Status ini PokCik print Screen dari satu Facebook kawan-kawan PokCik...Suatu hari sebelum menjelang Peperiksaan di salah sebuah Universiti di Malaysia......

Kisah Benar : Maha Kuasa Allah

ini merupakan kisah benar-benar yang terjadi....Maha Kuasa Allah...tak rugi jika kita berbuat baik biarpun semasa kita susah atau pun berkeadaan tersepit...jadikan lah ikhtibar bersama.....


1. Kaedah pengujian ini dijalankan menggunakan instrumen pengukuran seperti banci, borang  soal selidik dan statistik untuk mengukur kreativiti secara saintifik. Pernyataan di atas merujuk kepada kaedah
(A)   Biografi                
(B)   psikometrik                                       
(C)   psikoanalitik                                      
(D)   historiometrik

2. Ujian kreatif Torrance meliputi empat aspek iaitu kefasihan, keanjalan, keaslian dan huraian. Keanjalan bermaksud kebolehan
(A)  menyusun idea yang unik dan luar biasa.
(B)  melihat sesuatu dari perspektif berlainan.
(C)  menghasilkan idea yang berbeza dan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
(D)  untuk memperbaiki  idea dengan menambahkan butir-butir lanjut supaya lebih jelas.

3. Kanak-kanak berupaya untuk menginterpretasi motif watak seseorang dalam cerita dan drama atau tokoh sejarah. Kenyataan di  atas  merujuk kepada kecerdasan
(A) interpersonal    
(B) intrapersonal                     
(C) visual-ruang      
(D) verbal-linguistik

4. Wirda seorang kanak-kanak yang suka melukis. Dia seringkali  mendapat ilham secara tiba-tiba lantas membuat lakaran dalam buku lakarannya atau membuat catatan tentang ideanya itu. Berdasarkan model proses kreativiti oleh Graham Wallas, pernyataan di atas sesuai pada peringkat
(A)  intimasi                               
(B)  iluminasi                             
(C)  verifikasi                             
(D)  pengeraman

5. Pengurusan imaginasi merupakan ciri kreativiti yang penting kerana ia
(A) merupakan aktiviti permainan mental yang diarahkan untuk memfokus dan menghasilkan sesuatu yang asli
(B) terjadi secara kebetulan di mana idea yang awal mungkin akan mengalami perubahan atau diganti sama sekali.
(C) merupakan idea baru yang dihasilkan secara unik oleh individu tanpa dipengaruhi oleh idea orang lain.
(D) biasanya memberi sumbangan dan pastinya idea ini dikekalkan berbanding idea yang kurang berguna

6. Mengapakah kanak-kanak suka kepada aktiviti seni seperti melukis, mendengar muzik dan menari?(A)Faktor genetik ibu bapa yang diperturunkan kepada anak-anak.
(B)Kanak-kanak sering terdedah kepada rangsangan di persekitaran.
(C)Peranan ibu bapa yang suka anak-anak terlibat dalam bidang tersebut.
(D)Kebanyakan kanak-kanak dilahirkan dengan kecenderungan dominan pada otak kanan.

7. Mengikut Viktor Lowenfeld (1947), lukisan kanak-kanak di atas merujuk kepada peringkat
(A)skematik              
(B) penaakulan                        
(C) praskematik                       
(D) awal realism

8. Pendekatan psikoanalitik Sigmund Freud adalah berkaitan dengan penggunaan bahasa untuk menganalisa atau membincangkan seni visual dalam aspek emosi yang diluahkan melalui seni. Berdasarkan pendekatan psikoanalitik, bagaimanakah seseorang guru dapat mengaplikasikan teori tersebut dalam pengajarannya?
(A) Guru menggalakkan murid menghasilkan karya seni untuk dipamerkan.
(B) Guru menggalakkan murid melukis dan menceritakan kembali tentang karyanya.
(C) Guru menggalakkan murid membimbing kawan-kawan dalam menghasilkan karya seni visual.
(D) Guru menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan kebolehan berfikir dan keupayaan fizikal    murid.

9. Pada usia 2-4 tahun, perkembangan artistik kanak-kanak berada pada peringkat tidak bersifat realistik. Pada peringkat ini, kanak-kanak telah cenderung menconteng
(A) menghasilkan symbol                                             
(B)  lorekan gambar pemandangan
(C) garisan terkawal dan tidak terkawal                 
(D)  melukis figura dengan cara yang betul

10. Enam elemen asas dalam seni visual ialah
(A) garisan, rupa, bentuk, jalinan, ruang dan tona
(B) rupa, bentuk, garisan, jalinan, ruang  dan warna
(C) ruang, garisan, bentuk, perspektif, jalinan dan rupa
(D) jalinan, rupa, bentuk, garisan,ruang  dan keseimbangan

11. Pernyataan yang manakah paling tepat tentang Kaedah Orff?
(A)Pembelajaran dan pembacaan skor muzik secara formal
(B)Kaedah yang menggabungkan tiga konsep iaitu solfej, rentak Cheve dan Curven
(C)Pergerakan badan menggunakan ruang sedia ada serta mengikut rentak muzik
(D)Muzik harus sentiasa diubah supaya kanak-kanak mendengar, mengenali dan menghayati muzik

12. Solmization ialah sistem kod nada yang menggunakan suku kata do-re-me-fa-so-la-ti-do untuk skala atau skor muzik. Kaedah pembelajaran muzik di atas lebih sinonim kepada tokoh muzik seperti
(A) Carl Orff                               
(B) Zoltan Kodaly   
(C)  Michael Carmen 
(D)  Emile Jaques Dalcroze

13. Kemahiran muzikal berkembang mengikut tahap umur kanak-kanak. Pada umur dua tahun, kanak-kanak telah mempunyai  kemahiran
(A)bertindak balas terhadap bunyi dan suku kata suara manusia
(B)meniru dan mengikut melodi yang kompleks serta mencuba peralatan muzik
(C)mengawal suara nyanyian mereka, menikmati lagu-lagu ringkas dan bergerak mengikut rentak muzik
(D)menyanyikan pelbagai lagu, membezakan bunyi yang berlainan dan mengaitkan dengan pergerakan tertentu

14. Semua orang mempunyai keupayaan mempelajari dan menggunakan muzik dengan kreatif. Hubungan rapat antara muzik dan bahasa sebagai alat berkomunikasi. Pendidikan muzik haruslah merangkumi aspek fizikal, sosial, mental dan emosi.

Apakah yang dapat anda rumuskan berdasarkan aspek kecerdasan muzik dalam teori Kecerdasan Gardner?

(A) Satu daripada Sembilan kecerdasan yang ada pada manusia.
(B) Kepekaan terhadap unsur-unsur yang  berkaitan dengan bunyi dan muzik.
(C) Boleh dipelajari, dibentuk, ditingkatkan dan sentiasa berubah sepanjang hayat.
(D) Membolehkan individu mencipta, berkomunikasi dan memahami makna yang  dihasilkan oleh bunyi.

15. Sosio drama merujuk kepada aktiviti
(A) cerita-cerita dongeng dan kepahlawanan.
(B) menekankan skrip dan aksi watak di sekeliling mereka.
(C)yang tidak mementingkan prop dan persekitaran seperti situasi sebenar.
(D)kanak-kanak bermain sebagai ibu bapa, doktor, polis, penjahat dan sebagainya.

16. Kemahiran yang perlu ada pada seseorang kanak-kanak untuk menjalankan permainan sosio dramatik ialah

I berlakon            II berunding           III berbincang            IV bersoaljawab           V bekerjasama

(A)  I, II dan III sahaja     
(B)  I, III dan IV sahaja           
(C)  III, IV dan V sahaja           
(D)  I, II, III, dan V sahaja

17. Stoking, sarung tangan, beg kertas, sampul surat .

Bahan di atas sesuai sekali untuk menghasilkan boneka jenis

(A)  Boneka tali  
(B) Boneka jari 
(C)  Boneka batang 
(D)  Boneka tangan

18. Faktor-faktor yang perlu diambil kira semasa menggunakan boneka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas prasekolah ialah
I.             melibatkan kanak-kanak secara aktif
II.            mengambil kira kebolehan kanak-kanak
III.           menyediakan bahan-bahan dengan lengkap
IV.          mengambil kira tahap kemahiran bahasa kanak-kanak
V.            mengambil kira tahap kecekapan kanak-kanak dari aspek fizikal

(A) I, II dan III sahaja
(B)  I, III dan V sahaja
(C)  II, III dan IV sahaja
 (D)  I, II, IV dan V sahaja

19. Sastera awal kanak-kanak mampu memberi keseronokan, dapat merangsang imaginasi, membantu mengenal dan memahami diri sendiri dan memupuk nilai-nilai murni kepada individu kanak-kanak. Apakah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh penulis, penerbit dan pengedar buku dalam usaha menarik minat kanak-kanak membaca?

I.             Kaedah pemasaran yang berkesan.
II.            Buku yang diterbitkan mesti berkualiti.
III.           Banyak bahan bacaan banyak di pasaran.
IV.          Bahan-bahan bacaan mudah diperolehi di pasaran.
V.            Sesuai dengan kegemaran, minat dan peringkat pemikiran kanak-kanak.

(A) I, II dan III sahaja       
(B) II, III dan IV sahaja         
(C) I, II, IVdanV sahaja              
(D) I, III, IVdanV sahaja

20. Dalam merancang pengajaran yang berkesan, guru perlu memikirkan beberapa langkah yang sesuai untuk menyediakan bahan dan peralatan. Apakah criteria yang perlu diambil kira oleh guru semasa memilih bahan dan peralatan?

I.  Memilih tajuk yang sesuai      
II. Memilih bahan yang  menarik                              
III. Memilih bahan yang berkualiti            
IV. Menentukan tahap kesukaran                           
V. Meminimakan penggunaan bahan

(A)  I, II, dan III sahaja   
(B)  I, II dan IV sahaja  
(C)  I, II, IV dan V sahaja   
(D)  I, III, IV dan V sahaja

Soalan Latihan KAE3013 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK

Ramai orang diluar tidak sedar akan masalah ini. Ada antara kita yang tidak sedar bahawa dirinya pernah mengalami masalah ini. bila diingatkan semula PokCik merupakan salah seorang yang mempunyai msalah ini suatu ketika dahulu. Namun dengan bantuan Motivasi dari keluarga dan masyarakat sekeliling PokCik dapat keluar dari masalah ini.

Biarpun simtom-simtom nya masih ada lagi pada diri PokCIk pada PokCik kini....antaranya adalah....PokCik sukar untuk mengingati sesuatu yang dibaca dalam jangka masa yang lama....PokCIk terpaksa membuat latihan secara amali untuk memahami dan menulis nota ringkas atau membaca sehari sebelum peperiksaan.....ini kerana PokCik mempunyai daya ingatan yang amat singkat...jika nak ingat lama PokCik terpaksa membuat sesuatu itu secara berterusan atau pun menjadikan ianya tebiat PokCIk.....baru boleh ingat....PokCik juga sukar untuk memahami jika diberi penerangan yang ringkas tanpa dihuraikan apa yang disampaikan.....PokCIk start tahu membaca dan menulis sejak berumur 12 tahun dan dapat mengusai subjek matematik sejak dari umur 15 tahun....lambatkan...

PokCik bersyukur kerana pokCik hidup didalam kelompok masyarakat yang sentiasa memberikan nasihat dan motivasi tanpa putus sehingga PokCik melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Malaysia. Siapa sangka seorang manusia yang lembab boleh jadi Cikgu......so think Positif yer.....
Disleksia. Aphasia Disgraphia iv) Arithmetic difficulties

DEFINISI KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN (LEARNING DIFFICULTIES)

kanak-kanak yang ”specific difficulties” adalah mereka yang tidak mempunyai kecacatan pencaindera dan kerosakan organik yang nyata, mempunyai masalah kesukaran dalam pembelajaran satu atau lebih seperti membaca, menulis, mengeja dan matematik serta kanak-kanak ini tidak memberi tindak balas terhadap pengajaran yang normal.

JENIS-JENIS BERMASALAH PEMBELAJARAN

Learning Difficulties dalam kalangan kanak-kanak boleh diklasifikasikan dalam pelbagai jenis kategori bergantung kepada masalah major yang dialaminya. Jenis-jenis learning difficulties adalah berbeza-beza iaitu :

i) Oral language difficulties
Terdapat dua jenis di dalam Oral Language Difficulties iaitu Dysphasia dan Aphasia.
Dysphasia adalah merujuk kepada sebahagian ketidakupayaan untuk memahami percakapan dan kesukaran untuk bercakap.
Aphasia pula ialah kanak-kanak yang kehilangan keupayaan untuk memahami, memanipulasi atau mengekspresi perkataan dalam percakapan dan gaya penulisan.

ii) Reading difficulties
Reading Difficulties pula merupakan tambahan yang terbahagi kepada disleksia dan alexia.
Sebahagian ketidakbolehan untuk membaca atau memahami apa yang dibaca adalah dikenali sebagai Disleksia.
Alexia pula ialah kanak-kanak yang kehilangan keupayaa untuk membaca, menulis ataupun menterjemahkan bahasa.

iii) Writing difficulties
Writting Difficulties pula terbahagi kepada Dysgraphia dan Agraphia.
Disgraphia merupakan sebahagian ketidakbolehan untuk menulis.
Agraphia pula merujuk kepada ketidakbolehan untuk menulis secara keseluruhan.
Masalah penggambaran semula merujuk kepada ketidakbolehan untuk membayangkan semua imej huruf atau perkataan.
Formulation dan Syntax Disorder adalah ketidakupayan untuk menyusun idea dengan jelas dan meringkaskan corak perkataan. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah mengeja pula, mereka ini akan menghadapi masalah dalam membaca atau menulis.

iv) Arithmetic difficulties

Kanak-kanak yang mengalami Arithmetic difficulties pula ialah mereka bermasalah dalam mengasingkan angka atau siri angka. Di dalam Arithmetic difficulties terdapat dua kategori iaitu Dyscalculia dan Acalculia.
 Dyscalculia merupakan sebahagian ketidakbolehan dalam menyelesaikan pengiraan.
 Acalculia pula ketidakbolehan secara keseluruhan untuk menyelesaikan masalah pengiraan.

Kebanyakkan masalah anak didik PokCik mempunyai hampir keseluruhan simtom-simtom ini...Tahapnya PokCik tak tahu lagi...namun pokCIk akan mencuba yang terbaik bagi membantu mereka...Cuma Pesan PokCik kepada semua ibubapa yang ada di Malaysia ini sedarlah bahawa bukan suatu tugas mudah membantu mereka ini tanpa kefahaman dari anda...
Tips Ibubapa anak hiperaktifPermasalahan yang dialami oleh kanak-kanak yang dilahirkan secara biologinya adalah normal dan sihat. Permasalahan biasanya timbul disebabkan oleh faktor persekitaran seperti kemiskinan, permasalahan keluarga, trauma, pendedahan pergaulan dengan komuniti dan masyarakat yang kurang berdisiplin dan lain-lain. 

Permasalahan pencapaian akademik yang ketinggalan khususnya dalam prestasi pencapaian persekolahan berbanding rakan sebaya merupakan Penyumbang kepada masalah tingkahlaku menyimpang.

  • Faktor psikologi merupakan penyumbang kepada permasalahan yang timbul khususnya latar belakang ibu bapa dan persekitaran tempat kanak-kanak membesar turut mempengaruhi perkembangan emosi dan sosial. 
  • Faktor ini pula bagi kanak-kanak yang mengalami masalah di dalam kehidupan seharian dan sering berhadapan dengan hubungan yang dianggap keliru di antara mereka dengan ibu bapa mereka. 
  • Kanak-kanak yang kurang mendapat kasih sayang daripada kedua ibu bapa kebiasaannya akan bertindak aktif untuk menarik perhatian ibu bapanya. Oleh kerana itu, ibu bapa perlu menambah pengetahuan tentang gangguan hiperaktif. 
  • ibu bapa perlu mengenali kelebihan dan bakat anaknya dan membantu anak dalam bersosialisasi. Di samping itu juga, perlulah memberi ruang untuk bergerak yang cukup bagi kegiatan aktiviti seharian anak-anak untuk menyalurkan kelebihan tenaga mereka, menerima batasan, membangkitkan rasa percaya terhadap diri anak-anaknya dan berkerjasama dengan guru di sekolah agar memahami keperluan kanak-kanak yang sebenarnya.
  • Beberapa zat makanan seperti bahan pengawet dan pewarna tiruan boleh menyebabkan pembentukan perilaku hiperaktif kepada anak. 
  • kadar timah (lead) dalam serum darah anak yang meningkat, ibu yang merokok dan mengambil alkohol, terkena sinar X ketika hamil juga dapat melahirkan anak yang hiperaktif. 


Sesungguhnya anak adalah anugerah Tuhan yang paling berharga buat manusia. Pokok pangkalnya adakah kita menghargainya dengan sebaiknya...Pikir-pikirkan lah yer....
Blogger 'hantu' diharamAda baca paper Berita Harian hari ini tak?....
Blogger kena letak identiti mereka yang sebenar pada blog mereka selepas ini....
Ini supaya semua pemilik Blog dan web lebih bertanggungjawab dengan apa yang mereka terbitkan.....

Satu langkah yang baik kerana selepas ini akan kurang sikit blogger-blogger hantu yang suka sangat menerbit sesuatu yang tidak sepatutnya....walaupun kita tahu bahawa ini tidak akan dapat meyekat mereka....sebabnya banyak cara untuk meyembunyikan identiti didalam dunia internet ini......what ever ianya satu langkah yang baik dari pihak kerajaan.

hope kita sebagai blogger janganlah suka-suka mengeluarkan fakta atau artikel yang boleh menyebabkan perpecahan bangsa kita sesama sendiri demi KUASA yang diidamkan....


Berita Penuh anda boleh baca dibawah.....


Dicopy dari Bharian.Com

Pemilik blog, portal diwajib dedah identiti sebenar

Kuala Lumpur: Pemilik blog dan portal yang menyebarkan maklumat tidak sahih dan fitnah akan dikenakan tindakan tegas selepas kerajaan mewajibkan mereka meletakkan maklumat identiti sebenar tidak lama lagi, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri menegaskan, peraturan ‘ketetapan-sendiri’ itu bertujuan memastikan pengamal media sosial lebih bertanggungjawab terhadap maklumat disampaikan, sekali gus mengelak perpaduan masyarakat pelbagai agama dan bangsa dirosakkan oleh maklumat palsu.

Kerajaan tidak akan mengambil tindakan melesenkan portal berita seperti dilakukan negara jiran tetapi bagi memelihara keharmonian nasional, kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan,” Datuk Seri Najib Razak

Sehubungan itu, Najib menegaskan, tidak akan ada lagi penulis ‘tidak bernama’ dalam blog atau portal seperti sekarang bagi memastikan mereka lebih bertanggungjawab terhadap tulisan masing-masing.

Kerajaan tak tapis internet: Najib

“Hari ini landskap media dan organisasi berita mengalami perubahan amat pesat dengan kehadiran media cetak dan elektronik yang dilengkapi media dalam talian. Demokrasi media dan kebebasan bersuara menjadi kenyataan.

“Penggunaan semua bentuk media ini dapat kita saksikan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Penyebaran pelbagai bentuk pembohongan, fitnah dan hasutan kebencian dalam media sosial oleh kelompok yang menggelar diri mereka sebagai wartawan seperti yang berleluasa ketika PRU-13 tidak menguntungkan sesiapa. Aliran ini jika dibiarkan berleluasa, akan mendatangkan kesan buruk kepada negara,” katanya.
Beliau berucap pada majlis Malam Wartawan Malaysia 2013 dan Penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia Institut Akhbar Malaysia (MPI)-PETRONAS 2012, di Hotel Istana, di sini, malam tadi.

Tidak lesen portal berita

Najib bagaimanapun berkata, kerajaan tidak akan menapis internet walaupun kerajaan mempunyai Akta Komunikasi dan Multimedia dan Rang Jaminan Koridor Raya Multimedia (MSC).

“Kerajaan tidak akan mengambil tindakan melesenkan portal berita seperti dilakukan negara jiran tetapi bagi memelihara keharmonian nasional, kerajaan akan menguatkuasakan undang-undang sedia ada untuk memastikan pihak yang cuba menanam perpecahan menggunakan elemen bangsa, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi Raja Berperlembagaan serta mencuba merosakkan sistem demokrasi berparlimen, akan diambil tindakan,” katanya.

Beliau menegaskan, kerajaan akan memastikan rakyat yang sedang menghadapi ‘cabaran kematangan’ sekarang tidak bersikap melampau selepas menikmati kemajuan pesat dalam landskap media dan organisasi berita.

Sehubungan itu, rakyat harus mampu memanfaatkan kebebasan bersuara sebaik mungkin kerana jika corak tenaga baru yang datang daripada kebebasan bersuara itu tidak digunakan dengan baik, mereka akan terkeliru.

‘Kesan rama-rama’

“Isu melanda pemikiran rakyat sekarang adalah pemahaman demokrasi dan hak kebebasan bersuara. Ia memberi kesan yang tidak pernah berlaku sebelum ini hingga meninggalkan ‘kesan rama-rama’,” katanya.

Najib berkata, kunci bagi kejayaan untuk memanfaatkan kebebasan bersuara adalah dengan bermuhasabah mengenai identiti diri sebagai warga Malaysia dan bertanya pada diri sendiri mengenai kebebasan bersuara yang harus sesuai dengan identiti rakyat Malaysia yang berbudi bahasa dan mengamalkan nilai murni.

“Adakah perlu perbezaan pendapat mewujudkan syak wasangka melampau yang asing daripada budaya Malaysia? Untuk demokrasi benar-benar berfungsi, rakyat dan pengamal media semestinya berpegang kepada pendirian mulia supaya tiada antara kita yang menyimpang, mahupun menyalahgunakan kuasa,” katanya.

Sehubungan itu, Najib mengingatkan wartawan supaya mengetengahkan isu lebih utama seperti perpaduan dan usaha memajukan negara, selain menjadi perantara berkesan dalam menyampaikan maklumat antara rakyat dengan kerajaan dan sebaliknya.
layan tak 2 cerita ini..,?????....
Mula-mula PokCik tak layan sangat cerita-cerita ini.....sebabnya macam tak Logik sangat.....
tapi bila dah tengok pertengahan cerita ini syok pulak......
Si Iffa dengan ketabahannya.....
yang si dahlia Pula dengan kecekalannya.....
Kedua-dua cerita ini jelas menunjukkan persamaan kehadiran orang ketiga didalam perkahwinan hingga perceraian akibat dari fitnah dan kebo....an si Suami......
Kedua-dua cerita ini melibatkan watak anak.....
si iffa dengan bayinya.....dan bayinya telah berjaya meruntuhkan dan melembutkan hati seorang insan yang memang kekosongan......
mana kala si Dahlia pula dengan perjuangannya mempertahan haknya iaitu kebenaran dan anak-anaknya.....
Dan persamaan yang jelas lagi adalah kedua-dua cerita ini melibatkan kebencian yang mendalam kepada watak-watak utama......
what ever this story memang boleh menarik begitu ramai wanita termasuk lah bini PokCik untuk setia duduk didepan TV menanti kesudahan nasib wanita-wanita ini......

harapan PokCik satu ajer.....
yang baik dijadikan teladan...yang buruk dijadikan sempadan.....
jangan ada yang menjadikan kejahatan yang timbul dalam cerita ini sebagai cara untuk mendapatkan hak orang lain sudahlah....
dah satu lagi....para wanita jangan la emosi sangat dan timbul perasaan syak wasangka pada suami atau tunang atau pakwe anda sudah lah....ingat ianya hanya sekadar cerita yang belum tentu ada kebenarannya....

Teduhan Kasih VS Dahlia
VS
Teduhan Kasih VS Dahlia