Set 3
1. Manakah antara berikut merujuk kepada komponen
standard kompetensi pengetahuan dan kefahaman seperti yang dinyatakan di dalam
Standard Guru Malaysia ?
I. Pengurusan bilik darjah
II.
Kandungan ilmu pengetahuan
III.
Kandungan mata pelajaran yang diajar
IV.
Sumber pendidikan dalam pelaksanaan kurikulum
A: I dan II sahaja
B: I , II dan III sahaja
C: II, III dan IV sahaja ( ms/47 & 48)
D: I , II , III dan IV sahaja
2. Dasar pendidikan wajib dan dasar pendidikan
percuma merupakan contoh-contoh dasar pendidikan yang berkaitan dengan _______
A: taraf pendidikan (ms 67)
B: jurang pendidikan
C: peluang pendidikan
D: tahap persekolahan
3. Manakah di antara berikut merujuk kepada contoh
menulis objektif tingkah laku yang eksplisit? Pada akhir pengajaran, pelajar
dapat :
A: Menyedari pentingnya perpaduan rakyat
B: Menerangkan lima prinsip Rukun Negara
C: Menghayati keindahan lagu Malaysia Gemilang
D: Memahami pengajaran daripada sesuatu cerita yang
dibaca.
4. Apakah tindakan yang boleh dilaksanakan bagi
memastikan kejayaan pelaksanaan sesuatu dasar pembangunan pendidikan ?
A: Penilaian
B: Pengesyoran
C: Pengawasan (ms 63)
D: Penstrukturan
5. Apakah ciri utama kurikulum tersembunyi ?
A: Diajarkan di dalam bilik darjah.
B: Ada penilaian untuk mengukur prestasi murid
C: Muncul dalam pembinaan potensi secara tidak terancang.(ms 117)
D: Dirancang oleh pihak sekolah untuk membangunkan
daya intelektual murid.
6. Metafizik, epistemologi, aksiologi dan logik
adalah cabang-cabang falsafah. Epistemologi adalah persoalan tentang
_____________________
A. Nilai estetik
B. Hakikat di sebalik alam nyata
C. Kebenaran ilmu dan pengetahuan (ms 16)
D. Perkara yang dilihat melalui pancaindera
7. Siapakah di antara tokoh berikut yang
mentakrifkan pendidikan ialah proses pembinaan pekerti dan pengembangan akal
fikiran?
A. Plato
B. Socrates (ms 17)
C. Aristotle
D. John Dewey
8. Matlamat Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ialah
untuk menghasilkan pendidikan berkualiti untuk semua. KPM telah mengenal pasti
dua pendekatan untuk mencapai hasrat tersebut iaitu : __________
I. Menambahkan peruntukan pembangunan luar Bandar
II.
Memastikan rakyat mendapat peluang pendidikan yang adil dan saksama
III.
Memberi perhatian khusus ke atas sekolah yang telah mencapai tahap cemerlang
IV. Meningkatkan pembangunan potensi pelajar ke arah
berprestasi tinggi
A: I dan II sahaja
B: I dan IV sahaja
C: II dan III sahaja ( ms 78)
D: III dan IV sahaja
9. Pendidikan menjadi pemankin dalam merealisasikan
hasrat menjadi negara maju menjelang 2020. Bagaimanakah pendidikan boleh
memberikan impak kepada pembangunan negara?
I.
Pendidikan menyedarkan rakyat tentang pembangunan.
II.
Literasi membolehkan maklumat pembangunan diterima oleh rakyat.
III.
Rakyat yang berpendidikan berkeupayaan memberi idea yang bernas.
IV.
Pendidikan menyediakan tenaga buruh yang berkemahiran untuk pembangunan
A. I dan II sahaja.
B. III dan IV sahaja.
C. I, II dan III sahaja.
D. I, II, III dan IV.
10. Manakah antara berikut merupakan pelaksanaan
Dasar Pelajaran Kebangsaan melalui satu sistem pendidikan yang memperuntukan
perkara-perkara yang akan memenuhi keperluan negara serta memupuk perpaduan
negara?
I. Pelbagai pendidikan dan komprehensif skopnya.
II.
Kurikulum Kebangsaan dan peperiksaan yang sama.
III.
Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.
IV.
Pendidikan bersepadu, menyeluruh, seimbang dan harmoni.
A. I, II dan III sahaja.
B. I, III dan IV sahaja.
C. II, III dan IV sahaja.
D. I, II, III dan IV.
11. Guru adalah ‘role model’ yang sentiasa menjadi
perhatian. Oleh itu guru mestilah kelihatan kemas dalam penampilan dan
berpakaian, sopan dalam tutur kata dan tingkah laku dan berakhlak mulia.
Apakah cabang falsafah yang boleh dikaitkan dengan
pernyataan di atas?
A. Logik.
B. Metafizik.
C. Aksiologi. (ms 16)
D. Epistemologi.
12. Pendidikan berdasarkan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan membawa konsep bahawa perkembangan potensi individu adalah secara
seimbang, menyeluruh dan bersepadu.
Manakah antara berikut ialah implikasi kepada konsep
tersebut?
I.
Perkembangan bersepadu intelek, rohani, emosi dan jasmani.
II. Konsep meritokrasi dalam mendapatkan pendidikan.
III.
Penerapan nilai murni dalam pengajaran semua matapelajaran.
IV. Penubuhan lebih banyak institusi latihan
kemahiran untuk melatih tenaga kerja.
A. I dan IV sahaja
B. II dan IV sahaja
C. I dan III sahaja (ms 24&25)
D. II dan III sahaja
0 comments:
Post a Comment