CONTOH SOALAN PEPERIKSAAN KBK 3073.
KBK3073 (MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS) - 30 Soalan dan Jawapan

1.Apakah maksud kanak-kanak ADHD?
-masalah dari segi tingkah laku dan kognitif dalam aspek kehidupan mereka seperti dalam keluarga dan peribadi di sek.dan di tempat kerja. Desakan ini mungkin disebabkan desakan yang tidak terkawal, terlalu aktif dan tidak memberi perhatian.

2.Apakah ciri-ciri kecacatan pendengaran dan penglihatan?
a.penglihatan – mata juling,tidak boleh focus kepada sesuatu perkara,sering mengerdipkan dan menggosok  mata,mengelakkan mata dari terkena cahaya terang, selalu tersandung atau terlanggar objek apabila berjalan dll.
b.pendengaran –selalu berkhayal,kurang memberi perhatian di dalam kelas,butir percakapan yang tidak jelas, selalu bertanya, selalu terkejut apabila dihampiri dari belakang, lemah dalm pencapaianpelajaran khususnya yang berkaitan dengan bahasa dll.

3.Apakah perbezaan disfasia dan afasia?
a.afasia- gangguan pertuturan/ gangguan berbahasa
b.disfasia – gangguan perkembangan bahasa yang tidak sesuai dengan perkembangan kemampuan anak/otak

4.Apakah definisi pendidikan khas mengikut pandangan Salvin?
Pendidikan khas sebagai sebarang program yang diperuntukkan atau ditujukan kepada pelajar-pelajar yang bermasalah seperti kecacatan mental,emosi,dan tidak keupayaan fizikal atau penambahan kepada pembelajaran biasa dalam kelas.

5.Apakah maksud kepelbagaian kecacatan?
Ialah istilah di mana merangkumi pelbagai kombinasi kecacatan yang melibatkan pendidikan,pemulihan sokongan kerajaan dan kumpulan-kumpulan sukarela tertentu dan kombinaasi ini tidak termasuk dalam pendidikan khas.(mempunyai dua atau lebih kecacatan seperti mental,pendengaran,lumpuh dll)


6.Apakah falsafah pendidikan khas?
Falsafah Pendidikan Khas mempunyai matlamat yang sama dengan Falsafah Pendidikan Negara. 
Ianya satu usaha yang berterusan bagi perkembangan optima seseorang individu yang berkemahiran,berdikari,berhaluan,boleh merancang dan mengurus kehidupan sendiri serta menyedari potensi diri sendiri sebagai ahli masyarakat.


7.Apakah maksud cerebral palsi/palsi serebrum
Satu situasi pergerakan anggota badan yang tidak dapaat dikawal sepenuhnya oleh kerana terdapat banyak gangguan kecederaan atau kelumpuhan di dalam otak. Ia boleh dikelaskan mengikut jenis-jenis tertentu iaitu spastik,atetosis dan ataksia.

8.Faktor-faktor kecacatan. Contohnya genetic. RH darah tidak sama. Apa sebabnya? Apakah kecacatan yang berlaku?
- RH tidak sama dan darah tidak bersesuaian. Kewujudan protin dalam sel darah yang menghasilkan Rh+ atau Rh- . Jika Rh ibu dan janin berlainan darah ibu akan menghasilkan antibodi yang menyerang darah janin.
- Contoh kecacatan ialah penyakit kuning,lahir tidak cukup bulan dan kecacatan otak/mental.

9. Apakah alat-alat untuk kanak-kanak masalah pendengaran?
a.post aural aid(alat bantu belakang telinga)
b.body-worm aid(alat bantu dipakai pada badan)
c.in the ear aid (alat bantu dalam telinga)
d. bone conductor (konduktor tulang)

10.Kepelbagaian kecacatan melibatkan kekejangan otot.
-spastik

11. Faktor darah – jenis darah yang tidak sesuai yang menyebabkan kecacatan
-kecatan mental,penyakit  kuning dan lahir tidak cukup bulan.

12. Kanak-kanak masalah pendengaran
- 40dB – berapa meter(1 meter/3-5kaki)
-65dB – berapa meter?(tidak boleh mendengar/memerlukan bunyi yang kuat,perlukan amplifier)

13.Apakah kecerdasan naturalistic?
-melibatkan alam dan kepintaran yang berkaitan tentang keseluruhan alam.Individu ini sangat perihatin terhadap alam, mempunyai sikap penyayang yang sangat tinggi.

14. Kelemahan kanak-kanak bermasalah pendengaran. Kenapa bermasalah dalam penulisan?
- tidak dapat mendengar atau tidak mendengar dengan jelas.

15.Masalah penglihatan rabun jauh dan rabun dekat.
-refractive disorder

16.Masalah penglihatan.
amblyopia –juling
-hypotropia-juling tegak ke bawah
-hypertropia-juling tegak ke atas
-esotropia-juling divergen
-exotropia atau eksotropia adalah mata juling di mana satu mata menyimpang keluar (menjauh dari hidung) sedangkan yang satunya normal.
-astigmatisme -kerosakan pada kanta mata,sejenis penyakit mata yang menyebabkan pandangan tidak terang.
-diplopia - adalah suatu kondisi di mana satu objek dianggap sebagai dua, juga disebut sebagai penglihatan ganda.


17.Kelayakan memasuki Sek. Pendidikan Khas.
     Pendengaran –disahkan oleh doctor pakar
     Penglihatan   - disahkan oleh doctor pakar

18.  Gartner – 8 jenis kecerdasan interpersonal dan intra personal. Apakah bezanya?
-Kecerdasan Interpersonal adalah berkait  rapat dengan emosi. Kecerdasan ini adalahberkaitan dengan kebolehan memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain. Seterusnya, kecerdasan ini juga adalah kemahiran bertindak secara berkesan terhadap orang lain secara praktikal seperti menggalakan murid-murid terlibat dalam sesuatu aktiviti.  Menurut Howard Gardner (1993), kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain.
-Kecerdasan intra personal  adalah kecerdasan yang dimiliki oleh seseorang individu iaitu kebolehan seseorang mengenali diri sendiri secara mendalam dan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri, mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.Kebolehan mengenali diri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat, kehendak termasuklah kemahiran yang menyebabkan seseorang itu mempunyai persamaan dan perbezaan dengan orang lain. Kecerdasan intrapersonal yang dimiliki oleh seseorang individu dapat membantu individutersebut menangani perasaan beradab sopan serta mengawal kemarahan dan kesedihan yang dihadapi dengan sebaiknya.

19.Masalah pendengaran – darjah kepekakan (UNIT 6). 6.5 daripada…..

20.Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM)
-kaedah bahasa isyarat

21.Ciri-ciri motor kasar dan halus ADHD
-tingkah laku yang aktif dan melampau – terlalu aktif dalam aktiviti seharian. Tidak boleh duduk diam,bersikap agresif dan boleh mencederakan rakan-rakan.
-memanipulasikan bahan atau apa saja yang dipegang – menghentak,memukul,membaling.Sasaran orang atau benda yang berhampiran.


22.cerebral  palsy/palsi serebrum – masalah ciri-ciri fizikal
spastik-ketegangan otot,mengakibatkan getaran dan ketidakseimbangan yang menghalang
pergerakan dengan sempurna dan lancar
Atetosis           - pergerakan writhing yang perlahan dan tidak dapat dikawal. Bahu,muka,kaki, tangan
dan lengan sasaran utama. Otot-otot tekak yang lemah menyebabkan pertuturan
payah  dan tidak jelas.Masalah pengawalan air liur.
     Aktasia              -kesulitan mengawal imbangan badan yang yang boleh dikesan dari perawakan dan
pergerakan seseorang spastik.Pergerakan yang kekok dan teragak-agak,pertuturan
yang kurang jelas,sentiasa meliuk-liukkan badan.Pendengaran turut terjejas.
     Hemeplegia    -tangan dan kaki di sebelah yang sama menjadi lumpuh dan lemah.

23. Kepelbagaian kecacatan fizikal  – mascular dystrophy. Apakah masalahnya?
Mereka yang mengalami masalah perkembangan otot sehingga menyebabkan pesakit menjadi lemah untuk bergerak dan pergerakan menjadi lambat apabila umur semakin meningkat.

24. tugas fisioterapi – jurupulih anggota. Apa tugasnya?
-bertanggungjawab untuk menaksir fungsi-fungsi motor halus dan motor kasar kanak-kanak dan melatih kemahiran hidup serta kemahiran membantu diri.
Jurupulih Perubatan (Anggota) adalah satu kerjaya yang memberi penekanan kepada aspek penjagaan kesihatan yang berkaitan dengan penilaian, pengendalian dan pemulihan fungsi fizikal dan pergerakan tubuh manusia.
Deskripsi Tugas
Seorang ahli fisioterapi bertanggungjawab membuat penilaian dan menentukan kesesuaian sesuatu skim rawatan terhadap seseorang pesakit. Ahli fisioterapi perlu:
·         kefahaman terperinci berkenaan fungsi tubuh manusia ;
·         pengetahuan berkaitan penyakit, kecederaan dan proses penyembuhan;
·         kebolehan membezakan postur, imbangan dan pergerakan yang normal dan tidak normal;
·         menggunakan kemahiran dalam rawatan seperti “massage”, ”acupressure” dan manipulasi;
·         membantu doktor menentukan jenis penyakit, misalnya menguji dengan cara elektrik
·         pemulihan anggota dengan menggunakan senaman, cahaya elektrik, ais, urut dan karan/elektrik.
·         menggunakan alat bantuan berjalan, ”splints” dan “appliances” untuk rawatan serta melatih pesakit dan penjaga penggunaan alatan dengan betul
·         memberi pendidikan kepada pesakit.

25.Perkembangan pendidikan fasa ke dua 1948-1980. Apa yang berlaku di Malaysia?
-telah mengalami anjakan paradigma –kerajaan telah merangka satu dasar pendidikan nasional yang komprehensif dan menjadikan perkara mengenai pendidikan khas sebagai sebahagian daripada agenda penting dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf social dan ekonomi bagi golongan istimewa di Malaysia.
-Latihan kepada  guru-guru khas dimulakan pada 1962. Maktab perguruan Ilmu Khas di Kuala Lumpur memulakan latihan bagi guru-guru khas masalah penglihatan dan pendengaran 1963.
-Unit Pendidikan Khas ditubuhkan.Kerajaan mengambil alih sepenuhnya tanggungjawab pendidikan daripada persatuan yang mengendalikan pendidikan kanak-kanak cacat.
-Akta 1961 dasar pendidikan khas di Malaysia dinyatakan dan memberi kuasa kepada menteri untuk menyediakan kemudahan pendidikan khas,menggubal kurikulum yang sesuai, pendidikan yang sesuai dengan jenis murid dll tindakan bagi memperkembangkan pendidikan khas.

26.Model Sosial.  Apa maksudnya?
-model sosial dapat diertikan sebagai suatu konsep yang berkaitan dengan hubungan sosial atau dengan kata lain, hubungan antara masyarakat dan komuniti yang sangat berkesan bagi menyelesaikan sesebuah permasalahan yang berlaku dalam kalangan masyarakat itu sendiri. Dengan adanya hubungan erat di antara masyarakat, pertelingkahan akan dapat dielakkan dan keharmonian dalam masyrakat dapat dikekalkan. Ia mengutamakan kea rah masyarakat penyayang iaitu mengenalpasti masalah dalam komuniti dan kegagalan komuniti memastikan keperluan Oku diambil kira. Melibatkan ibubapa,sekolah ,masyarakatkepada program pendidikan khas.

27. Down Syndrom – apakah langkah pencegahannya?
-elakkan hamil ketika berusia 35 tahun ke atas dan buat pemeriksaan kromosom.

28. Soalan berbentuk situasi – berumur 17 tahun, mengikuti pelajaran..
….inklusif.

30. Ujian pendengaran (unit 6) –
a.distraction test (ujian tarikan)
-kanak-kanak akan didedahkan dengan bunyi-bunyian tanpa pengetahuan atau penglihatan mereka.Perhatikan samada ada atau tidak gerak balas terhadap bunyian tersebut.
b. speech test (ujian pertuturan)
-bertujuan memerhatikan kanak-kanak boleh memahami apa yang dituturkan seterusnya menunjukkan gerak balas terhadap apa yang disuruh.



               


Ulang kaji Last Minute.....( lagi 3 jam nak masuk exam )
Ini sahaja yang Sempat PokCIk cari dan baca....
Hope boleh lah membantu nanti.....

MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS
         1.     pernyataan yang tiada kaitan dengan konsep pendidikan khas.
a.   dilaksanakan secara rawak dan berstruktur
b.    disediakan secara percuma dan bersesuaian
c.    merangkumi khidmat sokongan dan bantuan mengikut keperluan kanak-kanak berkeperluan khas
d.    dirancang secara khusus mengikut keupayaan dan tahap perkembangan murid berkeperluan khas.

        2.    kanak-kanak yang layak mendapat perkhidmatan sekolah khas di bawah pengelolaan sekolah kerajaan Kementerian Pelajaran Malaysia.

         3.    sebelum ditentukan perkhidmatan pendidikan khas, kanak-kanak berkeperluan khas di Malaysia terlebih dahulu perlu melalui proses penilaian daripada

a.    Pegawai pelajaran
b.  pegawai kesihatan
c.    pegawai kebajikan masyarakat
d.    pegawai perundangan kementerian pelajaran

          4.    Halatuju Falsafah Pendidikan Khas

          5.    mengikut akta pendidikan , kategori manakah yang diklasifikasikan di Malaysia sebagai kanak-kanak berkeperluan khas

i.      masalah penglihatan
ii.    masalah pendengaran
iii.   masalah pembelajaran
iv.   pintar cerdas
v.     pemulihan khas

a.            I, ii, dan iii
b.            I, ii, iii dan v
c.         I, ii, iii, iv
d.            semua di atas

          6.    pada tahun 1948, sekolah berikut telah dibuka untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan.
a.    sekolah pendidikan khas Alma
b.    sekolah pendidikan khas setapak
c.    sekolah pendidikan khas St. Nicholas
d.  sekolah pendidikan khas princess Elizabeth

          7.    bilakah program integrasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran yang pertama di buka?
a.    1948
b.    1962
c.    1987
d.  1995

          8.    pelaksanaan program prasekolah pendidikan khas di Malaysia pada peringkat awal hanya melibatkan kanak-kanak __________
a.   masalah penglihatan
b.    masalah pendengaran
c.    masalah penglihatan dan pendengaran
d.    masalah penglihatan, pendengaran dan pembelajaran

         9.    kekurangan ______ semasa lahir boleh menjejaskan kecerdasan neurologikal bayi.
a.    protein
b.  oksigen
c.    hidrogen
d.    hidrogen dioksida

          10.  trisomi 21 berpunca dari masalah ______
a.    genetik
b.  kromosom
c.    gangguan tiroid
d.    kelemahan saraf tunjang

           11.  punca berikut boleh mempengaruhi dan menjejaskan perkembangan janin kecuali
a.    pengaruh genetik
b.    ibu menghisap rokok atau ketagihan arak
c.    tinggal di kawasan perindustrian
d.    (x sempat nk salin)

           12.  kanak-kanak terencat aatau masalah mental mempamerkan ciri-ciri berikut kecuali
a.    mempamerkan kekurangan tingkahlaku suaian
b.    mengganggu atau menyekat pencapaian pembelajaran
c.    (jawapan c dan d tak sempat nk salin)

           13.  tahap kecerdasan seseorang yang mengalami kerencatan akal ringan
a.    35-49
b.  50-70
c.    20-34
d.    bawah 20

             14.  kanak-kanak masalah mental ringan boleh dilatih
a.    tanpa bantuan khidmat sokongan
b.    mengikuti pembelajaran akademik suaian
c.   mengurus diri jika ditempatkan dalam program segregasi
d.    mengikut program akademik melalui pembelajaran kendiri

             15.  murid yang dikenalpasti sebagai terencat akal mempunyai kecerdasan yang rendah dan menghadapi masalah kefungsian adaptif. Yang manakah antara berikut dimaksudkan dengan kefungsian adaptif.
i.              kebolehan naik bas sendiri
ii.            kebolehan menulis karangan
iii.           kebolehan memakai baju sendiri
iv.           kebolehan membaca buku cerita
v.             kebolehan berkomunikasi dengan rakan sebaya

a.    i. ii, iv
b.    i, iii, iv
c.   i, iii, v
d.    ii, iv, v

            16.  pernyataan manakah yang bukan bermaksud masalah pendengaran.
a.    dikategorikan sebagai pekak
b.    menghadapi masalah pendengaran
c.    menghadapi masalah pendengaran di sebelah atau dua belah telinga
d.  menggunakan alat pendengaran masih tidak memberi kesan kepada pencapaian dan perkembangan pembelajaran kanak-kanak

             17.  murid A berumur 7 tahun dan disahkan oleh audiologisis sebagai kanak-kanak bermasalah pendengaran. Ia mempunyai darjah kehilangan pendengaran 75dB dan dinasihatkan untuk belajar di sekolah khas. Apakah alat yang digunakan oleh audiologisis bagi menentukan darjah kehilangan pendengaran?
a.    termometer
b.  audiometer
c.    barometer
d.    sosiometer

             18.  B bekerja di sebuah kilang yang amat bising. Selepas beberapa tahun, B   mendapati dia tidak boleh mendengar dengan jelas. Pemeriksaan doktor menunjukkan kerosakan saraf pendengaran. Apakah jenis masalah pendengaran yang dialami oleh B?
a.    tiunitus
b.    konduktif
c.    otitis media
d.  sensori neural
  
             19.  berikut adalah beberapa kaaedah p& p yang boleh digunakan untuk murid pintar cerdas kecuali kaedah
a.    pecutan
b.    pengayaan
c.   perseorangan
d.    pengelompokan

              20. Murid C 1 tahun 10 bulan. Umur mentalnya ialah 9 tahun 2 bulan. Berapakah darjah kecerdasan murid C?
a.    115
b.  117
c.    125
d.    127

              21.  mengikut pengelasan markah darjah kecerdasan murid C boleh diklasifikasikan sebagai
a.    superior
b.    sederhana
c.    sangat superior
d.    sederhana tinggi

             22. murid D terlalu aktif dan tumpuan perhatiannya amat kurang. Murid D besar kemungkinan mengalami keadaan
a.    epilepsi
b.    autisme
c.   hiperaktif
d.    kerencatan akal

             23. di antara berikut yang manakah penyebab berlakunya sindrom down di kalangan kanak-kanak
i.              umur ibu
ii.            mutasi satu baka
iii.           dadah dan merokok
iv.           kecelaruan metabolisme
v.             keabnormalan kromosom

a.   i, ii, v
b.    i, ii, iii
c.    ii, iv, v
d.    iii, iv, v
             24. ciri-ciri sindrom down kecuali
a.    mata sepet
b.    lidah tebal
c.    tangan pendek
d.  terencat akal teruk.

             25. sejenis penyakit bila menyerang ibu yang sedang mengandung di peringkat awal (1-3 bulan) boleh menyebabkan bayi yang dilahirkan kurang upaya. Namakan penyakit itu.
a.    campak
b.  rubella
c.    hepatitis B
d.    demam kuning

              26. “little disease” adalah nama asal bagi _________
a.    autisme
b.    epilepsi
c.   palsi serebral
d.    sindrom down

              27. kanak-kanak palsi serebral yang mengalami kesukaran pergerakan di kedua belah anggotanya diklasifikasikan sebagai _______
a.   diplesia
b.    monoplesia
c.    hemiplesia
d.    quadraplesia

              28. murid slow learner biasanya akan mengalami masalah ____________
a.    bertutur, membaca, menulis
b.  membaca, menulis, mengira
c.    mengira, menulis, mengeja
d.    bertutur, menulis, mengamati

               29. pencapaian akademik murid bermasalah emosi atau tingkah laku biasnya __________
a.    lebih tinggi daripada skor purata murid normal
b.  lebih rendah daripada skor purata murid normal
c.    berada dalam kumpulan 10% yang tertinggi dalam kelas
d.    tidak banyak berbeza dengan golongan terencat akal ringan
   
           30. apakah astigmatism?
a.    kerosakan saraf optik
b.  permukaan kornea yang kurang rata
c.    retina mata menjadi semakin merosot
d.    masalah pengaliran darah akibat penyakit diabetes

            31.  manakah antara berikut menerangkan Braille?
a.    sistem bacaan yang boleh dibaca oleh mereka yang buta sahaja
b.  sistem bacaan dan tulisan yang dibuat menggunakan susunan dot
c.    perlu kemahiran motor halus untuk menguasai penggunaan mesin braille
d.    selalunya mengambil masa

             32. apakah dua komponen yang diperlukan untuk menjayakan program pendidikan bagi murid bermasalah penglihatan?
a.   latihan orientasi dan mobilit
b.    latihan pertuturan dan bahasa
c.    latihan pertuturan dan penulisan
d.    latihan kefahaman membaca dan mendengar

            33. penglihatan seseorang yang hanya dapat melihat pada jarak dekat dikenali sebagai ___________
a.   myopia
b.    katarak
c.    strabismus
d.    hyperopia

           34. berikut adalah beberapa kenyataan yang benar tentang autisme kecuali
a.    autisme dialami sepanjang hidup
b.    ramai kanak-kanak autisme tidak boleh bercakap
c.   lebih perempuan daripada lelaki
d.    (tak sempat nak salin)

          35. di antara masalah yang tersenarai di bawwah, yang manakah biasanya dialami oleh kanak-kanak autisme?
a.    lelah, sawan, hiperaktif
b.    suka bersendirian, sengau, ekolalia
c.    ekolalia, gangguan deria, interaksi sosial
d.  hiperaktif, tidak suka perubahan, sensitif terhadap cahaya

           36. murid artistik lazimnya mempunyai ciri-ciri keperluan seperti berikut kecuali
a.    terapi pertuturan, terapi kelakuan, terapi pelaku
b.    gangguan pernasif, retardusi mental dan gangguan spesifik
c.    masalah komunikasi sekat laku, masalah pembelajaran dan psikoterapi
d.  pelupa, sukar mengingati konsep “semalam”, “hari ini” dan “esok”

            37. murid E yang berusia 8 tahun enggan bercakap dalam semua situasi sosial tetapi bercakap seperti biasa di tempat lain. Murid E dikatakan mengalami masalah _________
a.    bisu
b.    gagap
c.    artikulasi
d.  membisu secara terpilih

             38. murid F berumur 10 tahun, mempunyai kebolehan kognitif normal tetapi mengalami kesukaran membaca kerana tidak dapat membezakan apa yang dilihat ataupun menginterpretasikannya. Murid F boleh dikategorikan ______
a.   disleksia
b.    disgrafia
c.    dimentia
d.    diskalkulia


             39. disleksia dianggap sebagai satu masalah perkembangan dari segi membaca, menulis dan mengira. Ia tidak dipengaruhi oleh faktor _______
a.   biokimia
b.    persekitaran
c.    neurofisiologi
d.    darjah kecerdasan

             40. apakah jenis masalah emosi yang menyebabkan seseorang terlalu ketakutan terhadap sesuatu objek atau situasi?
a.   fobia
b.    anorexia
c.    skizofrenia
d.    masalah keresahan


minta maaf entry kali ini amat buruk rupanya....Nama pun entri last minute....