Soalan :
Pelajar diminta memilih 1 (SATU) disiplin/mata pelajaran yang terdapat di peringkat sekolah rendah diMalaysia. Pelajar diminta membandingkan disiplin/ mata pelajaran tersebut mengikut era Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:
i. dimensi horizontal (skop/liputan, kesepaduan/
integrasi dan imbangan)
integrasi dan imbangan)
ii. dimensi vertikal (urutan/sekuen dan
kesinambungan/ kontinuiti)
- Kesinambungan - merujuk pengulangan secara vertikal elemen-elemen utama kurikulum
- Urutan - merujuk pengalaman-pengalaman yang dibina daripada elemen kurikulum tetapi dalam bentuk yang lebih luas dan terperinci.
- Integrasi - Menyatukan beberapa pandangan seperti menyelesaikan masalah dalam matematik dan juga dalam disiplin-disiplin yang lain.
- Objektif, kurikulum, susunan unit-unit kurikulum, kaedah pengajaran dan penilaian.
Nota kaki :
Model Kurikulum
dan Pengajaran tyler.
Rujukan: Ralph W. Tyler, Basic Principles of Curriculum and
Instruction, University of Chicago Press, Chicago,
1949.
Terjemahan:
Prinsip Asas Kurikulum dan Pengajaran,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,
1990.
Curriculum is defined as ‘learning experiences’ which refers
to the learners’ active interaction with
the environment.
The teacher can facilitate
students’ learning by ‘organizing appropriate learning environments’.
Organization of teaching units
(Rujukan: Tyler, Bab 3)
Criteria
for effective organization of teaching units
1 Continuity (kesinambungan)
vertical
reiteration (repetition-ulangan) of
major curriculum topics and elements, eg reading and writing skills in geografy
or science - continuing opportunity for these skills to be practised and
develop.
2 SEQUENCE (turutan)
Related
to continuity. Increasing depth and breadth (memperdalam dan memperluaskan) of the curricular element, eg
reading more complex geografy materials or maps. A topic is repeated but treated
at greater depth or breadth.
3 INTEGRATION ( integrasi )
Horizontal
relationship ( hubungan horizontal )
of elements in the curriculum – the learning experiences. Eg matematical skill
is also used in geografy, science and maths – across subjects; or similar
concepts (eg. interdependence of people) appearing in a
number
of subjects.
Model Tyler menyatakan dalam
merancang susunan unit-unit pengajaran berkesan. Guru perlu mengambil kira
kriteria DI ATAS
- Kesinambungan - merujuk pengulangan secara vertikal elemen-elemen utama kurikulum
- Urutan - merujuk pengalaman-pengalaman yang dibina daripada elemen kurikulum tetapi dalam bentuk yang lebih luas dan terperinci.
- Integrasi - Menyatukan beberapa pandangan seperti menyelesaikan masalah dalam matematik dan juga dalam disiplin-disiplin yang lain.
- Objektif, kurikulum, susunan unit-unit kurikulum, kaedah pengajaran dan penilaian.
Nota lain :
Nota KLSR, KBSR dan KSSR
Nota KLSR, KBSR dan KSSR
0 comments:
Post a Comment