(A) Biografi
(B) psikometrik
(C) psikoanalitik
(D) historiometrik
2. Ujian kreatif Torrance meliputi
empat aspek iaitu kefasihan, keanjalan, keaslian dan huraian. Keanjalan
bermaksud kebolehan
(A) menyusun idea yang unik dan luar biasa.
(B) melihat sesuatu dari perspektif berlainan.
(C) menghasilkan idea yang berbeza dan untuk menyelesaikan sesuatu
masalah.
(D) untuk memperbaiki idea
dengan menambahkan butir-butir lanjut supaya lebih jelas.
3. Kanak-kanak berupaya untuk menginterpretasi motif watak
seseorang dalam cerita dan drama atau tokoh sejarah. Kenyataan di atas
merujuk kepada kecerdasan
(B) intrapersonal
(C) visual-ruang
(D) verbal-linguistik
4. Wirda seorang kanak-kanak yang suka melukis. Dia
seringkali mendapat ilham secara
tiba-tiba lantas membuat lakaran dalam buku lakarannya atau membuat catatan
tentang ideanya itu. Berdasarkan model proses kreativiti oleh Graham Wallas,
pernyataan di atas sesuai pada peringkat
(A) intimasi
(B) iluminasi
(C) verifikasi
(D) pengeraman
5. Pengurusan imaginasi merupakan ciri kreativiti yang penting
kerana ia
(A) merupakan aktiviti permainan
mental yang diarahkan untuk memfokus dan menghasilkan sesuatu yang asli
(B) terjadi secara kebetulan di
mana idea yang awal mungkin akan mengalami perubahan atau diganti sama sekali.
(C) merupakan idea baru yang
dihasilkan secara unik oleh individu tanpa dipengaruhi oleh idea orang lain.
(D) biasanya memberi sumbangan dan
pastinya idea ini dikekalkan berbanding idea yang kurang berguna
6. Mengapakah kanak-kanak suka kepada aktiviti seni seperti
melukis, mendengar muzik dan menari?(A)Faktor genetik ibu bapa yang
diperturunkan kepada anak-anak.
(B)Kanak-kanak sering terdedah
kepada rangsangan di persekitaran.
(C)Peranan ibu bapa yang suka
anak-anak terlibat dalam bidang tersebut.
(D)Kebanyakan kanak-kanak
dilahirkan dengan kecenderungan dominan pada otak kanan.
7. Mengikut Viktor Lowenfeld (1947), lukisan kanak-kanak di
atas merujuk kepada peringkat
(A)skematik
(B) penaakulan
(C) praskematik
(D) awal realism
8. Pendekatan psikoanalitik Sigmund Freud adalah berkaitan
dengan penggunaan bahasa untuk menganalisa atau membincangkan seni visual dalam
aspek emosi yang diluahkan melalui seni. Berdasarkan pendekatan psikoanalitik,
bagaimanakah seseorang guru dapat mengaplikasikan teori tersebut dalam
pengajarannya?
(A) Guru menggalakkan murid
menghasilkan karya seni untuk dipamerkan.
(B) Guru menggalakkan murid melukis
dan menceritakan kembali tentang karyanya.
(C) Guru menggalakkan murid
membimbing kawan-kawan dalam menghasilkan karya seni visual.
(D) Guru menyediakan aktiviti
pembelajaran yang sesuai dengan kebolehan berfikir dan keupayaan fizikal murid.
9. Pada usia 2-4 tahun, perkembangan artistik kanak-kanak
berada pada peringkat tidak bersifat realistik. Pada peringkat ini, kanak-kanak
telah cenderung menconteng
(A) menghasilkan symbol
(B)
lorekan gambar pemandangan
(C) garisan terkawal dan tidak
terkawal
(D)
melukis figura dengan cara yang betul
10. Enam elemen asas dalam seni visual ialah
(A) garisan, rupa, bentuk, jalinan,
ruang dan tona
(B) rupa, bentuk, garisan, jalinan,
ruang dan warna
(C) ruang, garisan, bentuk,
perspektif, jalinan dan rupa
(D) jalinan, rupa, bentuk,
garisan,ruang dan keseimbangan
11. Pernyataan yang manakah paling tepat tentang Kaedah Orff?
(A)Pembelajaran dan pembacaan skor
muzik secara formal
(B)Kaedah yang menggabungkan tiga
konsep iaitu solfej, rentak Cheve dan Curven
(C)Pergerakan badan menggunakan
ruang sedia ada serta mengikut rentak muzik
(D)Muzik harus sentiasa diubah
supaya kanak-kanak mendengar, mengenali dan menghayati muzik
12. Solmization ialah sistem kod nada yang menggunakan suku kata
do-re-me-fa-so-la-ti-do untuk skala atau skor muzik. Kaedah pembelajaran muzik
di atas lebih sinonim kepada tokoh muzik seperti
(A) Carl Orff
(B) Zoltan Kodaly
(C) Michael Carmen
(D) Emile Jaques Dalcroze
13. Kemahiran muzikal berkembang mengikut tahap umur
kanak-kanak. Pada umur dua tahun, kanak-kanak telah mempunyai kemahiran
(A)bertindak balas terhadap bunyi dan suku kata suara
manusia
(B)meniru dan mengikut melodi yang kompleks serta mencuba
peralatan muzik
(C)mengawal suara nyanyian mereka, menikmati lagu-lagu
ringkas dan bergerak mengikut rentak muzik
(D)menyanyikan pelbagai lagu, membezakan bunyi yang
berlainan dan mengaitkan dengan pergerakan tertentu
14. Semua orang mempunyai keupayaan mempelajari dan menggunakan
muzik dengan kreatif. Hubungan rapat antara muzik dan bahasa sebagai alat
berkomunikasi. Pendidikan muzik haruslah merangkumi aspek fizikal, sosial,
mental dan emosi.
Apakah yang dapat anda rumuskan berdasarkan aspek kecerdasan
muzik dalam teori Kecerdasan Gardner?
(A) Satu daripada Sembilan kecerdasan yang ada pada manusia.
(B) Kepekaan terhadap unsur-unsur yang berkaitan dengan bunyi dan muzik.
(C) Boleh dipelajari, dibentuk, ditingkatkan dan sentiasa
berubah sepanjang hayat.
(D) Membolehkan individu mencipta, berkomunikasi dan memahami
makna yang dihasilkan oleh bunyi.
15. Sosio drama merujuk kepada aktiviti
(A) cerita-cerita
dongeng dan kepahlawanan.
(B) menekankan
skrip dan aksi watak di sekeliling mereka.
(C)yang tidak
mementingkan prop dan persekitaran seperti situasi sebenar.
(D)kanak-kanak
bermain sebagai ibu bapa, doktor, polis, penjahat dan sebagainya.
16. Kemahiran yang perlu ada pada seseorang kanak-kanak untuk
menjalankan permainan sosio dramatik ialah
I berlakon II
berunding III
berbincang IV
bersoaljawab V
bekerjasama
(A) I, II dan III
sahaja
(B) I, III dan IV sahaja
(C) III, IV dan V sahaja
(D) I, II, III,
dan V sahaja
17. Stoking, sarung tangan, beg kertas, sampul surat .
Bahan di atas sesuai sekali untuk menghasilkan boneka jenis
(A) Boneka
tali
(B) Boneka
jari
(C) Boneka batang
(D) Boneka tangan
18. Faktor-faktor yang perlu diambil kira semasa menggunakan
boneka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kelas prasekolah ialah
I. melibatkan
kanak-kanak secara aktif
II. mengambil
kira kebolehan kanak-kanak
III. menyediakan
bahan-bahan dengan lengkap
IV. mengambil
kira tahap kemahiran bahasa kanak-kanak
V. mengambil
kira tahap kecekapan kanak-kanak dari aspek fizikal
(A) I, II dan III sahaja
(B) I, III dan V sahaja
(C) II, III dan IV sahaja
(D) I, II,
IV dan V sahaja
19. Sastera awal kanak-kanak mampu memberi keseronokan, dapat
merangsang imaginasi, membantu mengenal dan memahami diri sendiri dan memupuk
nilai-nilai murni kepada individu kanak-kanak. Apakah perkara-perkara yang
perlu diberi perhatian oleh penulis, penerbit dan pengedar buku dalam usaha
menarik minat kanak-kanak membaca?
I. Kaedah pemasaran
yang berkesan.
II. Buku
yang diterbitkan mesti berkualiti.
III. Banyak
bahan bacaan banyak di pasaran.
IV. Bahan-bahan
bacaan mudah diperolehi di pasaran.
V. Sesuai
dengan kegemaran, minat dan peringkat pemikiran kanak-kanak.
(A) I, II dan III sahaja
(B)
II, III dan IV sahaja
(C)
I, II, IVdanV sahaja
(D) I, III, IVdanV sahaja
20. Dalam merancang pengajaran yang berkesan, guru perlu
memikirkan beberapa langkah yang sesuai untuk menyediakan bahan dan peralatan.
Apakah criteria yang perlu diambil kira oleh guru semasa memilih bahan dan
peralatan?
I. Memilih tajuk yang
sesuai
II. Memilih bahan yang
menarik
III. Memilih bahan yang berkualiti
IV. Menentukan tahap kesukaran
V. Meminimakan penggunaan bahan
(A) I, II, dan
III sahaja
(B) I,
II dan IV sahaja
(C)
I, II, IV dan V sahaja
(D) I, III, IV dan V sahaja
1 comments:
ya
Post a Comment