Tugasan Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah (KRP3013)

LAPORAN ANALISIS 1

Kurikulum & Pengajaran Bersifat Kontekstual (20%) Pelajar diminta mengenal pasti 4 (EMPAT)
keadaan/situasi/fenomena/senario yang terdapat dalam masyarakat/persekitaran dan rakamkan gambarnya.secara statik (bukan video). Pelajar diminta menganalisis keadaan/situasi/fenomena/senario dalam gambar tersebut untuk dikaitkan dengan 4 (EMPAT) disiplin/mata pelajaran yang diajar di sekolah rendah.

Analisis adalah berkaitan:
i. penjelasan kepada keadaan/situasi/fenomena/ senario dalam gambar tersebut;

ii. topik/subtopik apa yang terdapat dalam tiap-tiap disiplin/mata pelajaran yang dipilih yang berkaitan dengan keadaan/situasi/fenomena/ senario tersebut (sila nyatakan dengan tepat dengan merujuk Sukatan Pelajaran/Huraian Sukatan Pelajaran/ Dokumen Standard Kandungan/Dokumen Standard Pembelajaran);

iii. huraian bagaimanakah keadaan/situasi/ fenomena/ senario dalam gambar dapat dikaitkan dengan
pengetahuan/kemahiran/nilai yang terdapat dalam topik/subtopik tersebut;

iv. cadangan tindakan/aktiviti yang boleh dilakukan dalam pengajaran dan pembelajaran topik/subtopik tersebut ke arah menambah baik keadaan/situasi/ fenomena/senario yang terdapat dalam gambar.


Ringkasan Pemarkahan:

Gambar keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkh
Huraian keadaan/situasi/fenomena/senario = 1 mrkh
Laporan analisis berkualiti = 3 mrkh
Jumlah = 5 mrkh
Keseluruhan: 4 m.pelajaran x 5 mrkh = 20 markah

Tarikh Akhir Hantar Tugasan : Minggu 10

LAPORAN ANALISIS 2

Perbandingan Kurikulum Mengikut Era (20%) Pelajar diminta memilih 1 (SATU) disiplin/matapelajaran yang terdapat di peringkat sekolah rendah diMalaysia. Pelajar diminta membandingkan disiplin/ mata pelajaran tersebut mengikut era Kurikulum Lama
Sekolah Rendah (KLSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) aspek-aspek daripada:

i. dimensi horizontal (skop/liputan, kesepaduan/integrasi dan imbangan)

ii. dimensi vertikal (urutan/sekuen dan kesinambungan/ kontinuiti)

Pelajar juga diminta memberi pandangan/ulasan dan cadangan masing-masing berkaitan disiplin/matapelajaran tersebut.

Tarikh Akhir Hantar Tugasan : Minggu 10

0 comments: