Logik menerangkan hubungan antara idea-idea di samping memberi alasan bagu jawapan yang diberi. Selain itu, logik juga cuba membezakan antara apa yang dikatakan sebagai sah dan yang mengelirukan.
Secara umumnya, terdapat dua jenis logik:
  • Logik induktif- bermula dengan butiran khusus,kemudian membuat penaakulan terhadap butiran terhadap dan seterusnya membuat kesimpulan umum yang menjelaskannya.
  • Logik deduktif- bermula dengan kesimpulan umum, kemudian mencari contoh-contoh yang relevan bagi menerangkan kesimpulan ini dan seterusnya butiran yang terhasil secara logik.
Antara soalan-soalan yang cuba dijawab termasuk:
  • Apa yang dimaksudkan dengan taakulan “baik” atau “kurang baik”?
  • Bagaimanakah kita tentukan sama ada taakulan itu bersifat baik atau kurang baik?
Metafizik adalah satu cabang falsafah yang mengkaji tentang perkara-perkara seperti sifat realiti, apa yang wujud di dunia ini dan susunaturnya. Menurut takrifan dalam kamus,metafizik merujuk kepada “... yang jauh melangkau alam fizikal atau kebendaan”. Metafizik bersifat spekulatif dan memberi fokus kepada perkaitan sebab-akibat.
Metafizik mengutarakan soalan-soalan seperti di bawah:
  • Apa itu kebenaran?
  • Adakah Tuhan wujud?
  • Siapa itu manusia?
  • Apakah itu kebebasan manusia?
  • Adakah dunia ini semata-mata terdiri daripada jisim sahaja?
  • Adakah manusia mempunyai akal? Apakah hubungan antara akal dan tubuh?
Memang tidak dapat dinafikan bahawa sukar untuk kita mencari jawapan kepada soalan-soalan tadi dengan hanya merujuk kepada dapatan-dapatan eksperimen atau kajian saintifik.
Axiologi berasal daripada perkataan Yunani yang bermaksud ‘nilai’. Ia adalah cabang falsafah yang mempersoalkan tentang baik atau buruk,benar atau salah, cantik atau hodoh. Ia merangkumi dua aspek,iaitu etika dan estetika.
1) Etika. Lebih mengutamakan “apa yang sepatutnya kita lakukan” dan “apa yang paling sesuai untuk kita lakukan”. Pendek kata,etika memberi perhatian kepada kualiti moral dan tingkahlaku manusia kerana mengkaji kebaikan seseorang, sesuatu masyarakat dan kehidupan. Ia dikategorikan kepada tiga bidang asas seperti yang berikut:
· Meta ethics- kajian tentang konsep etika.
· Normative ethics- kajian tentang bagaimana menentukan nilai etika;
· Applied ethics- kajian tentang penggunaan nilai etika.
Sehubungan itu, etika cuba menjawab soalan-soalan seperti yang berikut:
· Apa itu kebaikan? Apakah ciri-ciri tingkahlaku yang menentukan kebaikan?
· Apa yang menentukan sesuatu tindakan itu betul?
· Adakah moraliti itu bersifat objektif atau subjektif?
2) Estetika. Merujuk kepada kriteria bagi kecantikan dalam kesenian,alam sekeliling dan kehidupan. Dengan kata lain,ia lebih tertumpu kepada cita rasa dan sentimen. Anatara soalan-soalan yang cuba dijawab termasuklah:
· Apa itu kecantikan?
· Bagaimanakah kita dapat menikmati keindahan alam semulajadi?
Cabang falsafah ini lebih dikenali sebagai teori ilmu yang mengkaji tentang ilmu dan kepercayaan. Ia berasal daripada perkataan Yunani episteme yang bermaksud ‘ilmu’ atau ‘sains’ dan logos yang bermaksud ‘keterangan’. Justeru,epistemologi berfokuskan kepada penganalisisan dan penghasilan ilmu dan tuntutan ilmu.
Dengan kata lain,epistemologi ini cuba menjawab soalan-soalan seperti berikut:
  • Apa itu ilmu?
  • Apakah sumber-sumber pengetahuan?
  • Apa yang diketahui oleh manusia?
  • Bagaimanakah kita tahu bahawa kita ketahui sesuatu?
  • Adakah ilmu statik atau senantiasa berubah?
Selain itu,epistemologi juga tertumpu kepada cara untuk memperoleh ilmu dan kesahan cara mencari ilmu. Antara sumber ilmu ialah seperti di bawah:
  • Wahyu. Pengetahuan yang diperturunkan oleh Tuhan melalui orang perantaraan tertentu yang dipilihNya untuk disampaikan kepada masyarakat umum;
  • Berasaskan pengalaman pancaindera. Apa yang kita lihat,dengar,rasa,sentuh dan bau merupakan satu cara untuk kita memperoleh maklumat mengenai alam sekeliling kita. Namun, cara mengetahui sedemikian berkemungkinan kurang tepat,misalnya,ayam goreng yang kita rasa sebenarnya adalah arnab goreng,air yang kita lihat atas jalan raya sebenarnya adalah sesuatu mirage.
  • Intuisi. Pengetahuan yang diperoleh oleh seseorang melalui cetusan idea secara tiba-tiba dan tidak disedari. Misalnya,seseorang ibu yang dapat mengesan sama ada anaknya menghadiri kelas mengaji al-Quran sebaik sahaja anaknya masuk ke dalam rumah.
  • Pandangan pakar bidang berkenaan berdasarkan ilmu dan kemahiran yang dipunyai. Misalnya,tokoh-tokoh falsafah yang terkenal seperti Socrates, Plato, Dewey dan sebagainya.
  • Logik. Kita mempunyai akal yang membolehkan kita membuat taakulan dan seterusnya mengetahui sesuatu;
  • Kaedah saintifik. Melibatkan carian jawapan kepada persoalan-persoalan tertentu melalui pengumpulan dan penganalisisan data secara sistematik,misalnya menjalankan temu bual, membuat pemerhatian, mentadbirkan soal selidik, dan sebagainya.
Set 3

1. Manakah antara berikut merujuk kepada komponen standard kompetensi pengetahuan dan kefahaman seperti yang dinyatakan di dalam Standard Guru Malaysia ?
I. Pengurusan bilik darjah
II. Kandungan ilmu pengetahuan
III. Kandungan mata pelajaran yang diajar
IV. Sumber pendidikan dalam pelaksanaan kurikulum

A: I dan II sahaja
B: I , II dan III sahaja
C: II, III dan IV sahaja ( ms/47 & 48)
D: I , II , III dan IV sahaja

2. Dasar pendidikan wajib dan dasar pendidikan percuma merupakan contoh-contoh dasar pendidikan yang berkaitan dengan _______

A: taraf pendidikan (ms 67)
B: jurang pendidikan
C: peluang pendidikan
D: tahap persekolahan

3. Manakah di antara berikut merujuk kepada contoh menulis objektif tingkah laku yang eksplisit? Pada akhir pengajaran, pelajar dapat :
A: Menyedari pentingnya perpaduan rakyat
B: Menerangkan lima prinsip Rukun Negara
C: Menghayati keindahan lagu Malaysia Gemilang
D: Memahami pengajaran daripada sesuatu cerita yang dibaca.

4. Apakah tindakan yang boleh dilaksanakan bagi memastikan kejayaan pelaksanaan sesuatu dasar pembangunan pendidikan ?
A: Penilaian
B: Pengesyoran
C: Pengawasan (ms 63)
D: Penstrukturan

5. Apakah ciri utama kurikulum tersembunyi ?
A: Diajarkan di dalam bilik darjah.
B: Ada penilaian untuk mengukur prestasi murid
C: Muncul dalam pembinaan potensi secara tidak terancang.(ms 117)
D: Dirancang oleh pihak sekolah untuk membangunkan daya intelektual murid.

6. Metafizik, epistemologi, aksiologi dan logik adalah cabang-cabang falsafah. Epistemologi adalah persoalan tentang _____________________
A. Nilai estetik
B. Hakikat di sebalik alam nyata
C. Kebenaran ilmu dan pengetahuan (ms 16)
D. Perkara yang dilihat melalui pancaindera


7. Siapakah di antara tokoh berikut yang mentakrifkan pendidikan ialah proses pembinaan pekerti dan pengembangan akal fikiran?
A. Plato
B. Socrates (ms 17)
C. Aristotle
D. John Dewey

8. Matlamat Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ialah untuk menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua. KPM telah mengenal pasti dua pendekatan untuk mencapai hasrat tersebut iaitu : __________
I. Menambahkan peruntukan pembangunan luar Bandar
II. Memastikan rakyat mendapat peluang pendidikan yang adil dan saksama
III. Memberi perhatian khusus ke atas sekolah yang telah mencapai tahap cemerlang
IV. Meningkatkan pembangunan potensi pelajar ke arah berprestasi tinggi

A: I dan II sahaja
B: I dan IV sahaja
C: II dan III sahaja ( ms 78)
D: III dan IV sahaja
  
 
9. Pendidikan menjadi pemankin dalam merealisasikan hasrat menjadi negara maju menjelang 2020. Bagaimanakah pendidikan boleh memberikan impak kepada pembangunan negara?
I. Pendidikan menyedarkan rakyat tentang pembangunan.
II. Literasi membolehkan maklumat pembangunan diterima oleh rakyat.
III. Rakyat yang berpendidikan berkeupayaan memberi idea yang bernas.
IV. Pendidikan menyediakan tenaga buruh yang berkemahiran untuk pembangunan

A. I dan II sahaja.
B. III dan IV sahaja.
C. I, II dan III sahaja.
D. I, II, III dan IV.


10. Manakah antara berikut merupakan pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan melalui satu sistem pendidikan yang memperuntukan perkara-perkara yang akan memenuhi keperluan negara serta memupuk perpaduan negara?
I. Pelbagai pendidikan dan komprehensif skopnya.
II. Kurikulum Kebangsaan dan peperiksaan yang sama.
III. Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.
IV. Pendidikan bersepadu, menyeluruh, seimbang dan harmoni.

A. I, II dan III sahaja.
B. I, III dan IV sahaja.
C. II, III dan IV sahaja.
D. I, II, III dan IV.

11. Guru adalah ‘role model’ yang sentiasa menjadi perhatian. Oleh itu guru mestilah kelihatan kemas dalam penampilan dan berpakaian, sopan dalam tutur kata dan tingkah laku dan berakhlak mulia.
Apakah cabang falsafah yang boleh dikaitkan dengan pernyataan di atas?
A. Logik.
B. Metafizik.
C. Aksiologi. (ms 16)
D. Epistemologi.

12. Pendidikan berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan membawa konsep bahawa perkembangan potensi individu adalah secara seimbang, menyeluruh dan bersepadu.
Manakah antara berikut ialah implikasi kepada konsep tersebut?
I. Perkembangan bersepadu intelek, rohani, emosi dan jasmani.
II. Konsep meritokrasi dalam mendapatkan pendidikan.
III. Penerapan nilai murni dalam pengajaran semua matapelajaran.
IV. Penubuhan lebih banyak institusi latihan kemahiran untuk melatih tenaga kerja.

A. I dan IV sahaja
B. II dan IV sahaja
C. I dan III sahaja (ms 24&25)
D. II dan III sahaja
Set 2

1. Matlamat sistem pendidikan bagi memupuk perpaduan negara dijalankan dengan cara
i. Menggunakan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah.
ii. Mengurang jurang perbezaan dalam perbezaan dalam peluang-peluang pendidikan di antara kawasan-kawasan.
iii. Mencantumkan sistem-sitem pendidikan di Sabah dan Sarawak dengan sistem kebangsaan.

iv. Membenarkan kelas-kelas sosial yang berbeza tarafnya berlanjutan
A. i, ii
B. i,ii,iii
C. i,ii,iii,iv
D. ii,iii

2. pilih kenyataan yang tidak merupakan syor Laporan Rahman Talib 1960.
A. Mengadakan peperiksaan awam di sekolah dalam satu bahasa rasmi sahaja.
B. Mengadakan pengajaran rendah percuma untuk semua kanak-kanak
C. Mengadakan satu jenis sekolah menengah kebangsaan terbuka kepada semua kaum
D. Menubuhkan sekolah lanjutan

3. Pilih kenyataan yang tidak merupakan syor Laporan Rahman Talib 1960.
A. Menubuhkan sekolah lanjutan
B. Mengadakan pengajaran rendah percumaan untuk semua kanak-kanak
C. Mengadakan peperiksaan awam di sekolah dalam satu bahasa rasmi sahaja
D. Mengadakan satu jenis sekolah menengah kebangsaan terbuka kepada semua kaum

4. Pada zaman penjajahan Inggeris murid-murid di sekolah Inggeris banyak didadahkan kepada cara hidup dan adat resam orang-orang Inggeris. Walaupun begitu, murid-murid masih tidak lupa akan bahasa dan adat resam ibunda. Ini adalah kerana sekolah mepunyai unsur
A. Kesinambungan
B. Pengekalan
C. Penggabungjalinan
D. Pembaharuan

5. Faktor yang tidak merupakan faktor penghalang dalam usaha menggalakkan perpaduan ialah
A. Prejudis
B. Aras kepercayaan
C. Materialism
D. Diskriminasi

6. Gerak kerja kokurikulum yang diadakan di sekolah-sekolah bertujuan untuk
i. Membenarkan murid-murid bercampur gaul dengan bebas
ii. Melatih murid-murid supaya bertanggungjawab
iii. Memupuk sifat kepimpinan murid-murid

iv. Melahirkan semangat bertandingan secara melampau
A. i,ii,iii
B. i,ii
C. iii,iv
D. i,ii iv

7. Peranan sekolah sebagai satu institusi sosial di negara kita meliputi semua yang berikut kecuali
A. melanjutkan unsur-unsur kebudayaan semasa yang sesuai
B. mengekalkan warisan kebudayaan yang dihargai
C. mewujudkan satu masyarakat yang berteraskan kebudayaan kaumnya
D. menapiskan unsur-unsur kebudayaan yang tidak diingini

8. Faktor berikut bukan merupakan pengaruh sosial terhadap pencapaian persekolahan seseorang murid
A. Kumpulan sebaya
B. Ideology
C. Aspirasi sekolah
D. Kedudukan sosioekonom

9. Faktor-faktor yang mungkin menyebabkan berlakunya keciciran
i. Sosioekonomi
ii. Tidak terdapat kemudahan prasekolah
iii. Tidak ada dorongan ibu bapa
iv. Sistem elitis

v. Kekurangan guru sains
A. ii,iii
B. i,ii,v
C. i,ii,iii,iv
D. i,ii


10. Persekolahan merupakan satu proses pemasyarakatan kerana sekolah
A. Menyediakan pengajaran yang selaras dengan kehendak masyarakat
B. Membimbing seseorang itu memperolehi corak tingkah laku yang diterima masyarakat
C. Melengkapkan seseorang individu dengan ilmu pengetahuan yang dikehendaki masyarakat
D. Membekalkan tenaga manusia terlatih sejajar dengan kehendak masyarakat

11. Bagi mempupuk perpaduan, perkara-perkara berikut ditekankan di dalam sistem pendidikan di Malaysia,kecuali
A. Dasar Asimilasi Nasional
B. Dasar Pendidikan Kebangsaan
C. Dasar Bahasa Kebangsaan
D. Dasar Ekonomi Baru

12. Yang manakah dari berikut yang merupakan murid-murid belajar di pondok sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu?
i. Mengkaji ayat-ayat Quran
ii. Menghafaz huruf abjad Arab

iii. Menafsir ayat-ayat Quran
A. i,ii
B. tiada satu pun
C. ii, iii
D. i,ii,iii

13. Pada zaman penjajahan Inggeris di negara kita, empat aliran bahasa digunakan dengan tujuan
A. Memupuk perpaduan di antara kaum yang berbeza
B. Memperkembangkan kebudayaan Inggeris di Tanah Melayu
C. Memajukan semua kaum ke satu tahap kemajuan yang sama
D. Memenuhi kepentingan dasar pemerintahan Inggeris dan persekolah kaum masing-masing

14. Yang manakah bukan kenyataan benar mengenai sistem pendidikan sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu?
A. Selain daripada pelajaran kitab suci al-Quran, murid-murid juga belajar sedikit Bahasa Melayu
B. Kurikulum adalah hanya terhad kepada pelajaran teks Quran sahaja
C. Sistem pendidikan adalah pendidikan tak formal
D. Kaedah mengajar yang digunakan adalah kaedah menghafaz

15. Matlamat utama Jawatankuasa Kabinet ditubukan ialah untuk
A. Memastikan sejauh manakah bahasa Malaysia digunakan dalam sistem pendidikan kebangsaan
B. Mengkaji sebab-sebab berlakunya keciciran
C. Mengkaji cara-cara mencegah keciciran murid-murid
D. Mengkaji sejauh mana sistem pelajaran dapat melahirkan tenaga rakyat yang diperlukan serta satu masyarakat yang bersatu padu

16. Bidang tugas Laporan Kabinet ialah
A. Mengesyorkan kenaikan darjah dilakukan secara automatic
B. Mengkaji semula perkhidmatan, ganjaran dan status guru
C. Mengkaji dasar pendidikan kebangsaan dan memastikan sistem pendidikan tersebut memenuhi matlamat negara
D. Mengesyorkan supaya umur tamat sekolah titingkatkan kepada 15 tahun

17. Sosialogi pendidikan membolehkan seseorang bakal guru memahami
i. Proses pengajaran-pembelajan di sekolah
ii. Peranan sekolah dalam sesbuah masyarakat
iii. Ciri-ciri sekolah sebagai satu institusi

iv. Cara-cara pengeloloan sesebuah sekolah
A. ii,iv
B. iii,iv
C. ii,iii
D. i,ii

18. Di antara yang berikut, manakah yang bukan merupakan faedah penggunaan teknologi dalam pendidikan?
A. Dapat menumbukan minat murid-murid
B. Dapat menjadikan suatu pelajaran itu lebih bermakna
C. Dapat menyeronokkan murid-murid walaupun objektif pelajaran tidak tercapai
D. Dapat membantu murid-murid membentuk konsep dengan jelas



19. Masyarakat boleh difahamkan sebagai sekumpulan individu
i. Yang bersatu padu disebabkan mereka mempunyai ideology matlamat dan nilai-nilai yang sama
ii. Yang hidup dalam satu kawasan dan mempunyai cara hidup yang sama
iii. Yang mempunyai persamaan dari segi fizikal dan bahasa pertuturan
iv. Yang mempunyai kedudukan yang sama dari segi politik, ekonomi dan sosial
A. Ii,iii
B. I,iv
C. I,ii
D. Ii,iv

20. Pengekalan dan pembaharuan sesebuah masyarakat merupakan fungsi-fungsi sekolah yang penting kerana
A. Masyarakat memerlukan unsur-unsur yang stabil dan berubah bagi kewujudannya
B. Masyarakat maju harus menerima perubahan
C. Sekolah mendukung ideology politik yang ada unsur-unsur baru di dalamnya
D. Ahli-ahli masyarakat sekolah ada kalanya kekal da nada kalanya berubah.

21. Ciri-ciri berikut perlu ditekankan dalam dalam pembentukan sikap kewarganegaraan
i. Percaya kepada Tuhan
ii. Bersemangat patriotik
iii. Bersemangat kekitaan

iv. Bersemangat semasa menyanyi
A. ii,iii
B. i,ii
C. ii,iii,iv
D. i,ii,iii (jawapan)

22. Pendidikan adalah alat yang paling utama untuk
A. Mewarisi nilai-nilai budaya
B. Menigkatkan kemahiran dan ilmu pengetahuan
C. Menghasilkan perbuahan sesial sejajar dengan perubahan dalam masyarakat
D. Memupuk perkembangan individu dan kewarganegaraan yang sejajar dengan aspirasi dan ideology negara


23. Di antara yang berikut, manakah yang bukan kesan daripada cadangan-cadangan Laporan Kabinet?
A. Pengajaran pemulihan mula ditekankan di sekolah-sekolah
B. Wujudnya Kurikulum Baru Sekolah Rendah
C. Pelajar sekolah vokasional berpeluang memasuki universiti
D. Kemudahan-kemudahan prasekolah mula disediakan

24. Perguruan belum diterima sebagai satu profesion kerana ia tidak
A. Memerlukan ilmu dan kemahiran khas
B. Memerlukan latihan khas
C. Tidak mempunyai kod etika
D. Mempunyai autonomi dan autoriti mebuat keputusan berkaitan dengan profeisonnya

25. Kenyataan manakah yang berikut bukan merupakan cita-cita Rukun Negara?
A. Mencapai perpaduan yang lebih erat
B. Mengetapikan tradisi-tradisi yang tidak relevan
C. Mencipta satu masyarakat yang adil
D. Memelihara satu cara hidup demokratik