. Seorang kanak-kanak dilihat melakukan aktiviti menanda, melukis dan mencakar di merata tempat seperti lantai dan dinding. Nyatakan peringkat skemata bagi kanak-kanak tersebut.
(A) peringkat manipulatif
(B) peringkat membuat simbol
(C) peringkat praremaja
(D) peringkat remaja

28. _______________ merupakan proses penghasilan seni menggunakan bahan berwarna atau cat yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata seperti kadbod.
(A) capan                          
(B) catan                            
(C) tiupan                               
(D) resis

29. Terdapat tiga warna premari iaitu............., .................. dan .................

(A)  hitam, putih dan kuning                               
(B) hijau, kuning dan merah
(C) merah, kuning, biru                                      
(D) putih, biru dan   merah

30.  Aktiviti  ____________ boleh meningkatkan daya pemikiran, kreativiti, bahasa dan kemahiran intrapersonal kanak-kanak.
(A) mobail                          
(B) topeng                         
(C) lukisan                              
(D) boneka

31.Semasa melakukan penilaian seni kanak-kanak, aspek minat, kebolehan dapat dikenal pasti melalui
(A) hasil kerja seni                    
(B) penceritaan                       
(C) ujian                        
(D) pemerhatian

32.  Aktiviti berlaku dalam situasi yang tidak dirancang dan boleh dilaksanakan berdasarkan sesuatu kostum , alatan dan watak.  Aktiviti ini merujuk kepada
(A) pantomin                      
(B) improvisasi                 
(C) simulasi                             
(D) teater membaca

33. Antara berikut yang manakah bukan terdiri daripada drama dalam pendidikan
(A) imrovisasi                     
(B) main peranan                        
(C) permainan spontan             
(D) boneka

34. Pergerakan perkusif termasuk di dalam elemen __________ dalam aktiviti pergerakan kreatif kanak-kanak.
(A) daya                         
(B) ruang                        
(C) masa                             
(D) tubuh badan

35. Lagu ________________ menunjukkan bahasa dialek atau loghat  bahasa asal sesuatu tempat.

(A) nasihat                     
(B) rakyat                        
(C) permainan                    
(D) serantau
Dah la masa cuti 2 minggu DIA pun Cuti 2 minggu jugak....Ok tak apa...PokCIk boleh accept......
Bukak ajer sekolah...dia kata tengah selenggara.........ok tak apa....PokCIk tunggu lagi.....
Hari  ni bukak dia kata..... Harap maaf aplikasi ditutup......pergh........menyampah dah tahap gaban dah ni.....

sistem spbs yang selalu hack



Ini adalah artikel dari hmetro yang PokCIk baca hari ini....
terasa nak copy dan paste pulak sebagai perkongsian antara kita semua...
wahai lelaki-lelaki.....baca dan faham kan betul-betul....
tak salah cemburu TAPI biar bertempat.....
tips, Tips rumah tangga, tips suami isteri, tips panas baran, cara sejukkan hati suami, pasangan cemburu, cara atasi masalah cemburu panas baran , ciri-ciri cemburu buta
Penting ego tu TAPI biarlah kena pada masanya.....
yang paling penting jangan lah kaki dan tangan naik bila nak selesaikan masalah.....Dayus namanya...sedar-sedar sikit.....
Bila dah marah jaga sikit bahasa tu...kerana satu perkataan yang buruk akan diingati selalu.....

yang paling penting.........Bukan susah nak minta maaf.......
Dah minta maaf kena lah ingat selalu.......jangan diulangi lagi....
Yang paling penting...kalau dah angin satu badan....sabar banyak-banyak...fikir salah diri sendiri dulu...baru salah orang lain....Caranya keluar dan fikirkan dengan tenang....

Nah baca artikel ini .....semoga ia bermanfaat....

"Kalau perempuan cemburu, masih banyak ‘jalan keluar’ yang boleh difikirkan, setidak-tidaknya mereka beremosi dan inginkan kepastian saja. Lepas dijelaskan atau dipujuk, sejuk hati membara tadi."

Tapi lain pula kalau lelaki yang cemburu. Itu lebih berbahaya dan jauh menakutkan kepada kekasih mereka kerana kebarangkalian yang mampu difikirkan lebih banyak dan membabitkan fizikal.
Mana tidaknya, cemburu itu didorong oleh sikap panas baran dan gemar menuduh tanpa usul periksa. Kebiasaan lelaki jenis begini adalah mereka yang ego dan sukar mengaku kelemahan diri.

Walaupun masih ada baiknya dalam sifat lelaki jenis ini seperti penyayang, bijak memikirkan soal masa depan, hebat merencana hubungan dan seorang yang taat pada janji, namun kelemahannya ini mungkin membuatkan mereka jenis lelaki yang perlu dijauhi.

Panas baran adalah sikap yang sukar dibuang dan ego adalah penyakit yang akhirnya akan merosakkan sesebuah hubungan. Itu adalah realiti dan hakikat dalam banyak kes percintaan sebelum ini.

Hujung kepada semua sikap ini adalah cemburu. Lelaki jenis ini terlalu sayangkan kekasihnya hingga tidak boleh membenarkan mereka bergaul dengan lelaki lain walaupun kawan sekerja atau kawan lama di sekolah, perlu memberitahu setiap pergerakan, 24 jam bersama hingga tiada ruang untuk diri sendiri dan mereka selalu berasa curiga dengan bayang-bayang sendiri.

Lebih 90% lelaki jenis ini gemar menuding kesalahan kepada kekasihnya selain salah anggap dan memaki hamun. Kemudian selepas menyedari salah itu berpunca daripada mereka, mulalah pujuk kembali dengan menabur ayat cinta.

Hanya separuh daripada jumlah lelaki jenis ini akan sudi melafazkan kata maaf dan selebihnya menggunakan helah lain untuk menutup kesalahan diri.

Fikirkan kembali, adakah ini calon paling layak untuk memimpin anda ke akhir hayat atau hanya akan menambah kekusutan saja? Ingat, sikap dan sifat adalah dua perkara berbeza dan dalaman seorang lelaki seperti panas baran tidak boleh diubah sebaliknya hanya mampu diredakan dengan motivasi berterusan.

Apa kriteria lelaki cemburu dan rutin tabiat mereka?

Lelaki jenis ini adalah kaki siasat. Awal perkenalan, pasangan mungkin ditatang bagai minyak penuh, bahkan segala kemahuan dituruti. Namun lama-kelamaan ada saja yang tidak kena.

Kalau boleh dia cuba mengawal setiap pergerakan. Ke mana, dengan siapa dan yang paling penting ada atau tidak lelaki bersama anda. Jika ada, anda akan disiasat dengan terperinci. Boleh dikatakan siasatan pasangan mengalahkan pihak berkuasa. Anda mungkin berasa seperti seorang pesalah yang sedang menanti hukuman untuk dijatuhkan.

Lelaki cemburu ini juga adalah jenis yang sentiasa curiga dan sentiasa menganggap pasangannya berlaku curang. Kenapa? Kerana dia tidak yakin dengan kesetiaan teman wanitanya.

Sukar baginya untuk mempercayai, tambahan pula apabila pasangan sering diganggu dan kebanyakan daripada mereka yang mengganggu adalah lelaki yang lebih bergaya atau kacak. Itu sudah menyentuh keegoannya.

Walaupun tidak melayan mana-mana lelaki yang cuba mengganggu, dia tetap merasakan yang pasangan cuba menduakan dirinya. Padahal anda tidak tahu dan bersalah dalam hal ini. Apa yang boleh anda lakukan hanyalah bersabar dan makan hati.

Tidak perlu terang atau jelaskan kerana lelaki jenis cemburu ini tidak akan mendengar alasan anda kerana baginya, rasa kurang selesa itu akan mengganggu tumpuannya sekali gus menyifatkan anda mula lupa akan dirinya.

Paling menakutkan dan fakta lelaki jenis cemburu adalah mereka panas baran. Suami atau teman lelaki yang anda kenali dengan lebih mendalam mungkin mempunyai perangai yang suka marah.

Salah sedikit saja tapi kemarahannya bukan main lagi. Sakit hati bukan? Panas baran ini kalau tidak ditangani dengan baik mungkin akan mendatangkan padah, silap hari bulan tangan boleh naik ke muka.

Panas baran itu hanya sementara dan kemudian ­apabila marahnya reda, dia mula sedar kesilapan dan cuba memujuk anda kembali. Tapi kepada mereka yang sudah menjadi mangsa penderaan atau pukul, bolehkah maaf itu memulihkan kembali perasaan dan tekanan itu?

Lelaki jenis cemburu juga adalah individu yang tidak pernah puas. Si kaki cemburu tidak pernah berpuas hati dengan orang yang disayanginya. Ada saja kesalahan yang dicarinya. Dari sekecil-kecil zarah hinggalah sebesar-besar kesalahan.

Susah untuk memuaskan hatinya. Sikap ini akan membuatkan pasangan berfikir, kenapa si dia harus ­begini dan apakah salah anda. Pada satu tahap ­pasangan akan berada dalam keadaan yang sangat tertekan. ­Namun setiap daripada kata-kata anda tidak ­diterimanya malah air mata menjadi peneman setia setiap hari.

Jika teman lelaki atau suami anda jenis yang kuat mengongkong, dia juga adalah jenis lelaki yang kuat cemburu dan anda perlu lebih berhati-hati. Dahulu­nya anda bebas ke sana ke mari dengan sesiapa saja yang anda suka tapi sekarang tidak lagi.

Semua perkara yang anda lakukan perlulah mendapat kebenarannya terlebih dulu. Anda tidak boleh melakukan sesuatu perkara itu tanpa pengetahuan si dia. Seolah-olah kehidupan anda berada di tangannya. Anda pula harus akur dengan peraturan yang diciptanya. Nak tak nak anda terpaksa ikut.

Orang zaman sekarang menggelarkan senario itu ‘punch card’ seperti pekerja kilang atau pejabat yang mana perlu memberitahu teman lelaki apa saja aktiviti anda. Jika dikatakan tidak, maka jawapannya tidak.

Peliknya, si gadis-gadis ini pula akur mendengar arahan itu tapi tidak pula mendengar nasihat ayahnya dulu.

Lelaki jenis ini juga adalah gemar mengambil kesempatan. Ini memberi maksud si dia mengambil kesempatan di atas kelemahan kamu. Memandangkan anda tidak pernah melawan, setiap daripada kata-katanya perlu diikuti tanpa ada bantahan menyebabkan si dia menggunakan kesempatan itu.

Setiap kali keluar, pasti si dia akan mengambil telefon bimbit anda dengan tujuan untuk melihat mesej yang boleh mengundang kemarahannya. Malah si dia akan mengambil tahu banyak perkara mengenai diri anda. Ini akan digunakan agar anda tidak dapat lari daripadanya.


Buang rasa negatif

Cemburu tandanya sayang tapi kerana cemburu buta, sayang boleh melayang. Manusia mempunyai sebab berbeza untuk menjadi cemburu dan orang kata cemburu buta itu boleh membunuh.

Bunuh emosi atau lebih teruk bunuh secara fizikal. Perasaan cemburu itu normal tapi kalau sudah cemburu teramat, itu jadi tidak normal dan boleh mengganggu hubu­ngan. Apabila kita cemburu, kita bimbang jika pasangan mungkin mencari orang lain yang lebih menarik dan lebih baik daripada kita.

Tetapi lama-kelamaan pasangan akan rasa rimas, risau dan cuba mengelakkan diri daripada si dia yang suka cemburu buta. Jika anda seorang cemburu buta, perlu dipertimbangkan untuk mengikuti semua langkah ini bagi memastikan kekasih hati tidak terlepas atau mula bosan dengan anda.


Langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk mengatasi perasaan cemburu buta.

1. Cari punca sebenar
Anda harus mencari punca sebenar apa menyebabkan anda berasa terlalu cemburu. Adakah anda kurang percaya kepada pasangan kerana sikapnya sendiri? Atau anda kurang yakin pada diri anda sendiri? Jangan buat tuduhan melulu tanpa usul periksa. Jika anda memang mempunyai sifat panas baran, anda perlu menenangkan diri sebelum bersemuka dengan pasangan.

2. Beri masa Beri diri sendiri masa untuk mengatasi sifat cemburu dalam diri. Jika anda memang seorang yang cemburu, anda tidak boleh berharap untuk berubah dalam sekelip mata.

3. Minta maaf Mungkin pada mata si dia jika anda selalu meminta maaf jika suka cemburu buta, perkataan maaf yang datang daripada mulut anda itu tidak berharga lagi. Tapi ia cukup baik daripada anda ego untuk meminta maaf. Jika anda meminta maaf, ia bermakna anda sedar perbuatan anda itu salah dan cuba untuk tidak melakukannya lagi.

4. Komunikasi Luahkan perasaan anda dan mengenai masalah cemburu anda bersama-sama dengan pasangan. Berkomunikasi bukan bermaksud anda boleh melenting sesuka hati tapi sebaliknya berbincanglah dengan elok dan elakkan daripada rosakkan perhubungan anda berdua.

5. Elak salahkan pasangan Elakkan daripada menyalahkan pasangan jika berlaku perselisihan faham. Anda mempunyai pilihan untuk menyelesaikannya dengan cara baik tanpa membabitkan perasaan cemburu buta. Anda bertanggungjawab dengan perasaan anda sendiri. Menyalahkan pasangan tidak akan menyelesaikan masalah.

6. Sentiasa optimis Sekiranya anda berfikiran positif, mungkin perasaan cemburu itu dapat diatasi dan dikawal. Tapi harus ingat untuk tidak sewenang-wenangnya mempergunakan kepercayaan yang diberikan kepada anda. Jika disalah guna, mungkin perasaan cemburu buta itu akan makin bertambah dan mungkin kepercayaan itu akan hilang terus!

7. Ubah diri menjadi lebih baik Tak rugi jika anda mempunyai motivasi diri untuk ubah diri sendiri menjadi lebih baik. Minta pertolongan atau nasihat daripada pakar jika anda benar-benar ingin buang sifat cemburu buta di dalam diri. Jangan lupa sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan kesabaran yang lebih tinggi.

8. Kurangkan sifat marah Jangan cepat melenting, sebaliknya fikir secara positif dengan menarik nafas dalam-dalam biarpun ketika berdepan dengan si dia yang menyinggung hati anda dan membuatkan anda cemburu. Selain daripada menarik nafas dalam-dalam, anda boleh mandi, solat atau buat aktiviti yang dapat mengurangkan rasa marah dan cemburu anda.

9. Hentikan perbandingan Jangan membandingkan diri anda dengan orang lain dan menyeksa sendiri dengan perasaan negatif. Kalau anda sibuk dengan sikap cemburu buta yang negatif itu, bila masa pula anda nak berasa kemanisan kasih sayang dalam satu-satu hubungan? Bina keyakinan terhadap diri sendiri dengan mengenal pasti kelebihan yang ada pada anda dan yakinlah dengan keistimewaan yang anda miliki.

10. Belajar daripada kesilapan Sebenarnya emosi negatif mempunyai peranan dalam kehidupan kita, dan salah satu pengajarannya adalah ia mengajar kita bagaimana untuk menjadi seseorang yang lebih baik dalam memperjuang dan mengatasi sikap cemburu buta.
Status ini PokCik print Screen dari satu Facebook kawan-kawan PokCik...Suatu hari sebelum menjelang Peperiksaan di salah sebuah Universiti di Malaysia......

Kisah Benar : Maha Kuasa Allah

ini merupakan kisah benar-benar yang terjadi....Maha Kuasa Allah...tak rugi jika kita berbuat baik biarpun semasa kita susah atau pun berkeadaan tersepit...jadikan lah ikhtibar bersama.....


1. Kaedah pengujian ini dijalankan menggunakan instrumen pengukuran seperti banci, borang  soal selidik dan statistik untuk mengukur kreativiti secara saintifik. Pernyataan di atas merujuk kepada kaedah
(A)   Biografi                
(B)   psikometrik                                       
(C)   psikoanalitik                                      
(D)   historiometrik

2. Ujian kreatif Torrance meliputi empat aspek iaitu kefasihan, keanjalan, keaslian dan huraian. Keanjalan bermaksud kebolehan
(A)  menyusun idea yang unik dan luar biasa.
(B)  melihat sesuatu dari perspektif berlainan.
(C)  menghasilkan idea yang berbeza dan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
(D)  untuk memperbaiki  idea dengan menambahkan butir-butir lanjut supaya lebih jelas.

3. Kanak-kanak berupaya untuk menginterpretasi motif watak seseorang dalam cerita dan drama atau tokoh sejarah. Kenyataan di  atas  merujuk kepada kecerdasan
(A) interpersonal    
(B) intrapersonal                     
(C) visual-ruang      
(D) verbal-linguistik

4. Wirda seorang kanak-kanak yang suka melukis. Dia seringkali  mendapat ilham secara tiba-tiba lantas membuat lakaran dalam buku lakarannya atau membuat catatan tentang ideanya itu. Berdasarkan model proses kreativiti oleh Graham Wallas, pernyataan di atas sesuai pada peringkat
(A)  intimasi                               
(B)  iluminasi                             
(C)  verifikasi                             
(D)  pengeraman

5. Pengurusan imaginasi merupakan ciri kreativiti yang penting kerana ia
(A) merupakan aktiviti permainan mental yang diarahkan untuk memfokus dan menghasilkan sesuatu yang asli
(B) terjadi secara kebetulan di mana idea yang awal mungkin akan mengalami perubahan atau diganti sama sekali.
(C) merupakan idea baru yang dihasilkan secara unik oleh individu tanpa dipengaruhi oleh idea orang lain.
(D) biasanya memberi sumbangan dan pastinya idea ini dikekalkan berbanding idea yang kurang berguna

6. Mengapakah kanak-kanak suka kepada aktiviti seni seperti melukis, mendengar muzik dan menari?(A)Faktor genetik ibu bapa yang diperturunkan kepada anak-anak.
(B)Kanak-kanak sering terdedah kepada rangsangan di persekitaran.
(C)Peranan ibu bapa yang suka anak-anak terlibat dalam bidang tersebut.
(D)Kebanyakan kanak-kanak dilahirkan dengan kecenderungan dominan pada otak kanan.

7. Mengikut Viktor Lowenfeld (1947), lukisan kanak-kanak di atas merujuk kepada peringkat
(A)skematik              
(B) penaakulan                        
(C) praskematik                       
(D) awal realism

8. Pendekatan psikoanalitik Sigmund Freud adalah berkaitan dengan penggunaan bahasa untuk menganalisa atau membincangkan seni visual dalam aspek emosi yang diluahkan melalui seni. Berdasarkan pendekatan psikoanalitik, bagaimanakah seseorang guru dapat mengaplikasikan teori tersebut dalam pengajarannya?
(A) Guru menggalakkan murid menghasilkan karya seni untuk dipamerkan.
(B) Guru menggalakkan murid melukis dan menceritakan kembali tentang karyanya.
(C) Guru menggalakkan murid membimbing kawan-kawan dalam menghasilkan karya seni visual.
(D) Guru menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan kebolehan berfikir dan keupayaan fizikal    murid.

9. Pada usia 2-4 tahun, perkembangan artistik kanak-kanak berada pada peringkat tidak bersifat realistik. Pada peringkat ini, kanak-kanak telah cenderung menconteng
(A) menghasilkan symbol                                             
(B)  lorekan gambar pemandangan
(C) garisan terkawal dan tidak terkawal                 
(D)  melukis figura dengan cara yang betul

10. Enam elemen asas dalam seni visual ialah
(A) garisan, rupa, bentuk, jalinan, ruang dan tona
(B) rupa, bentuk, garisan, jalinan, ruang  dan warna
(C) ruang, garisan, bentuk, perspektif, jalinan dan rupa
(D) jalinan, rupa, bentuk, garisan,ruang  dan keseimbangan

11. Pernyataan yang manakah paling tepat tentang Kaedah Orff?
(A)Pembelajaran dan pembacaan skor muzik secara formal
(B)Kaedah yang menggabungkan tiga konsep iaitu solfej, rentak Cheve dan Curven
(C)Pergerakan badan menggunakan ruang sedia ada serta mengikut rentak muzik
(D)Muzik harus sentiasa diubah supaya kanak-kanak mendengar, mengenali dan menghayati muzik

12. Solmization ialah sistem kod nada yang menggunakan suku kata do-re-me-fa-so-la-ti-do untuk skala atau skor muzik. Kaedah pembelajaran muzik di atas lebih sinonim kepada tokoh muzik seperti
(A) Carl Orff                               
(B) Zoltan Kodaly   
(C)  Michael Carmen 
(D)  Emile Jaques Dalcroze

13. Kemahiran muzikal berkembang mengikut tahap umur kanak-kanak. Pada umur dua tahun, kanak-kanak telah mempunyai  kemahiran
(A)bertindak balas terhadap bunyi dan suku kata suara manusia
(B)meniru dan mengikut melodi yang kompleks serta mencuba peralatan muzik
(C)mengawal suara nyanyian mereka, menikmati lagu-lagu ringkas dan bergerak mengikut rentak muzik
(D)menyanyikan pelbagai lagu, membezakan bunyi yang berlainan dan mengaitkan dengan pergerakan tertentu

14. Semua orang mempunyai keupayaan mempelajari dan menggunakan muzik dengan kreatif. Hubungan rapat antara muzik dan bahasa sebagai alat berkomunikasi. Pendidikan muzik haruslah merangkumi aspek fizikal, sosial, mental dan emosi.

Apakah yang dapat anda rumuskan berdasarkan aspek kecerdasan muzik dalam teori Kecerdasan Gardner?

(A) Satu daripada Sembilan kecerdasan yang ada pada manusia.
(B) Kepekaan terhadap unsur-unsur yang  berkaitan dengan bunyi dan muzik.
(C) Boleh dipelajari, dibentuk, ditingkatkan dan sentiasa berubah sepanjang hayat.
(D) Membolehkan individu mencipta, berkomunikasi dan memahami makna yang  dihasilkan oleh bunyi.

15. Sosio drama merujuk kepada aktiviti
(A) cerita-cerita dongeng dan kepahlawanan.
(B) menekankan skrip dan aksi watak di sekeliling mereka.
(C)yang tidak mementingkan prop dan persekitaran seperti situasi sebenar.
(D)kanak-kanak bermain sebagai ibu bapa, doktor, polis, penjahat dan sebagainya.

16. Kemahiran yang perlu ada pada seseorang kanak-kanak untuk menjalankan permainan sosio dramatik ialah

I berlakon            II berunding           III berbincang            IV bersoaljawab           V bekerjasama

(A)  I, II dan III sahaja     
(B)  I, III dan IV sahaja           
(C)  III, IV dan V sahaja           
(D)  I, II, III, dan V sahaja

17. Stoking, sarung tangan, beg kertas, sampul surat .

Bahan di atas sesuai sekali untuk menghasilkan boneka jenis

(A)  Boneka tali  
(B) Boneka jari 
(C)  Boneka batang 
(D)  Boneka tangan

18. Faktor-faktor yang perlu diambil kira semasa menggunakan boneka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas prasekolah ialah
I.             melibatkan kanak-kanak secara aktif
II.            mengambil kira kebolehan kanak-kanak
III.           menyediakan bahan-bahan dengan lengkap
IV.          mengambil kira tahap kemahiran bahasa kanak-kanak
V.            mengambil kira tahap kecekapan kanak-kanak dari aspek fizikal

(A) I, II dan III sahaja
(B)  I, III dan V sahaja
(C)  II, III dan IV sahaja
 (D)  I, II, IV dan V sahaja

19. Sastera awal kanak-kanak mampu memberi keseronokan, dapat merangsang imaginasi, membantu mengenal dan memahami diri sendiri dan memupuk nilai-nilai murni kepada individu kanak-kanak. Apakah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh penulis, penerbit dan pengedar buku dalam usaha menarik minat kanak-kanak membaca?

I.             Kaedah pemasaran yang berkesan.
II.            Buku yang diterbitkan mesti berkualiti.
III.           Banyak bahan bacaan banyak di pasaran.
IV.          Bahan-bahan bacaan mudah diperolehi di pasaran.
V.            Sesuai dengan kegemaran, minat dan peringkat pemikiran kanak-kanak.

(A) I, II dan III sahaja       
(B) II, III dan IV sahaja         
(C) I, II, IVdanV sahaja              
(D) I, III, IVdanV sahaja

20. Dalam merancang pengajaran yang berkesan, guru perlu memikirkan beberapa langkah yang sesuai untuk menyediakan bahan dan peralatan. Apakah criteria yang perlu diambil kira oleh guru semasa memilih bahan dan peralatan?

I.  Memilih tajuk yang sesuai      
II. Memilih bahan yang  menarik                              
III. Memilih bahan yang berkualiti            
IV. Menentukan tahap kesukaran                           
V. Meminimakan penggunaan bahan

(A)  I, II, dan III sahaja   
(B)  I, II dan IV sahaja  
(C)  I, II, IV dan V sahaja   
(D)  I, III, IV dan V sahaja

Soalan Latihan KAE3013 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK