Assalammualaikum.....

Seperti yang dijanjikan sebelum ini PokCik akan membuat entry berkenaan penghasilan majalah sekolah berdasarkan pengalama pertama PokCik dalam pembikinan awal hingga diterbitkan Majalah Sekolah PokCik.

Pekara pertama yang kita mesti lakukan apabila ingin menghasilkan sebuah majalah sekolah ini adalah Kita harus mempunyai hati yang kuat dan pengorbanan masa yang cukup banyak. Minat memang kena ada.kalau tak ada minat memang tidak akan mempunyai hati yang kuat. dan yang paling penting adalah kena ada seorang mentor yang mempuyai pengalaman dalam pembinaan majalah ini. macam PokCik mentor pokCIk adalah dari Sekolah yang menjuarai pertandingan membuat majalah.

Untuk mendapatkan idea dan reka bentuk majalah ini bukan susah mana pun...Cuma kena banyak mengkaji dan melihat hasil-hasil majalah sekolah lain dan juga majalah-majalah yang terdapat dipsan. Kena bentukkan dulu konsep majalah yang kita inginkan. Majalah PokCIk ini diadaptasikan berdasarkan majalah sekolah yang pernah menang pertandingan membuat majalah sekolah. PokCIk tiru dari segi konsep dan susun atur gambar.(Maklumlah budak baru belajar)..

Jika ingin membina majalah dengan cara mudah beberapa kemahiran asas penggunaan software kena lah ada antaranya :

  1. Adobe Photoshop atau yang seangkatan dengan nya. Ini bagi mengedit gambar. ( Khasnya gambar kelas dan gambar-gambar yang melibatkan kekuatan sesebuah majalah.
  2. Adobe Illustrator atau yang seangkatan dengannya. Tujuannya adalah supaya vector@kerawang@garisan macam border yang menggunakan format ai dapat digunakan didalam photoshop. ini penting dalam pembuatan kerawang diside bar dan sebagainya.
  3. Adobe Indesign. Ini lah perisian yang paling penting didalam penghasilan majalah secara mudah. Ada asas dah cukup untuk menghasilkan majalah sekolah yang beratus muka surat tu. Perisian ini yang digunakan untuk membentuk sebuah majalah sekolah.


Dalam menghasilkan majalah sekolah PokCik, PokCik banyak sesangat menyedok idea dan konsep dari majalah lain dan internet. Untuk mencantikkan gambar dan menerangkan gambar atau membuat kerawang atau mencari PSD  atau mencari apa-apa bahan dalam penghasilan majalah ini semua PokCIk download secara percuma dari internet.

PokCik menggunakan Adobe Photoshop CS 6( editing gambar ), Adobe Illustrator CS 6 ( kerawang dan border ) dan Adobe Indesign CC ( Penghasilan majalah utama).

Jika inginkan majalah yang cantik gambarnya dan tidak pecah semasa printing kita haruslah memastikan semua gambar berkualiti 300dpi. Termasuklah dengan background dan kerewang yang dijadikan gambar pegun.

Dah ada semua ini maka benda yang awal sekali harus dibuat adalah mengumpul segala bahan yang akan ada didalam majalah sekolah itu kelak. Buat satu folder khas untuk majalah sahaja...didalam folder itu letak semua bahan dan juga apa-apa sahaja yang berkaiatan dengan majalah yang bakal dibina. Jangan diasingkan. Ini supaya bahan yang dibina tidak hilang didalam tapak Indesign kelak. Contohnya macam gambar dibawah :

Create Folder khas majalah :

Asas untuk menghasilkan sebuah majalah sekolah
Folder khas majalah


Dalam folder majalah asingkan lagi folder mengikut kesesuaian. Tips mudah adalah, asingkan setiap bahagian mengikut kegunaannya. Contohnya bahan gambar aktiviti satu folder, bahan gambar staf dan cikgu cikgu satu folder, bahan untuk border or background satu folder dan sebagainya mengikut kesesuaiannya.

Asas untuk menghasilkan sebuah majalah sekolah
Semua bahan majalah dalam satu folder khas

Mula-mula memang pening, tapi lepas melalui segala kesusahan kerja akan menjadi mudah. yang penting hati kena kuat yer...Try buat dulu...Esok lusa PokCik masuk pulak bab ke 2 dalam penghasilan sebuah majalah sekolah.

PokCik tunjukkan Hasil editing menggunakan Adobe Photoshop yang telah pokCIk buat :

Selepas :
Panduan Menerbitkan Majalah Sekolah
Gambar sudah diedit dengan cara mudah

Sebelum
Panduan Menerbitkan Majalah Sekolah
Gambar Asal tanpa editing

Backgroud belakang pokcik download dari internet. PokCik Potong gambar dan gabungkan backgroud dengan gambar yang poKCik ada. Backgroud dibelakang tu adalah gabungan dari 3 jenis PSD yang didownload dari internet. tulisan pun download dari internet. Ini contoh ajer...dientry akan datang POkCik akan tunjukan macam mana nak hasilkannya. Dari backgroung ini maka 7 gambar pasukan elit dapat disiap dalam masa 15 minit ajer. Yang backgroud tu ambil masa 5 hari (hehehe budak baru belajar, belasah ajer)...

Ok nantikan bab ke 2 dalam menghasilkan sebuah majalah sekolah.

P/S : Maaf kualiti tulisan memang tidak memuaskan. pokCIk lebih suka menulis/menaip apa yang terlintas secara spontan dalam kepala pokCIk.

Bahagian Kedua : Klik Sini
Assalammualaikum dn salam sejahtera....
Lama benar rasanya tak update blog PokCIk ini kan.....

PokCIk memang tak ada masa dan tak ada idea sangat nak tulis apa kat sini disebabkan kerja yang terlalu banyak dan bertimbun-timbun datang tak henti....

Tapi sebab yang paling utama adalah sebab membuat/menghasilkan Majalah kali pertama dalam sejarah hidup PokCik...
dari bulan ogos sehingga bulan ini hati dan jiwa tidak tenang mengenangkan Majalah yang pertama PokCik hasilkan ini....dan hari ini dalam sejarah ianya telah siap.....keresahan.kekecewaan,kebegangan, dan kerisauan selama 4 bulan lebih ini akhirnya berakhir juga....Boleh lah PokCik tumpukan pada kerja-kerja lain pula lepas ini...

Walaupun hasilnya tidak lah beberapa baik dan bagus tapi ianya merupakan satu pengalaman yang cukup berharga buat PokCik.....

PokCik akan mewujudkan satu entry khas bagi menunjukkan bagimana membuat/menghasilkan majalah sekolah dari step 1 hingga ke step akhir...So kena tunggu la yer...Tujuannya dalah sebagai nota buat PokCIk jika terpaksa membuat majalah ini lagi....PokCik cakap torang-torang, PokCik buek majalah ini sebabnya Terpaksa dengan rela....

Whatever semuanya dah selesai...majalah sebenar dah siap....walaupun ada ejaan dan bahagian yang salah dan kurang memuaskan....

Untuk entry awal tahun ini PokCik tunjukkan muka depan dan belakang majalah sekolah PokCik.....

cover majalah sekolah, indesign majalah sekolah, tutorial membuat majalah sekolah
Cover depan dan belakang majalah sekolah PokCIk...PANCAR




" Sharing Is Caring "
Buku Panduan Pengurusan ICT di Sekolah


KREDIT : Ikhsan dari Pihak BTPNKL
" Sharing Is Caring "
Surat Permohonan Sumbangan Pembelian Barangan Makmal Komputer


Pembelajaran ekpslisit
  • Pembelajaran ekpslisit ialah suatu kaedah pembelajaran yang membantu seseorang memperoleh kemahiran secara sedar dengan cara memberi arahan secara jelas dan berstruktur yang mana penerima dapat memahami maksud arahan yang diberikan kepadanya
  • mempertingkatkan kaedah pembelajaran pelajar terutamanya kepada pelajar berprestasi rendah
  • objektif pembelajaran eksplisit melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, memberikan contoh atau menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telah diajarkan
pembelajaran implisit

  • pembelajaran implisit pula ialah suatu kaedah pembelajaran membantu seseorang memperoleh kemahiran dengan cara tidak disedari
  • melibatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti memahami, mengetahui, menghargai sesuatu yang telah diajarkan kepadanya
  • kaedah pembelajaran ini berdasarkan tindakan spontan tanpa memikirkan sama ada perbuatan tersebut salah atau betul.
latihan yang sesuai untuk mempelajari kemahiran motor
  • latihan fizikal, ---> kaedah paling efektif,  Part practice ialah suatu aktiviti latihan fizikal yang memecahkan satu kemahiran kepada beberapa bahagian bagi memudahkan proses pembelajaran.memudahkan proses pembelajaran iaitu senang ke susah.latihan fizikal juga dapat diperoleh dengan menggunakan alat simulasi (berupa alat sebenar)
  • latihan mental dan imaginasi,---> bentuk latihan yang melibatkan latihan pada bahagian mental secara berulang-ulang, contoh cara untuk ingat membuat panggilan telefon oleh kanak-kanak. imaginasi mental melibatkan percubaan untuk mencipta imej yang mengandungi pelbagai aspek dan langkah yang terlibat dalam kemahiran motor.
  • pembelajaran secara pemerhatian ---> suatu bentuk latihan yang membolehkan seorang pelajar memerhatikan pertunjukkan orang lain yang memodel suatu bentuk kemahiran. bersifat autentik . Melalui pemerhatian kita boleh belajar mengenai strategi pergerakan bagi mengumpul maklumat mengenai corak koordinasi
  • cuba jaya (trial and error) --->digunakan itu berdasarkan pengalaman peribadi mereka sendiri , tujuan mendapatkan teknik yang paling berkesan, meningkatkan pengawalan deria serta motivasi diri melalui siri latihan berterusan

Sumber maklumat yang penting dalam mengawal motor ialah exteroseptif dan proprioseptif

sumber maklumat kepada sistem deria
- Exteroseptif : maklumat sensori yang datang terutamanya daripada bahagian luar badan, terutamanya penglihatan dan bau.
- Proprioseptif : maklumat sensori yang datang terutamanya daripada sumber dalam otot-otot, sendi-sendi dan kesan daripada pergerakan tubuh.
- Introseptif : maklumat sensori dari dalam tubuh itu sendiri seperti lapar dan dahaga.

mengawal motor. -----> Maklumat proprioseptif ataupun kinestesis

Laluan dorsal ------> kawalan pergerakan otot melalui fungsi menumpu perhatian

Sistem penglihatan ventral ------>  peka terhadap sifat-sifat rangsangan seperti bentuk atau warna
                                      ------> mengubah aktiviti selaras dengan rangsangan dan keperluan tugas semasa


BAHAGIAN A (40 Markah)
Arahan: Jawab semua soalan. Pilih jawapan yang tepat, dan tandakan jawapan dalam borang OMR

1.            Seawal tahun 1983, Kerajaan Malaysia telah menegaskan tentang kepentingan sukan dan rekreasi kepada semua golongan rakyat. Mesej ini diterjemahkan melalui perlaksanaan program _________________ yang bertujuan untuk menggalakkan penglibatan seluruh rakyat Malaysia dalam pelbagai program sukan dan rekreasi.

A.   Malaysia Cergas
B.    Sukan Untuk Semua
C.   Satu Murid Satu Sukan
D.   Sukan Berprestasi Tinggi 

2.            Sukan merupakan sebahagian dari elemen penting dalam hidup masyarakat moden hari ini. Ia bukan sahaja berfungsi sebagai medium riadah malahan menjadi _________________

A.    ruang sosialisasi, pencegahan penyakit dan kejiranan.
B.    sumber pencegahan penyakit dan identiti masyarakat.
C.   identitI masyarakat, ruang sosialisasi dan pencegahan penyakit.
D.   simbol perpaduan, sumber ekonomi dan wadah keakraban keluarga.

3.            Amran ingin meningkatkan kecergasan fizikal serta mencegah pelbagai penyakit yang disebabkan oleh gaya hidup sedentari. Kategori sukan manakah harus dijadikan pilihan supaya hasratnya tercapai?

A.    Sukan elit.
B.   Sukan massa.
C.   Sukan berkala.
D.    Sukan berperstasi tinggi.

4.            Kejohanan sukan sepanjang hayat masakini  merangkumi elemen–elemen seperti berikut kecuali

A.    hiburan.
B.   pameran.
C.   pendidikan.
D.   penyelidikan.

5.            En. Hazim merupakan seorang guru kaunseling. Sekiranya beliau  mahu pelajar sekolahnya menghindarkan diri dari gejala sosial dan menghadapi tekanan perasaan dengan baik, beliau perlu menasihatkan pelajar-pelajarnya menyertai __________________

A.   aktiviti sukan dan rekreasi.
B.    seminar pendidikan psikologi.
C.   aktiviti sukan berperstasi tinggi.
D.   kempen kesedaran gaya hidup sihat.

6.            Seni dan budaya merupakan salah satu medium riadah dan tidak dapat dipisahkan daripada masyarakat Malaysia kerana ___________________

A.    Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum.
B.   meningkatkan perpaduan dan sosialisasi masyarakat.
C.   masyarakat Malaysia minat dengan aktiviti seni dan budaya.
D.   terdapat pelbagai warisan seni dan budaya dalam kalangan masyarakat Malaysia.

7.            Persatuan obesiti Malaysia sering menganjurkan pelbagai program gaya hidup sihat. Antara tujuan penganjuran program-program ini adalah _________________

A.    mengalakkan penglibatan orang ramai dalam aktiviti sukan dan rekreasi
B.    kempen kesedaran gaya hidup sihat dapat meningkatkan produktiviti negara.
C.   memberikan rawatan dan bantuan kewangan kepada orang-orang yang obes.
D.   memberi kesedaran terhadap kepentingan kecergasan berasaskan kesihatan.

8.            Hassan merupakan  seorang mahasiswa yang aktif, memiliki kemahiran kepimpinan yang unggul dan digemari oleh rakan-rakannya. Antara aktiviti yang berikut yang manakah mungkin membantu Hassan mencapai  kecemerlangan ini?

A.     Sukan elit.
B.   Aktiviti rekreasi luar.
C.   Sukan berperstasi tinggi.
D.   Aktiviti khidmat masyarakat.

9.            Antara berikut yang manakah bukan kategori sukan berprestasi tinggi?

A.   Keupayaan individu.
B.    Berfokuskan haiwan.
C.   Berfokuskan rekreasi.
D.   Berfokuskan koordinasi.

ada 6 kategori
1 berfokus fizikal, 2 berfokus minda , 3 sukan bermotor, 4 berfokus koordinasi, 5 berfokus haiwan , 6 berfokus rekreasi luar

10.         Berikut adalah bukti kukuh tentang amalan sukan sepanjang hayat dan rekreasi dalam kalangan masyarakat terdahulu, kecuali

A.   perak.
B.    gangsa.
C.   tembikar.
D.   ukiran batu.

11.         Fungsi seni dan kebudayaan dalam masyarakat Malaysia adalah seperti berikut, kecuali

A.    ritual
B.    identiti
C.   kesihatan
D.   keagamaan

12.         Konsep daya tahan otot merujuk kepada____________

A.    kemampuan otot untuk mengatasi beban yang dikenakan ke atasnya.
B.    kadar peratusan otot, lemak, tulang dan tisu-tisu lain yang membentuk struktur tubuh manusia.
C.   keupayaan untuk melakukan pelbagai aktiviti fizikal dengan intensity yang berulang-ulang dalam jangka masa yang lama.
D.   kemampuan system otot dan sendi individu untuk bergerak dan melentur dengan efisyen dan mengurangkan risiko kecederaan.

13.  Berikut adalah beberapa matlamat aktiviti Outdoor Extreme Recreation (OER), kecuali


matlamat OER
1. ekspresi - gemar dilihat lain dari yang lain , 2. budaya - terkenal dengan budaya berkumpulan mendapat pengiktirafan dari rakan, 3. escapism - kehidupan moden himpit kehidupan masyarakat aktiviti OER jadi medium escapism  dilaksanakan di kawasan semulajadi yang jauh dari arus pembangunan ,4. ekonomi - dapat tajaan dari syarikat jika mahir OER , 5. kecergasan - amat mementingkan penampilan

A.    ekspresi.
B.    ekonomi.
C.   apresiasi.
D.   escapism.

14.   Berikut adalah elemen utama dalam pengurusan aktiviti kesenggangan dan rekreasi, kecuali



ada 5 elemen utama
sumber, konseptual, teknikal, cabaran/isu, komunikasi

A.   taktikal.x
B.    sumber.
C.   teknikal.
D.   konseptual.

15.         Matlamat masyarakat bersukan didorong oleh pelbagai sebab. Antara berikut yang manakah BUKAN antara sebabnya?

A.   Kesamarataan
B.    Simbol perpaduan√
C.   Medium pendidikan √
D.   Meningkatkan kecergasan√

16.  Sukan berfokuskan minda dan sukan berfokuskan koordinasi merupakan sebahagian daripada _________________

A.    sukan massa.
B.   sukan berprestasi tinggi.
C.   sukan berprestasi terbilang.
D.   sukan orang kelainan upaya.


Kesenggangan boleh didefinisikan sebagai masa lapang individu yang bebas dari tugasan seharian mahu pun keperluan fisiologi seperti tidur dan makan (O'Connell & Cuthbertson, 2009).
tujuh tema yang menjadi motif utama aktiviti manusia sewaktu senggang iaitu: (1) aktiviti pemuliharaan diri, (2) aktiviti kecergasan fizikal, (3) berehat, (4) sosialisasi, (5) aktiviti tumbesaran, (6) khidmat masyarakat, dan (7) refleksi kendiri

17.         Bammel & Bammel (1996) mengutarakan tentang _____________________
A.    Spektrum Kesihatan Individu.
B.    Spektrum Kecergasan Individu.
C.   Spektrum Pembelajaran Individu.
D.   Spektrum Kesenggangan Individu.




“Suatu aktiviti rekreasi yang dilaksanakan khusus untuk keseronokan, bersosial, mengisi masa senggang mahupun meningkatkan kecergasan fizikal”.

 18.         Pernyataan di atas menjelaskan tentang ___________________

A.    sukan.
B.    rekreasi.
C.   permainan.
D.   kesukanan.



19.         Melahirkan golongan masyarakat yang sihat dan cergas”. Pernyataan ini adalah  merujuk kepada _______________________

A.    Dasar 1Murid 1 Sukan.
B.    Dasar Kesihatan Negara.
C.   Faedah Gaya Hidup Sihat.
D.   Faedah penguasaan tahap kecergasan. m/s 61

faedah penguasaan tahap kecergasan untuk kesihatan:
Dapat menghindari penyakit sedentari
• Dapat meningkatkan tahap produktiviti individu dan negara
• Dapat mengurangkan kos rawatan kesihatan
• Dapat melahirkan golongan masyarakat yang sihat dan cergas
• Dapat mewujudkan budaya hidup sihat

20.         Komponen kecergasan imbangan bermaksud ________________

A.    keupayaan untuk memindahkan tenaga menjadi daya secara eksplosif dan berkesan.
B.    keupayaan untuk melakukan pergerakan badan atau anggota dengan pantas dan tepat.
C.   Keupayaan untuk melakukan sesuatu pergerakan fizikal dalam jangka masa yang singkat.
D.   keupayaan untuk mengekalkan kedudukan badannya dengan teguh dan mantap sama ada secara statik mahu pun dinamik.

21.     Bull, Shambrook, James dan Brooks (2005) mendapati bahawa majoriti atlit ternama dunia memiliki kekuatan dan kestabilan mental. Kenyataan Bull dan rakan-rakan merujuk kepada bidang?

A.    Sosiologi
B.   Psikologi
C.   Kinesiologi
D.   Fisiologi

22.  Sukan masakini terbahagi kepada beberapa kategori dan antaranya sukan berfokuskan minda. Antara yang berikut yang manakah permainan yang melibatkan sukan berfokuskan minda?

A.    Golf
B.   Dam haji
C.   Ping pong

D.   Memanah

23.   Motif utama keterlibatan generasi masakini dalam aktiviti outdoor extreme recreation adalah sebagai medium ekspresi. Tujuannya adalah untuk __________________

A.    Menjana sumber ekonomi.
B.   Mempamerkan diri mereka yang unik.
C.   Mendapat pengiktirafan dalam sub kelompok remaja yang tertentu.
D.   Dilaksanakan di kawasan semula jadi yang jauh dari arus pembangunan.


24           Berdasarkan Rajah 1, pilih aktiviti yang berasaskan darat dalam outdoor extreme recreation.

A.    Jet ski.
B.    Luncur air.
C.   Paramotor.
D.   Inline Skate.

25.            Antara berikut yang manakah tergolong dalam tema yang menjadi aktiviti manusia sewaktu senggang?

                                  I.    Berehat
                                II.    Kesihatan
                               III.    Sosialisasi
                              IV.    Kecergasan fizikal

A.    I, II dan III sahaja.
B.    I, II dan IV sahaja.
C.   II, III dan IV sahaja.
D.   Semua di atas.




26.            Keterlibatan aktif dalam aktiviti rekreasi luar dapat memberikan faedah-faedah berikut..

                                  I.    melahirkan individu yang cintakan Negara.
                                II.    meningkatkan kecergasan fizikal, mental dan sosial.
                               III.    mewujudkan semangat cintakan kelestrian alam sekitar.
                              IV.    melahirkan golongan masyarakat yang tahan lasak dan cergas.

A.    I, II dan III sahaja.
B.    I, II dan IV sahaja.
C.   II, III dan IV sahaja
D.   Semua di atas.

27.             Antara berikut yang manakah sukan yang berfokuskan koordinasi?

                                  I.    Memanah
                                II.    Petanque
                               III.    Menembak
                              IV.    Lawan pedang

A.    I, II dan III sahaja.
B.    I, II dan IV sahaja.
C.   II, III dan IV sahaja
D.   Semua di atas.

28.            Di antara berikut yang manakah cabang sukan yang betul
            I.    Sukan berprestasi tinggi
 II.    Sukan rakyat
                               III.    Sukan massa
     IV.    Sukan tradisional

A.    I dan II sahaja.
B.   I dan III sahaja.
C.   II dan III sahaja.
D.   III dan IV sahaja.

29.            Secara umumnya, sukan merujuk kepada beberapa aspek yang melibatkan beberapa elemen seperti

                                  I.    Kesinambungan
                                II.    Keterlibatan penonton
                               III.    Pembentukan budaya ikon
                              IV.    Pengurusan yang sistematik

A.    I dan II sahaja.
B.    I, II dan III sahaja.
C.   I, II dan IV sahaja.
D.   Semua di atas.

30.            Mengikut David (2003), salah satu matlamat utama sukan ialah sebagai medium  pemantapan psikomotor. Manakah   berikut yang menerangkan tentang matlamat dari aspek pemantapan psikomotor tersebut.

A.    Sukan dapat membina rasa bangga rakyat terhadap negara.
B.   Membolehkan individu bertindak balas dengan pantas dan tepat.
C.   Dapat membentuk imej positif dan mendoktrinkan amalan seharian masyarakat yang sihat.
D.   Dapat menentukan pemenang terbaik dari semua pasukan yang bertanding dan menekankan aspek latihan yang sistematik.

31.            Aktiviti sukan sepanjang hayat dan rekreasi moden diamalkan melalui pelbagai medium sama ada secara kelompok atau individu. Pada pandangan anda, bagaimanakah aktiviti sukan diamalkan pada  zaman kuno?

A.    Diamalkan secara individu
B.    Diamalkan secara berdua-dua dan bertiga-tiga
C.   Diamalkan secara berkelompok kerana mempunyai masa lapang 
D.   Diamalkan secara berkelompok kerana kesibukan dan ketidakseragaman sukan

32.            Yang manakah bukan motif utama aktiviti manusia sewaktu senggang mengikut teori Spektrum Kesenggangan Individu oleh  Bammel dan Bammel (1996).


tujuh tema yang menjadi motif utama aktiviti manusia sewaktu senggang iaitu: (1) aktiviti pemuliharaan diri, (2) aktiviti kecergasan fizikal, (3) berehat, (4) sosialisasi, (5) aktiviti tumbesaran, (6) khidmat masyarakat, dan (7) refleksi kendiri

A.    Berehat
B.    Aktiviti Tumbesaran
C.   Khidmat Masyarakat
D.   Ganjaran dan Kepuasan Individu

33.            Secara umumnya, aktiviti seni dan kebudayaan di Malaysia terbahagi kepada empat kategori utama iaitu seni suara, seni gerak, seni rupa dan ____________________. M/s 47
.
A.    seni khat.
B.    seni tari.
C.   seni budaya.
D.   permainan tradisional.

34.         Manaf  merupakan seorang atlit dalam sukan yang digelar ‘the mother of all sports‘ . Kelebihan sukan ini dapat mengurangkan Manaf daripada risiko mendapat kecederaan. Apakah sukan yang diwakili oleh Manaf serta komponen kecergasan fizikal berlandaskan kesihatan yang berkaitan dengan sukan tersebut.

A.   Gimnastik dan Fleksibiliti
B.    Bola Sepak dan Fleksibiliti
C.   Gimnastik  dan Daya Tahan Otot
D.   Bola Sepak dan Daya Tahan Kardiovaskular

35.         Semasa Amir dan rakan-rakannya menyertai Perkhemahan Perdana Peringkat Sekolah, mereka dikehendaki melakukan  aktiviti seperti kawad kaki, tatacara berkomunikasi  dan sembahyang berjemaah. Apakah matlamat sebenar guru menetapkan aktiviti  tersebut dalam Perkhemahan Perdana Peringkat Sekolah itu.

A.    Medium sosialisasi
B.    Membina keyakinan diri
C.   Menerapkan pelbagai nilai murni
D.   Menyokong proses pembelajaran akademik

36.         “Untuk mendapat pungutan emas yang banyak dalam acara yang dipertandingkan pada peringkat MSSM, kita sepatutnya mula menumpukan sukan seperti memanah, lawn bowl, petanque dan bowling “ kata Pengarah Pendidikan Perak kepada semua pengetua. Ini menunjukkan semua contoh sukan tersebut di sekolah merujuk kepada kategori _____________________.

A.    Sukan berfokuskan minda - catur, scrabble, dam haji
B.    Sukan berfokuskan fizikal - bola sepak, bola jaring, bola baling, olahraga dan ragbi
C.   Sukan berfokuskan koordinasi - memanah, lawn bowl, petanque, lawan pedang &menembak
D.   Sukan berfokuskan minat dan kos





37.         Terdapat tiga kategori penggiat dalam aktiviti Outdoor Extreme Recreation (OER)
aitu atlit profesional, penggiat amatur dan ____________________ .
A.    pengulas
B.    penonton
C.   penonton tegar
D.   pengurus dan pentadbir

38.         Pilih empat elemen aktiviti promosi yang berkesan  mengikut pandangan Mohd. Salleh (2006) dalam  teori Promosi Aktiviti Kesenggangan dan Rekerasi.

                                  I.    Manusia
                                II.    Peneguhan
                               III.    Aktiviti
                              IV.    Media
                                V.    Kuasa
                              VI.    Sukan popular

A.   I, II, III dan IV sahaja. ( m/s 113 dan 114)
B.    I, II, III dan V sahaja.
C.   I, III, IV dan VI sahaja.
D.   II, III, IV dan VI sahaja.

39.         Kercergasan berlandaskan _________________ merupakan elemen-elemen kecergasan yang diperlukan oleh individu untuk meningkatkan tahap ________________ dan menghindari penyakit hipokinetik seperti obesiti, penyakit sedentari dan lain-lain lagi.
3838
A.   kesihatan, kesihatan
B.    kesihatan, kemahiran
C.   kemahiran, kesihatan
D.   kemahiran, kemahiran


40.        

z

x

y
Gambarajah di atas menunjukkan komponen kecergasan berlandaskan prestasi yang terbahagi kepada enam elemen utama iaitu: (1) kelajuan, (2) x, (3) kuasa, (4) y, (5) masa reaksi, dan (6) z
A.   ketangkasan, imbangan dan kordinasi
B.    keseimbangan, fleksibiliti dan imbangan
C.   daya tahan, kekuatan dan komposisi badan
D.   daya tahan kardiovaskular, kekuatan otot dan daya tahan otot.

41.         Penguasaan kemahiran komunikasi akan mewujudkan suasana harmoni yang jitu dalam sesebuah organisasi dimana semua ahlinya saling hormat-menghormati. Organisasi akan berfungsi dengan baik, sistematik dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Tiga bentuk aliran komunikasi yang berlaku adalah __________________

Aliran Komunikasi
Secara umumnya terdapat tiga aliran komunikasi iaitu:
(1)    komunikasi atas kebawah, - aliran komunikasi atas ke bawah merujuk kepada arahan dari pihak atasan kepada pihak bawahan
(2)    komunikasi bawah ke atas, - merujuk kepada proses komunikasi pihak bawahan kepada pihak atasan
(3)    komunikasi mendatar.- merujuk kepada ketiadaan autoriti dalam sesebuah proses komunikasi. Semua pihak berfungsi
(4)    sebagai suatu golongan sahaja
           
                                  I.    komunikasi mendatar
                                II.    komunikasi kiri ke kanan
                               III.    komunikasi atas ke bawah
                              IV.    komunikasi bawah ke atas


A.    I, II, dan IV sahaja.
B.   I, III dan IV sahaja.
C.   II, III dan IV sahaja.
D.   Semua di atas.