i.
Menilai rakaman Video satu sesi
pengajaran. Pelajar perlu menilai dengan memilih salah satu aspek kemahiran
mikropengajaran yang terdapat dalam rakaman video tersebut.
Salah satu aspek kemahiran mikropengajaran yang terdapat didalam rakaman
video pengajaran ini adalah Kemahiran
menerang. Kemahiran menerang adalah
salah satu daripada komponen dalam kemahiran mikropengajaran yang harus
dikuasai oleh guru . Kemahiran menerang bertujuan untuk menyampaikan maklumat
kepada pelajar dengan cara yang berkesan, membina pengetahuan dan kefahaman
pelajar serta pelajar dapat mengikut arahan. Menurut Sharifah Alwiah (1986),
pengajaran mikro merupakan satu teknik pengajaran untuk meningkatkan kemahiran
pengajaran guru dalam aspek-aspek tertentu seperti set induksi,atau motivasi
penyoalan ,variasi rangsangan, penggunaan papan kapur, alat bantu mengajar
pengukuhan, penutup,menerang dan sebagainya.
Kemahiran menerang merupakan salah satu kemahiran yang memainkan peranan
yang amat penting dalam proses pengajaran seseorang guru. Kemahiran menerang digunakan untuk
menyampaikan maklumat, konsep atau isi kandungan pelajaran kepada murid, ia
biasanya digunakan pada peringkat perkembangan sesuatu proses pengajaran.
Semasa menggunakan kemahiran menerang, guru boleh memberi penerangan kepada murid tentang
sesuatu isi pelajaran dengan menggunakan contoh, ilustrasi atau sumber
pelajaran. Kemahiran ini tidak berasaskan kepada sesuatu teori dan teknik yang
tertentu, sebaliknya bergantung kepada kebijaksanaan seseorang guru untuk
mengendalikannya dan mengenal pasti sejauhmana pencapaian murid atau pelajar.
Kemahiran ini digunakan di peringkat perkembangan sama ada untuk menyampaikan
maklumat, konsep atau isi kandungan pelajaran kepada murid dengan jelas.
Dalam kemahiran ini telah
menggunakan dengan cara memberi
contoh, ilustrasi dan sumber pengajaran seperti
menerangkan pengertian bersuci
dengan memberikan beberapa contoh jenis air yang boleh ditemui disekeliling murid melalui
pengalaman sedia ada murid dan juga melalui persembahan multimedia yang digunakan
sebagai bahan sumber untuk pemahaman murid. Guru ini juga menerangkan sambil mendemonstrasikan alat
yang tidak boleh digunakan untuk bersuci. Guru ini telah menerangkan dan menghuraikan isi pelajaran
dengan merujuk kepada persembahan multimedia yang disediakan. Guru ini telah
memilih cara dan bentuk penerangan serta alat bantu mengajar yang sesuai untuk
pengajaran didalam kelas ini.
Tujuan utama guru perlu menguasai Kemahiran Menerang ini adalah supaya
guru dapat Menyampaikan maklumat atau menjelaskan isi pelajaran dalam masa yang
singkat. Ia juga akan dapat memudahkan murid memahami konsep atau isi pelajaran
dengan jelas. Disamping itu juga sesuatu isi
pembelajaran murid dapat
dihuraikan melalui sesuatu proses seperti langkah-langkah menjalankan
projek, ujikaji atau masalah. Kemahiran Menerang ini juga dapat menjelaskan
sebab-sebab berlakunya sesuatu peristiwa atau meramalkan kemungkinan berlakunya
peristiwa tertentu.
Guru ini telah mengikuti Prinsip-Perinsip Panduan dalam Kemahiran
Menerang yang di mulai dengan merancang
aktiviti pengajaran dengan memilih cara dan bentuk penerangan yang amat sesuai.
Contoh-contoh ilustrasi dan sumber pengajaran
yang disediakan amat menarik dan
telah disediakan terlebih dahulu. Aktiviti penerangan yang dilaksanakan oleh
guru ini tidak terlalu lama. Jika
penerangan dilakukan terlalu lama kemungkinan murid –murid ini akan merasa bosan jika mereka disuruh
duduk dan mendengar penerangan guru
dalam tempoh masa yang lama. Guru ini juga bijak dalam menggunakan kemahiran
variasi rangsangan untuk mengekalkan minat murid terhadap penerangan guru
tentang topik yang diajar.
Guru ini juga telah menggunakan perkataan dan istilah untuk menerangkan
kepada murid juga adalah berdasarkan
kebolehan dan pengalaman murid yang lalu dan murid dapat mengikutnya pengajaran
dengan mudah dan bermakna. Alat bantu mengajar yang digunakan berserta dengan
penerangan yang dilakukan adalah amat berkesan dan dapat menarik minat murid
untuk terus mengikuti penerangan oleh guru. Selepas aktiviti penerangan
dilakukan , guru ini telah menggalakkan murid bertanya perkara-perkara yang
murid tidak faham.
Kesan Penggunaan Kemahiran Menerang ini akan memberikan kesan yang amat
positif seperti
- Murid-murid dapat memahami konsep dan isi pelajaran dengan lebih cepat, mudah dan tepat.
- Murid dapat memahami sesuatu proses atau prosedur secara terperinci dan teratur.
- Murid dapat menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran guru kerana penerangan yang diberikan menarik dan bermakna.
- Melalui contoh-contoh, ilustrasi dan alat bantu mengajar yang digunakan ia dapat membantu merangsang pelbagai jenis deria murid serta memudahkan kefahaman dan memperkukuhkannya dalam ingatan mereka.
- Aktiviti pengajaran guru dapat dijimatkan dan ini membolehkan guru menambah aktiviti didalam proses pengajaran dan pembelajaran yang seterusnya.
Komponen Kemahiran Menerang yang telah digunakan amat jelas. Guru ini
telah menggunakan Pengunaan Contoh didalam proses penerangannya seperti contoh
sumber yang mencukupi dan ini dapat memberikan input dengan menyeluruh dan ada
bahan bukti. Contoh sumber yang digunakan
adalah amat sesuai untuk peringkat umur dan tahap penerimaan murid. Contoh
sumber yang jelas dan menarik digunakan
sepenuhnya. Ini kerana murid sukakan
benda yang menarik dan berwarna-warni.
Pengurusan Kemahiran Menerang juga dilaksanakan dengan baik. Idea
pengajaran dikembangkan secara teratur
dan murid tidak keliru dengan isi yang
disampaikan oleh guru.Variasi rangsangan yang dilakukan oleh guru ini telah
berjaya digunakan dimana murid tekun dan dapat memberikan seratus peratus
perhatian terhadap pelajaran. Penerangan lisan dilakukan dengan jelas dan tepat
supaya murid tidak salah faham.
Dengan menguasai kemahiran menerang ini maka isi-isi penting dapat
dinyatakan secara bertulis supaya murid akan dapat mengingat dengan lama.
Manakala Isi-isi pelajaran disusun secara teratur untuk kesinambungan yang
berturutan dan senang difahami oleh murid. Semasa akhir kemahiran menerang ini
digunakan penyataan penutup mestilah
ringkas,tepat dan jelas.
Secara keseluruhanya kemahiran menerang merupakan salah satu kemahiran
yang penting dalam sesuatu mikropengajaran. Ada pelbagai jenis penerangan iaitu
menerang secara penaakulan, interpretatif dan diskriptif. Terdapat 5 komponen
menerang. Komponen pertama ialah ayat pembukaan, Ini bagi mewujudkan kesediaan
dan menarik perhatian pelajar. Komponen kedua adalah isi kandungan atau
intipati yang merupakan perkara penting yang ingin disampaikan kepada pelajar.
Komponen ketiga dalam kemahiran menerang ialah kata penghubung atau penanda
wacana. Ini bagi menunjukkan perkaitan antara isi kandungan pelajaran. Komponen
keempat ialah ayat penutup atau ringkasan. Komponen terakhir ialah soalan yang
menaksir kefahaman pelajar. Ia berbentuk soalan pendek bagi menilai kefahaman
pelajar. Guru juga boleh bertanya soalan berbentuk retorik iaitu "faham tak?"
Prinsip utama dalam kemahiran menerang ialah gunakan kejelasan iaitu
menggunakan ayat yang spesifik dan mengelakkan kekaburan dan tidak relevan.
Prinsip lain ialah, gunakan penegasan seperti menggunakan intonasi yang
berbeza, penunjuk, pergerakan atau gerak isyarat. Selain itu, guru juga perlu
sentiasa mendapatkan maklum balas daripada pelajar dengan mewujudkan peluang
pelajar menunjukkan kefahaman. . Dalam kemahiran menerang juga, guru perlu
menunjukkan urutan atau kesinambungan antara isi pengajaran agar pelajar
memahami apa yang diajar dengan mudah.
0 comments:
Post a Comment