Rekonstruktivisme
merupakan falsafah pendidikan yang dipecahkan daripada aliran fahaman
progresivisme dan menjadi suatu falsafah sendiri. Pelopor utama aliran
fahaman rekonstruktivisme ialah George S. Counts (1899-1974) dam Harold
O. Rugg (1886-1960), kedua-duanya adalah penyokong pragmatisme John
Dewey.
Ahli-ahli
rekonstruktivisme berpendapat falsafah pendidikan progresivisme hanya
sesuai digunakan dalam masyarakat yang stabil; oleh itu, adalah perlu
mengadakan sesuatu falsafah 'krisis' seperti rekonstruktivisme
untuk menyelamat kebudayaan masyarakat yang kian diancam dan menghadapi
masalah keruntuhan. Tambahan pula, mengikut mereka, progresivisme
terlalu mementingkan pendekatan dan proses pendidikan, hingga
mengabaikan objektif dan hasilnya. Mereka berpendapat, tugas utama
pendidikan hams mengandungi objektif eksplisit, iaitu membentuk "Order Baru Masyarakat" sebagai
objektif yang ideal, membaiki masyarakat, merealisasikan demokrasi
untuk masyarakat dan sarwa jagat, demi membawa kebajikan dan
kesejahteraan untuk manusia.
Aliran
fahaman rekonstruktivisme mula menjadi perhatian di dalam tahun
1950-an, apabila Theodore Burghard Hurt Brameld (1904-?) menggabungkan teori progresivisme dengan behaviorial sains sebagai
asas rekonstruktivisme. Beliau berpendapat pengalaman sebenarnya ialah
hasil interaksi manusia dengan elemen-elemen dalam alam persekitaran dan
alam sosial, di mana pengalaman individu merupakan tempat utama dalam
proses interaksi tersebut. Nilai berubah mengikut perubahan masyarakat.
Nilai yang tertinggi akan dapat dicapai apabila individu dan masyarakat memperolehi
kepuasan dalam peringkat penyempurnaan. Sehubungan ini, sekolah
seharusnya menjadi sesuatu organisasi yang mengamalkan prinsip rekonstruktivisme. Hal ini memerlukan pelajar mematuhi segala prinsip tingkah laku yang ditentukan dan berusaha mempertingkatkan kualiti pembelajaran mereka. Mengikut mereka, teori progresivisme yang menyarankan
kaedah penyelesaian masalah tidak mempunyai objektif dan nilainya, dan
cara yang berkesan untuk mengkaji masalah sosial ialah teknik perbincangan, yang akan dapat mencapai matlamat penyelesaian masalah sosial, dan seterusnya membentuk masyarakat sosial yang harmoni dan sempurna.
Maka, teori rekonstruktivisme, di dalam usaha membina masyarakat baru, menumpukan usaha kepada perkembangan ekonomi dan kebajikan sosial manusia. Mereka percaya bahawa sekolah boleh memainkan peranan membentuk semula masyarakat yang harmoni dan sempurna. Maka, peranan guru bukan sahaja menyampaikan ilmu pengetahuan, tetapi juga, yang lebih pentingnya, membawa isu-isu sosial yang penting untuk dibincang dan diselesaikan secara usahasama. Ringkas kata, teori rekonstruktivisme menekankan teknik perbincangan dan penggunaaan kemahiran berjikir kritis dan kreatif dalam penyelesaian masalah. Untuk mencapai matlamat pendidikan ini, bahan-bahan pelajaran hendaklah
distrukturkan secara sistematik dan bersepadu. Mata pelajaran
kemanusiaan hendaklah menjadi fokus utama dalam rancangan kurikulum
sekolah, agar membentuk pelajar yang berperikemanusiaan, berlandaskan
kebudayaan masyarakat yang ideal.
0 comments:
Post a Comment