Soalan KAE 3013 edisi 2

Soalan Edisi Pertama ( Klik Sini )

1. Yang manakah BUKAN komponen Lowenfeld dalam menyatakan kreativiti seseorang,

(A) Kelancaran 
(B) Fleksibel
(C) Keaslian
(D) Perkembangan idea

2. Menurut Paul Torrence, Menstimulasi minda kanak-kanak dengan cara soal jawab terkandung di dalam proses ________

(A) Penerokaan
(B) Penemuan
(C) Penyoalan 
(D) Memanipulasi

3. Menurut teori Six Thinking Hats, topi warna hitam menggambarkan pernyataan berikut:-
(A) dipakai semasa membuat penilaian positif 
(B) dipakai semasa ingin mendapatkan informasi yang meliputi fakta
(C) dipakai semasa membuat penilaian negative terhadap kesalahan dan halangan
(D) dipakai semasa menghadapi situasi metakognitif yang berkaitan aspek seseorang yang berfikir.

4. Berikut adalah empat ciri utama pemikiran kreatif KECUALI

(A) Imaginatif
(B) Fleksibel 
(C) Keberanian 
(D) Mereka cipta

5. Manakah antara berikut, merupakan sifat bagi kategori kreativiti menurut Taylor.
I. Kreativiti bersifat ekspresif
II. Kreativiti bersifat inovatif

III. Kreativiti bersifat imaginatif
IV. Kreativiti bersifat inventif
V. Kreativiti bersifat emergen


(A) I,II,III dan V 
(B) I,II,IV dan V 
(C) I, III, IV dan V 
(D) Semua jawapan di atas 

6. Estetika kanak-kanak meliputi jenis-jenis nya yang berikut, KECUALI
(A) Sikap 
(B) Respons 
(C) Pengalaman 
(D) Seni

7. Menurut Huwitz dan Day, peringkat menghasilkan symbol adalah bagi kanak-kanak yang berumur.......

(A) 0 hingga 2 tahun 
(B) 2 hingga 4 tahun 
(C) 6 hingga 9 tahun 
(D) 10 hingga 13 tahun.

8. Pilih contengan yang tidak benar dalam meneliti perkembangan kognitif kanak-kanak.

(A) Contengan terkawal 
(C) Contengan tidak terkawal 
(B) Contengan tidak bernama 
(D) Contengan bernama

9. Menurut Schirmacher, kanak-kanak berumur 8 hingga 9 tahun cenderung melakukan aktiviti berikut.
(A) Menconteng, melukis, menyanyi dan bermain
(B) Melukis, mewarna, menari dan permainan kata-kata
(C) Visualisasi,numerasi dan literasi
(D) Bercerita,permainan dan pakaian beragam

10. Campuran dua warna asas dalam kuantiti yang sama dikenali sebagai ......................
(A) Warna asas 
(B) warna sekunder 
(C) warna tertier 
(D) warna neutral

11. Yang manakah BUKAN bentuk kraf mudah 2 dimensi?
(A) Boneka 
(B) kolaj 
(C) kad ucapan
(D) topeng

12. Pilih aktiviti bagi aktiviti menggambar .
I. kolaj
II. cetakan
III. tiupan
IV. resis
V. origami

(A) I,II dan III
(B) I,II dan IV 
(C) I, III, IV dan V 
(D) Semua jawapan di atas 

13. Manakah keterangan yang tepat menyatakan tentang mobail?
A. Menggunting, menyusun dan menampal medium di atas sebarang permukaan gambar.
B. Membentuk objek menggunakan tanah liat
C. Menggantung lukisan, hasil lipatan dan objek pada imbangan yang sesuai.
D. Menggubah sesuatu bahan untuk membuat sesuatu objek konkrit.

14. Kesemua di bawah adalah jenis-jenis lagu kanak-kanak kecuali................
(A) Permainan jari 
(B) lagu rakyat 
(C) lagu serantau 
(D) lagu rancak

15. Antara berikut merupakan tarian yang berkait rapat dengan kerohanian dan menggambarkan amalan seharian.
(A) Tarian Singa 
(B) Tarian Bharata Natyam 
(C) Tarian Orang Asli 
(D) Tarian Sumazau 

16. Proses pergerakan kreatif menggunakan elemen masa seperti berikut.
I. tempo
II. ritma
III. pola ritma
IV. rentak
V. aksen

(A)I,II dan III 
(B) I,II , III dan IV 
(C) I, III, IV dan V 
(D) Semua jawapan di atas 

17.Berdasarkan situasi berikut, nyatakan nama aktiviti yang paling tepat .

(A) Main peranan 
(B) simulasi 
(C) teater 
(D) memos 

18.Guru boleh melaksanakan penilaian kemahiran seni visual dan seni persembahan kanak-kanak dengan menggunakan bahan berikut kecuali........

(A) Skala kadar 
(B) rekod anekdot 
(C) pemerhatian 
(D) senarai semak

19.Apakah peranan utama seorang guru dalam penilaian seni kanak-kanak?
(A) Pengurus 
(B) perekod
(C) pembimbing 
(D) pemudahcara

20.Bangun Pagi dan Rajin Adik Rajin terdiri daripada jenis lagu berikut.
(A) Lagu nasihat 
(B) lagu rakyat 
(C) lagu serantau 
(D) lagu permainan

NEW UPDATE

21. Yang manakah menunjukkan susunan tahap pemikiran kreatif Fisher yang betul?
I.             Peringkat Rangsangan
II.            Kajian Semula
III.           Peringkat perancangan
IV.          Peringkat penerokaan
V.            Peringkat aktiviti
(A)          I → II → IV → V → III
(B)          I → IV →III → V → II
(C)          II → I → III → IV → V
(D)          I → III → IV → V → II
               
22. Menurut teori dua belahan otak, otak kanan lebih memfokuskan kepada,
(A)  kemahiran analisis            
(B)  pemikiran logik            
(C) kreativiti                      
(D)  numerasi

23. Melukis merupakan aktiviti yang mendatangkan kebaikan berikut, yang manakah penyataan yang kurang tepat?

(A) meningkatkan daya penguasaan kendiri (self esteem) kanak-kanak
(B) suatu cara meluahkan perasaan dan emosi dalam diri
(C) menjadi medium komunikasi awal kanak-kanak sebelum berupaya bercakap
(D) sebagai protes terhadap sesuatu yang diinginkan

24. Teori manakah yang menyatakan faktor pengurusan emosi  adalah penting dalam pemikiran kreatif   
 (A) Teori Lowenfeld Stages of Aritistics Development
(B) Teori Multiple Creative Talent
(C) Teori Kreativiti Paul Torrence
(D) Teori Six Thinking Hats

25. Lengkapkan 7 konsep penting Teori Susanne K. Langer yang berikut.
         Imej, ............,, Abstrak,  .................,.Perasaan,.............,Ilusi
(A)          Bentuk, warna, muzik
(B)          Bentuk, ekspresi,  struktur
(C)          Bentuk, lambang, ekspresi, 
(D)          Bentuk, muzik, lambang

26. Gabungan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam mencari maklumat dan idea bagi menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul adalah maksud bagi aspek pemikiran simbolik berikut;
(A) kemahiran berfikir
(B) perwakilan realiti
(C) kreativiti
(D) penyelesaian masalah

27. Seorang kanak-kanak dilihat melakukan aktiviti menanda, melukis dan mencakar di merata tempat seperti lantai dan dinding. Nyatakan peringkat skemata bagi kanak-kanak tersebut.
(A) peringkat manipulatif
(B) peringkat membuat simbol
(C) peringkat praremaja
(D) peringkat remaja

28. _______________ merupakan proses penghasilan seni menggunakan bahan berwarna atau cat yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata seperti kadbod.
(A) capan                          
(B) catan                            
(C) tiupan                               
(D) resis

29. Terdapat tiga warna premari iaitu............., .................. dan .................

(A)  hitam, putih dan kuning                               
(B) hijau, kuning dan merah
(C) merah, kuning, biru                                      
(D) putih, biru dan   merah

30.  Aktiviti  ____________ boleh meningkatkan daya pemikiran, kreativiti, bahasa dan kemahiran intrapersonal kanak-kanak.
(A) mobail                          
(B) topeng                         
(C) lukisan                              
(D) boneka

31.Semasa melakukan penilaian seni kanak-kanak, aspek minat, kebolehan dapat dikenal pasti melalui
(A) hasil kerja seni                    
(B) penceritaan                       
(C) ujian                        
(D) pemerhatian

32.  Aktiviti berlaku dalam situasi yang tidak dirancang dan boleh dilaksanakan berdasarkan sesuatu kostum , alatan dan watak.  Aktiviti ini merujuk kepada
(A) pantomin                      
(B) improvisasi                 
(C) simulasi                             
(D) teater membaca

33. Antara berikut yang manakah bukan terdiri daripada drama dalam pendidikan
(A) imrovisasi                     
(B) main peranan                        
(C) permainan spontan             
(D) boneka

34. Pergerakan perkusif termasuk di dalam elemen __________ dalam aktiviti pergerakan kreatif kanak-kanak.
(A) daya                         
(B) ruang                        
(C) masa                             
(D) tubuh badan

35. Lagu ________________ menunjukkan bahasa dialek atau loghat  bahasa asal sesuatu tempat.

(A) nasihat                     
(B) rakyat                        
(C) permainan                    
(D) serantau