Assalammualaikum dan salam sejahtera.........

Tahun 2012 baru sembilan hari berlalu...Kerjo bertimbun- timbun...kadang-kadang tak terkejar dah....Ponek....lepas satu...satu lagi datang...Tapi nak buek macam mano dah korjo...dah amanah...dah tanggungjawab....kono la kojo.....bukan untuk orang lain jugak, Untuk anak bangso nogaro kita ini gak....

Minggu lopeh dan minggu ini memang sibuk...Jadual waktu berubah lagi...dah 3 kali dalam 2 minggu ni...dongar-dongar nak berubah lagi...pergh.......inilah akibatnya orang yang berpangkat tak dongar cakap orang-orang yang berpangkat kocik ni...kan dah menyusahkan.....Tapi nak buek macam manokan....kalau dilawan dicas INGKAR ARAHAN.....kang tak pasal-pasal kono tatatertib.....Yang JPN pulok dongar ajor cakap Pentadbir-pentadbir ni.....Semuonya betul...Yo lah dah sekutu namonya kan....lantak la korang...korang ajor la yang bonar...kami yang orang bawah ni cumo buek korjo ajor....walaupun kami-kami dibawah ini yang meraso sengsaronya......Yang ponting anak-anak didik kami tak teraniayo udah lo...Tugas kami dibawah ini bukan satu ajor yor......Tugas kami bukan mendidik ajor yor....tugas kami ado macam-macam yor......dalam satu hari kami boleh berubah profesion tau...kojap jadi mak bapak yang poyayang...kojap jadi mak bapak garang....kang jadi pulok si mulut murai membebel....kang jadi pulok kerani akaun....pas tu transfrom pulok jadi kerani data....kang jadi pulok tukang kebun...kang tukar laei jadi jaga...kang jadi pulok runnner....ado pulok yang jadi tukang kebun....kang berubah pulok jadi usahawan angkat almari yang borat macam batu...pastu tukang kira meja dan kerusi....Hebatnya kerjo kami ini...yang paling kesian adolah pada mereka yang berijazah....hilanglah profesional mereka....korano mereka melakukan pelbagai korjo....yang macam PokCIk ini juga tak apo la lambek lagi nak digolar Profesional...... Orang atas apo dio buek?....Ucap terimo kasih......tak pun dio kato kito ini bagus......kalau tak buek....memang cari nahas la jawabnya yor.....Prestasi turun....Pemantau datang tengok.....agak-agak sapo dapek namo?......Kita diarah dengan menggunokan perkataan INGKAR ARAHAN......nak tak nak mono buek......Pemantau datang Puji orang atas sobab dio mengurus dongan baik.....kami dibawah dapek apo?......dapek ponek....Tapi lain lo kalau kami buek kojo ado orang atas yang datang tengok.....tak buleh buek pun tak apo....Just membantu dan lihat apa kami buek....itu dah cukup...Cubo cakap manusio mano yang tak mahu dihargai?.....ado ko?....kalau ado memang gilo la orang tu.....hanyo dongan 5 minit untuk lihat dan menghargai kami dah cukup buek kami .......

Mak bapak pun satu hal jugak...komplen sana sini....kami yang bawah ni jadi sasaran.....kami dah buek yang terbaik....nak dijago bukan sorang...ramai tau.....poning-poning...dilawan kang cakap kami ni macam-macam...diam kang pulak cakap ini tak cekap pulok....macam ini la encik-encik yang pandai komplen, apo kato encik sendiri ajor anak encik atau masukkan ajor ko tompek lain....kito tengok apo kesudahannya.....tompek kami ni bukan ado anak encik ajor....ramai laei yang ado masalah bosar-bosar.....kami cumo mampu buek yang Terbaik ajor.....kami gunokan apo yang terdayo untuk mombantu semua.....nak tumpu anok encik-encik ni ajor memang tak terlayan la.....

Bebudak pulok......ini la yang paling payoh......apo yang engkao semuo buek kek umah yor?.....susah sangat ko nak ikut arahan?....apo sobabnya ko semua dihantar ke tompek ni?.....Macam mano adap ko kek umah yor?.......ini baru soalan cepu emas...belum soalan yang hardcore-hardcore lagi......Cubo jawab.....ado ko kek umah ko buang sampah merato rato?.....ko konal tak tong sampah?....kek luar ko makan minum berlari ko?.....ko kelua masuk umah bori salam tak?.....ko salam tak mak ayoh ko bilo keluar umah?......kalau ko salam kenapo ko salam...tahu tak sobabnya?......kalau ko duduk umah tingkat 10 ado ko buang sampah kebawah?......PokCik ini ado 1001 soalan nak tanyo.....tapi tak terjawab nanti.......

yang pastinya tugas kami bukan mudah seperti yang dikato...itu pun ado yang mengutuk kami.....kato korjo kami sonang....kami makan gaji buto......kato kami punyo maso luang yang banyok......sobonarnya tidak.....nak tahu bonar atau tau JOM kito tukar sokojap kojo kito....Ko take Over la kojo PokCik selamo seminggu.....Yang pastinya semuo yang mempunyai tugas seangkatan dongan PokCik ado bermacam cerito yang laie teruk.....Bukan sonang kojo kami....Sehingga ado yang tertokan......namun hakikatnya PokCik tidak nafikan memang terdapat segelintir dari profesion kami ini memang agok toruk.....Tu Standard la.....nama pun manusia......Ingat profesion lain semuo bagus ko?........

Maaf ini hanya lah satu luahan sahaja.......tidak ditujukan pado sesiapo pun......ini lah caro PokCik luah apo Yang ado Dihati ini........

HAKIKATNYA....kepuasan adalah terletak pada usaha kita dan bukan hanya pada pencapaian.....
1) ZAMAN PENJAJAHAN BRITISH

a) Sistem Pendidikan Vernakular
Sistem pendidikan Inggeris mula diperkenalkan di Penang Free School (1816) dan hanya menawarkan peringkat rendah dan peringkat menengah.

b) Sistem Pendidikan Melayu
Sistem pendidikan yang pada peringkat awal hanya menekankan kepada Al-Quran, asas membaca, menulis dan mengira. Pembelajaran di teruskan ke peringkat lebih tinggi sekiranya ada pelajar yang berhasrat menyambung pelajaran. Pada abad ke 19, wujud sekolah melayu yang lebih bertujuan untuk melahirkan nelayan dan petani yang lebih baik berbanding terdahulu. Namun, pembelajaran hanya dihadkan kepada 4 tahun sahaja. Menumpukan lebih kepada aspek membaca, menulis, mengira dan menganyam. Contoh sekolah awal yang wujud :

i) Sekolah Melayu Tasek Belanga (1856)
ii) Sekolah Melayu Penaga, Sekolah Melayu Permatang Pauh, Sekolah Melayu Bukit Tambun (1863)
iii) Sekolah Melayu Kuala Kangsar, Sekolah Melayu Batu Gajah (1884)

Pada abad ke 20, Malay College Kuala Kangsar (MCKK) wujud daripada English Grammar School (1905) yang hanya dihadkan kepada golongan elite. Kewujudan ini bertujuan untuk membantu orang melayu memegang jawatan rendah dalam kerajaan seperti polis, kerani, pelayan pejabat dan sebagainya.

c) Pendidikan Cina
Sistem pendidikan cina mengambil kurikulum yang berorientasikan dari Negara China. Ini termasuk buku teks dan tenaga pengajar dari negara tersebut. Pada 1924, pendidikan cina telah mendapat bantuan daripada kerajaan.

d) Pendidikan Tamil
Ianya dilaksanakan di ladang-ladang getah dimana ramai kaum India tinggal. Sama seperti pendidikan cina, sukatan diambil daripada negara asal iaitu India. Ia menitikberatkan kepada membaca, menulis dan mengira (3M).


2) LAPORAN-LAPORAN PENDIDIKAN

a) Laporan Barnes (1950)
Antara syor-syor dalam Laporan Barnes adalah :

i) menubuhkan satu corak sukatan rendah
ii) memansuhkan sistem vernakular dan digantikan dengan Sekolah Kebangsaan
iii) Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar utama
iv) Tempoh bersekolah diseragamkan menjadi 6 tahun
v) Pendidikan adalah percuma untuk semua

b) Laporan Fenn-Wu (1951)
Syor-syor dalam laporan ini :

i) Penggunaan Bahasa Melayu, Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama
ii) Menyokong untuk menggubal sistem pendidikan kebangsaan
iii) Sekolah cina di kekalkan tetapi sukatan disesuaikan denga persekitaran masyarakat tempatan.

c) Ordinan Pelajaran 1952
Ciri-ciri penting yang terkandung dalam ordinan ini ialah :

i) Sekolah Kebangsaan diperkenalkan dengan dwibahasa secara beransur-ansur melalui kelas bahasa kebangsaan.
ii) Menghadkan kemasukan pelajar ke Sekolah Inggeris
iii) Mengembangkan Sekolah Menengah Vokasional

Namun begitu, ianya tidak dapat dilaksanakan kerana kemelesetan ekonomi pada waktu itu.

d) Laporan Razak (1956)
Merupakan ciri penting yang menjadi asas pembentukan Dasar Pendidikan Kebangsaan:

i) hasrat membentuk satu sistem pendidikan bagi semua kaum
ii) hasrat menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama
iii) hasrat mengadakan kurikulum alam sekelilin dan sukatan sama isi kandungannya
iv) memperkukuh sistem pendidikan kebangsaan dengan sistem peperiksaan yang sama bagi semua pelajar

Syor-syor dalam Laporan Razak :

i) Menubuhkan 2 jenis sekolah iaitu Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah
ii) Menukar sekolah yang ada kepada sekolah umum dengan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama
iii) Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai matapelajaran wajib
iv) Menubuhkan satu jenis Sekolah Menegah Kebangsaan
v) Mengorientasikan semua sekolah ke arah Tanah Melayu dengan sukatan dan jadual waktu yang sama
vi) Memupuk perkembangan bahasa kebangsaan dan meningkatkan pengetahuan rakyat

e) Laporan Rahman Talib (1960)
Syor-syor dalam laporan ini :

i) Memberi pendidikan rendah percuma
ii) Naik darjah secara otomatik sehingga ke Tingkatan 3
iii) Mewujudkan Peperiksaan Penilaian Darjah
iv) Memperbaiki mutu pendidikan di sekolah vernakula
v) Meningkatkan sekolah-sekolah teknik dan vokasional
vi) Menubuhkan Jemaah Nazir
vii) Menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama
viii) Penggunaan bahasa rasmi dalam peperiksaan awam
viv) Menyediakan program latihan guru
x) Menyediakan pengajaran agama dan sosial

f) Laporan Kabinet 1979
Jawatankuasa ini ditubuhkan pada 1974 bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Tugas-tugasnya meliputi :

i) Meneliti matlamat dan kesan sistem pendidikan
ii) Memastikan keperluan tenaga rakyat dan negara dipenuhi
iii) Melahirkan masyarakat bersatu padu, displin dan terlatih

Syor-syor dalam laporan ini :

i) Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama. Bahasa Inggeris wajib diajar.
ii) Kurikulum dan peperiksaan yang sama dan berorientasikan Malaysia.
iii) Peluang pendidikan asas selama 9 tahun
iv) Kewujudan KBSR dan KBSM
v) Wujudkan pelbagai kemudahan pendidikan di universiti dan menggalakkan kegiatan ko-kurikulum
Falsafah Pendidikan Guru. (FPG)
Berlandaskan kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN), Falsafah Pendidikan Guru yangdinyatakan berikut akan menentukan arah haluan, asas dan sumber inspirasi kepada matlamatdan pendidikan guru:
“guru yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi Negaraserta menyanjung aspirasi Negara serta menyanjung warisan kebudayaan Negara, menjamin perkembanganindividu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.”
Matlamat Pendidikan Guru
Berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Guru yang tersebut di atas, maka matlamat pendidikan guru ialah menghasilkan guru yang berkualiti dari segi peribadi, professional, social dan amalan tingkah laku; menguasai ilmu, kemahiran dan amalan nilai-nilai keguruan, serta berupayamencapai kecemerlangan pendidikan untuk pengisian tuntutan Wawasan Pendidikan dalam abadke-21.
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis  dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani  berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan , berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.” 

Objektif Pendidikan Negara
  • 1.      Melahirkan rakyat yang bertanggungjawab dan boleh memenuhi kewajipannya sebagai seorang warganegara
  • 2.      Menghasilkan rakyat yang progresif, mahir serta cekap supaya membolehkannya berupaya melaksanakan tugas secara produktif serta sempurna, demi memberi sumbangan terhadap kemajuan dan perkembangan negara
  • 3.      Melahirkan rakyat yang boleh memahami dan menerima serta mengamalkan prinsip-prinsip dan cita-cita demokrasi mengikut Perlembagaan.
  • 4.      Melahirkan rakyat yang taat setia kepada Raja dan cinta kepada negara
  • 5.      Melahirkan rakyat yang memahami serta mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara dan bersikap toleransi demi mewujudkan perpaduan rakyat berbilang kaum
  • 6.      Mengurangkan jurang perbezaan dari segi ekonomi sosial dan peluang di antara kaum dengan membekalkan kemudahan-kemudahan asaS pendidikan kepada golongan yang kurang berada.
        Falsafah Pendidkan Negara(FPN) merupakan sistem pendidikan yang menganjakkan diri ke kedudukan terkehadapan dengan mengungkapkan secara jelas prinsip dan nilai asas yang mendasari dan membentuk sistem pendidikan Malaysia daripada peringkat paling rendah kepada paling tinggi iaitu institusi pendidikan tinggi  seperti universiti. Falsafah Pendidikan Negara  juga turut menjelaskan tujuan dan matlamat pendidikan untuk individu dan negara. 
Tujuan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk individu adalah untuk melahirkan insan yang berilmu, berakhlak mulia dan bertanggungjawab yang juga menjadi seorang warganegara yang baik. Pendidikan merupakan proses asas dan utama untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu, ini untuk menjayakan hasrat dan cita-cita negara. Secara keseluruhannya, tujuan pendidikan tinggi bukan hanya setakat memperoleh segulung ijazah atau diploma tetapi adalah untuk pembangunan diri manusia secara menyeluruh dan seimbang supaya menjadi seorang insan, ahli keluarga dan masyarakat dan warganegara yang berilmu, bertanggungjawab, berakhlak mulia dan berbakti. 
Aliran fahaman eksistensialisme merupakan falsafah pendidikan Barat yang berasaskan naturalisme Rousseau dan mazhab humanis, adalah dipelopori oleh Carl Rogers (1902-1987), dengan mengutamakan pembelajaran kendiri dan bukan ilmu pengetahuan. Ahli-ahli eksistensialisme berpendapat pelajar tidak patut mengorban individualiti mereka untuk memperolehi ilmu pengetahuan. Maka, pembelajaran yang berkesan harus mempunyai makna kepada individu yang berkenaan. Hanya melalui cara ini, pelajar barulah berupaya bertindak berdasarkan ilmu pengetahuan dan kefahamannya dalam situasi mengikut masa dan keadaan yang sesuai. 

Mereka menekankan kurikulum yang menjadi fokus utama hendaklah dipindahkan daripada perkara alam dunia kepada dunia personaliti. Ini bermakna bahan pembelajaran, cara belajar, kuantiti pembelajaran dan nilai-nilainya hendaklah ditentukan oleh pelajar sendiri. Pemilihan dengan tepat atau silap adalah tanggungjawab pelajar sendiri. Guru hendaklah menghormati pandangan dan pemilihan pelajar dan tidak patut memaksa pelajar menerima nilainya. Permainan yang mempunyai unsur kreatif dan pendidikan seni mengandungi nilai etika dan estetik yang tinggi, kerana kedua-duanya membongkar konflik di antara individualiti dengan alam persekitaran, mencetuskan perasaan dan emosi pelajar, dan oleh itu, membolehkan pelajar mengembangkan potensi mereka dengan sempurna. Maka, sekolah hendaklah menyediakan peluang untuk pelajar menemui kendiri diri dan memupuk kemahiran berfikir secara reflektif untuk menilai diri serta keupayaan disiplin diri. Amalan falsafah pendidikan eksistensialisme banyak didapati daripada sekolah-sekolah terbuka di Amerika Syarikat, Taiwan, Jepun dan model Sekolah Summerhill di United Kingdom.
Rekonstruktivisme merupakan falsafah pendidikan yang dipecahkan daripada aliran fahaman progresivisme dan menjadi suatu falsafah sendiri. Pelopor utama aliran fahaman rekonstruktivisme ialah George S. Counts (1899-1974) dam Harold O. Rugg (1886-1960), kedua-duanya adalah penyokong pragmatisme John Dewey.

Ahli-ahli rekonstruktivisme berpendapat falsafah pendidikan progresivisme hanya sesuai digunakan dalam masyarakat yang stabil; oleh itu, adalah perlu mengadakan sesuatu falsafah 'krisis' seperti rekonstruktivisme untuk menyelamat kebudayaan masyarakat yang kian diancam dan menghadapi masalah keruntuhan. Tambahan pula, mengikut mereka, progresivisme terlalu mementingkan pendekatan dan proses pendidikan, hingga mengabaikan objektif dan hasilnya. Mereka berpendapat, tugas utama pendidikan hams mengandungi objektif eksplisit, iaitu membentuk "Order Baru Masyarakat" sebagai objektif yang ideal, membaiki masyarakat, merealisasikan demokrasi untuk masyarakat dan sarwa jagat, demi membawa kebajikan dan kesejahteraan untuk manusia.

Aliran fahaman rekonstruktivisme mula menjadi perhatian di dalam tahun 1950-an, apabila Theodore Burghard Hurt Brameld (1904-?) menggabungkan teori progresivisme dengan behaviorial sains sebagai asas rekonstruktivisme. Beliau berpendapat pengalaman sebenarnya ialah hasil interaksi manusia dengan elemen-elemen dalam alam persekitaran dan alam sosial, di mana pengalaman individu merupakan tempat utama dalam proses interaksi tersebut. Nilai berubah mengikut perubahan masyarakat. Nilai yang tertinggi akan dapat dicapai apabila individu dan masyarakat memperolehi kepuasan dalam peringkat penyempurnaan. Sehubungan ini, sekolah seharusnya menjadi sesuatu organisasi yang mengamalkan prinsip rekonstruktivisme. Hal ini memerlukan pelajar mematuhi segala prinsip tingkah laku yang ditentukan dan berusaha mempertingkatkan kualiti pembelajaran mereka. Mengikut mereka, teori progresivisme yang menyarankan kaedah penyelesaian masalah tidak mempunyai objektif dan nilainya, dan cara yang berkesan untuk mengkaji masalah sosial ialah teknik perbincangan, yang akan dapat mencapai matlamat penyelesaian masalah sosial, dan seterusnya membentuk masyarakat sosial yang harmoni dan sempurna.
Maka, teori rekonstruktivisme, di dalam usaha membina masyarakat baru, menumpukan usaha kepada perkembangan ekonomi dan kebajikan sosial manusia. Mereka percaya bahawa sekolah boleh memainkan peranan membentuk semula masyarakat yang harmoni dan sempurna. Maka, peranan guru bukan sahaja menyampaikan ilmu pengetahuan, tetapi juga, yang lebih pentingnya, membawa isu-isu sosial yang penting untuk dibincang dan diselesaikan secara usahasama. Ringkas kata, teori rekonstruktivisme menekankan teknik perbincangan dan penggunaaan kemahiran berjikir kritis dan kreatif dalam penyelesaian masalah. Untuk mencapai matlamat pendidikan ini, bahan-bahan pelajaran hendaklah distrukturkan secara sistematik dan bersepadu. Mata pelajaran kemanusiaan hendaklah menjadi fokus utama dalam rancangan kurikulum sekolah, agar membentuk pelajar yang berperikemanusiaan, berlandaskan kebudayaan masyarakat yang ideal.